Ga naar inhoud
GENEGEERD

Rampen dashboard met real time monitors


f150

Aanbevolen berichten

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
CPM: counts per minute : tellingen per minuut zegt niets over de dosis straling.

De 25.969 uSv/h wel, micro sievert per uur.

 

Oke ik heb het nog even uitgepluist, maar het klopt toch niet helemaal wat je zegt. CPM is om de "ionizing radiation" te meten, en zegt dus wel degelijk iets over de straling.

 

Daarnaast blijven alle cijfertjes schommelen, net 4262 CPM 28.982uSv/hr en nu 3477 CPM 23.644uSv/hr.

Toch zie ik verder nergens iets op internet hierover. Nogmaals, ik heb hier echt 0,0 verstand van, maar is dit niet raar?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zover ik begrepen heb zijn dit geigertellers die door een actieve groep onderhouden wordt. Zulke afwijkingen zijn volgens nader onderzoek op het betreffende forum van radmon.org met regelmaat te bespeuren. Omdat ik nergens anders informatie kan vinden over een dergelijke radiatie, vermoedt ik vooralsnog dat dit een technische afwijking betreft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 5 jaren later...

  

8 uur geleden, FincaInSpanje zei:

Ik vroeg me af @f150 is jouw oude dashboard nog in leven?

 

Korte antwoord: ja, maar gehavend als gevolg van beveiligingsmaatregelen die in veel websites zijn doorgevoerd (bescherming tegen inframen, scrapen etc.), niet goed onderhouden en sinds 3 jaar ook niet meer publiek. Prompt kreeg ik een mail van de eigenaar van Netvibes, waar ik de boel had draaien:


We were just going through the most popular dashboards and realized that
your page F150 is getting really popular those days but it seems really
cyclic. The dashboard seems really interesting with some useful content

and if we can help you in any way don¹t hesitate to reach out.

 

Anyway, voor de mensen die denken 'waar gaat dit over'. Het is een dashboard met ruim 10 tabbladen waarin ik een integratie had gemaakt van heel veel real time (en historische of recent verzamelde) informatie zoals:

  • disaster maps van RSOE (tx @tom) en Painel Global
  • radiation maps, worldwide, europa en nederland (live data)
  • luchtkwaliteit nederland (ozon, fijnstof, stikstofoxiden)
  • zonneactiviteit (solar wind, x-ray, uv-index nederland)
  • seismische activiteit (earthquake maps, seismic monitor worldwide)
  • flightradar
  • alarmeringen (nederlandse feeds politie, brandweer, traumaheli, ambulances)
  • verkeer (live traffic, flitsers en file info)
  • waterstanden (waterhoogte, stroomsnelheid en -richting, luchttemperatuur, golfhoogtes, windsnelheden)
  • bodemverontreiniging
  • licht(vervuiling)
  • geluid (stiltegebieden, treinen, wegverkeer)
  • veiligheid (voor wat het waard is)
  • gezondheid (lyme/infectieziekten)

Het staat weer ergens op mijn lijstje om wat nieuws te maken. Wordt vervolgd.

 

  • Leuk 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

Graag jullie feedback op het volgende. Ik heb een inventarisatie gemaakt van relevante databronnen, kaarten, websites en dashboard voor een volgende versie van het 'Emergency Dashboard' en denk aan de volgende indeling:

  1. Mondiaal (actuele en recent/historische informatie)
    1. aardbeving
    2. tsunami
    3. natuurbrand
    4. meteoriet
    5. vulkanische activiteit
    6. storm/orkaan
    7. epidemieën
    8. zonne-activiteit
    9. straling/radioactiviteit
  2. Nationaal (Nederland, per provincie, plaats of wijk, actuele/real time informatie)
    1. luchtkwaliteit
      1. stikstofdioxide, NO2
      2. stikstoftrioxide, NO3
      3. fijnstof kleiner dan 10 micrometer, PM10
      4. fijnstof kleiner dan 2,5 micrometer, PM2.5
      5. zwaveldioxide, SO2
    2. waterkwaliteit
      1. waterhoogte
      2. wind (snelheid, richting
      3. golfhoogte
      4. watertemperatuur
      5. luchttemperatuur
      6. waterstroming
      7. waterkwaliteit (chloorbenzenen, metalen, nutriënten, PCB/PAK's etc)
    3. verkeer
      1. file informatie
      2. scheepvaart (real time locaties en info vaartuigen)
      3. luchtvaart (real time locatie en vluchtinfo vliegtuigen)
      4. spoorkaart (real time locatie en informatie treinen)
      5. militaire luchtvaart (real time locaties en informatie militair vliegverkeer - achter naam/paswoord)
      6. strooikaart (RWS info strooigegevens)
      7. ongevallenradar (actuele situatie verkeersongelukken)
    4. weer (real time maps)
      1. regen
      2. hagel
      3. onweer
      4. sneeuw
      5. motregen
      6. mist
      7. UV
    5. alarmeringen (P2000)
      1. ambulance
      2. brandweer
      3. politie
      4. traumaheli
      5. KNRM
      6. rijnmond
    6. gezondheid
      1. tekenradar (verspreiding van teken per regio)
      2. pollen
      3. muggen
      4. zendmasten (2G, 3G, 4G, 5G inclusief frequenties, vermogens en hoek)
    7. risicokaarten (statische informatie, niet real time maar zo actueel mogelijk)
      1. opslag van gevaarlijke stoffen (op adres-niveau en stofaanduiding)
      2. veiligheidsissues (bv ammoniak, gasopslag)
      3. actueel hoogtebestand Nederland (AHN2 en 3)
      4. geluidskaarten (snelwegen)

Van alle bovengenoemde informatie zijn open datasets of websites beschikbaar.

