Zanshin Geplaatst: 4 oktober 2012 Delen Geplaatst: 4 oktober 2012 Ik zit er aan te denken een Esbit-brander+tabletten in mijn auto te leggen, zodat ik altijd kan koken als het nodig is. Die tabletten vind ik prettiger dan gasbussen, voor het geval het 40+ wordt in de zomer. Wat zijn jouw ervaringen met Esbit? Is het wat? Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
frank1964 Geplaatst: 4 oktober 2012 Delen Geplaatst: 4 oktober 2012 Ze zeggen dat de gassen van Esbitblokjes erg slecht voor je zijn. Persoonlijk heb ik nergens last van gehad en vind ik het, zeker met zo'n brandertje erbij een ideaal systeempje. Klein weg te bergen, snel aan te steken en voldoende warmte om iets mee op te warmen. Echt uitgebreid koken kun je vergeten, daarvoor branden ze niet lang genoeg. Wel kun je ze geweldig gebruiken als aanmaak blokjes. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Mrsjones Geplaatst: 4 oktober 2012 Delen Geplaatst: 4 oktober 2012 ik heb een kleine benzine brander uit de ddr .het is format grote blik dooperwten, je kun prima je espresso machine op zetten , een pan water voor rijst, pasta of een eitje baken. genoeg voor korte tijd dus, plus je kan gewoon benzine in doen, en dat heb ik altijd bij mij. gekocht in berlin voor 5 DM toe heb ik een stuk of 10 gekocht ,mest weg gegeven in afrika. heb nu nog maar 2. kijk in de dump. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
12gauge Geplaatst: 5 oktober 2012 Delen Geplaatst: 5 oktober 2012 zijn gewone aanmaakblokjes niks? die zijn van papier mache Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Bolo Geplaatst: 5 oktober 2012 Delen Geplaatst: 5 oktober 2012 Stinkt naar zeik en je krijgt er kanker van. Maar verder prima spul... Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Gast oliestel Geplaatst: 5 oktober 2012 Delen Geplaatst: 5 oktober 2012 Mrs jones, wat voor benzine brander is dit? en werkt deze onder druk? Een esbit brander is mij ook niks, er op koken gaat heel moeizaam of wel onmogelijk., dan kun je denk ik beter zo'n turbo stove maken van blikken en wat hout er in mee nemen. of natuurlijk een benzine brander! de goedkope van de coleman brander, op dx: http://dx.com/p/brs-12-field-gasoline-stove-90762?item=14 ik heb een kleine benzine brander uit de ddr .het is format grote blik dooperwten, je kun prima je espresso machine op zetten , een pan water voor rijst, pasta of een eitje baken. genoeg voor korte tijd dus, plus je kan gewoon benzine in doen, en dat heb ik altijd bij mij. gekocht in berlin voor 5 DM toe heb ik een stuk of 10 gekocht ,mest weg gegeven in afrika. heb nu nog maar 2. kijk in de dump. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Advivo Geplaatst: 5 oktober 2012 Delen Geplaatst: 5 oktober 2012 Esbit heeft een zeer penetrante "rotte vis-lucht" die overal doorheen gaat, hoe luchtdicht je het ook verpakt ... Weet niet of je dat wel in je auto wilt hebben ... Maar erop koken/opwarmen gaat echt prima , dat zal iedereen die militair is (geweest) kunnen beamen ! Is namelijk het standaard veld-kookgerei van het NL leger. Alleen wel een beetje afdekken, zodat de Esbit-geur niet in je eten trekt. De brander heb je trouwens eigenlijk niet eens nodig (onhandig ding). Gewoon een sleuf/kuiltje maken in de grond en daar je Esbit in leggen. Zorg trouwens ook dat je het juiste formaat blokje gebruikt, die branden lang genoeg om te koken. Er bestaat namelijk ook een kleinere variant, die bedoeld is voor die stoommachines (als kinder-speelgoed). Daar heb je er dus een paar van nodig. ps : en dat het kankerverwekkend zou zijn is een broodje aap verhaal. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Mandy Lifeboats Geplaatst: 5 oktober 2012 Delen Geplaatst: 5 oktober 2012 @Advivo, thanks, fijn om een ervaringsdeskundige te lezen ;-))) Ik weet niet of de commercieel verkrijgbare blokjes anders verpakt zijn dat die in het leger gebruikt worden, maar ik heb een klein voorraadje op zolder die geleverd zijn in blisterverpakking en je ruikt er niets van. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Mr. Gold Geplaatst: 5 oktober 2012 Delen Geplaatst: 5 oktober 2012 Ik heb de leverancier van http://www.envirofit.nl/nl/ gevraagd om deze te laten reviewen door de community (gesponsord) Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
