Ga naar inhoud
GENEGEERD

Rata(bouw)plan : camper/BOV deel 1


Rataplan

Aanbevolen berichten

Dat zijn nog behoorlijke bedragen, voor de zwaardere modellen , want ik vermoed dat je toch voor een bus van 3500kg ongeveer toch wel 1,5 tot 2 keer de trekkracht kilo's nodig hebt als je bus vast zit.

weet iemand hier misschien meer over? Krachtberekening? @wodan

 

Hangt beetje in welke situatie je wat nog wilt kunnen doen. Ik vermoed dat je je niet verticaal omhoog wil gaan winchen, noch zware modder van +1m diep wil

verduwen, dus 1.5x je eigen gewicht als max moet voldoende zijn, wil je echt op veilig spelen, zorg voor 1 of meerdere snatch blokjes, dan kan je de krachten

verdubbelen (en snelheid halveren). Mijn ervaring is, los van offroad wedstrijdsituaties, winches meestal worden gebruikt om een ander zonder winch te helpen.

 

Beter dan een winch is eerst investeren in sleeplinten, kinetische linten en harpsluitingen (shackles) en zorgen dat je stevige recovery punten hebt vooraan

en achteraan die stevig aan het chassis vast zitten zodat een ander je veilig kan lostrekken.

 

Begin simpel, de kans dat je door eigen fouten vastrijdt en geen beroep kan doen op anderen om je te helpen is zeer klein. (Goede banden is ook belangrijk!).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Hangt beetje in welke situatie je wat nog wilt kunnen doen. Ik vermoed dat je je niet verticaal omhoog wil gaan winchen, noch zware modder van +1m diep wil

verduwen, dus 1.5x je eigen gewicht als max moet voldoende zijn, wil je echt op veilig spelen, zorg voor 1 of meerdere snatch blokjes, dan kan je de krachten

verdubbelen (en snelheid halveren). Mijn ervaring is, los van offroad wedstrijdsituaties, winches meestal worden gebruikt om een ander zonder winch te helpen.

 

Beter dan een winch is eerst investeren in sleeplinten, kinetische linten en harpsluitingen (shackles) en zorgen dat je stevige recovery punten hebt vooraan

en achteraan die stevig aan het chassis vast zitten zodat een ander je veilig kan lostrekken.

 

Begin simpel, de kans dat je door eigen fouten vastrijdt en geen beroep kan doen op anderen om je te helpen is zeer klein. (Goede banden is ook belangrijk!).

 

In hoogste geval lier nodig om los te komen uit een modderig bospad, zachte berm/grasveld of lichte helling(ardennen, noord frankrijk).

van voren zit een pin in de bumper (zit met 4 bouten aan de chassisbalken vast)om sleepkabel te bevestigen en achter kan die rond de chassisbalk of het rek vast.

heb zeer sterke sleepkabel met 2 harp sluiting.

De banden zijn nog prima, achterbanden dubbellucht zijn nog van echt rubber.

heb 1 reserveband onder de bus, maar kan in nood ook 2 acherbanden inzetten als reserve, dus totaal altijd 3 .

thuis nog 4 goede banden zonder velg op voorraad.

Link naar reactie
Delen op andere sites

het middel lange model zo te zien?

Ik heb zelf een korte hoge en ben nog druk aan het opknappen :-)

 

Ziet er goed uit zeg, buitenkantje ziet er zo op de foto's ook goed uit :-) en heerlijk retro interieur/ Bus gevuld door twee of meer? en altijd een feestje om in te rijden toch, meteen vakantie gevoel!

 

zat van de week te bedenken dat zoals de nieuwe fietsbanden (gevuld met een soort schuim) wel helemaal top zouden zijn om onderde bus te hebben. Of een reserve set gevuld met een stevig schuim (pur oid) klaar te hebben liggen als onplatbare variant. Maar dan moet het wel 3500kg aankunnen natuurlijk Zat me zowiezo af te vragen of zoiets mogelijk is ...

 

GreetZ,

Pjotr78

P.S. voor wie het interressant lijkt, ik weet nog een ex-ME bus, geheel met beplating etc. te staan, kan je een prima BOV/camper van maken. Nog even in een vrolijk camperkleurtje schilderen en je valt een stuk minder op ;-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat is je bus al mooi geworden zeg !

Kom je er ook mee naar SC Veluwe ?

Wil 'm graag live zien :D

 

Groetjes Dree

 

Hoi dree, dank je

Ik zou heel graag willen, maar heb de aanschaf van mn wasmachine al 2 keer uitgesteld voor de andere sc , dus nu toch maar mn geld daar voor inzetten. Het alternatief was ook wel leukimage.jpg.2531aa2b93a0aa4d4721c8aa160ce8bb.jpgnog 1 speciaal voor @Loreen:rolleyes:

Link naar reactie
Delen op andere sites

het middel lange model zo te zien?

