Ga naar inhoud
GENEGEERD

Vuur maken


Emmy

Aanbevolen berichten

Na enerverende vuurtjes/fikkies op Shelter Camping, vraag ik me af of er ook reukloos vuur maken bestaat.

Ik heb even Charlie gevraagd of hij iets kon bedenken, en noemde spiritus.

 

We hebben verschillende manieren geprobeerd afgelopen weekend, maar we bleven (astma)klachten houden van onze welwillende dichtstbijzijnde buur.

Buufje kon nog wel genoeg klagen, dus zo benauwd had ze het nu ook weer niet, maar kan me voorstellen, bij flinke rookontwikkeling (en dat hadden we af en toe), dat dat voor niemand prettig is.

 

Dus mede-preppers, kom maar op met de oplossingen !

Ja maar waar rook is ,is toch ook vuur? ;)

 

(desinfecterende alcohol?)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 162
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Na enerverende vuurtjes/fikkies op Shelter Camping, vraag ik me af of er ook reukloos vuur maken bestaat.

Ik heb even Charlie gevraagd of hij iets kon bedenken, en noemde spiritus.

 

We hebben verschillende manieren geprobeerd afgelopen weekend, maar we bleven (astma)klachten houden van onze welwillende dichtstbijzijnde buur.

Buufje kon nog wel genoeg klagen, dus zo benauwd had ze het nu ook weer niet, maar kan me voorstellen, bij flinke rookontwikkeling (en dat hadden we af en toe), dat dat voor niemand prettig is.

 

Dus mede-preppers, kom maar op met de oplossingen !

 

'k Neem de volgende keer gewoon m'n petroleumkachel mee. Alleen bij 't uit doen ruikt je hem, maar dat is dan ook in de woonkamer!

Branden doet hij op zuivere petroleum/lampenolie zonder geurtje. Dit komt vanwege de 'bijna volledige verbranding'.

 

Reukloze vuren, tja, elke 'bijna volledige verbranding', produceert per definitie geen rook en geur. Dit is met sommige brandstoffen (gas, alcoholen) uiteraard makkelijker te bereiken dan met andere en vooral hout heeft onze voorkeur, dus hopelijk zijn er mensen die ervaring hebben met rookloze vuren zoals de indianen dat konden. Een dakota pit graven is op zo'n camping jammer genoeg ook geen optie en is voornamelijk handig voor 't koken.

 

Sowieso is super droog hout een voorwaarde en dat was al moeilijk op de camping. Er zijn vast meer tips over te vinden, een houtvuur zonder rook, dus kom er maar in mensen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...
Na enerverende vuurtjes/fikkies op Shelter Camping, vraag ik me af of er ook reukloos vuur maken bestaat.

Ik heb even Charlie gevraagd of hij iets kon bedenken, en noemde spiritus.

 

We hebben verschillende manieren geprobeerd afgelopen weekend, maar we bleven (astma)klachten houden van onze welwillende dichtstbijzijnde buur.

Buufje kon nog wel genoeg klagen, dus zo benauwd had ze het nu ook weer niet, maar kan me voorstellen, bij flinke rookontwikkeling (en dat hadden we af en toe), dat dat voor niemand prettig is.

 

Dus mede-preppers, kom maar op met de oplossingen !

 

de "key" zit hem in kleine, dunne en droge takjes niet dikker dan een BIG pen.

in de opbouw van het vuurtje komt er wat rook vrij maar dit verdwijnt zeer snel. daarna voeg je telkens maar een paar takjes toe (4st per keer ofzo)

dus je legt nooit dikkere taken erop waardoor het vuur het meest efficiënt brand.

 

in andere woorden je maakt een militaire vuurtje. deze wordt je geleerd ivm "Combat Survival" zo blijf je "below the radar"

 

Hope it will help.

 

Gr.

Dutchsurvival101

 

Kennis weegt niks en kan je altijd meenemen.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Amazing Dree bijna alle verbrandingen geven giftige dampen af , zeker in een tent of (gesloten) kamer het enigste wat dit niet doet is alcohol omdat daar de reststoffen CO2 en waterdamp zijn

Zeker hout geeft giftige dampen @DutchSurvival101 zegt kleine dunne (droog ! ) houtjes en inderdaad die geven nagenoeg geen rook en houtskool als het goed brand ook nagenoeg niet

maar een reukloos houtvuur zal moeilijk gaan (tenzij je er een schoorsteen met filter zou gebruiken) plus wat denk je bij een shtf van een geurtje van een lekker kookpotje

men ruikt dat op honderden meters afstand :rolleyes: in open buitengebied kun je een houtvuur zeker als je er op let over grote afstand ruiken . @DutchSurvival101 zal dan in diensttijd toch ook wel geleerd hebben dat als iemand een sigaret rookt je dit van behoorlijk ver kunt ruiken :) Het enigste wat je kan doen is het minimaliseren en dan heeft hij gelijk als hij zegt dunne droge houtjes pakken en het vuur zo heet mogelijk maken (hoe heter het vuur , hoe beter de verbranding , hoe minder schadelijke stoffen (rook ) je hebt.

gr will

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Amazing Dree bijna alle verbrandingen geven giftige dampen af , zeker in een tent of (gesloten) kamer het enigste wat dit niet doet is alcohol omdat daar de reststoffen CO2 en waterdamp zijn