zilver Geplaatst: 5 oktober 2012 Delen Geplaatst: 5 oktober 2012 hier stookte ik vroeger altijd mijn stoom machientje mee, toruwnes ook een goed apparaat als generator, maar wel link met keuringen etc Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Keyser Suze Geplaatst: 5 oktober 2012 Delen Geplaatst: 5 oktober 2012 Esbit, prima uitvinding, en ja, elk voordeel heb ze nadeel Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Gast PC2K Geplaatst: 5 oktober 2012 Delen Geplaatst: 5 oktober 2012 Mrs jones, wat voor benzine brander is dit? en werkt deze onder druk? Een esbit brander is mij ook niks, er op koken gaat heel moeizaam of wel onmogelijk., dan kun je denk ik beter zo'n turbo stove maken van blikken en wat hout er in mee nemen. of natuurlijk een benzine brander! de goedkope van de coleman brander, op dx: http://dx.com/p/brs-12-field-gasoline-stove-90762?item=14 Deze (en de meeste goedkope benzine branders uit China) gebruiken wit asbest als hun voorverwarmings lont. Je krijg er zelfs een extra bij omdat ze vaak stuk gaan. Of je dat wilt, moet je zelf weten. Je kan het verschik goed zien tussen de twee gebruikte mogelijkheden: Een dikke glasvezel vilt of een dunne gewoven katoen achtige asbest doekje. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Gast oliestel Geplaatst: 5 oktober 2012 Delen Geplaatst: 5 oktober 2012 Bedoel je dat in de aanvoerpijp een "doekje" zit? er zit geen extra doekje bij of iets dergelijks. Je moet met een pompje het onderste "vat" op druk brengen, spiritus in het kommetje doen om voor te verwarmen en dan aansteken en de benzine word door een verstuiver verstuift. is dit dan ook hetzelfde wat jij bedoeld? dit is um: http://club.dx.com/reviews/videos/90762/23764 Deze (en de meeste goedkope benzine branders uit China) gebruiken wit asbest als hun voorverwarmings lont. Je krijg er zelfs een extra bij omdat ze vaak stuk gaan. Of je dat wilt, moet je zelf weten. Je kan het verschik goed zien tussen de twee gebruikte mogelijkheden: Een dikke glasvezel vilt of een dunne gewoven katoen achtige asbest doekje. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Gast PC2K Geplaatst: 5 oktober 2012 Delen Geplaatst: 5 oktober 2012 Bedoel je dat in de aanvoerpijp een "doekje" zit? er zit geen extra doekje bij of iets dergelijks. Je moet met een pompje het onderste "vat" op druk brengen, spiritus in het kommetje doen om voor te verwarmen en dan aansteken en de benzine word door een verstuiver verstuift. is dit dan ook hetzelfde wat jij bedoeld? dit is um: http://club.dx.com/reviews/videos/90762/23764 Ik bedoel het doek-achtige ding (priming pad) in het kommetje. Heeft een soort donut vorm en zit onder de branderkop. Je kan hem hier zien: http://www.spiritburner.com/fusion/gallery/3230/1286268358-IMG_0834.JPG (even gegoogled) Een primingpad heeft meerdere functies: - Als het te koud is voor de brandstof om te dampen, krijg je het niet aangestoken en heb je iets wat als lont functioneert. - Houdt het brandstof vast, voor het geval je de boel beweegt. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Gast oliestel Geplaatst: 5 oktober 2012 Delen Geplaatst: 5 oktober 2012 o, zo, ik zie het Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
