wodan Geplaatst: 26 september 2014 Delen Geplaatst: 26 september 2014 Dat zijn nog behoorlijke bedragen, voor de zwaardere modellen , want ik vermoed dat je toch voor een bus van 3500kg ongeveer toch wel 1,5 tot 2 keer de trekkracht kilo's nodig hebt als je bus vast zit. weet iemand hier misschien meer over? Krachtberekening? @wodan Hangt beetje in welke situatie je wat nog wilt kunnen doen. Ik vermoed dat je je niet verticaal omhoog wil gaan winchen, noch zware modder van +1m diep wil verduwen, dus 1.5x je eigen gewicht als max moet voldoende zijn, wil je echt op veilig spelen, zorg voor 1 of meerdere snatch blokjes, dan kan je de krachten verdubbelen (en snelheid halveren). Mijn ervaring is, los van offroad wedstrijdsituaties, winches meestal worden gebruikt om een ander zonder winch te helpen. Beter dan een winch is eerst investeren in sleeplinten, kinetische linten en harpsluitingen (shackles) en zorgen dat je stevige recovery punten hebt vooraan en achteraan die stevig aan het chassis vast zitten zodat een ander je veilig kan lostrekken. Begin simpel, de kans dat je door eigen fouten vastrijdt en geen beroep kan doen op anderen om je te helpen is zeer klein. (Goede banden is ook belangrijk!). Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Rataplan Geplaatst: 26 september 2014 Auteur Delen Geplaatst: 26 september 2014 Hangt beetje in welke situatie je wat nog wilt kunnen doen. Ik vermoed dat je je niet verticaal omhoog wil gaan winchen, noch zware modder van +1m diep wil verduwen, dus 1.5x je eigen gewicht als max moet voldoende zijn, wil je echt op veilig spelen, zorg voor 1 of meerdere snatch blokjes, dan kan je de krachten verdubbelen (en snelheid halveren). Mijn ervaring is, los van offroad wedstrijdsituaties, winches meestal worden gebruikt om een ander zonder winch te helpen. Beter dan een winch is eerst investeren in sleeplinten, kinetische linten en harpsluitingen (shackles) en zorgen dat je stevige recovery punten hebt vooraan en achteraan die stevig aan het chassis vast zitten zodat een ander je veilig kan lostrekken. Begin simpel, de kans dat je door eigen fouten vastrijdt en geen beroep kan doen op anderen om je te helpen is zeer klein. (Goede banden is ook belangrijk!). In hoogste geval lier nodig om los te komen uit een modderig bospad, zachte berm/grasveld of lichte helling(ardennen, noord frankrijk). van voren zit een pin in de bumper (zit met 4 bouten aan de chassisbalken vast)om sleepkabel te bevestigen en achter kan die rond de chassisbalk of het rek vast. heb zeer sterke sleepkabel met 2 harp sluiting. De banden zijn nog prima, achterbanden dubbellucht zijn nog van echt rubber. heb 1 reserveband onder de bus, maar kan in nood ook 2 acherbanden inzetten als reserve, dus totaal altijd 3 . thuis nog 4 goede banden zonder velg op voorraad. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
carismo Geplaatst: 26 september 2014 Delen Geplaatst: 26 september 2014 Leuk busje, heb er dan ook in vorige sc kunnen schuilen ;-) , als ie ooit in camo moet laat je maar iets weten... Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Amazing Dree Geplaatst: 26 september 2014 Delen Geplaatst: 26 september 2014 Wat is je bus al mooi geworden zeg ! Kom je er ook mee naar SC Veluwe ? Wil 'm graag live zien Groetjes Dree Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Charlie Geplaatst: 26 september 2014 Delen Geplaatst: 26 september 2014 @Rataplan Mooi werk man! Ziet er goed uit. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Highway Geplaatst: 26 september 2014 Delen Geplaatst: 26 september 2014 Yes! heel mooie bus man! dubbellucht ook nog en super relaxed interieur. Ik hoop deze eens in het echt te kunnen zien. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