Zeker hout geeft giftige dampen @DutchSurvival101 zegt kleine dunne (droog ! ) houtjes en inderdaad die geven nagenoeg geen rook en houtskool als het goed brand ook nagenoeg niet

maar een reukloos houtvuur zal moeilijk gaan (tenzij je er een schoorsteen met filter zou gebruiken) plus wat denk je bij een shtf van een geurtje van een lekker kookpotje

men ruikt dat op honderden meters afstand :rolleyes: in open buitengebied kun je een houtvuur zeker als je er op let over grote afstand ruiken . @DutchSurvival101 zal dan in diensttijd toch ook wel geleerd hebben dat als iemand een sigaret rookt je dit van behoorlijk ver kunt ruiken :) Het enigste wat je kan doen is het minimaliseren en dan heeft hij gelijk als hij zegt dunne droge houtjes pakken en het vuur zo heet mogelijk maken (hoe heter het vuur , hoe beter de verbranding , hoe minder schadelijke stoffen (rook ) je hebt.

 

 

gr will

 

ja en als roker was dit het moeilijkste van de cursus :mad: . want "het gaat ook in je kleren zitten" en "bij nacht licht je op als een kerstboom" bla bla bla :o (kuiltje in de grond en roken maar......... tot de SGT maatje 43 in je ass stopt... hahah :eek: ) lol

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Als het op de vuurboog aan komt kan het ook met een zelfgemaakt touw.

Tpuw is te maken van vezelfs die in elkaar gedraaid/gevlochten worden maar dat is niet altijd sterk/goed genoeg voor gebruik bij de vuurboog met suboptimale spullen.

Hierbij een jungle-voorbeeld over goed werkend touw voor de boog:

 

De vraag is nu: wat zou een nederlands (west europees) alternatief zijn voor betrouwbaar touw voor de boog?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als het op de vuurboog aan komt kan het ook met een zelfgemaakt touw.

Tpuw is te maken van vezelfs die in elkaar gedraaid/gevlochten worden maar dat is niet altijd sterk/goed genoeg voor gebruik bij de vuurboog met suboptimale spullen.

Hierbij een jungle-voorbeeld over goed werkend touw voor de boog:

 

De vraag is nu: wat zou een nederlands (west europees) alternatief zijn voor betrouwbaar touw voor de boog?

 

Moet je me toch eens voordoen op de volgende SC of zo, want zelfs met een kant en klaar gemaakte vuurboog blijf ik prutsen. :o

Hoe vaak dat rottige plankje wel niet onder m'n voet vandaan schoot als ik net een goed gloeiend kooltje had.... Heel frustrerend.

 

Sterke vezels voor touw komen van oa. de brem. Hennep is uiteraard ook heel geschikt en de brandnetel, maar de laatste is minder sterk dan van de brem.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Raycoupe ipv een ''bow drill '' kun je beter de ''egyptian bowdrill '' gebruiken deze zorgt ervoor dat je koord veel minder snel

aan slijtage onderhevig is en het ''boren'' zelf gaat veel gelijkmatiger

( http://www.primitiveways.com/e-fire.html )

(ipv van gevlochten of getwijnd touw zou je ook een leerveter kunnen nemen , dit is eigenlijk ook authentiek oud :p )

gr will

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Moet je me toch eens voordoen op de volgende SC of zo, want zelfs met een kant en klaar gemaakte vuurboog blijf ik prutsen. :o

Hoe vaak dat rottige plankje wel niet onder m'n voet vandaan schoot als ik net een goed gloeiend kooltje had.... Heel frustrerend.

 

Sterke vezels voor touw komen van oa. de brem. Hennep is uiteraard ook heel geschikt en de brandnetel, maar de laatste is minder sterk dan van de brem.

Dat rottige plankje is een stukje techniek samen met misschien de keuze van het juiste materiaal. (die keuze kun je natuurlijk niet altijd maken...!)

De video stapte juist af van losse vezelfs en gebruikte één lange vezel.

Als er in Nederland e.o. geen geschikt alternatief is, wat zouden dan de keuzen zijn in afnemende geschiktheid?

 

 

(qua techniek zit ik ook vrij snel met een `lamme` arm enzo)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat rottige plankje is een stukje techniek samen met misschien de keuze van het juiste materiaal. (die keuze kun je natuurlijk niet altijd maken...!)

De video stapte juist af van losse vezelfs en gebruikte één lange vezel.

Als er in Nederland e.o. geen geschikt alternatief is, wat zouden dan de keuzen zijn in afnemende geschiktheid?

 

 

(qua techniek zit ik ook vrij snel met een `lamme` arm enzo)

 

't Lag niet aan de spindel of het plankje, Riesie kreeg er binnen twee minuten, inclusief het gaatje snijden en voorbranden, een vuurtje mee.

Gewoon meer oefenen.

 

@Raycoupe ipv een ''bow drill '' kun je beter de ''egyptian bowdrill '' gebruiken deze zorgt ervoor dat je koord veel minder snel

aan slijtage onderhevig is en het ''boren'' zelf gaat veel gelijkmatiger

( http://www.primitiveways.com/e-fire.html )

(ipv van gevlochten of getwijnd touw zou je ook een leerveter kunnen nemen , dit is eigenlijk ook authentiek oud :p )

gr will

 

Ah, dat is een leuke aanvulling, eenmaal gezien en je vergeet het niet meer. Lost idd meteen een paar veel voorkomende problemen op. Dank je!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...