Ga naar inhoud
GENEGEERD

De dienstplicht weer invoeren


Highway

Aanbevolen berichten

Oh was dat hem.. De enige die hier altijd loopt te trollen en te roeptoeteren ben jij, punt-komma betweter. Verder blijkt uit jouw reacties (zie 1e wereldoorlog bijvoorbeeld) dat je niet zo slim bent als je denkt... Zal wel aan je leeftijd liggen.

 

Want wat zeg ik over de 1e wereldoorlog dat niet klopt?

 

Neem aan dat je die beschuldiging met uitspraken van mij kan onderbouwen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 666
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Want wat zeg ik over de 1e wereldoorlog dat niet klopt?

 

Neem aan dat je die beschuldiging met uitspraken van mij kan onderbouwen?

 

Laten we er hier niet verder op in gaan (off-topic) maar lees zelf even het topic over Finland (ze durfden Nederland niet binnen te vallen) en je opmerking dat 'de eerste wereldoorlog' niet over jouw vrijheid ging etc. Als je nog meer voorbeelden wil PM je maar even.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Stuudje gaat rond met de hapjes en de drankjes...

 

3693afbc.jpg

 

Net thuis van werk. Onder het genot van een goudgele rakker dit draadje eens gelezen.

Pakt er nu 1 van stuudje en gaat lekker tv kijken ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wel mooi om te lezen dat de mensen met de grootste problemen/negativiteit over die dienstplicht zelf nooit de dienstplicht hebben vervuld.

Ik wel, en ja aan de ene kant was het een weggegooit jaar waarin ik ineens weer 500 gulden verdiende ipv de 1500 die ik met werken verdienden.... maar dat ter zijde.

Tijdens mijn diensttijd heb ik juist voor mezelf leren denken en opkomen plus een hele hoop technieken die je als bushcrafter en prepper best goed kan gebruiken.

Mischien ben ik zo positief over de diensttijd omdat ik bij een mooi onderdeel zat met leuk volk om me heen. Maar ik denk dat er heel wat gassies nu buiten rondhangen die er toch verdomd van zouden opknappen om even een jaartje op een kazerne te zitten.

Plus het feit dat iedereen even uit z'n comfortzone is en bij elkaar geplant wordt ongeacht hun achtergrond het met mekaar moet rooien voor een jaar ....en dat is bijzonder goed voor de sociale ontwikkeling...... eh, OOK voor de sociale ontwikkeling voordat er hier de opmerking komt "Oh!? dus ik ben niet sociaal ontwikkeld!?"

 

Maar dit is mijn visie en iedereen heeft recht op een eigen visie ..... ik merk wel dat hier op dit forum een discussie over bepaalde onderwerpen eerder bevechten dan bespreken is :p

 

 

Goed verhaal, maar dit kan je ook overkomen los van dienst of dienstplicht. Gewoon een goede opvoeding en gezond milieu waarin je opgroeid. Er zijn er ook die vanuit een verkeerd milieu toch goed terecht komen. Het moei vind ik mijn collegs,s die sl jaren zeuren dat het jongespul niks kan en niks van werken weet. Na een maand allemaal complimenten omdat ze goed hun best doen en alles zo snel oppakken. Alemaal perseptie!

 

Maar ik ga het niet 3 x uitleggen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Laten we er hier niet verder op in gaan (off-topic) maar lees zelf even het topic over Finland (ze durfden Nederland niet binnen te vallen) en je opmerking dat 'de eerste wereldoorlog' niet over jouw vrijheid ging etc. Als je nog meer voorbeelden wil PM je maar even.

 

Dat ze Nederland niet binnen durfde te vallen was niet serieus bedoeld, maar is ook niet onwaar. Zoals @Bolo zegt, het zou ook kunnen dat ze het niet wilden al denk ik zelf dat het beide waar is. Geen van de partijen had baat bij een tweede front waardoor het primaire front in België automatisch verzwakt zou worden, is dat niet willen of niet durven?