pjotr78 Geplaatst: 27 september 2014 Delen Geplaatst: 27 september 2014 het middel lange model zo te zien? Ik heb zelf een korte hoge en ben nog druk aan het opknappen :-) Ziet er goed uit zeg, buitenkantje ziet er zo op de foto's ook goed uit :-) en heerlijk retro interieur/ Bus gevuld door twee of meer? en altijd een feestje om in te rijden toch, meteen vakantie gevoel! zat van de week te bedenken dat zoals de nieuwe fietsbanden (gevuld met een soort schuim) wel helemaal top zouden zijn om onderde bus te hebben. Of een reserve set gevuld met een stevig schuim (pur oid) klaar te hebben liggen als onplatbare variant. Maar dan moet het wel 3500kg aankunnen natuurlijk Zat me zowiezo af te vragen of zoiets mogelijk is ... GreetZ, Pjotr78 P.S. voor wie het interressant lijkt, ik weet nog een ex-ME bus, geheel met beplating etc. te staan, kan je een prima BOV/camper van maken. Nog even in een vrolijk camperkleurtje schilderen en je valt een stuk minder op ;-) Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Rataplan Geplaatst: 27 september 2014 Auteur Delen Geplaatst: 27 september 2014 Wat is je bus al mooi geworden zeg ! Kom je er ook mee naar SC Veluwe ? Wil 'm graag live zien Groetjes Dree Hoi dree, dank je Ik zou heel graag willen, maar heb de aanschaf van mn wasmachine al 2 keer uitgesteld voor de andere sc , dus nu toch maar mn geld daar voor inzetten. Het alternatief was ook wel leuknog 1 speciaal voor @Loreen Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Rataplan Geplaatst: 27 september 2014 Auteur Delen Geplaatst: 27 september 2014 het middel lange model zo te zien? Ik heb zelf een korte hoge en ben nog druk aan het opknappen :-) Ziet er goed uit zeg, buitenkantje ziet er zo op de foto's ook goed uit :-) en heerlijk retro interieur/ Bus gevuld door twee of meer? en altijd een feestje om in te rijden toch, meteen vakantie gevoel! zat van de week te bedenken dat zoals de nieuwe fietsbanden (gevuld met een soort schuim) wel helemaal top zouden zijn om onderde bus te hebben. Of een reserve set gevuld met een stevig schuim (pur oid) klaar te hebben liggen als onplatbare variant. Maar dan moet het wel 3500kg aankunnen natuurlijk Zat me zowiezo af te vragen of zoiets mogelijk is ... GreetZ, Pjotr78 P.S. voor wie het interressant lijkt, ik weet nog een ex-ME bus, geheel met beplating etc. te staan, kan je een prima BOV/camper van maken. Nog even in een vrolijk camperkleurtje schilderen en je valt een stuk minder op ;-) He Pjotr, bedankt, ben benieuwd naar jou bus. Paar foto,s misschien? Ik heb geen idee of dat met die pur kan voor zulke banden en dat gewicht, ik heb er nog niet van gehoord. Van welk jaar is die ME bus en wat moet kosten? Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Range Geplaatst: 27 september 2014 Delen Geplaatst: 27 september 2014 @Rataplan, iets met Range en jaloers hahaha! Wauw, mooi gedaan ! Hier kom je wel met plezier in Zuid Frankrijk of verder aan en 750w continue vermogen is voor zo'n busje aardig wat. Daar maal je niet om een beukplaatje meer of minder hahaha ! Ik heb gehoord dat de brandstof in de tank niet onder het gewicht van 3500 kilo valt. Zou als het waar is toch een hele hoop schelen. P.s. Ik ben ook wel benieuwd wat dat oude ME busje moet kosten. Met beplating en al nou nou... koopje ? Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Scratch Geplaatst: 27 september 2014 Delen Geplaatst: 27 september 2014 Zo, eens kijken... [ATTACH=CONFIG]13283[/ATTACH] Of de was er uitvalt Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Highway Geplaatst: 27 september 2014 Delen Geplaatst: 27 september 2014 een bad vol purschuim handig als de zwarte kracht even weg valt bij een storing Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Rataplan Geplaatst: 27 september 2014 Auteur Delen Geplaatst: 27 september 2014 Zo, eens kijken... [ATTACH=CONFIG]13283[/ATTACH] Of de was er uitvalt Om mn eigen topic ff verder te verneu...Vandaag daad bij mn woord gevoegd, hopelijk is deze foto wel goed @Scratch [ATTACH=CONFIG]13301[/ATTACH] Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
houthe Geplaatst: 27 september 2014 Delen Geplaatst: 27 september 2014 Om mn eigen topic ff verder te verneu...Vandaag daad bij mn woord gevoegd, hopelijk is deze foto wel goed @Scratch mooie BIW* En de bus ook, echt mooi geworden, zeker als je de originele staat er naast houdt *bug in wasser Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