prepper053 Geplaatst: 5 oktober 2012 Delen Geplaatst: 5 oktober 2012 esbit, ik heb wel zo een brandertje. maar ik zou hem alleen gebruiken in geval van nood als ik geen andere opties zou hebben. zelf heb ik het setje in een vest zitten, de vest hangt in mijn klerenkast en je ruikt echt niets van de esbit zolang het in de verpakking zit. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Chinaka Geplaatst: 5 oktober 2012 Delen Geplaatst: 5 oktober 2012 Ik gebruik mijn esbit vuurtje al jaren en onlangs een nieuw gekocht. Ik weet niet waar sommige een probleem zien. Dat is een compact vuurtje dat zijn diensten bewijst in nood. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Mrsjones Geplaatst: 5 oktober 2012 Delen Geplaatst: 5 oktober 2012 Deze (en de meeste goedkope benzine branders uit China) gebruiken wit asbest als hun voorverwarmings lont. Je krijg er zelfs een extra bij omdat ze vaak stuk gaan. Of je dat wilt, moet je zelf weten. Je kan het verschik goed zien tussen de twee gebruikte mogelijkheden: Een dikke glasvezel vilt of een dunne gewoven katoen achtige asbest doekje. nou gezien de politik verhouden acht ik de kans erg klein dat de DDR in china iets liet maken. asbest dat kan best ,mar de lonten zijn te vervisellen.ik weet niet waar het nu nog te vinden zou zijn. ik heb het 20+ jaren geleden gekocht. het lijk op een kleine coleman , werk op benzine maar ook op olie en sterke alcool. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Mrsjones Geplaatst: 5 oktober 2012 Delen Geplaatst: 5 oktober 2012 esbit, ik heb wel zo een brandertje. maar ik zou hem alleen gebruiken in geval van nood als ik geen andere opties zou hebben. zelf heb ik het setje in een vest zitten, de vest hangt in mijn klerenkast en je ruikt echt niets van de esbit zolang het in de verpakking zit. misschien ook als anti mot. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
nvd72 Geplaatst: 5 oktober 2012 Delen Geplaatst: 5 oktober 2012 gebruik al jaren een esbit brander, heb nog nooit last gehad van de geur.. mja kan ook aan mij liggen. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Advivo Geplaatst: 12 oktober 2012 Delen Geplaatst: 12 oktober 2012 In Europa niet zo bekend, maar in de VS veel gezien : Sterno http://en.wikipedia.org/wiki/Sterno Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Floshtf Geplaatst: 13 oktober 2012 Delen Geplaatst: 13 oktober 2012 Gebruik het brandertje ook. Werkt prima. Superklein en weinig gewicht. Idd opletten dat het houdertje niet inklapt als je te hard je pannetje neerzet. Zal ook eens proberen met een kuiltje in de grond.Zo een sternobrander ook wel eens zien staan. Ga ik ook nog eens proberen. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
lucifer Geplaatst: 8 januari 2013 Delen Geplaatst: 8 januari 2013 Vandaag weer een rugzak gevuld met water soep en noodles en een esbitbrandertje ik vroeg mij af of je ook ander brandstof in het brandertje kon doen. hout bv of aanmaakblokjes. Ik het de pocketformaat maar ik zag bij de dump ook groter formaat ga ik ook nog halen denk ik voor een kleine braadpan op te zetten, de hamburgers zitten ook al in de tas.. houdbaar tot eind 2014. Ik vind de esbitblokjes vrij duur. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
verkenner Geplaatst: 8 januari 2013 Delen Geplaatst: 8 januari 2013 Het esbitbrandertje gebruik ik ook al tig jaren,leger tabletten zijn de beste. Kunnen inderdaad een beetje geur afgeven,maar ik gebruik het toch alleen in de open lucht.Heb zo meerdere sets,kleine en grotere. grtn verkenner. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
NightOwl Geplaatst: 8 januari 2013 Delen Geplaatst: 8 januari 2013 In Europa niet zo bekend, maar in de VS veel gezien : Sterno http://en.wikipedia.org/wiki/Sterno Gebruikte de lont variant als pizza bezorger in de box achterop de brommer. Daardoor bleven de pizza's lekker warm, werkte prima die dingen!! Trok altijd het lontje er iets verder uit. Daardoor verbrande de klanten bijna hun handen aan de pizza doos. En dat was weer extra goed voor mijn fooi Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.