 

En aangezien wij neutraal waren vocht geen enkele partij voor onze vrijheid, ook niet voor die van hun eigen bevolking trouwens, meer voor een stel boven de rest geplaatsten die ruzie hadden. Maar dat is een andere discussie.

 

Mocht je voorbeelden hebben die wel hout snijden zie ik ze graag tegemoet, mag ook gewoon hier hoor :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot

Ha, kouwe kletser, thanx :p

 

Op gevoel:

 

een blikje tomatenpuree

vers gesneden gember, knoflook, koenjit, peterselie

beetje olie

beetje honing

scheutje whiskey

 

bij versgebakken patatjes met grofgemalen Himalaya zou

 

14 maanden dienstplicht gehad, als soldaatje

als ik vrijwillig was aangeschoven, was ik nu minstens kolonel geweest, maar ik ben General Designer (echt).

 

ik stem Bolo

 

gaan met die banaan! :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat ze Nederland niet binnen durfde te vallen was niet serieus bedoeld, maar is ook niet onwaar.

Oh nu was je niet serieus (mooi gecorrigeerd), ze wilden niet is het juiste antwoord.

 

En aangezien wij neutraal waren vocht geen enkele partij voor onze vrijheid, ook niet voor die van hun eigen bevolking trouwens, meer voor een stel boven de rest geplaatsten die ruzie hadden. Maar dat is een andere discussie.

 

Als die partijen er niet waren geweest had jij nu Duits gepraat i.p.v. Nederlands en had de wereld er heel anders uitgezien. Wij hadden hetzelfde probleem met de vijand maar waren te bang voor Duitsland om er wat aan te doen. Hetzelfde eigenlijk in WOII.

 

Aan het eind van de oorlog hebben we ons ook nog eens schandalig gedragen en als de rest niet had ingegrepen was jij nu een inwoner van Belgie geweest.

 

Mocht je voorbeelden hebben die wel hout snijden zie ik ze graag tegemoet, mag ook gewoon hier hoor :)

 

Laten we hier gewoon on-topic blijven en eerlijk gezegd reageerde ik ook niet op jou in eerste instantie. Wat trouwens wel waar is: Ik heb er blijkbaar geen verstand van. Dat kan maar laat me raden: Geen dienstplicht gedaan, studentje, je oudere broer is voor je geweest of te jong om nog te moeten? Misschien moet je dan niet doen alsof jij er verstand van hebt om te focussen op woorden als weigeren / ontduiken terwijl dit destijds beide toch echt niet zo simpel was als sommige mensen dus blijkbaar denken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat kan maar laat me raden: Geen dienstplicht gedaan, studentje, je oudere broer is voor je geweest of te jong om nog te moeten? Misschien moet je dan niet doen alsof jij er verstand van hebt om te focussen op woorden als weigeren / ontduiken terwijl dit destijds beide toch echt niet zo simpel was als sommige mensen dus blijkbaar denken.

 

Ow ok, jij bent in dienst geweest en weet dus alles van het weigeren/ontduiken van die dienstplicht. En ik, studentje (verkleinwoordje liev :o)) begrijp er natuurlijk niets van.

 

Niet alsof ik zelf de dienstplicht ontdoken heb door net zo lang te blijven studeren tot hij afgeschaft werd....toch? :D

 

Of dat ik in die tijd de gehele regelgeving doorgenomen heb, compleet met jurisprudentie enzo?

 

Zoals jij weer meer weet van in dienst gaan weet ik meer van niet in dienst gaan, maar verder even goede vrienden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sla het stuk van de eerste wereldoorlog maar gewoon even over voor het gemak want over die voorbeelden hadden we het, maar omdat jij het nogal moeilijk vind om ook iemand anders zijn mening te horen snap ik wel dat je dat niet doet. Dus terug naar de dienstplicht:

 

Ow ok, jij bent in dienst geweest en weet dus alles van het weigeren/ontduiken van die dienstplicht. En ik, studentje (verkleinwoordje liev :o)) begrijp er natuurlijk niets van.

