Ga naar inhoud
GENEGEERD

Koken, welke manier is het voordeligst?


joehoe

Aanbevolen berichten

Ik zit in dilemma, wat zouden jullie aanraden?

Ik heb een gasbrandertje en kan redelijk lang daarmee doen...echter dat ding raakt een keer leeg...bij een ramp heb ik dan niks om op te koken... ik zag een wood stove brander...koken op kleine houtjes...dit lijkt me niet gemakkelijk omdat je telkens met klein vuur te maken hebt die snel opgebrand is lijkt me... ik zie me al om de paar minuten de pan van de woodstove te halen...lijkt me niet echt bevorderlijk voor de lange termijn... wat is het alternatief...?

 

Of anders gezegd, weet iemand hoe je je kookgelegenheid zelf kunt maken van een groenteblikje? Of iets dergelijks? Indien mogelijk aan de hand van voorbeelden.

 

Ik vraag dit omdat ik budgetair weinig te makken heb en geen duur spul kan aanschaffen, bovendien vind ik het praktisch, daar je best een hele voorraad aan duur spul kunt hebben, maar ten tijde van de ramp gaat je huis in vlammen op, of je bent onderweg maar hebt niet altijd alles bij je...zul je net zien natuurlijk...niks leuker om niet onthand te zijn...en jezelf iets kunt bouwen van een groente blikje ofzo...dus weet iemand hoe je dit probleem praktisch kunt oplossen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Ik zit in dilemma, wat zouden jullie aanraden?

Ik heb een gasbrandertje en kan redelijk lang daarmee doen...echter dat ding raakt een keer leeg...bij een ramp heb ik dan niks om op te koken... ik zag een wood stove brander...koken op kleine houtjes...dit lijkt me niet gemakkelijk omdat je telkens met klein vuur te maken hebt die snel opgebrand is lijkt me... ik zie me al om de paar minuten de pan van de woodstove te halen...lijkt me niet echt bevorderlijk voor de lange termijn... wat is het alternatief...?

 

Of anders gezegd, weet iemand hoe je je kookgelegenheid zelf kunt maken van een groenteblikje? Of iets dergelijks? Indien mogelijk aan de hand van voorbeelden.

 

Ik vraag dit omdat ik budgetair weinig te makken heb en geen duur spul kan aanschaffen, bovendien vind ik het praktisch, daar je best een hele voorraad aan duur spul kunt hebben, maar ten tijde van de ramp gaat je huis in vlammen op, of je bent onderweg maar hebt niet altijd alles bij je...zul je net zien natuurlijk...niks leuker om niet onthand te zijn...en jezelf iets kunt bouwen van een groente blikje ofzo...dus weet iemand hoe je dit probleem praktisch kunt oplossen?

 

Het voordeligst is samen koken.

Maar hoe lang duurt je ramp ? Met zo'n grote grijze gasfles kan je lang koken.

 

Vroeger: ja ja ik weet het, had men een houtkachel in de keuken, voor de warmte en op te koken.

Moderne varianten zijn er ook, maken ook warm water voor je. In Groningen had iemand zelfs een houtvergasser kachel. Kortom vele mogelijkheden. In huis moet je een goede schoorsteen hebben. Ben je on the move ? Dan een kleine camping stove. evt zelf gemaakt van een lege gasfles oid.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit topic staat in forumdeel Europa.

Lijkt me meer een topic voor het forumonderdeel vuur, waar dit onderwerp ook al vaker besproken is.

Kan het verplaatst moderatoren? @Communicator @Kungfufox

 

[MOD] Bericht verplaatst, dank voor de mention. Gelieve in de toekomst alleen moderators te mentionen voor dit soort zaken. De admins doen puur 'technische achter de schermen shizzle' ;).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb nu zelf een skottel braai safari chef, peppie dingentje. Net gekocht en doet het top. Ik zal dus nog een 3 tal extra 10kg propaan gasflessen moeten halen om er even mee door te komen.

Daarnaast heb ik een tuinhaard / BBQ die het ook erg goed doet.

 

Tip als je water moet koken voor welke reden dan ook (de afwas bijvoorbeeld), gooi dan je blikvoer er gewoon bij in, dan kan het mooi mee garen terwijl het aan de kook wordt gebracht. Zo brengen ze in het leger vaak in bulk de ratsoenblikken op tempratuur. Veldkeuken vullen met blikken en met water en de brander er onder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Energie zuinig koken doe je met zonne energie, of bv door te koken op je houtkachel die toch aanstaat.