pjotr78 Geplaatst: 27 september 2014 Delen Geplaatst: 27 september 2014 Wat ie zou moeten kosten en in welke technische staat hij is durf ik niet te zeggen, hij staat hier op de sloop samen met nog een hoop andere oude mercedes bussen ik was daar voor een onderdeel en zag m staan zo op het eerste gezicht denk ik dat deze rijdend was weggezet, er zitten nog lange banken in het achterste deel, beplating zit er nog op (weet niet of de raamhekken er bij zijn) en een splinterscherm achter de voorruit. Hier een snel fototje van april Meer over mijn eigen bus volgt nog :-) GreetZ, Pjotr78 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
FKAGB Geplaatst: 27 september 2014 Delen Geplaatst: 27 september 2014 Om mn eigen topic ff verder te verneu...Vandaag daad bij mn woord gevoegd, hopelijk is deze foto wel goed @Scratch Nope, de foto van het bad staat goed maar de wasmachinefoto staat nog ondersteboven Mooie camper. Met name je "auto" radio is super. Ik hou wel van de "het kan en is ff praktisch dus waarom niet" houding! Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Rataplan Geplaatst: 27 september 2014 Auteur Delen Geplaatst: 27 september 2014 Nope, de foto van het bad staat goed maar de wasmachinefoto staat nog ondersteboven Mooie camper. Met name je "auto" radio is super. Ik hou wel van de "het kan en is ff praktisch dus waarom niet" houding! Dankjewel, Kon inderdaad kiezen tussen dit en een omvormer kopen of een autoradio, maar die laatste is duurder, dus vandaar mn huiskamerset met laptop, kan mn zoontje af en toe nog een filmpje kijken ook:) Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Rataplan Geplaatst: 27 september 2014 Auteur Delen Geplaatst: 27 september 2014 @Rataplan welke omvormer heb je dan? klinkt mij wel goed om de eerste paar dagen je auto als generator te gebruiken tot de vriezer leeg is mooie bus dat is zeker Hierbij wat info foto's, hij is nog steeds te koop bij conrad overigens voor €59.99 zag ik net.hij is trouwens 700 ipv 750watt continue zoals ik zij. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Gast DRD28 Geplaatst: 28 september 2014 Delen Geplaatst: 28 september 2014 Ik zou investeren in een hefkussen, veel goedkoper en bijna altijd te plaatsen. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Rataplan Geplaatst: 5 juli 2015 Auteur Delen Geplaatst: 5 juli 2015 Het was al weer 2 jaar geleden, dat ik mijn camper had gekeurd. Hij ging toen na jaren van knutselen en opknappen voor het eerst de weg weer op. Nu kreeg ik een tijd terug de apk oproep en ik dus weer met mijn camper naar de keuring, blijft toch spannend met een bus van 44 jaar oud. De keuring ; Remmen goed, banden prima, verlichting oke etc. Paar punten waren niet in orde, zoals het ontbreken van reflectoren op de achterbumper, 2 ruitenwissers moesten vervangen worden, bestuurdersstoel moest beter vastgezet worden, 2 flexibele remslangen van voren, dienden vastgezet te worden met bijv. slangenklemmetje, dat stelt allemaal totaal niks voor:) Echter bleek mijn hoofdremcilinder te zweten.....shitzooi, daar hebben we echt giga veel tijd aan besteed om het remsysteem in orde te brengen, dus zag de bui alweer hangen:( Maar,maar,maar.....het was loos alarm na onderzoek:D:D:D Er bleek zich nog olie van de vorige keer in een gedeelte ervoor te zitten, wat daar niet hoord en dit was in de afgelopen 2 jaar langzaam naar buiten gekomen, niks aan de hand dus, daardoor ook zeer weinig kosten:) Nu is de bus weer voor 2 jaar gekeurd, met als enige advies punt, het vervangen van de achterbanden, echter met de kilometers die ik maak kan dit zomaar nog 6 jaar duren voordat het zover is. Ik ben happy:cool: Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