 

Het was maar een aanname (maar dus wel de juiste) en dus zat je al in de tijd dat de dienstplicht bijna was afgeschaft, misschien dat het in die tijd iets makkelijker werd om te ontduiken (niet weigeren) door je studie lekker lang te rekken, ik hoop dat je die dan ook helemaal zelf hebt betaald trouwens.

 

Niet alsof ik zelf de dienstplicht ontdoken heb door net zo lang te blijven studeren tot hij afgeschaft werd....toch? :D

 

Hier zal ik even niets van zeggen, maar ik weet nou niet of je daar zo trots op moet zijn? Verder zegt dat ook wel iets over je.

 

Tevens dat was aan het eind van de diensttijd en voor die tijd moest je dan gewoon na je studie nog in dienst.

 

Of dat ik in die tijd de gehele regelgeving doorgenomen heb, compleet met jurisprudentie enzo?

 

Dan weet je dus ook dat weigeren alleen mocht als bijvoorbeeld je godsdienst niet toe liet om wapens te hanteren etc. Jehova getuigen waren destijds veelal weigeraars. En er wettelijk weinig andere gronden waren waarom je de dienstplicht mocht weigeren.

 

Zoals jij weer meer weet van in dienst gaan weet ik meer van niet in dienst gaan, maar verder even goede vrienden

 

In de tijd die ik dienstplicht had waren er dus ook veel bekenden van mij die probeerden te weigeren maar dat eindigde veelal in alsnog gaan, celstraf etc. Ontduiken was al bijna helemaal niet mogelijk. Dit ging zoals ik dus ook al zei in mijn reactie niet zo gemakkelijk als mensen die nu reopen 'ik had lekker geweigerd'.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sla het stuk van de eerste wereldoorlog maar gewoon even over voor het gemak want over die voorbeelden hadden we het, maar omdat jij het nogal moeilijk vind om ook iemand anders zijn mening te horen snap ik wel dat je dat niet doet. Dus terug naar de dienstplicht:

 

Daar wil ik best in PM verder over praten, wordt een lange discussie waar we waarschijnlijk niet uit gaan komen, maar laten we daar deze draad niet mee vervuilen.

 

Het was maar een aanname (maar dus wel de juiste) en dus zat je al in de tijd dat de dienstplicht bijna was afgeschaft, misschien dat het in die tijd iets makkelijker werd om te ontduiken (niet weigeren) door je studie lekker lang te rekken, ik hoop dat je die dan ook helemaal zelf hebt betaald trouwens.

 

Dat heb ik hier zelf geschreven een paar paginas geleden.

Heb niet alles zelf betaald, maar heb inmiddels in belasting en premies meer betaald dan dat ik ooit terug ga zien. Of vind je dat ik me daar schuldig over moet voelen?

 

 

Hier zal ik even niets van zeggen, maar ik weet nou niet of je daar zo trots op moet zijn? Verder zegt dat ook wel iets over je.

 

Yep, dat ik mij niet laat dwingen tot een jaar dwangarbeid.

 

Tevens dat was aan het eind van de diensttijd en voor die tijd moest je dan gewoon na je studie nog in dienst.

 

Vandaar dat doorstuderen, het zat er aan te komen dus als je geen zin hebt wacht je gewoon even.

Daarnaast had ik ook gewoon kunnen trouwen.

 

Dan weet je dus ook dat weigeren alleen mocht als bijvoorbeeld je godsdienst niet toe liet om wapens te hanteren etc. Jehova getuigen waren destijds veelal weigeraars. En er wettelijk weinig andere gronden waren waarom je de dienstplicht mocht weigeren.

 

Dat klopt niet, weigeren ivm gewetensbezwaren kon altijd, dit was niet voorbehouden aan welke religie dan ook.

 

In de tijd die ik dienstplicht had waren er dus ook veel bekenden van mij die probeerden te weigeren maar dat eindigde veelal in alsnog gaan, celstraf etc. Ontduiken was al bijna helemaal niet mogelijk. Dit ging zoals ik dus ook al zei in mijn reactie niet zo gemakkelijk als mensen die nu reopen 'ik had lekker geweigerd'.