Daarna komt thermoskoken als alternatief, de zon schijnt niet altijd en in de zomer stook je de kachel nauwelijks...

 

Als je een grote gasfles koopt, zo'n 50 kg plus dingetje dan kun je daar in combinatie met thermoskoken jaren je potje mee maken zelfs voor een heel gezin.

Als je geen investering wilt doen dan zou je altijd buiten op open houtvuur kunnen koken, doen ze tenslotte niet voor niks in de helft van de wereld...

Alles heeft voor en nadelen.

 

Het hierboven genoemde skottel braai of bbq enz is dan wel leuk maar ook bijzonder energetisch inefficient....

Tenzij je toch een vuurtje hebt en dat gebruikt als bbq maar ook een open vuur is energetisch gezien een ramp.

Gelukkig is er meestal voldoende brandhout beschikbaar maar verder....

 

Prep ze,

K a n s

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik bekijk alles in het eenvoud. Bij een echt grote ramp ga je ook niet zeulen met een grote ijzeren gasfles op je nek, Tenzij je die eenvoudig kunt meenemen....dan is het zeker praktisch.. maar ik doelde vooral op die simpele camping tankjes van 300gr.

 

Ik ga er ook van uit dat er dan niks voorhanden is, behalve dat wat je verzameld hebt, of toevallig bij je hebt. Ik ga dus niet uit van een luxe skottelbraai, of jachtboot die op me zit te wachten...

Ik moet me zien te redden met wat ik toevallig voorhanden heb...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik bekijk alles in het eenvoud. Bij een echt grote ramp ga je ook niet zeulen met een grote ijzeren gasfles op je nek, Tenzij je die eenvoudig kunt meenemen....dan is het zeker praktisch.. maar ik doelde vooral op die simpele camping tankjes van 300gr.

 

Koop een doos gasblikjes, die zijn wat handzamer, €37,50 voor 36 blikken van 190 gram.

 

http://www.gaswinkel.com/buitenkoken/gasflesjes.htm

 

Geen idee waar je woont maar mocht de gaskraan dicht gaan dan is er in ieder geval in de randstad binnen een paar dagen geen sloop of ander dood hout meer te vinden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hongerwinter

In de hongerwinter was er niet alleen schaarste aan voedsel, maar ook groot gebrek aan brandstof. Bomen werden omgehakt, leegstaande huizen werden ontdaan van alles wat brandbaar was. Ook werd er gezocht naar kleine stukjes kolen en kolengruis. Zelfs werd het asfalt uit de straten gepeuterd omdat daar brandbare stoffen in zaten. Het zoeken naar brandstof was een tijdrovende bezigheid en na uren zoeken en zeven van het gruis was de opbrengst meestal nog niet groot. De grauwheid en de moedeloosheid die uit de foto spreken, geven een reëel beeld van het dagelijks leven in de laatste oorlogsjaren.

.3t915Q.jpeg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Ik zit in dilemma, wat zouden jullie aanraden?

Ik heb een gasbrandertje en kan redelijk lang daarmee doen...echter dat ding raakt een keer leeg...bij een ramp heb ik dan niks om op te koken... ik zag een wood stove brander...koken op kleine houtjes...dit lijkt me niet gemakkelijk omdat je telkens met klein vuur te maken hebt die snel opgebrand is lijkt me... ik zie me al om de paar minuten de pan van de woodstove te halen...lijkt me niet echt bevorderlijk voor de lange termijn... wat is het alternatief...?

 

Of anders gezegd, weet iemand hoe je je kookgelegenheid zelf kunt maken van een groenteblikje? Of iets dergelijks? Indien mogelijk aan de hand van voorbeelden.

 

Ik vraag dit omdat ik budgetair weinig te makken heb en geen duur spul kan aanschaffen, bovendien vind ik het praktisch, daar je best een hele voorraad aan duur spul kunt hebben, maar ten tijde van de ramp gaat je huis in vlammen op, of je bent onderweg maar hebt niet altijd alles bij je...zul je net zien natuurlijk...niks leuker om niet onthand te zijn...en jezelf iets kunt bouwen van een groente blikje ofzo...dus weet iemand hoe je dit probleem praktisch kunt oplossen?

