Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Echt megamegamega smerig!

 

Wat is er gebeurd?

 

We hebben een paar honderd blikken opgeslagen. Veel ervan zijn blikken met zo'n handig opentreklipje.

We bewaren onze blikken op zijn kop. Dit ivm roestvorming etc.

Blijkbaar hebben die handige opentreklipblikken maar een heel klein tikkie nodig om die voorgesneden rand van het lipje ietsjes te beschadigen.

Vooral bij het op zijn kop wegzetten is dit zo gebeurd natuurlijk.

 

Een beschadiging van slechts een mm is toch lucht wat het blik in gaat.

 

Lucht is gisting.

 

Gisting is gasvorming dat het blik niet uitkan omdat het omhoog gaat en omdat onze blikken met de treklip naar onderen staan.

 

Gas hoopt op in de "bovenkant" van het blik en gas wordt meer gas en wil eruit. BOEMF! Het blikt klapt uit elkaar door de treklipkant open te barsten. En dat gaat kennelijk met zo'n geweld, dat NIET overdreven, de smurrie 80cm verder op de vloer lag, alle blikken onder de derrie zitten, want het is allemaal beschimmeld wat er uit dat blik komt, de planken onder de drek zitten, de stank werkelijk ondraaglijk was!

 

Oké. Geen probleem denk je. Blikken kun je afwassen. Hm. Eens even denken. Als je van verrassingspakketten houdt wel. Papier aan de buitenkant van blikken, tja... Wordt nat bij het schoonmaken. Laat los. Wat zat er ook alweer in het blik?

 

Ik dacht ik zal het ff met jullie delen. Maar ik zet mijn treklipkloteblikken dus niet meer ondersteboven. Dan maar een roestig randje. En ja, ik ventileer wel in mijn opslag, maar toch gaan die dingen roesten. En nee, ik vind het niet de moeite om ze allemaal te gaan beschermen tegen roest.

  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Echt megamegamega smerig!

 

Wat is er gebeurd?

 

We hebben een paar honderd blikken opgeslagen. Veel ervan zijn blikken met zo'n handig opentreklipje.

We bewaren onze blikken op zijn kop. Dit ivm roestvorming etc.

Blijkbaar hebben die handige opentreklipblikken maar een heel klein tikkie nodig om die voorgesneden rand van het lipje ietsjes te beschadigen.

Vooral bij het op zijn kop wegzetten is dit zo gebeurd natuurlijk.

 

Een beschadiging van slechts een mm is toch lucht wat het blik in gaat.

 

Lucht is gisting.

 

Gisting is gasvorming dat het blik niet uitkan omdat het omhoog gaat en omdat onze blikken met de treklip naar onderen staan.

 

Gas hoopt op in de "bovenkant" van het blik en gas wordt meer gas en wil eruit. BOEMF! Het blikt klapt uit elkaar door de treklipkant open te barsten. En dat gaat kennelijk met zo'n geweld, dat NIET overdreven, de smurrie 80cm verder op de vloer lag, alle blikken onder de derrie zitten, want het is allemaal beschimmeld wat er uit dat blik komt, de planken onder de drek zitten, de stank werkelijk ondraaglijk was!

 

Oké. Geen probleem denk je. Blikken kun je afwassen. Hm. Eens even denken. Als je van verrassingspakketten houdt wel. Papier aan de buitenkant van blikken, tja... Wordt nat bij het schoonmaken. Laat los. Wat zat er ook alweer in het blik?

 

Ik dacht ik zal het ff met jullie delen. Maar ik zet mijn treklipkloteblikken dus niet meer ondersteboven. Dan maar een roestig randje. En ja, ik ventileer wel in mijn opslag, maar toch gaan die dingen roesten. En nee, ik vind het niet de moeite om ze allemaal te gaan beschermen tegen roest.

 

Eerst 1 voor 1 wassen en daarna meteen weer een eigen sticker erop plakken.

en je hebt dus liever roest aan de bovenkant waar je eten uitkomt dan aan de onderkant.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Damn @Blik(voer) op oneindig , dat is echt zwaar klote. Wat een smeerboel moet dat geweest zijn, bah. Vertrouw je die andere blikken nou nog, qua houdbaarheid?

Af en toe een testen?

Nou ja, beter een verassingshap, dan helemaal geen hap.

Misschien een idee, om alles langzaam te vervangen door zelf gestoofde weckpotten met eigen groenten en ingrediënten.

Lekker, gezond en zichtbaar.

 

Maar aan je naam te zien, zul je wel pakweg een miljoen blikken hebben. :p

Link naar reactie
Delen op andere sites

Echt megamegamega smerig!

 

Wat is er gebeurd?

 

We hebben een paar honderd blikken opgeslagen. Veel ervan zijn blikken met zo'n handig opentreklipje.

We bewaren onze blikken op zijn kop. Dit ivm roestvorming etc.

Blijkbaar hebben die handige opentreklipblikken maar een heel klein tikkie nodig om die voorgesneden rand van het lipje ietsjes te beschadigen.