 

Als je weigerde was er vervangende dienstplicht in de zorgsector als alternatief, alleen als je dat ook weigerde kon je in de cel komen.

Maar zoals boven al genoemd was trouwen ook al voldoende geweest, en zo zijn er nog wel 20 manieren om niet te moeten, of er anders binnen de kortste keren weer uitgegooid te worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Daar wil ik best in PM verder over praten, wordt een lange discussie waar we waarschijnlijk niet uit gaan komen, maar laten we daar deze draad niet mee vervuilen.

 

Is goed hoor. Daar hoeven we ook niet uit te komen zal je zo even de geschiedenis doorsturen zoals die al door velen is bestudeerd en opgeschreven. Ga dat maar lezen en dat mag je het er natuurlijk altijd niet mee eens zijn, heb ik geen problemen mee.

 

Dat heb ik hier zelf geschreven een paar paginas geleden.

Heb niet alles zelf betaald, maar heb inmiddels in belasting en premies meer betaald dan dat ik ooit terug ga zien. Of vind je dat ik me daar schuldig over moet voelen?

 

Ik weet niet of je jezelf daar schuldig over moet voelen, ga ik zo even op verder.

 

Yep, dat ik mij niet laat dwingen tot een jaar dwangarbeid

Vandaar dat doorstuderen, het zat er aan te komen dus als je geen zin hebt wacht je gewoon even.

Daarnaast had ik ook gewoon kunnen trouwen.

 

Dat klopt niet, weigeren ivm gewetensbezwaren kon altijd, dit was niet voorbehouden aan welke religie dan ook..

 

Je hebt gelijk, dat kon ook. Alleen werd dat van de 10 keer 1 keer goedgekeurd omdat je dan als geldige redden had dat je volgens je godsdienst bijvoorbeeld geen wapen om handen mocht hebben. Andere gewetensbezwaren zoals jij boven aangeeft 'dwangarbeid' kwam je er niet mee hoor.

 

Als je weigerde was er vervangende dienstplicht in de zorgsector als alternatief, alleen als je dat ook weigerde kon je in de cel komen.

Maar zoals boven al genoemd was trouwen ook al voldoende geweest, en zo zijn er nog wel 20 manieren om niet te moeten, of er anders binnen de kortste keren weer uitgegooid te worden.

 

De vervangende dienstplicht was dus pas op het einde. Daarna is er nog een maatschappelijke discussie geweest of we deze vervangende dienstplicht in moesten voeren maar toen stonden weer alle studentjes te piepen. Verder eruit gegooid worden was dus een S5 maar oke, dat was toen echt niet zo handig.

 

Ik zal nog 1 keer op een domme opmerking in gaan en nu gaat die over dienstplicht:

 

volgens mij was er laatst een draadje dat we in dit land zowel rechten als plichten hebben. Nou is mijn mening dat als je de rechten wil hebben, je ook aan de plichten moet doen (lees: dienstplicht). Ik weet niet hoe jij erover denkt maar je opmerking komt over van wel lekker de rechten (geld opstrijken voor je studie etc.) maar niet aan de plichten voldoen.

 

Er waren veel mensen die geen zin hadden (zeker niet ten tijden van oorlog), als die allemaal zo redeneren als jou.. zucht...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vond het wel weer jammer dat je niet alleen de basistraining kon doen, dat had ik denk ik nog wel leuk gevonden, het was meer die tijd daarna die me tegen stond.

 

Ja jammer dat je daar 'geen zin in had'. Ook voor de mensen die wel in het leger gezeten hebben en bijvoorbeeld geholpen hebben met de overstroming destijd in Nederland, of jouw plicht aan het doen waren in Bosnie... Nee toen was jij natuurlijk druk bezig met wat ?

 

Althans ik denk ook niet dat we 'mannen' als jou konden gebruiken moet ik eerlijk zeggen, dus misschien maar beter ook dat je niet aan je plicht hebt voldaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je hebt gelijk, dat kon ook. Alleen werd dat van de 10 keer 1 keer goedgekeurd omdat je dan als geldige redden had dat je volgens je godsdienst bijvoorbeeld geen wapen om handen mocht hebben. Andere gewetensbezwaren zoals jij boven aangeeft 'dwangarbeid' kwam je er niet mee hoor.