Ik heb zelf een korte hoge en ben nog druk aan het opknappen :-)

 

Ziet er goed uit zeg, buitenkantje ziet er zo op de foto's ook goed uit :-) en heerlijk retro interieur/ Bus gevuld door twee of meer? en altijd een feestje om in te rijden toch, meteen vakantie gevoel!

 

zat van de week te bedenken dat zoals de nieuwe fietsbanden (gevuld met een soort schuim) wel helemaal top zouden zijn om onderde bus te hebben. Of een reserve set gevuld met een stevig schuim (pur oid) klaar te hebben liggen als onplatbare variant. Maar dan moet het wel 3500kg aankunnen natuurlijk Zat me zowiezo af te vragen of zoiets mogelijk is ...

 

GreetZ,

Pjotr78

P.S. voor wie het interressant lijkt, ik weet nog een ex-ME bus, geheel met beplating etc. te staan, kan je een prima BOV/camper van maken. Nog even in een vrolijk camperkleurtje schilderen en je valt een stuk minder op ;-)

 

He Pjotr, bedankt, ben benieuwd naar jou bus. Paar foto,s misschien?

Ik heb geen idee of dat met die pur kan voor zulke banden en dat gewicht, ik heb er nog niet van gehoord.

Van welk jaar is die ME bus en wat moet kosten?

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Rataplan, iets met Range en jaloers hahaha! Wauw, mooi gedaan :)!

 

Hier kom je wel met plezier in Zuid Frankrijk of verder aan en 750w continue vermogen is voor zo'n busje aardig wat. Daar maal je niet om een beukplaatje meer of minder hahaha :D!

 

Ik heb gehoord dat de brandstof in de tank niet onder het gewicht van 3500 kilo valt. Zou als het waar is toch een hele hoop schelen.

 

P.s. Ik ben ook wel benieuwd wat dat oude ME busje moet kosten. Met beplating en al nou nou... koopje :D?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat ie zou moeten kosten en in welke technische staat hij is durf ik niet te zeggen, hij staat hier op de sloop samen met nog een hoop andere oude mercedes bussen ik was daar voor een onderdeel en zag m staan

 

zo op het eerste gezicht denk ik dat deze rijdend was weggezet, er zitten nog lange banken in het achterste deel, beplating zit er nog op (weet niet of de raamhekken er bij zijn) en een splinterscherm achter de voorruit.

Hier een snel fototje van april

 

exMEMB.jpg.293e2f654f171684aadcec985c60cc97.jpg

 

Meer over mijn eigen bus volgt nog :-)

 

GreetZ,

Pjotr78

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Om mn eigen topic ff verder te verneu...Vandaag daad bij mn woord gevoegd, hopelijk is deze foto wel goed @Scratch:D

20140927_195315.jpg.1f482186c9795e45dfec4108f7c966ab.jpg

Nope, de foto van het bad staat goed maar de wasmachinefoto staat nog ondersteboven :p

 

Mooie camper. Met name je "auto" radio is super. Ik hou wel van de "het kan en is ff praktisch dus waarom niet" houding!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nope, de foto van het bad staat goed maar de wasmachinefoto staat nog ondersteboven :p

 

Mooie camper. Met name je "auto" radio is super. Ik hou wel van de "het kan en is ff praktisch dus waarom niet" houding!

 

Dankjewel, Kon inderdaad kiezen tussen dit en een omvormer kopen of een autoradio, maar die laatste is duurder, dus vandaar mn huiskamerset met laptop, kan mn zoontje af en toe nog een filmpje kijken ook:)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 9 maanden later...

Het was al weer 2 jaar geleden, dat ik mijn camper had gekeurd.

Hij ging toen na jaren van knutselen en opknappen voor het eerst de weg weer op.

Nu kreeg ik een tijd terug de apk oproep en ik dus weer met mijn camper naar de keuring, blijft toch spannend met een bus van 44 jaar oud.

 

De keuring ;

 

Remmen goed, banden prima, verlichting oke etc.

Paar punten waren niet in orde, zoals het ontbreken van reflectoren op de achterbumper, 2 ruitenwissers moesten vervangen worden, bestuurdersstoel moest beter vastgezet worden, 2 flexibele remslangen van voren, dienden vastgezet te worden met bijv. slangenklemmetje, dat stelt allemaal totaal niks voor:)

Echter bleek mijn hoofdremcilinder te zweten.....shitzooi, daar hebben we echt giga veel tijd aan besteed om het remsysteem in orde te brengen, dus zag de bui alweer hangen:(

 

Maar,maar,maar.....het was loos alarm na onderzoek:D:D:D

Er bleek zich nog olie van de vorige keer in een gedeelte ervoor te zitten, wat daar niet hoord en dit was in de afgelopen 2 jaar langzaam naar buiten gekomen, niks aan de hand dus, daardoor ook zeer weinig kosten:)

 

Nu is de bus weer voor 2 jaar gekeurd, met als enige advies punt, het vervangen van de achterbanden, echter met de kilometers die ik maak kan dit zomaar nog 6 jaar duren voordat het zover is.