Vooral bij het op zijn kop wegzetten is dit zo gebeurd natuurlijk.

 

Een beschadiging van slechts een mm is toch lucht wat het blik in gaat.

 

Lucht is gisting.

 

Gisting is gasvorming dat het blik niet uitkan omdat het omhoog gaat en omdat onze blikken met de treklip naar onderen staan.

 

Gas hoopt op in de "bovenkant" van het blik en gas wordt meer gas en wil eruit. BOEMF! Het blikt klapt uit elkaar door de treklipkant open te barsten. En dat gaat kennelijk met zo'n geweld, dat NIET overdreven, de smurrie 80cm verder op de vloer lag, alle blikken onder de derrie zitten, want het is allemaal beschimmeld wat er uit dat blik komt, de planken onder de drek zitten, de stank werkelijk ondraaglijk was!

 

Oké. Geen probleem denk je. Blikken kun je afwassen. Hm. Eens even denken. Als je van verrassingspakketten houdt wel. Papier aan de buitenkant van blikken, tja... Wordt nat bij het schoonmaken. Laat los. Wat zat er ook alweer in het blik?

 

Ik dacht ik zal het ff met jullie delen. Maar ik zet mijn treklipkloteblikken dus niet meer ondersteboven. Dan maar een roestig randje. En ja, ik ventileer wel in mijn opslag, maar toch gaan die dingen roesten. En nee, ik vind het niet de moeite om ze allemaal te gaan beschermen tegen roest.

 

Allemaal wassen en met een water vaste stift op het blik zetten wat er in zit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je bang bent voor roest aan de randen, dan even onderdompelen in warm kaarsvet. Let op maak het kaarsvet niet te heet en gebruik liever geen open vuur hiervoor!!

Je kan zo de randen en deksels enigzins beschermen. Ikzelf heb dat zo eens met een paar blikken gedaan maar zag geen roest op de onbehandelde blikken, dus ben ermee gestopt. Teveel extra werk...misschien wel een optie voor jou @Blik(voer) op oneindig (wat een knt mention naam zeg :D)

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Blik(voer) op oneindig Komt me bekend voor ik heb dat vorig jaar gehad , enkel was mijn blikje zo'n mini blikje tomatenpuree , wel met een gewoon deksel dus toen ik met de blikopener er een

gaatje in maakte bij het openen een hoop ''gesis'' en zaten mijn tegeltjes boven de aanrecht onder de vette klodders stinkende puree (ik heb de keuken in mijn woonkamer) en toen ik me omdraaide

zag dat zelfs op ruim 2 meter afstand ook nog van die zooi van mijn muur afdruipen ;) ik kan er nu wel om lachen , maar toen niet echt , dus ik me wel voorstellen wat zo'n groot blik aanricht

Overigens was mijn blikje wel iets over de datum , maar niet opgeblazen of bol of zo want dan had ik het zo wel weggegooid .Wat dat betreft zijn blikken inderdaad verrassingspakketjes;)

Als je zoveel blikken hebt is een behandeling van je blikken misschien toch wel een goede zaak wat @prepass zegt kaarsvet , of gewoon de blikken preventief inspuiten met blanke lak??

gr will

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien een idee om de blikken op een paar houten latjes te zetten zodat de randen de grond niet raken en er lucht onder de blikken door kan?

Lijkt mij dat je zo roestvorming tegen kunt gaan.

 

Groet,

Theo

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lol. Zelf houd ik een blikje tomatenpuree gewoon met het gaatje naar de gootsteen gericht als ik het open. Het is al een paar keer gebeurd dat de inhoud aan het gisten was, maar dan blijft de omgeving toch netjes.

 

Ow is dat niet normaal dan? Ik heb laatst een stuk of 10 van die blikjes die een jaar over datum waren opgegeten, moest wel tijdens het openen richten op de pan want de inhoud 'vliegt' eruit. De tomatenpuree zag er niet raar uit, en ik werd er ook niet ziek van.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had afgelopen zomer al een paar keer lopen zoeken waar die vieze lucht in de garage vandaan kwam :-)

Vond ik bij het reorganiseren van mijn kast opeens een paar maden... Was ook niet prettig kan ik je zeggen.... Bleek er een vacuum verpakte kips hamburger te liggen met een klein gaatje erin... Dus die dingen doe ik voortaan ook even in een extra zak/verpakking. Als ze dan gewoon beschimmelen, prima... maar nooit weer beestjes in mijn kast.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In Vlaanderen is het al eeuwen de gewoonte als een koppeltje trouw dat de vrienden hun huis versieren zo wel binnen als buiten . Dat is dus ook mij overkomen zo een 30 jaar terug . Ik had een kelder vol met eten . Ja ik prepte toen al . Mijn vrienden hadden er niets beter op gevonden om alle etiketten van mijn blikken af te hallen . Alle blikken stonden netjes terug op de schappen maar allemaal op een andere plaats . Zo heb ik en mijn vrouwtje ruim een jaar verrassing maaltijden gegeten . Een maaltje klaar maken was altijd spannend .

