Ga naar inhoud
GENEGEERD

Hoe preppen voor: HET ONTBIJT ?


Preppah

Aanbevolen berichten

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 80
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Voor ontbijt hebben we een meerdere pakken ontbijtgranen die we toch al eten (en dus rouleren en vers blijven), tarwebloem om brood te bakken (als de nood echt heel erg hoog is maken we een kampvuur en roosteren we broodjes op stokken boven het vuur), crackers en afbakbroodjes.

Daarnaast koop ik veel (houdbare) melk bij de Lidl die we ook in het dagelijkse gebruik rouleren en hebben we een klein voorraadje poedermelk (Elk: geel met blauw pak, te koop bij AH en Jumbo)

Als beleg: Jam, sandwichspread, smeerkaas (Aldi), hagelslag, Unox leverworst uit blik, boterhamworst en smak uit blik (ideaal zo'n kaasschaaf).

We hebben redelijk wat bloem dus eventueel worden het pannekoeken voor het ontbijt.

We hebben dan ook een aantal potjes stroop en veel suiker op voorraad

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het waxinelicht broodje was erg lekker! De korst was iets te bloemig, maar dat was er zo af te vegen. Dat bloem is, samen met wat boter zodat het broodje niet aan het pannetje plakt. Het broodje zelf was super lekker! Jolanda, ik begreep dat het recept van jou was. Dank dus ook namens mij!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die kaas, dat wil ik ook...

Ik las dat jullie een complete kaas kochten en opgebruikte?

Hoelang doe je daar over/mee?

Last van schimmel, is geen probleem bij kaas, en hoe voorkom je dat of snij je dat gewoon weg?

Droog, donker en koel bewaren denk maar niet in de koelkast?

 

Heb je een speciale manier van verbruiken, hoe hou je het snij oppervlak bv zo klein mogelijk?

 

Grt

Kans

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die kaas, dat wil ik ook...

Ik las dat jullie een complete kaas kochten en opgebruikte?

Hoelang doe je daar over/mee?

Last van schimmel, is geen probleem bij kaas, en hoe voorkom je dat of snij je dat gewoon weg?

Droog, donker en koel bewaren denk maar niet in de koelkast?

 

Heb je een speciale manier van verbruiken, hoe hou je het snij oppervlak bv zo klein mogelijk?

 

Grt

Kans

 

Daar experimenteren wij inderdaad mee. We hadden eerder een kleinere hele kaas en nu een grote (13 kilo).

We bewaren 'm koel, droog en donker, inderdaad niet in de koelkast. We snijden er een puntje uit en dekken dat af met plastic folie. De ene keer snij je rechts een nieuw puntje, de andere keer links. Verder de kaas regelmatig draaien en afstoffen/ af wrijven.

Eventuele schimmel snijden we eraf.

En hoe lang je ermee doet hangt natuurlijk af van hoeveel kaas je eet..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Yep, probleem is alleen dat deze zaken in NL te te krijgen zijn.

 

Maar, er is hoop!

Je kunt je eigen bacon (ontbijtspek) gewoon wecken!

Het is een maar een klein beetje werk en dan heb je meteen een leuke voorraad tegen minimale kosten.

$12 voor een blikje Yoders Bacon? Inclusief verzendkosten en douanekosten ben je dan al gauw € 20 per blikje kwijt.

Daarvoor kun je gemakkelijk 6-7 potten ontbijtspek voor wecken!

 

Volg deze instructies

.

IPV pressure cooking hou je gewoon het normale weck-proces aan (1½ uur op 100 graden - kokend heet water) en je hebt de heerlijkste ontbijspek (of bacon-wat je wilt) voor bij je poedereieren of pannenkoek.

Ik heb het zelf ook gedaan en geprobeerd (ook een jaar na het wecken) en het smaakt echt super.

Je kunt het braden als normaal spek en in het vet je pannenkoeken bakken en geloof me: het smaakt geweldig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Yep, probleem is alleen dat deze zaken in NL te te krijgen zijn.

 

Maar, er is hoop!

Je kunt je eigen bacon (ontbijtspek) gewoon wecken!

Het is een maar een klein beetje werk en dan heb je meteen een leuke voorraad tegen minimale kosten.

$12 voor een blikje Yoders Bacon? Inclusief verzendkosten en douanekosten ben je dan al gauw € 20 per blikje kwijt.

Daarvoor kun je gemakkelijk 6-7 potten ontbijtspek voor wecken!

 

Volg deze instructies

.

IPV pressure cooking hou je gewoon het normale weck-proces aan (1½ uur op 100 graden - kokend heet water) en je hebt de heerlijkste ontbijspek (of bacon-wat je wilt) voor bij je poedereieren of pannenkoek.

Ik heb het zelf ook gedaan en geprobeerd (ook een jaar na het wecken) en het smaakt echt super.

Je kunt het braden als normaal spek en in het vet je pannenkoeken bakken en geloof me: het smaakt geweldig.

 

COOL ! Is dat ovenpapier ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sorry voor de late reactie. Was even off-grid :)

 

Ja, dit is inderdaad standaard bakpapier. Gewoon de goedkope variant, zonder coatings. Die werkt prima.

Dit kun je overigens ook prima doen met speklappen.

Ze komen er een beetje 'breekbaar' uit.Probeer het een keer en je snapt wat ik bedoel), maar ze worden superkrokant in de pan en smaken echt geweldig.

Ik kruid ze wel (eigen mengsel van peper, zout en kerrie) voordat ik ze inmaak.

 

Tegen minimale kosten een maximaal resultaat :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sorry voor de late reactie. Was even off-grid :)

 

Ja, dit is inderdaad standaard bakpapier. Gewoon de goedkope variant, zonder coatings. Die werkt prima.

Dit kun je overigens ook prima doen met speklappen.

Ze komen er een beetje 'breekbaar' uit.Probeer het een keer en je snapt wat ik bedoel), maar ze worden superkrokant in de pan en smaken echt geweldig.

Ik kruid ze wel (eigen mengsel van peper, zout en kerrie) voordat ik ze inmaak.

 

Tegen minimale kosten een maximaal resultaat :)

 

Speklappen ook nog ! Ik ga vanaf nu alleen bacon en speklappen inmaken en bewaren dan heb ik in ieder geval de hele tijd een big smile op mijn gezicht na de SHTF .. :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik moet eerlijk zeggen dat het wel een enorm gevoel van geruststelling en -zelfs- bevrediging geeft als ik naar de planken in mijn voorraadkast kijk, en bedenk hoe ontzettend luxe we de komende tijd nog kunnen leven, zonder naar de supermarkt te hoeven gaan. Wat een rijkdom :)

 

Mocht SHTF binnenkort komen (en met QE4 en de verdiepende Eurocrisis en de inmiddels oplaaiende onrusten in het middenoosten, ben ik bang dat dit niet al te lang meer duurt) dan zitten we met ons ingemaakte spek in ieder geval "gebakken" :p

Link naar reactie
Delen op andere sites

begin honger te krijgen van dit draadje

lijkt me leuk om te gaan proberen (ik had simurgs idee met beef geprobeert in de hetelucht oven,zelfs de hond wou t niet)

en dit is ook iets goedkoper om te trainen;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...