Ga naar inhoud
GENEGEERD

Welke auto voor een prepper?


Jester

Aanbevolen berichten

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 217
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

@ Range

 

't Gebeurt niet elke tien jaar of zo, en we hebben ook nog niet zo heel lang elektronika.

 

Solar storm of 1859

 

Hiervan gingen telegraafdraden gloeien en raakten mensen (telegrafisten) gewond doordat ze een stroomstoot kregen van de morse sleutels.

 

Veel mensen zijn zich zorgen aan het maken over een volgend 'carrington event'. Mocht dat gebeuren en de storm is intensief genoeg dan zouden vele transformators kapot gaan. Om te beginnen geen transport elektriciteit meer dus. Het schijnt jaren te gaan duren voordat we dan weer genoeg hebben kunnen vervangen om weer elektriciteit te hebben. Geen stroom = geen een hoop anders spul.

 

Als 't puur gaat om de auto weet ik 't dus niet. Auto's zijn qua elektronica wel iets afgeschermd geloof ik. Maar veel huis tuin en keuken elektriciteit kan kapot gaan.

 

What If the Biggest Solar Storm on Record Happened Today?

 

Overstromingen kunnen ook. Maar ik heb er in m'n bijna 41 jaar nooit een meegemaakt. Wil niet zeggen dat ik er geen enkele rekening mee hoef te houden. 50 jaar is helemaal niets wat tijd betreft voor dit soort dingen.

 

En zoals @wodan zegt, er zijn hier ook verschillende posts/discussies over emp. Leeft best wel. Er zijn zelfs preppers die puur preppen voor een zonne-storm.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb niet het hele topic doorgelezen, maar hebben mensen ook gedacht aan een Eend, oftewel de Citroën 2CV? die zijn zo gemaakt dat iedereen er zo aanpassingen aan kan maken en kan repareren, en het zijn redelijk sterke auto's. Ze gebruiken ook niet te veel aan elektronica. En als je het helemaal goed wil doen kan je 'm op hout laten rijden :p

Link naar reactie
Delen op andere sites

@wodan,

 

Een personen auto dat 5 mensen comfortabel kan vervoeren of een vergelijkbaar gewicht/formaat aan producten. Dit zijn gemiddelde gezinsauto's waar ik het over heb. Deze auto's waar ik het over heb zijn niet gebouwd om een 300 km radius op één lading te hebben. Dat zou hooguit 100 a 150 km zijn. Er wordt toch aangeraden om elke 2 uur minimaal een kwartier pauze te nemen? Waarom dan niet op dat moment je rust omzetten in beweging en de auto van stroom te voorzien?

 

Dat ze misschien niet heel ver op één lading kunnen vind ik niet erg, immers je hebt altijd de mogelijkheid (no matter what) om je auto zelf weer van stroom te voorzien :). Snelheid is in dit geval niet zo belangrijk, elke electro motor vandaag de dag die in auto's zitten kunnen deze snelheden met gemak aan.

@phaelin, ik begrijp je bezorgdheid en ook de artikelen. Alleen ik denk dat mensen dan wel iets anders aan hun hoofd hebben als zo'n event gebeurd nietwaar :D?

Link naar reactie
Delen op andere sites

phaelin[/mention]' date=' ik begrijp je bezorgdheid en ook de artikelen. Alleen ik denk dat mensen dan wel iets anders aan hun hoofd hebben als zo'n event gebeurd nietwaar :D?[/quote']

 

Waar, maar dit draadje ging over auto's dus daarom ging bij mij 't emp lampje branden toen je over een elektrische motor begon :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast ghostwhiper

Wat doet een emp feitelijk met de belangrijke electronica van een auto?

 

Een ecu zal wel gefrituurd worden maar een dynamo, bobine en startmotor overleven die het zo lang ze niet voorzien zijn van een spanningsveld?

Hoe zit het met een accu?

 

Een simpele diesel motor loopt op een paar draadjes.

Startmotor 2x

Dynamo minimaal 1

Gloeibougies 1

 

Voor een simpele benzine geldt hetzelfde alleen geen plus op de Gloeibougies maar op de bobine.

 

Wat gaat er dus wel kapot en waarom?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 maanden later...

