Ga naar inhoud
GENEGEERD

Vuur maken


Emmy

Aanbevolen berichten

Aanstekers raken op, lucifers raken nat... ok, maar magnesiumsticks raken ook op hoor jongens en hoewel een magnesiumstick natuurlijk veel cooler staat als 'survivalman' ga ik het toch iets praktischer aanpakken en gewoon een hoop aanstekers kopen.

Waarom moeilijk doen als het makkelijk ook gaat...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 162
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Aanstekers raken op, lucifers raken nat... ok, maar magnesiumsticks raken ook op hoor jongens en hoewel een magnesiumstick natuurlijk veel cooler staat als 'survivalman' ga ik het toch iets praktischer aanpakken en gewoon een hoop aanstekers kopen.

Waarom moeilijk doen als het makkelijk ook gaat...

 

Wat vind je nu moeilijk aan een firesteel? Ik maak een houtvuurtje makkelijker aan met een firesteel dan met zo's ongelukkige wegwerpaansteker.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, ik heb altijd het idee dat een aansteker niet lang aan kan blijven, ik hou mijn hart altijd vast bij zo'n concert als mensen langdurig met een brandende aansteker zitten te zwaaien. Maar zou het handig zijn om je laatste laatste (camping) gasbusje te gebruiken voor het aanmaken van vuur. Mijn campingbrander heeft een automatische ontsteker en de vlam die je krijgt is mooier, groter om een tijdlang een twijgje in te houden tot het brandt. Misschien een gek idee hoor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, ik heb altijd het idee dat een aansteker niet lang aan kan blijven, ik hou mijn hart altijd vast bij zo'n concert als mensen langdurig met een brandende aansteker zitten te zwaaien. Maar zou het handig zijn om je laatste laatste (camping) gasbusje te gebruiken voor het aanmaken van vuur. Mijn campingbrander heeft een automatische ontsteker en de vlam die je krijgt is mooier, groter om een tijdlang een twijgje in te houden tot het brandt. Misschien een gek idee hoor.

En als die op is wat dan?

Iedereen zou eigenlijk verplicht van kleins af aan moeten leren met een vuurboog vuur te maken. Niks is zo belangrijk als vuur (en eten en drinken ja na).

Duurt even voor je het onder de knie hebt, maar dan heb je ook wat ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Natuurlijk zijn magnesiumstick en dergelijke producten onmisbaar.

 

Maar denk ook aan dingen zoals pluimen van allerlei planten (zoals bijvoorbeeld de Lisdodde) die je goed kunt gebruiken als tondel. Daarnaast is berkenbast wel handig, door een olieachtig goedje brandt dit ook vrij makkelijk als het enigzins vochtig is.

 

Je kunt bovendien lipbalsem gebruiken als extra brandstof in de tondel, zodat het eerder en beter vlamvat.

 

Als boog kun je als je wat minder mobiel bent geworden (door bijvoorbeeld verwonding aan de schouder) met een vuurploeg. Dit werkt ook met wrijving, je legt alleen een stuk hout op de grond, en daarover maak je als het waren een schrapende beweging om de wrijvingswarmte op te wekken. Aan het einde leg je de tondel die dan door het hete schraapsel gaat schroeien. Door hiertegen aan te blazen neemt de schroeihitte toe en vat het vlam. Doe het niet met je mond te dichtbij, dan kun je het tondel te vochtig blazen en wil het niet branden. Verder geldt natuurlijk dat je als het eenmaal ontvlamt je dat onder iets groter materiaal legt en daar weer iets groter materiaal op. Net zolang tot je een stevig brandend vuurtje hebt.

 

Is ontzettend leuk om eens te proberen bij jezelf in de tuin.

 

Daarnaast kun je ook, mits voor handen, met een accu en de startkabels vonken maken om een vuurtje te starten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat vind je nu moeilijk aan een firesteel? Ik maak een houtvuurtje makkelijker aan met een firesteel dan met zo's ongelukkige wegwerpaansteker.

Als ik sommige gebruikscommentaren lees is het niet altijd zo simpel (wss lukt het beter eens je de 'truck' door hebt), maar het gaat niet om wat ik moeilijk vind, het gaat om wat het gemakkelijkst is en een aansteker is gemakkelijker dan een magnesiumstick en ik steek een vuurtje sneller aan met een aansteker (wat me logisch lijkt en het ook is, ik produceer vuur, jij produceert vonken om hopelijk vuur te krijgen)

 

 

En als die op is wat dan?

Iedereen zou eigenlijk verplicht van kleins af aan moeten leren met een vuurboog vuur te maken. Niks is zo belangrijk als vuur (en eten en drinken ja na).

Duurt even voor je het onder de knie hebt, maar dan heb je ook wat ;)

 

Enige juiste houding, een magnesiumstick is nog steeds een gebruiksvoorwerp zoals een aansteker, als je echt wil survivallen, dan moet je leren vuur maken uit niets (figuurlijk uiteraard, maar met de boogmethode gebruik je wat voorradig is in het bos, niet wat je in de Delhaize hebt gekocht)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wist wel dat iemand ging mierenneuken... als het echt moet zal je touw nog kunnen maken (of iets dat er op lijkt), eens de juiste plant gevonden, maar mijn inziens zal er nog touw beschikbaar zijn, lang nadat de laatste aansteker de geest heeft gegeven... (slaan jullie niet massaal paracord in mss? :))

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor een boog is touw nodig.

Dus wat gebruik je daarvoor uit het bos?

 

Vlecht wat dunne stroken boomschors aan elkaar. Niet perfect maar werkt wel. Zal binnenkort een foto plaatsen om wat duidelijker te zijn;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben niet kritisch maar gewoon benieuwd.

