Ga naar inhoud
GENEGEERD

[Dick Berts] Niet vergeten!


Gast DickBerts

Aanbevolen berichten

Weer even on-topic:

Ik wacht nog even tot januari 2014 zodat ik een nieuw ID kan aanvragen zonder mijn vingerafdruk af te gegeven. (moet er net in de tussen tijd niks gebeuren...)

ID kaart zonder vingerafdruk

Bij de aanvraag van een paspoort moeten ook straks nog vingerafdrukken worden afgegeven. Wel zijn het er maar twee in plaats van vier. De vingerafdrukken worden gedurende het aanvraagproces bewaard en vervolgens op de chip in het paspoort opgeslagen. Na uitgifte van het paspoort worden de vingerafdrukken bij de gemeente weer vernietigd.....

De geldigheidsduur van identiteitsdocumenten wordt daarnaast verlengd tot tien jaar, wat burgers veel kosten en geregel moet besparen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 104
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Gast DickBerts

@wodan. Enkele jaren geleden is in Nederland een identificatieplicht ingevoerd. Opsporingsambtenaren en toezichthouders mogen burgers om een ID vragen. Daar moet wel enige aanleiding toe bestaan, volkomen willekeurig mensen om een ID vragen mag niet *). Je hoeft niet eerst als verdachte aangemerkt te kunnen worden (feiten en omstandigheden waaruit een redelijk vermoeden van schuld aan enig strafbaar feit voortvloeit) voordat ze je ID mogen vragen. De drempel licht veel lager. Je bent toevallig in de buurt van een opstootje, om een voorbeeld te noemen. Steeds een paspoort bij je hebben is wat lastig. Een ID kaart is veel kleiner en beter hanteerbaar. Je mag de ID kaart ook gebruiken voor de identificatieplicht. Daarom is het in Nederland mogelijk om zowel een paspoort als een ID kaart te hebben. De ID kaart is in een aantal landen ook als reisdocument te gebruiken. Die landen vind je hier **) Een visum, waarmee je toegang krijgt tot de EU is weer heel wat anders.

 

@timberwolf Vroeger kreeg je geen waarschuwing van de gemeente als de geldigheidsdatum van je paspoort verviel. Laatst kreeg ik tot mijn verbazing wel een dergelijke waarschuwing van de gemeente Den Helder. Maar of alle gemeenten dat doen?? Ik zou er niet op rekenen.

 

*) http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/paspoort-en-identificatie/identificatieplicht

 

**) http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/paspoort-en-identificatie/vraag-en-antwoord/waar-is-de-nederlandse-identiteitskaart-een-geldig-reisdocument.html

 

Tenslotte voor mijn vriend Wodan nog een plaatje van een Nederlandse ID kaart.

 

http://www.hulpdienstenonline.nl/files/images/NL%20ID%20kaart.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waar nederlandse identiteitskaart een geldig reisdocument

 

Met een identiteitskaart kunt u naar de meeste Europese landen en een aantal landen buiten de Europese Unie reizen. Met een paspoort reist u wereldwijd. Veel landen eisen daarnaast nog een visum. Naast het paspoort en de identiteitskaart zijn er de volgende typen reisdocumenten:

 

het zakenpaspoort;

het diplomatiek paspoort;

het dienstpaspoort;

het reisdocument voor vreemdelingen;

het reisdocument voor vluchtelingen;

het noodpaspoort en

het laissez-passer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast DickBerts

@Dr.Prepper. Bij de meeste mensen is de situatie zo; rijbewijs op de man of vrouw en paspoort thuis. Stel je huis vliegt na een shtf in de fik door je noodkacheltje. Dan ben je blij dat je nog een ID kaart op een ander adres hebt liggen. Lijkt wat gezocht, dat geef ik toe, maar een ID is zo belangrijk en bij een SHTF waarschijnlijk niet te vervangen of te verlengen. Waarom heb ik hierboven omschreven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast DickBerts
ID kaart is leuk in Nederland, iedereen kan lullen wat hij wilt, met een paspoort nemen ze je in het voormalige oostblok een stuk serieuzer dan met een ID kaart

wij hebben altijd ons paspoort op zak over de grens

 