 

Geert

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had afgelopen zomer al een paar keer lopen zoeken waar die vieze lucht in de garage vandaan kwam :-)

Vond ik bij het reorganiseren van mijn kast opeens een paar maden... Was ook niet prettig kan ik je zeggen.... Bleek er een vacuum verpakte kips hamburger te liggen met een klein gaatje erin... Dus die dingen doe ik voortaan ook even in een extra zak/verpakking. Als ze dan gewoon beschimmelen, prima... maar nooit weer beestjes in mijn kast.

 

Gratis extra eiwitten, er zijn volledige negerstammen die daarvan leven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank voor jullie tips. Nee, allemaal behandelen vind ik echt teveel werk.

 

Marker en erop schrijven, ja had gekund. Bij de meeste hangt nog wel een etiketje eraan, en anders: gokje.

 

Verder heb ik met gewone blikken die je open moet draaien met een blikopener geen angst.

Het is nu alleen oppassen met die voorgeponste trek lip blikken. Als je die dus te ruw op hun trek lip kant neerzet kun je het dus minuscuul beschadigen.

 

Verder heb ik geen dierlijke producten in blik (veganist) dus smeriger dan dit zal het niet gauw worden.

 

Overigens wel een idee om in een SHTF situatie, juist rottend vlees te houden. Heb je in ieder geval eiwitrijke maden. Als je dan toch die buurman die je voorraad wilde jatten met de koekepan op zijn kop gemept hebt ... Dan dient hij tenminste nog ergens voor.

 

Ik heb er wel overgedacht om te kijken of ik deze geweldig projectielen kon gebruiken in een verdedigingssituatie, maar kwam tot de conclusie dat gewoon iemand dat blik naar zijn kop smijten, waarschijnlijk nauwkeuriger werkt en dat je dan met een beetje mazzel het blik gewoon nog kunt gebruiken ;-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Blik(voer) op oneindig Komt me bekend voor ik heb dat vorig jaar gehad , enkel was mijn blikje zo'n mini blikje tomatenpuree , wel met een gewoon deksel dus toen ik met de blikopener er een

gaatje in maakte bij het openen een hoop ''gesis'' en zaten mijn tegeltjes boven de aanrecht onder de vette klodders stinkende puree (ik heb de keuken in mijn woonkamer) en toen ik me omdraaide

zag dat zelfs op ruim 2 meter afstand ook nog van die zooi van mijn muur afdruipen ;) ik kan er nu wel om lachen , maar toen niet echt , dus ik me wel voorstellen wat zo'n groot blik aanricht

Overigens was mijn blikje wel iets over de datum , maar niet opgeblazen of bol of zo want dan had ik het zo wel weggegooid .Wat dat betreft zijn blikken inderdaad verrassingspakketjes;)

Als je zoveel blikken hebt is een behandeling van je blikken misschien toch wel een goede zaak wat @prepass zegt kaarsvet , of gewoon de blikken preventief inspuiten met blanke lak??

gr will

 

Ook ik heb dit met een blikje tomatenpuree gehad...... is ff vervelend ..... :mad:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Echt megamegamega smerig!

 

Wat is er gebeurd?

 

We hebben een paar honderd blikken opgeslagen. Veel ervan zijn blikken met zo'n handig opentreklipje.

We bewaren onze blikken op zijn kop. Dit ivm roestvorming etc.

Blijkbaar hebben die handige opentreklipblikken maar een heel klein tikkie nodig om die voorgesneden rand van het lipje ietsjes te beschadigen.

Vooral bij het op zijn kop wegzetten is dit zo gebeurd natuurlijk.

 

Een beschadiging van slechts een mm is toch lucht wat het blik in gaat.

 

Lucht is gisting.

 

Gisting is gasvorming dat het blik niet uitkan omdat het omhoog gaat en omdat onze blikken met de treklip naar onderen staan.

 

Gas hoopt op in de "bovenkant" van het blik en gas wordt meer gas en wil eruit. BOEMF! Het blikt klapt uit elkaar door de treklipkant open te barsten. En dat gaat kennelijk met zo'n geweld, dat NIET overdreven, de smurrie 80cm verder op de vloer lag, alle blikken onder de derrie zitten, want het is allemaal beschimmeld wat er uit dat blik komt, de planken onder de drek zitten, de stank werkelijk ondraaglijk was!

 

Oké. Geen probleem denk je. Blikken kun je afwassen. Hm. Eens even denken. Als je van verrassingspakketten houdt wel. Papier aan de buitenkant van blikken, tja... Wordt nat bij het schoonmaken. Laat los. Wat zat er ook alweer in het blik?

 

Ik dacht ik zal het ff met jullie delen. Maar ik zet mijn treklipkloteblikken dus niet meer ondersteboven. Dan maar een roestig randje. En ja, ik ventileer wel in mijn opslag, maar toch gaan die dingen roesten. En nee, ik vind het niet de moeite om ze allemaal te gaan beschermen tegen roest.

 

whahahahha..

 

nee, echt ik leef met je mee........ppppphhhhhhh whahahahahha..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...