Ik weet dat touw te fabrieken is, maar zou eerst het goede hout voor boog, 'boor' en plaatje-waar-gat-in-komt moeten vinden. (hard, zacht, droog, etc)

Zelf touw maken is dan de overtreffende trap.

('echt' uit niets)

 

Dat zou wel cool wezen voor een workshop.

Erg simpel, maar toch leuk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Touw uit het bos? No problem. Zoek lange oude brandnetels (met die donkere stelen) haal de bladeren eraf en kneus de stengels voorzichtig, je krijgt nu lange sterke vezels die je aan elkaar kan verbinden door telkens ze halverewege te verbinden/ in elkaar te vlechten. Ja, het kost tijd en energie, maar dan heb je ook best goed en stevig touw.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Touw uit het bos? No problem. Zoek lange oude brandnetels (met die donkere stelen) haal de bladeren eraf en kneus de stengels voorzichtig, je krijgt nu lange sterke vezels die je aan elkaar kan verbinden door telkens ze halverewege te verbinden/ in elkaar te vlechten. Ja, het kost tijd en energie, maar dan heb je ook best goed en stevig touw.

Dat soort dingen leer ik graag, en wil ik ook best a-la-workshop doen.

Nix spannends maar wel elementair om zoiets te kunnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog eentje dan. Veel naaldbomen hebben dunnen lange wortels net onder de oppervlakte lopen van de bosgrond. Wroet voorzichtig in de grond en je komt er zo eentje tegen. Volg deze voorzichtig door de dunne wortel omhoog te trekken. Je hebt dan binnen no-time een hele verzameling provisorisch touw...

Succes

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben niet kritisch maar gewoon benieuwd.

Ik weet dat touw te fabrieken is, maar zou eerst het goede hout voor boog, 'boor' en plaatje-waar-gat-in-komt moeten vinden. (hard, zacht, droog, etc)

Zelf touw maken is dan de overtreffende trap.

('echt' uit niets)

 

Dat zou wel cool wezen voor een workshop.

Erg simpel, maar toch leuk.

 

Mijn excuses, ik sta ingesteld op de soms nogal pietluttige commentaren die je hier kan krijgen :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe oefenen jullie eigenlijk? Ik heb geen tuin en ik denk niet dat ik in het natuurgebied even een vuurtje mag stoken.

 

Dit vraag ik me ook af. Er is een (aangelegd) bos vlakbij, waar hout te halen valt, maar het aansteken is een ander verhaal. Wel hebben we een scout-terrein vlakbij, waar je als je het vriendelijk vraagt, misschien mag oefenen op dagen dat ze er zelf niet zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Emmy

 

Ik beoefen zelf bushcraft, en heb nog nooit problemen gehad door het maken van een vuurtje.

Het ligt eraan hoe en wanneer je vuur maakt.

Nu rond deze tijd zijn meestal minder mensen in de bossen dan in de zomer.

En ik hoop zelf dat boswachters en de groene brigade ook een beetje naar het individu kijken.

Ben bijvoorbeeld niet iemand die deo busjes in het vuur gooit, of een ontiegelijk groot vuur bouwt.

Maar tot nu toe nooit problemen gehad. De meeste problemen zul je krijgen met betweterigen oude opa's die aan de wandel zijn XD

 

Groeten, S.T.A.L.K.E.R. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Hoe oefenen jullie eigenlijk? Ik heb geen tuin en ik denk niet dat ik in het natuurgebied even een vuurtje mag stoken.

 

Waarschijnlijk weet je het al, in de tussentijd, maar je kan oefenen in een BBQ, of metalen schaal (evt. kringloop) op het balkon of zelfs in de keuken.

Je hoeft alleen maar de kunst van het aankrijgen van tondel onder de knie te krijgen, niet veel groter dan een kaarsvlam.

In de keuken snel geblust onder de kraan. Op het balkon met zand of water.

 

Noem Ray Mears of Bear Grills bij de buren, als ze dikke vraagtekens boven hun hoofd krijgen.

Dat kennen ze wel.

Ah, survival, mag ik ook ff fikkie steken dan? :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Emmy

 

Maar tot nu toe nooit problemen gehad. De meeste problemen zul je krijgen met betweterigen oude opa's die aan de wandel zijn XD

 

Groeten, S.T.A.L.K.E.R. :)

 

Ha ja, dat kan ik me voorstellen. Maar het heeft wel wat om in het bos een (beschaafd) fikkie te gaan steken (als het niet al te droog is). Misschien toch ook nog wel een gitaar meenemen, akoestisch weliswaar, en nog wat te eten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ha ja, dat kan ik me voorstellen. Maar het heeft wel wat om in het bos een (beschaafd) fikkie te gaan steken (als het niet al te droog is). Misschien toch ook nog wel een gitaar meenemen, akoestisch weliswaar, en nog wat te eten.

 

Als je je gitaar mee wilt nemen zou ik een camping opzoeken waar je vuur mag maken. Anders ben je wel heel erg aanwezig in het bos en dat lijkt me niet de bedoeling als je 'fikkie' stookt ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarschijnlijk weet je het al, in de tussentijd, maar je kan oefenen in een BBQ, of metalen schaal (evt. kringloop) op het balkon of zelfs in de keuken.

Je hoeft alleen maar de kunst van het aankrijgen van tondel onder de knie te krijgen, niet veel groter dan een kaarsvlam.

In de keuken snel geblust onder de kraan. Op het balkon met zand of water.

 

Noem Ray Mears of Bear Grills bij de buren, als ze dikke vraagtekens boven hun hoofd krijgen.

Dat kennen ze wel.

Ah, survival, mag ik ook ff fikkie steken dan? :D

 

Dit klinkt eigenlijk heel logisch. Die metalen schaal of een grote metalen plaat lijkt me sowieso handig om in huis te hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...