Volkomen met je eens. Wil je maar een reisdocument, kies dan voor een paspoort. Je kunt alleen niet twee paspoorten aanvragen, maar wel een paspoort EN een ID kaart. Omdat jezelf kunnen legitimeren bij een shtf extreem belangrijk kan zijn (voorkomen dat je opgepakt wordt en in aanmerking komen voor noodhulp) en er wellicht geen nieuwe paspoorten ID kaarten aangemaakt kunnen worden tijdens een shtf, valt het te overwegen, om naast je paspoort op een ander adres nog een ID kaart te bewaren. Voor het geval je paspoort zoek raakt, verbrand, gestolen wordt en noem maar op, terwijl je dus niet aan een nieuw ID bewijs kunt komen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat hier nog niet genoemd is en ik persoonlijk wel hanteer is om ook kopieën van belangrijke passen, zoals een paspoort, op verschillende plekken te hebben. Kopie op de e-mail, kopie op het werk, kopie op USB, dropbox etc. Wel met bijbehorend watermerk overigens! Aangezien fraude met fotokopieën gemakkelijk en veel voorkomend is.

 

Niks is vervangend voor het origineel, maar kan wel erg handig zijn!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast DickBerts

Een paar kunststof dekzeilen moet je ook niet vergeten! Onmisbaar voor iedere prepper. Je vindt ze bij de bouwmarkt, in diverse kleuren en maten (meestal oranje). Rondom zijn er ogen in geslagen, waarmee je het dekzeil kunt vastzetten.

 

http://webshop.civdh.nl/productfoto/17662.jpg

 

Met een dekzeil kun je regenwater opvangen, een noodtent maken, je huis tijdelijk repareren, een compartimentering aanbrengen, zodat je in een kleinere ruimte kunt stoken in je woonkamer. En ga zo maar door. De prep toepassingen zijn bijna oneindig, daarom zijn dekzeilen een must.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb altijd aan mij sleutelbos een vuursteen en in mijn portomonee zon travel mes ter grote van een pasje je weet nooit waar je ben onder welke omstandigheden

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast DickBerts

Een paspoort en een ID kaart zijn redelijk beveiligd tegen fraude en namaak. Met een fotokopie rotzooien lukt een kleuter nog. Er zijn wel eens opsporingsambtenaren die je er mee weg laten komen. Maar of dat ook lukt bij een tijdens een shtf (terrorisme?) uiterst gespannen overheid is zeer de vraag.

 

Voor een aantal situaties kan het best handig zijn om fotokopieen van je paspoort etc. te maken, maar het hebben van een fotokopie van je paspoort is geen goede reden om niet ook een ID kaart te hebben als back-up.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zelf heb ik ook een paspoort en een ID kaart. Daarnaast heb ik ook fysieke kopieën hiervan en alles in de cloud in geval van. Ik gebruik mijn internationaal rijbewijs (zo'n vodje van de ANWB) als ik in moet checken bij hotels (ze willen vaak mijn paspoort achter houden) en geef ik gewoon dat ding en ziet er officieel uit en zijn ze ook altijd blij mee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

En ja, hoor, binnen een minuut al vier mensen die het niet met mij eens zijn. Ik doe moeite en kennelijk wordt dat niet gewaardeerd. Wat mij betreft sluit het ene het andere niet uit. Het wemelt natuurlijk van de preppers die nooit op de wiki kijken en die toch een bijna verlopen paspoort hebben, om maar wat te noemen. Maar goed, als dit niet gewaardeerd wordt dan heffen we het draadje meteen weer op.

 

Dick Berts,

laat je toch niet zo snel uit het veld slaan joh!

 

Veel preppers hebben een harde pit, maar er zijn er ook met een zachte pit. Het is overleven geblazen tussen complimenterende kritiek, opbouwende kritiek en afkrakende kritiek. Het voornaamste is: Ze hebben je bericht gelezen, beter dan als je iets schrijft en niemand leest het. Zou je het draadje ook willen opheffen...

 

Alleen, ben jij nou de echte Dick Berts of iemand die doet alsof ie dat is? Want de Dick Berts die ik me nog kan herinneren, die schreef zijn berichten uitermate correct met de daarbij behorende alinea's, vernuftige analytische voorbeelden en het was ook gelijk een machtige cake, nadat je het gelezen had, bleef het tenminste in je hoofd door rommelen.