vdwalle Geplaatst: 5 juli 2015 Delen Geplaatst: 5 juli 2015 mooie bus hoor Ik zou goed nadenken voor je zware dingen als lieren gaat monteren, je accu's worden ook weer zwaarder, je dynano zwaar belast. volgens mij is het beter te investeren in een off road curcus dat je niet in de promblemen komt. En altijd het pad verkennen. Dus een suzuki tw125 achter op zetten bv ;-) je omvormer is 12v. ik weet niet hoe je die aan sluit, maar je kan bij een 24v bus wat het volgens mij is dit niet op 1 accu aansluiten dan sloop je de andere ook. oh ja pas op met zwitserland, die staan er om bekend dat ze grote bussen op de weegbrug zetten en over de limiet is kostbaar. ook op de kleine wegen..... Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Rataplan Geplaatst: 5 juli 2015 Auteur Delen Geplaatst: 5 juli 2015 mooie bus hoor Ik zou goed nadenken voor je zware dingen als lieren gaat monteren, je accu's worden ook weer zwaarder, je dynano zwaar belast. volgens mij is het beter te investeren in een off road curcus dat je niet in de promblemen komt. En altijd het pad verkennen. Dus een suzuki tw125 achter op zetten bv ;-) je omvormer is 12v. ik weet niet hoe je die aan sluit, maar je kan bij een 24v bus wat het volgens mij is dit niet op 1 accu aansluiten dan sloop je de andere ook. oh ja pas op met zwitserland, die staan er om bekend dat ze grote bussen op de weegbrug zetten en over de limiet is kostbaar. ook op de kleine wegen..... Echt off road ga ik er niet mee rijden, maar bos/zandpaden e.d. willen wel eens op mijn pad komen en dan is het toch fijn als je eens vast komt te zitten, dat je jezelf er uit kan lieren. (toekomst). Mijn omvormer is nu aangesloten op mijn startrelais, tijdens het starten zet ik deze uit, omdat er dan inderdaad 24 volt wordt gemaakt. Het is de bedoeling dat er, ik dacht een dioderelais, dat dat heet, komt vanaf mijn bestaande accu's naar een zogenaamde huishoudaccu, die dient puur voor verlichting, muziek etc. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
wodan Geplaatst: 5 juli 2015 Delen Geplaatst: 5 juli 2015 .................. Nu is de bus weer voor 2 jaar gekeurd, met als enige advies punt, het vervangen van de achterbanden, echter met de kilometers die ik maak kan dit zomaar nog 6 jaar duren voordat het zover is..... bedek dat banden ook verslijten door ouderdom, ze kunnen er visueel nog prima uitzien, totdat je er mee gaat rijden en het zaakje intern desintegreert en een klapband als gevolg... In Belgie KAN men wettelijk gezien banden ouder dan 6 jaar afkeuren.... En dat heeft dus dat als grondreden (al doet men het zelden). Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Rataplan Geplaatst: 6 juli 2015 Auteur Delen Geplaatst: 6 juli 2015 bedek dat banden ook verslijten door ouderdom, ze kunnen er visueel nog prima uitzien, totdat je er mee gaat rijden en het zaakje intern desintegreert en een klapband als gevolg... In Belgie KAN men wettelijk gezien banden ouder dan 6 jaar afkeuren.... En dat heeft dus dat als grondreden (al doet men het zelden). Dan heb je het over het bandenmateriaal van tegenwoordig denk ik, is dat niet van kunststof/rubber, weet niet ik niet precies. Mijn achterbanden zijn al ouder dan 25 jaar en nog van echt rubber en het advies is puur gebaseerd op de profieldiepte, die nu net tegen het begin aanzaten, van wanneer ze het als advies moeten noteren. Ik meen dat dat 2 jaar geleden ook al was, zal ik nog eens nazien. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
RaptorNLD Geplaatst: 6 juli 2015 Delen Geplaatst: 6 juli 2015 bedek dat banden ook verslijten door ouderdom, ze kunnen er visueel nog prima uitzien, totdat je er mee gaat rijden en het zaakje intern desintegreert en een klapband als gevolg... In Belgie KAN men wettelijk gezien banden ouder dan 6 jaar afkeuren.... En dat heeft dus dat als grondreden (al doet men het zelden). De banden kunnen uitdrogen. Meestal (niet altijd) zie je dan kleine scheurtjes in het rubber als teken van de uitdroging. De banden onder mijn mobiele BOL in Spanje spuit ik ieder jaar in met siliconenspray en om de paar jaar met een speciale industriele spray om het rubber 'vet'te houden. Slijten doen de banden nauwelijks. Maar let goed op uitdroging. Zoals gezegd, een klapband is dichterbij dan je denkt. En bij twijfel, gewoon vervangen. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.