 

Vraag: zijn er zinvolle databronnen toe te voegen, en is de indeling overzichtelijk/werkbaar? 

Als je ideeën hebt, voeg ze toe aan het draadje!

 

  • Leuk 7
Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uur geleden, f150 zei:

zijn er zinvolle databronnen toe te voegen,

 

Voordat ik de mogelijk fout maakt om een veel te lange reactie te posten de volgende vraag:

 

Wat is de primair doelstelling van het dashboard?

Is het puur om te informeren of is het ook om te signaleren/reageren op de data?

Dus is het mogelijk om bepaalde triggers te creëren die "alert waardig" zijn ?

Is het proactief of reactief?

 

En los van het bovenstaande vind ik het wel interesant om demografie mee te nemen.

Dan bedoel ik geboorte/sterfte maar ook het aantel migranten en emigranten.

Vooral uit emigratiecijfers kan je afleiden in hoeverre mensen het hebben "opgegeven" maar het is de laatste jaren erg lastig om de cijfers nog juist te interpreteren omdat er ook flink wat kansloze migranten in de cijfers van emigranten zitten verweven.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 minuten geleden, martin zei:

Wat is de primair doelstelling van het dashboard?

 

Snel overzicht van verschillende informatiebronnen met zoveel mogelijk actuele, en zo mogelijk real time informatie. Bij een crisis van ongekende omvang weet je zeker dat er een cascade volgt van incidenten. Bij de brand in Alblasserdam (februari 2019) die half Nederland overweldigde met stank, konden we op basis van publieke bronnen (waaronder de risicokaart) eerder dan de hulpverleners een inschatting maken van de mogelijke stoffen. Het samenbrengen van zoveel data sources creëert overzicht, maar eerlijk is eerlijk: een rijtje bookmarks werkt natuurlijk ook. Het gaat primair om de aggregatie van bestaande data.

 

Een alerting functie is lastig. Veel data is as-is en wordt niet gestructureerd aangeleverd (dus via embed code of deeplinks). Slechts een beperkt aantal databronnen heeft REST/JSON/RSS interfaces. De insteek is dus reactief.

 

Ik heb ook tools die werken op basis van triggers maar aangezien dat tamelijk kostbare commerciële software is, kan ik die niet publiek ter beschikking stellen. Trigger die ingesteld zijn, zijn op basis van zoekwoord(combinaties), websites, sentiment analyse, influence-rankings, locatie, bron, frequentie, snelle stijging/daling etc. Hierbij worden ook alle social media posts real-time meegenomen, waardoor je niet afhankelijk bent van de (mainstream) media. T.z.t. volgt hier nog een draadje over, en ik overweeg een deel semi-publiek te maken.

 

Demografische gegevens zijn zeker mee te nemen, alleen is het de vraag in hoeverre het past in een concept van 'Emergency dashboard' (vanmiddag had ik met @prepass een soortgelijk gesprek, maar dan over koersen: valuta, aandelen, etc). Ook gegevens als inbraakcijfers, geweldsdelicten per regio, enzovoort zijn niet onnuttig - evenals realistische, ongeframede emigratie en immigratie cijfers. Een (separaat opgezet?) social/demografisch dashboard is wat mij betreft wel het overwegen waard.

 

  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uur geleden, Haskap zei:

Is in de waterhoogte ook het tekort aan hoogte meegenomen? Dwz het negatieve neerslagtekort?

Zie kaartjes op https://www.knmi.nl/over-het-knmi/nieuws/is-de-droogte-voorbij

https://www.rijkswaterstaat.nl/water/waterbeheer/droogte-en-watertekort/index.aspx#20556

 

Nee, de waterhoogte is het RWS begrip voor waterstand (peil t.o.v. NAP) - zie bijlage. De regionale verschillen zijn daarin niet meegenomen en ook vanuit een (acuut) emergency perspectief ook minder relevant denk ik. 

waterhoogte voorbeeld.png

waterhoogte legenda.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

21 minuten geleden, f150 zei:

Een alerting functie is lastig.

Ik misbruik de functie van "google alerts" om redelijk snel bepaalde meldingen binnen te krijgen zodra ze gepost zijn.

Dit werkt verbazingwekkend goed. Geen idee of je binnen het dashboard inkomende email kan koppelen?