 

Rocket Stove

 

Van baksteen:

 

 

Van blik:

 

 

Het principe:

 

http://www.cato-projects.org/ArLivre/NL/RocketStove1.htm

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hongerwinter

In de hongerwinter was er niet alleen schaarste aan voedsel, maar ook groot gebrek aan brandstof. Bomen werden omgehakt, leegstaande huizen werden ontdaan van alles wat brandbaar was. Ook werd er gezocht naar kleine stukjes kolen en kolengruis. Zelfs werd het asfalt uit de straten gepeuterd omdat daar brandbare stoffen in zaten. Het zoeken naar brandstof was een tijdrovende bezigheid en na uren zoeken en zeven van het gruis was de opbrengst meestal nog niet groot. De grauwheid en de moedeloosheid die uit de foto spreken, geven een reëel beeld van het dagelijks leven in de laatste oorlogsjaren.

 

My girl !

We moeten maar eens koffie gaan drinken.

 

 

Mijn vader had het niet vaak over die tijd maar als dan was het geen vrolijke boel :-((

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb zelf laatst een wood gas stove gemaakt.

gewoon van 2 in elkaar passende blikken.

 

Voordeel van deze stove is dat ie licht is om mee te nemen in je BOB

en je kookt een liter water met 2 handjes hout. kleine twijgjes of stukjes sloophout. hij schijnt het ook goed te doen op denneappels

En als ie goed brand dan is ie volledig rookloos en er blijft bijna niks aan afval over.

208ywx1.jpg1zl7msi.jpg

De kookpot is een RVS afvalbakje van de action voor ongeveer 3 euro met een deksel van een oud aluminium dienblad en een fietsspaak als hengsel.

 

Hier is een duidelijke instructie

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Leuk draadje ;) ! Ik heb laastelijk zowel een houtvergassings-stoofje en een hobo-stoofje gebouwd van lege blikken (De Fixit).

Mijn vraag is: Wie heeft er ervaring met het branden van barbeque kooltjes of houtskool in bv. een Hobo-stoof ?

Zou dat kunnen?

 

Geen ervaring mee. Gewoon dóen. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb zelf laatst een wood gas stove gemaakt.

gewoon van 2 in elkaar passende blikken.

 

Voordeel van deze stove is dat ie licht is om mee te nemen in je BOB

en je kookt een liter water met 2 handjes hout. kleine twijgjes of stukjes sloophout. hij schijnt het ook goed te doen op denneappels

En als ie goed brand dan is ie volledig rookloos en er blijft bijna niks aan afval over.

[.....]

[.....]

 

Die van mij ziet er net zo uit, inclusief het gaasje als potstandaard. Er blijft na verbranding inderdaad niks over. Eventueel koolmonoxide (CO) wordt bovendien bovenin volledig naverbrand tot CO2, waardoor je het oventje zelfs binnenshuis zou kunnen gebruiken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Leuk draadje ;) ! Ik heb laastelijk zowel een houtvergassings-stoofje en een hobo-stoofje gebouwd van lege blikken (De Fixit).

Mijn vraag is: Wie heeft er ervaring met het branden van barbeque kooltjes of houtskool in bv. een Hobo-stoof ?

Zou dat kunnen?

 

Ik heb een houtvergasser (zoiets als in de prepshop) en die brandt uitstekend op zelfs die grote eierkolen.

Omdat het niet op iedere camping gewaardeerd wordt als je met hout stookt (vlammen), weet ik nu dat ik dan vast wel een handje houtskool kan scoren bij zo'n caravanbewoner of dus zelfs eierkolen kan branden in dat ding.

Inmiddels dat ook aangevuld met Trioxane tabletten, voor de korte kook behoefte (bamisoepje bv) en als alles zeiknat is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@vheeswijk Het verbranden van houtskool vergt veel meer zuurstof dan het verbranden van hout , vandaar ook dat als je je woodgasstove echt met de verhouding

van 5 :1 secundaire lucht :primaire lucht hebt gemaakt er een kantelpunt komt waar bij je stove even behoorlijk gaat roken , dat is namelijk het punt waar het hout voor

98 % is opgebrand en er nog een paar stukjes hout geen verbranding meer geven maar volop gaan roken .