 

Ik ben happy:cool:

Link naar reactie
Delen op andere sites

mooie bus hoor

Ik zou goed nadenken voor je zware dingen als lieren gaat monteren, je accu's worden ook weer zwaarder, je dynano zwaar belast. volgens mij is het beter te investeren in een off road curcus dat je niet in de promblemen komt. En altijd het pad verkennen. Dus een suzuki tw125 achter op zetten bv ;-)

 

je omvormer is 12v. ik weet niet hoe je die aan sluit, maar je kan bij een 24v bus wat het volgens mij is dit niet op 1 accu aansluiten dan sloop je de andere ook.

 

oh ja pas op met zwitserland, die staan er om bekend dat ze grote bussen op de weegbrug zetten en over de limiet is kostbaar. ook op de kleine wegen.....

Link naar reactie
Delen op andere sites

mooie bus hoor

Ik zou goed nadenken voor je zware dingen als lieren gaat monteren, je accu's worden ook weer zwaarder, je dynano zwaar belast. volgens mij is het beter te investeren in een off road curcus dat je niet in de promblemen komt. En altijd het pad verkennen. Dus een suzuki tw125 achter op zetten bv ;-)

 

je omvormer is 12v. ik weet niet hoe je die aan sluit, maar je kan bij een 24v bus wat het volgens mij is dit niet op 1 accu aansluiten dan sloop je de andere ook.

 

oh ja pas op met zwitserland, die staan er om bekend dat ze grote bussen op de weegbrug zetten en over de limiet is kostbaar. ook op de kleine wegen.....

 

Echt off road ga ik er niet mee rijden, maar bos/zandpaden e.d. willen wel eens op mijn pad komen en dan is het toch fijn als je eens vast komt te zitten, dat je jezelf er uit kan lieren. (toekomst).

 

Mijn omvormer is nu aangesloten op mijn startrelais, tijdens het starten zet ik deze uit, omdat er dan inderdaad 24 volt wordt gemaakt.

Het is de bedoeling dat er, ik dacht een dioderelais, dat dat heet, komt vanaf mijn bestaande accu's naar een zogenaamde huishoudaccu, die dient puur voor verlichting, muziek etc.

Link naar reactie
Delen op andere sites

.................. Nu is de bus weer voor 2 jaar gekeurd, met als enige advies punt, het vervangen van de achterbanden, echter met de kilometers die ik maak kan dit zomaar nog 6 jaar duren voordat het zover is.....

 

bedek dat banden ook verslijten door ouderdom, ze kunnen er visueel nog prima uitzien, totdat je er mee gaat rijden en het zaakje intern desintegreert en een klapband als gevolg...

In Belgie KAN men wettelijk gezien banden ouder dan 6 jaar afkeuren.... En dat heeft dus dat als grondreden (al doet men het zelden).

Link naar reactie
Delen op andere sites

bedek dat banden ook verslijten door ouderdom, ze kunnen er visueel nog prima uitzien, totdat je er mee gaat rijden en het zaakje intern desintegreert en een klapband als gevolg...

In Belgie KAN men wettelijk gezien banden ouder dan 6 jaar afkeuren.... En dat heeft dus dat als grondreden (al doet men het zelden).

 

Dan heb je het over het bandenmateriaal van tegenwoordig denk ik, is dat niet van kunststof/rubber, weet niet ik niet precies.

Mijn achterbanden zijn al ouder dan 25 jaar en nog van echt rubber en het advies is puur gebaseerd op de profieldiepte, die nu net tegen het begin aanzaten, van wanneer ze het als advies moeten noteren.

Ik meen dat dat 2 jaar geleden ook al was, zal ik nog eens nazien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

bedek dat banden ook verslijten door ouderdom, ze kunnen er visueel nog prima uitzien, totdat je er mee gaat rijden en het zaakje intern desintegreert en een klapband als gevolg...

In Belgie KAN men wettelijk gezien banden ouder dan 6 jaar afkeuren.... En dat heeft dus dat als grondreden (al doet men het zelden).

 

De banden kunnen uitdrogen. Meestal (niet altijd) zie je dan kleine scheurtjes in het rubber als teken van de uitdroging. De banden onder mijn mobiele BOL in Spanje spuit ik ieder jaar in met siliconenspray en om de paar jaar met een speciale industriele spray om het rubber 'vet'te houden. Slijten doen de banden nauwelijks. Maar let goed op uitdroging. Zoals gezegd, een klapband is dichterbij dan je denkt. En bij twijfel, gewoon vervangen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...