Ik heb een saaie en in het verkeer onopvallende Suzuki Baleno, automaat. In de kleur groen, ook dat nog.

Redelijk zuinig 1:13 Aardige kofferbak en achterbank. Prima om al dat bier in te vervoeren :p, evenals andere boodschappen.

In de paar jaar dat ik hem heb, vrij weinig onderhoud, buiten de keuringen om. De banden waren noodzakelijk, panne gehad, de stofhoezen zijn een ongelukje geweest.

 

Ook dat ik niet opvallend en hard rij, scheelt bekeuringen :o, die ik weer liever ergens in prep. Dat dan weer wel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een saaie en in het verkeer onopvallende Suzuki Baleno, automaat. In de kleur groen, ook dat nog.

Redelijk zuinig 1:13 Aardige kofferbak en achterbank. Prima om al dat bier in te vervoeren :p, evenals andere boodschappen.

In de paar jaar dat ik hem heb, vrij weinig onderhoud, buiten de keuringen om. De banden waren noodzakelijk, heb ermee panne gehad; de stofhoezen zijn een ongelukje geweest. Verder geen gekke dingen of onregelmatigheid met dit voertuig.

 

Ook dat ik niet opvallend en hard rij, scheelt bekeuringen :o, die ik weer liever ergens in prep. Dat dan weer wel.

Ik trap hem niet af. Prima wagentje voor zijn geld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Alle voorgaande ideeën, hoe goed bedoeld ook, kunnen natuurlijk per direct in de prullenbak. Hèt ideale Prepper-voertuig is ontdekt: de Nederlandse tractor!

Zelfs als ze je met pantserwagens achterna komen heb je daar totaal niets van te vrezen....

 

http://nieuws.vtm.be/buitenland/106184-botsing-5-belgische-pantservoertuigen

 

Begrijp ik ook niet goed, die dingen zijn GEPANTSERD (vandaar de naam) maar als ze botsen kan er benzine (ik dacht dat ze op diesel reden?) uit beginnen lekken?!?

 

Volgens https://nl.wikipedia.org/wiki/Mowag_Piranha hebben ze een diesel motor en een bereik van min 500km, dus er zal wel wat brandstof aan boord zijn :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Alle voorgaande ideeën, hoe goed bedoeld ook, kunnen natuurlijk per direct in de prullenbak. Hèt ideale Prepper-voertuig is ontdekt: de Nederlandse tractor!

Zelfs als ze je met pantserwagens achterna komen heb je daar totaal niets van te vrezen....

 

http://nieuws.vtm.be/buitenland/106184-botsing-5-belgische-pantservoertuigen

 

Ik dacht dat de Belgen gingen oefenen om straks in de Oekraïne een handje te helpen.:p

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik dacht dat de Belgen gingen oefenen om straks in de Oekraïne een handje te helpen.:p

 

Ze lekten helemaal geen benzine of diesel, dat was bier jongens.

 

Ikzelf zit erover te denken een oudere, kleine camper (tot 3500 kg) aan te schaffen en op te knappen. Wij zijn het gewoon te kamperen, tot vorig jaar altijd op camping gestaan met een kleine caravan. Een camper is wat handiger om mee te rijden en je komt nog eens ergens tijdens je vakantie... Maar is het ook een effectief BOV?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat maar weinig mensen het geld hebben voor een dedicated BOV.

 

De keuze van je voertuig hangt meestal toch af van het budget en gebruiksdoel in de huidige tijd.

Ik zelf heb sinds kort een redelijk moderne Panda en naast de iets meer bodemspeling, de relatief veel ruimte voor zo'n mini, rijdt die simpelweg verder dan de meeste auto's op een liter benzine. Tot nu toe 1 op 24, maar 't zal even duren voordat ik exact weet wat hij op verschillende typen ritten en gemiddeld doet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Suburbian

 

Onder normale omstandigheden is zo'n kleine camper ideaal. Als BOV is het zeker effectief, maar het is dan wel belangrijk dat je op tijd weg bent, want ik kan me voorstellen dat het in een ADPU-situatie ook een zeer gewilde BOV wordt.