 

Om houtskool en koolbriquette ed te verbranden in je woodgas stove zul je , als je het goed wilt doen extra lucht erin moeten (liefst ) blazen bv met een kleine computer fan

Het verbranden van hout maar zeer zeker van houtskool of kool in de woodgasstove is niet zonder gevaar deze dingen moet je niet in een kleine ruimte branden omdat er namelijk ook CO en andere giftige koolwaterstoffen vrijkomen ook al zie je geen rook Want als je het kacheltje brand zul je wellicht gemerkt hebben dat ondanks je geen rook ziet je toch een behoorlijk sterke en penetrante lucht kunt ruiken (het ruikt veel anders dan dat je hout verbrand)

 

Dus @vheeswijk op uw vraag of dit kool verbranden kan , ja zeer zeker maar met extra lucht . Er zijn veel filmpjes op Youtube te zien en veel foto's van zelfgebouwde kacheltjes

maar om echt te vergassen komt het erg nauw met de lucht verhoudingen . (er staan wel degelijk ook echte vergassingskacheltjes op youtube

(

en veel van dit soort kooktoestellen maken gebruik van een kleine ventilator, omdat dit het hele proces veel makkelijker maakt,

natuurlijke trek is erg moeilijk te regelen )

 

Als je bij deze woodgas stove het aantal primaire luchtgaten (beneden bij de bodem dus ) verhoogd zul je zien dat het hout geheel opbrand tot as , zonder eerst houtskool te worden

maar hij rookt ook enigzins wat want de vergassing is niet optimaal .Hij werkt en je zie er veel plaatjes van met veel gaatjes in de bodem of zelfs gaas onderin

maar van echte optimale vergassing is geen sprake .(ook al brandt hij lekker :) )

Maar nogmaals pas er mee op want gas zie je niet rook wel maar geen rook wilt niet zeggen geen gas als CO !!! dus gebruik hem buiten of in een goed geventileerde ruimte .

Het rendement van jullie woodgastoves kun je verhogen door er nog een extra bus omheen te doen als isolatie , hoe meer warmte je in het kacheltje houdt , hoe hoger de verbrandings temperatuur , hoe beter de verbranding hoe hoe hoger het rendement

Ook het gebruik van een schort om je pan/kookpot , zodat de warme gassen langs je pan omhoog zullen stijgen levert je een winst van 10 tot 15 procent op

en dat is best veel kijk maar eens wat het verschil is tussen koken met een deksel op je pan en zonder deksel . Dat scheelt ook een slok op een borrel

en als je zuinig met hout zou moeten doen zijn dit zonder meer hele goede dingen om te weten of te gebruiken .:rolleyes:

gr will

gr will

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Heb je dan geen kans dat ze knappen door de hitte? Of zijn ze zo poreus dat de uitgezette lucht goed kan ontsnappen?

 

Knappen door hitte gebeurt met stenen waar vocht in zit. Stoom is zeer krachtig.

De luchtbelletjes in poreuze stenen zetten nauwelijks uit, maar isoleren juist heel goed. Daarom zijn deze stenen hittebestendig, net als b.v chamotte-stenen.

 

De isolatie in de brandkamer en schoorsteen zorgen er juist voor, dat het vuur heter wordt, waardoor er een betere verbranding plaats vindt.

Daardoor heb je minder rook en CO en ook minder brandstof nodig.

Zorg voor goede droge dunne takken of gespleten stokken (batonnen).

In een nat bos kan je droog hout vinden door takken te splijten.

 

Kijk ook even bij de link: "principe". Daar wordt het begrip "pot skirt" uitgelegd. Dat verhoogt de efficiëntie nog meer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Wafels, @vheeswijk mijn BBQ heeft minder lucht toevoer dan m'n woodgasstove. Eierkolen en houtskool fikt bij mij beter dan in de BBQ.

 

Probeer het nou maar eens. :)

 

h8QlBra.jpg

 

Lekker heet ook!

 

U7czesq.jpg

 

De koffie is zelf nog sneller klaar dan op hout:

 

bA4Cti6.jpg

 

 

Uiteraard buiten, ik hoop dat niemand met open houtvuurtjes, BBQ's of benzine branders binnen in huis gaat spelen.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...