 

Weet niet over welke tijd jij het hebt, maar in mijn tijd was "ik ben pacifist" al genoeg, en dat kan iedereen claimen.

 

De vervangende dienstplicht was dus pas op het einde. Daarna is er nog een maatschappelijke discussie geweest of we deze vervangende dienstplicht in moesten voeren maar toen stonden weer alle studentjes te piepen. Verder eruit gegooid worden was dus een S5 maar oke, dat was toen echt niet zo handig.

 

S5 kon eind jaren 80, begin 90 niet boeien in het bedrijfsleven.

 

Ik zal nog 1 keer op een domme opmerking in gaan en nu gaat die over dienstplicht:

 

volgens mij was er laatst een draadje dat we in dit land zowel rechten als plichten hebben. Nou is mijn mening dat als je de rechten wil hebben, je ook aan de plichten moet doen (lees: dienstplicht). Ik weet niet hoe jij erover denkt maar je opmerking komt over van wel lekker de rechten (geld opstrijken voor je studie etc.) maar niet aan de plichten voldoen.

 

Mijn dienstplicht zou de belastingbetaler sowieso meer gekost hebben dan mijn extra studietijd gekost heeft. Daarnaast heb ik in die tijd ook accijns betaald over het bier dat ik dronk, belasting over het loon van bijbaantjes, etcetc. Allemaal dingen die ik in dienst niet had gedaan.

 

Winwin situatie lijkt me.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn dienstplicht zou de belastingbetaler sowieso meer gekost hebben dan mijn extra studietijd gekost heeft. Daarnaast heb ik in die tijd ook accijns betaald over het bier dat ik dronk, belasting over het loon van bijbaantjes, etcetc. Allemaal dingen die ik in dienst niet had gedaan.

 

Winwin situatie lijkt me.

 

Zoals ik al zei, het einde van de dienstplicht zal anders zijn geweest dan toen het nog gewoon normaal was.

 

Gaan we het nu over belastingen hebben? Ik denk niet dat het erom gaat dat het kosten mee brengt voor de belastingbetaler als je wel of niet in het leger gaat Vladimir. Het gaat erom dat het een van de plichten is (was), net als dat je rechten hebt in dit land.

 

En aan die plichten wilde jij op dat moment dus niet voldoen omdat je 'geen zin had'. Dat is goed, iedereen zijn eigen mening, dan weet ik hoe jij erover denkt. Weten we ook gelijk wat we aan je hebben als straks (ik hoop het niet) WO III uit breekt, bedank je dan wel even bijv. mijn famillie en de overige soldaten die vechten zodat jij dit soort dingen kan blijven roepen ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja jammer dat je daar 'geen zin in had'. Ook voor de mensen die wel in het leger gezeten hebben en bijvoorbeeld geholpen hebben met de overstroming destijd in Nederland, of jouw plicht aan het doen waren in Bosnie... Nee toen was jij natuurlijk druk bezig met wat ?

 

Toen met die overstroming? Nog lang niet geboren. :confused:

 

Tijdens Bosnie studeerde ik, al ben ik in die tijd wel een paar keer in (voormalig) Joegoslavië geweest.

Maar is het mijn verantwooordelijkheid om tribalistische Balkanvolken, die elkaar al sinds mensenheugenis de hersens in willen slaan, tegen te houden?

Vond Joegoslavië onder Tito zo slecht nog niet eerlijk gezegd als je kijkt naar de omstandigheden, jammer dat die man geen 130 is geworden.

 

Althans ik denk ook niet dat we 'mannen' als jou konden gebruiken moet ik eerlijk zeggen, dus misschien maar beter ook dat je niet aan je plicht hebt voldaan.

 

Het is mijn plicht niet, slechts jouw mening over wat mijn plicht is.

 

Zal ik die open deur verder maar niet intrappen?

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...