 

Gegroet,

Vantazzy

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb inmiddels alleen een ID kaart, wel allebei gehad, maar helaas....

 

Paspoort erbij kostte nog meer geld, wat ik niet had.

En in de nabije toekomst ook niet zal hebben.

 

Preppen is soms keuzes maken, ik zie de waarde wel in van dit idee, te meer omdat ik het wel zo voor elkaar had.

Maar bijvoorbeeld een opwindbare radio staat nu hoger op de to-do lijst.

 

(Als dit topic nou mooi overzichtelijk ergens terug te vinden gaat zijn, kan ik er in de toekomst nog wel profijt van hebben, woehoe !)

 

Niet teveel 'rommelen' @DickBerts Daar heb je uiteindelijk alleen jezelf mee. Chill.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een rijbewijs is binnen Nederland ook een geldig legitimatiebewijs.

Even een aanvulling :cool:

 

Greener

 

Een rijbewijs wordt in Nederland vaak toegestaan als geldig legitimatie bewijs maar:

 

''Verblijfsstatus en nationaliteit: geen identificatie met rijbewijs

Het rijbewijs is een algemeen erkend identiteitsbewijs, maar in situaties waarin gegevens over verblijfsstatus en nationaliteit belangrijk zijn, kunt u zich er niet mee identificeren. Op het rijbewijs staat hier namelijk niets over''.

 

Zo wordt bij de belastingdienst en soortgelijke instanties een rijbewijs NIET erkend als geldig legitimatie bewijs..

 

Zelf heb ik altijd m'n rijbewijs op zak voor eventuele (politie/marechaussee) controles en heb mijn paspoort in mijn INCH-bag zitten. Kopieën kunnen handig zijn @Miss Jade maar:

 

'' Kopie identiteitsbewijs niet geldig

Een kopie van uw paspoort, identiteitskaart, rijbewijs of vreemdelingendocument is geen geldig identiteitsbewijs. De echtheidskenmerken die op het originele document zijn aangebracht kunnen op een kopie niet worden gecontroleerd.''

 

Het kan handig zijn als back-up en in sommige gevallen kom je er wellicht mee weg tijdens een SHTF maar hou hier wel rekening mee..

 

Link

Link naar reactie
Delen op andere sites

Let wel goed op met overal kopieën van je identiteitskaarten neer te leggen en zeker bij het digitaal bewaren. Identiteits-fraude is een groot probleem. Indien je het digitaal bewaard zorg dat het versleuteld is met encryptie. (zorg er natuurlijk wel voor dat je het decrypt programma ook op meerdere locaties bewaard...)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een rijbewijs wordt in Nederland vaak toegestaan als geldig legitimatie bewijs maar:

 

''Verblijfsstatus en nationaliteit: geen identificatie met rijbewijs

Het rijbewijs is een algemeen erkend identiteitsbewijs, maar in situaties waarin gegevens over verblijfsstatus en nationaliteit belangrijk zijn, kunt u zich er niet mee identificeren. Op het rijbewijs staat hier namelijk niets over''.

 

Zo wordt bij de belastingdienst en soortgelijke instanties een rijbewijs NIET erkend als geldig legitimatie bewijs..

 

Zelf heb ik altijd m'n rijbewijs op zak voor eventuele (politie/marechaussee) controles en heb mijn paspoort in mijn INCH-bag zitten. Kopieën kunnen handig zijn @Miss Jade maar:

 

'' Kopie identiteitsbewijs niet geldig

Een kopie van uw paspoort, identiteitskaart, rijbewijs of vreemdelingendocument is geen geldig identiteitsbewijs. De echtheidskenmerken die op het originele document zijn aangebracht kunnen op een kopie niet worden gecontroleerd.''

 

Het kan handig zijn als back-up en in sommige gevallen kom je er wellicht mee weg tijdens een SHTF maar hou hier wel rekening mee..

 

Link

 

De politie ziet het rijbewijs WEL als zijnde een geldig identiteitsbewijs. (Ik heb vrij weinig met de belastingdienst te maken, zij mogen volgens mij wettelijk niet eens een ID vorderen)

 

Een kopie maken van een ID (kleur al dan niet) is bij wet verboden.

 

Kom maar op :cool:

 

Greener

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...