 

En vergeet alsjeblieft al die verhalen over draadwerk op de ramen en een opgelast stuk treinrails als bull-bar. Eén (niet eens zo dik) boompje over de weg en je moet stoppen. Zijn er dan malloten met vuurwapens die je autowillen vorderen ben je waarschijnlijk in 99 van de 100 gevallen je BOV kwijt. Geldt natuurlijk ook voor mijn eigen 'gewone' kleine personenauto...

 

Tenzij je ook een .50 machinegeweer in een draaibare koepel hebt gemonteerd natuurlijk. :cool:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, mocht ik dát willen kocht ik wel meteen een kleine tank, dan rij ik zo over je boomstammetje heen ;)

 

Je moet inderdaad in het geval van een camper zo snel mogelijk zien weg te geraken, op zijn minst naar opener gebieden en dat is nou net het moeilijke denk ik, als je in de buurt van een Vlaams stad(je) woont...

Link naar reactie
Delen op andere sites

;279542Maar is het ook een effectief BOV?
waarom niet? kan een uitstekende BOV zijn, dat hangt van je persoonlijke wensen en situatie af.

 

Een max 3.5 ton camper kan je helemaal vol proppen met handige meuk en past op de meeste wegen en bruggen, en je hebt altijd je huis bij je :) Ik doe dat zelf al jaren zo, ga er zelfs mee naar m'n werk, het strand, feestjes... geweldig zelfstandig en vrijheid! :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik doe dat zelf al jaren zo, ga er zelfs mee naar m'n werk, het strand, feestjes... geweldig zelfstandig en vrijheid! :D

 

Kijk dat is nu net wat ik ervan dacht, ik zou zelfs mijn oude Volkswagen Golf weg doen en enkel de camper gebruiken. Ik ga werken met de fiets (17 km) en heb eigenlijk niet echt een wagen nodig, tenzij voor wat boodschappen of zo. Dan is een campertje helemaal handig lijkt me. Alleen niet op LPG, dat lijkt me in een SHTF situatie niet echt handig (benzine of diesel kan je eventueel nog proberen te hevelen of zo... Zeker uit verlaten voertuigen)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn keuze: jeep patriot 4x4. heeft redelijke terreincapaciteit en tevens is hij niet zo zwaar dat je je helemaal een breuk betaald aan de belastingen (nou ja €150 pm is alsnog veul).. het verbruik valt ook reuze mee 1:15 gemiddeld..

goede laadruimte voor de BOBjes en de rolstoel en dan eventueel dakkoffer..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kijk dat is nu net wat ik ervan dacht, ik zou zelfs mijn oude Volkswagen Golf weg doen en enkel de camper gebruiken. Ik ga werken met de fiets (17 km) en heb eigenlijk niet echt een wagen nodig, tenzij voor wat boodschappen of zo. Dan is een campertje helemaal handig lijkt me. Alleen niet op LPG, dat lijkt me in een SHTF situatie niet echt handig (benzine of diesel kan je eventueel nog proberen te hevelen of zo... Zeker uit verlaten voertuigen)

 

Een tijdje geleden stond er een geweldige expeditie voertuig te koop voor, ik dacht 5900€. De man had hem zelf aangepast, met voortent compleet, alles werkte ook en binnen 20 minuten volledig ombouwbaar. Omdat ik de financiën niet had, ben ik er niet verder op ingegaan. De meesten zijn veel duurder, maar als je regelmatig zoekt met de termen "Expeditie en Diesel" dan komt er soms iets leuks voorbij tegen een leuke prijs.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat maar weinig mensen het geld hebben voor een dedicated BOV.

 

De keuze van je voertuig hangt meestal toch af van het budget en gebruiksdoel in de huidige tijd.

Ik zelf heb sinds kort een redelijk moderne Panda en naast de iets meer bodemspeling, de relatief veel ruimte voor zo'n mini, rijdt die simpelweg verder dan de meeste auto's op een liter benzine. Tot nu toe 1 op 24, maar 't zal even duren voordat ik exact weet wat hij op verschillende typen ritten en gemiddeld doet.

 

Ondergetekende rijdt ook in een Panda.

Voordelig in aanschaf, wegenbelasting, verzekering, zuinig en makkelijk parkeren.:o

Achterbank naar beneden en een zee aan ruimte.

 

Met vriendelijke groet, Popeye.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...