Twitter is denk ik ook een interessante bron als het gaat om bepaalde informatie zoals een aanslag of een ramp.

Geen idee of er binnen twitter een alert mogelijk is. Ik probeer er even in te duiken wat de mogelijkheden zijn.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb je ooit overwogen om met TiddlyWiki te werken?

Daar kun je allerlei externe resources, kaarten, links enz in vermelden en dan heb je met 1 HTML bestand al je noodzakelijke resources bij de hand.

 

Ik heb als voorbeeld even een deel van mijn eigen TiddlyWiki als bijlage bijgevoegd.

HTML file openen en de rest wijst zich vanzelf ?.

 

BP

 

Dashboard sample 3.html

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

22 uur geleden, Bunkerprepper zei:

Heb je ooit overwogen om met TiddlyWiki te werken?

Daar kun je allerlei externe resources, kaarten, links enz in vermelden en dan heb je met 1 HTML bestand al je noodzakelijke resources bij de hand.

 

Nee, maar dat is zeker het overwegen waard, tx!

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, f150 zei:

Zeker, dat ziet er goed werkbaar uit. Ik heb gemakshalve ook de TW sources van Github en een editor geïnstalleerd.

 

Die offline editor werkt natuurlijk enorm lekker omdat je anders bij iedere 'save' een nieuwe bestandsnaam krijgt.

Het grote voordeel van TiddlyWiki is dat alles configureerbaar is, maar toch maar als één HTML file beschikbaar komt (en die HTML file kun je natuurlijk voor allerlei devices gebruiken). 

Ook kun je je TW bestand gewoon hosten en op die manier een online versie van je belangrijkste monitor-pagina's aanhouden.

Doordat je datzelfde HMTML bestand ook op al je portable devices kunt hebben, ben je niet afhankelijk van het online beschikbaar zijn van je bronbestand.

 

Let op: het voorbeeld dat ik stuurde zit verder geen automatisering of verdere tweaking in. Je kunt vrij simpel met 1 druk op een snelkoppeling alle Tiddlers die bij één onderwerp horen openen. 

Ook kun je bijvoorbeeld via wat automatisering zorgen dat al je TW pagina's eenmaal per 30 minuten verversen zodat je in geval van een internetstoring toch alle plaatjes geladen hebt enz enz.

 

Misschien leuk als jij wat bronnen erbij voegt?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 2-1-2020 om 15:28, f150 zei:

Graag jullie feedback op het volgende. Ik heb een inventarisatie gemaakt van relevante databronnen, kaarten, websites en dashboard voor een volgende versie van het 'Emergency Dashboard' en denk aan de volgende indeling:

  1. Mondiaal (actuele en recent/historische informatie)
    1. aardbeving
    2. tsunami
    3. natuurbrand
    4. meteoriet
    5. vulkanische activiteit
    6. storm/orkaan
    7. epidemieën
    8. zonne-activiteit
    9. straling/radioactiviteit
  2. Nationaal (Nederland, per provincie, plaats of wijk, actuele/real time informatie)

 

 

Geen idee of de info te vinden en te verwerken is, maar is het een idee om er een level tussen te bouwen met (NW-) Europa of anders bij binnenland ook de gebeurtenissen mee te nemen die Nederland direct raken?

Een bosbrand in Australie heeft hier weinig directe gevolgen, een grote brand in de Ardennen + zuiderwind wel.

Hetzelfde met een grote brand in het Ruhrgebied of een grote vulkaanuitbarsting in IJsland of Italie.

 

Verder wel een redelijk briljant dashboard :cool:

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
  • 2 weken later...
19 uur geleden, Bunkerprepper zei:

@f150 Is er al iets te melden over het nieuwe dashboardi initiatief?

We zijn nog aan het onderzoeken of het haalbaar (technisch, maar ook auteursrechtelijk) om de databronnen via web-proxies binnen binnen te halen. Dat is veel werk, maar je kunt lokale snapshots maken van alle data. Anders wordt het toch het voor de hand liggende alternatief: deeplinken.

Integratie via modals/i-frames is vandaag de dag niet meer mogelijk.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uur geleden, f150 zei:

We zijn nog aan het onderzoeken of het haalbaar (technisch, maar ook auteursrechtelijk) om de databronnen via web-proxies binnen binnen te halen. Dat is veel werk, maar je kunt lokale snapshots maken van alle data. Anders wordt het toch het voor de hand liggende alternatief: deeplinken.

Integratie via modals/i-frames is vandaag de dag niet meer mogelijk.

 

 

Het binnenhalen van alle data met lokale snapshots is om een andere reden ook nuttig: als bepaalde websites uit de lucht gaan, dan heb je als het goed is toch nog de meest actuele snapshots in je emergency dashboard beschikbaar?

 

En zou het doorontwikkelen van een iets simpelere Tiddlywiki versie op dit moment niet haalbaarder zijn?

Het voordeel van die TiddlyWiki versie is dat die zowel online kan worden gehost, maar ook offline beschikbaar gemaakt kan worden voor alle mogelijke devices.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...