Ga naar inhoud
GENEGEERD

Vuur maken


Emmy

Aanbevolen berichten

Als je je gitaar mee wilt nemen zou ik een camping opzoeken waar je vuur mag maken. Anders ben je wel heel erg aanwezig in het bos en dat lijkt me niet de bedoeling als je 'fikkie' stookt ;)

 

Ja, daar valt ook wat voor te zeggen, dan hoeven ze alleen maar op het geluid af te gaan. :-) Afijn, mogelijkheden genoeg dus.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 162
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Gast Heksenboot
Dit klinkt eigenlijk heel logisch. Die metalen schaal of een grote metalen plaat lijkt me sowieso handig om in huis te hebben.

 

Ja, dat vond ik ook, van die schaal. Kan ook dienen als vlamverdeler, b.v. Ondergrond voor kaarsen, om het kaarsvet op te vangen en te kunnen recyclen.

Neem dan gelijk een melkkannetje mee van RVS. Handig om kaarsvet in te smelten en weer ergens in te gieten. Blikje met opgerold karton b.v.

En meer. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, dat vond ik ook, van die schaal. Kan ook dienen als vlamverdeler, b.v. Ondergrond voor kaarsen, om het kaarsvet op te vangen en te kunnen recyclen.

Neem dan gelijk een melkkannetje mee van RVS. Handig om kaarsvet in te smelten en weer ergens in te gieten. Blikje met opgerold karton b.v.

En meer. :)

 

Ja, dat blikje staat ook op mijn inmiddels aardig uitgebreide lijst om te proberen, heel gaaf. De kringloop staat op de planning voor morgen, ben benieuwd, er zitten in deze hoek nogal wat verzorgingstehuizen, waardoor er heel wat zolders/kelders aan oude spullen gebracht zullen worden. Heb goede hoop er iets van mijn gading te vinden.

 

Hartstikke bedankt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarschijnlijk weet je het al, in de tussentijd, maar je kan oefenen in een BBQ, of metalen schaal (evt. kringloop) op het balkon of zelfs in de keuken.

Je hoeft alleen maar de kunst van het aankrijgen van tondel onder de knie te krijgen, niet veel groter dan een kaarsvlam.

In de keuken snel geblust onder de kraan. Op het balkon met zand of water.

 

Noem Ray Mears of Bear Grills bij de buren, als ze dikke vraagtekens boven hun hoofd krijgen.

Dat kennen ze wel.

Ah, survival, mag ik ook ff fikkie steken dan? :D

 

 

bij de buren? http://www.wat.tv/video/as-feu-4rz7l_2fgqp_.html

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bushcraft skills zijn altijd makkelijk om bij je te dragen, mocht je niet meer terug kunnen vallen op aanstekers of lucifers, dan is het altijd prettig dat je de kennis, maar ook de vaardigheid (dus niet alleen lezen, maar ook oefenen) bezit om d.m.v. alternatieven vuur te kunnen maken, dat kan zijn met moderne middelen, zoals batterij + staalwol, vuurstaal of vuurpomp... enz.

Of door de oudere technieken, die ook toegankelijk zijn zonder tussenkomst van de winkel, als in een vuursteen, vuurslag, en vuur door wrijving bv. vuurboog, vuurploeg.

Wat ook prettig is om te weten is hoe je verkoold katoen kan maken, dit pakt namelijk de minst of geringste vonk op, Wat overigens ook handig is voor in je edc is om je spullen om vuur te maken in een blikje te stoppen met een gaatje erin (uiteraard in een grip zakje om het vocht weg te houden). Als je dan je vuur opgestookt hebt en je bent door je verkoolde katoen, dan kun je in dit blikje nieuwe stukjes katoen stoppen om te verkolen, zodat je volgende vuur ook weer 'n stukje makkelijker zal gaan.

 

Gr. JamHard

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als beginnende prepper net mijn eerste firesteel gekocht hahaha bij action 1,79 lol ik dacht ik ga deze proberen voordat ik een duurdere aanschaf,

Dus schrapen schrapen aan de keukentafel met mijn bolletje watten vaseline en wel allemachtig het lukte, Mijn zoon van 8 erbij die zegt mam hier heb je mijn vuurwerkbril je doet het pas voor de eerste keer hahaha. Ik dacht shit maar goed ding opgezet voor goede voorbeeld daar zat ik dan op oudjaarsdag. Nou vanavond gaat de fik in een blok haardhout van action en ik ga natuurlijk proberen met mijn nieuwe firesteel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met jarenlang bushcraft achter m'n kiezen toch altijd voor meerdere opties gegaan.

Niet alleen een aansteker, of stormlucifers. Nee meerdere fire-steels, een aan mijn hoofdmes. Een aan mijn rugzak, een aan mijn bijstandmes.

Elke keer oefenen met vuurboog en spindel.

Vuurslag en char-cloth in een blikje onderin mijn rugzak.

Vuurpompen zelf gemaakt, en met allerhande materiaal bezig om altijd maar te borgen dat ik altijd, en overal op elke mogelijke manier vuur kan maken.

4073648471_76b727073f_o.jpg.581374d6f4a240e8e73baeaf94118f18.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met jarenlang bushcraft achter m'n kiezen toch altijd voor meerdere opties gegaan.

Niet alleen een aansteker, of stormlucifers. Nee meerdere fire-steels, een aan mijn hoofdmes. Een aan mijn rugzak, een aan mijn bijstandmes.

Elke keer oefenen met vuurboog en spindel.

Vuurslag en char-cloth in een blikje onderin mijn rugzak.

Vuurpompen zelf gemaakt, en met allerhande materiaal bezig om altijd maar te borgen dat ik altijd, en overal op elke mogelijke manier vuur kan maken.

4073648471_76b727073f_o.jpg.581374d6f4a240e8e73baeaf94118f18.jpg

 

Vuurslag en firepistons zijn leuk om te kunnen, maar praktisch gezien niet echt heel zinvol. Je hebt nog steeds materiaal nodig (de vuurslag, firepiston) en veel gevoeliger tondel (verkoold katoen of tondelzwam). Dan levert een firesteel toch beter vonken op, die minder gevoelige tondel in een keer kan aansteken.

 

Firesteels heb je trouwens in veel verschillende kwaliteiten. Een zachte levert veel betere vonken op dan een harde. Een harde gaat wel langer mee, maar mijn kleine BCB rangerflint van 12 jaar geleden heb nog steeds niet opgemaakt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vuur maken.

Ik bezit verscheidene opties om vuur te maken.

Experimenten met vuur maken met direct zonlicht en een loupe, fresnel lens of met een gepolijste holle spiegel (gepolijste achterkant van een bier-blikje) waren erg bedroevend.

Zéér succesvol echter was het vuur maken met een stukje verkoold katoen-weefsel, "charcloth" (google: charcloth) en een fresnel lens. Dit gaat nagenoeg onmiddellijk. De gloeiende charcloth plaatsen in een klein "vogelnestje" van katoen (watten) of jute en blazen en u heeft vuur!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Goed dat dit topic weer eens naar boven komt. Nog even en dan wordt het weer lente. Kunnen we eens gaan oefenen. Hoorde van mijn vriend dat hij ook vuur maakte met een boog van electriciteitsbuis, of hoe heet dat. Ben benieuwd hoe hij dat doet. Ik ga hem ook dit filmpje laten zien. En inmiddels natuurlijk firesteels aangeschaft bij de Action en straks gaat de postbode aanbellen met het pakje met Mora messen. Samen met de Kelly Kettle ben je dan voor altijd verzekerd van warm water en van vuur.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Workshop vuurboog lijkt me ok

Ook de vuurpomp is interessant

Alsmede steen herkennen voor flint/steel.

 

Wie heeft die kennis?

 

Vuursteen herken je toch wel? Beetje glazig. Als je ze tegen elkaar slaat, ruik je vuur.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Vuurslag en firepistons zijn leuk om te kunnen, maar praktisch gezien niet echt heel zinvol.

 

Vuursteen en staal kan je vinden. Firesteel niet zo makkelijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Nooit bewust meegemaakt. Daarom dus mijn vraag.

Hier bij de rivier b.v. is niet zoveel behalve de stenen van de kribben. (weet zelfs niet wat dat is...)

Alleen kwarts herken ik soms wel, leisteen...

 

Dan moeten we maar eens een stukje meenemen voor je. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...