Ga naar inhoud
GENEGEERD

Leer looien/huiden bruikbaar maken


NorthernWolf

Aanbevolen berichten

Zo @Rataplan het eindresultaat ziet er goed uit .

Kan je nog eens heel de procedure op schijven wat je hebt gedaan . Met de werk tijd en de rust tijd . Aub .

 

@Geert , binnenkort ga ik de volgende doen maar dan iets anders, beter hoop ik en dan zal ik van het villen t/m eindresultaat posten met alle stappen en zo goed mogelijk de tijd erbij vermeld.

Verwacht deze maand wel een mooi beestje met wintervacht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...
Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Vanochtend road kill konijn gevonden en eind van de middag z'n jasje uit gedaan en nu het vlees en de vliezen aan het verwijderen.

Die vliezen dat is taai spul en gaat er lastig van af soms, hierbij trok ik in het begin dus gelijk een gaatje al, helaas.

Ik gebruik nu mijn mesje en dat gaat stuk beter.

Het wordt vast weer een leuk decoratiestukje voor in huis, vooral dat staartje eraan vind ik wel leuk:)20150107_173321.jpg.e8c9659b33f97eda6e883cf241f2a614.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inmiddels is de huid volledig ontdaan van vlees en vliezen en heeft 1 dag volledig met zout bedekt gelegen.

Daarna gewassen met water en dit er dan uit wringen, had ik beter niet kunnen doen, is wat ingescheurd bij zijn staartje helaas, te veel kracht gebruikt.

Nu ligt hij in een bak met zo'n 8 liter water, hierin opgelost 500 gram keukenzout en 50 gram aluin, dit blijft jarenlang houdbaar dus niet weggooien na een behandeling.

Van het weekend haal ik hem eruit om te laten drogen, ben benieuwd of het leer soepeler is dan de vorige huidjes van de rat.

Op bushcraftforum had ik een behandelmethode beschrijving gevonden waar werd aangegeven om de vachten eerst met biotex of wolwasmiddel te wassen, echter lieten op die manier bijna alle haren los volgens sommige leden daar.

wat is jullie ervaring hiermee?

@visroker misschien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

wel mee bezig geweest , konijnenbont is warm.

was mij eigenlijk te veel bezigheid en ik was in die tijd best wat ongeduldig :o

heb het gehouden bij veel zout en dus harde huid , wel jaren houdbaar.

waren ook niet grote konijnen die ik toen in het hok had , Hollanders

mooi konijn , goede vlees botten verhouding.

waarschijnlijk gaat het wel weer kriebelen door dit forum en ga ik het wel weer proberen.

lees hier goede bruikbare tips.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...
Gast Repelsteeltje

Daar ik vind dat je bij het slachten van een dier alles moet gebruiken looi ik de huidjes van mijn konijntjes altijd zelf.

 

Ik probeer bijna alles op zo'n nostalgisch en lowtech mogelijke wijze te doen en preferer hierdoor dan ook looïng met eikenhout (je hebt niet specifiek alleen maar schors of bast nodig). Met zout is het ook heel goed mogelijk en het uiteindelijke resultaat is hetzelfde.

 

Met eikenhout (je kan ook kastanje, berk en walnoot heel goed gebruiken) duurt alleen wat langer dan zout. Maar aangezien er voor zoutproductie meer technologie nodig is houd ik het op het ouderwetse principe.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 5 maanden later...

Hee, leuk topic dit ook.

Heeft iemand hier ervaring met het looien met eidooiers?

Ik heb ooit mijn konijn gevild en de huid behandeld tot aan de stap dat er gelooid moest worden. Ik had toendertijd eidooiers als methode gekozen, maar vond destijds dat ik ze beter op kon eten dan gebruiken voor het huidje, dus de huid ligt al ruim 5 jaar in een bak met zout te wachten tot hij uitgespoeld en gelooid kan worden... Nu ik dit lees vind ik het toch wel tijd worden :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo allemaal!

 

Zijn er hier op het forum ook mensen die de huiden van hun geslachte dieren bewerken?

2 jaar geleden werd er naast ons vorige huis een Eland aangereden die de buurman heeft geslacht, wij hadden onverwacht de huid gekregen, hadden hem snel goed schoongemaakt en maar met zout ingestrooid om hem te drogen met als gevolg dat we hem nu alleen maar aan de muur kunnen hangen omdat hij steenhard is.

 

Weet je zeker dat het een Eland was, het kan best een steenbok zijn geweest gezien de huid steenhard is geworden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...
  • 2 maanden later...

Hallo Driehart,

Ik had deze link van Frumingelo ook opgeslaan...tot ik eens tijd had om zelf een konijnenvel te looien.

Helaas pindakaas de blog is niet meer beschikbaar en ik had hier geen nota's van genomen.

Kan jij mij misschien de stappen uitleggen van het looien op deze site?

Het was eerst in biotex weken dacht ik en dan ook met aluin...

Alvast bedankt :-)

LadyMarianne

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Driehart,

Ik had deze link van Frumingelo ook opgeslaan...tot ik eens tijd had om zelf een konijnenvel te looien.

Helaas pindakaas de blog is niet meer beschikbaar en ik had hier geen nota's van genomen.

Kan jij mij misschien de stappen uitleggen van het looien op deze site?

Het was eerst in biotex weken dacht ik en dan ook met aluin...

Alvast bedankt :-)

LadyMarianne

 

Als je een @ voor de forumnaam van iemand zet, krijgt die een melding. @LadyMarianne.

Ik zie dat @driehart sinds begin augustus niet meer heeft ingelogd, maar wellicht kent iemand anders de genoemde methode.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

@LadyMarianne

 

Van de Ijzertijdboerderij .wordpress....

 

 

Wie op een wat ‘gemakkelijkere hedendaagse manier’aan de slag wil gaan kan de volgende werkwijze hanteren. Verwijder zoveel mogelijk vlees, hoe verser de huid hoe gemakkelijker dit werkje gaat. Laat hierna de huid drie dagen staan in een badje met 300 gram keukenzout en 150 gram azijn op 5 liter water. Iedere dag goed roeren. Hierna de huid pellen als een ‘sticker’ vlees resten en slijmhuid van de leer kant trekken. (doe dit voorzichtig). Het eigenlijke looien: de huid in een badje met 200 gr keukenzout en 150 gr aluin per 5 liter. De huid minimaal 5 dagen elke dag roeren. Hierna goed uitspoelen en de vleeskant insmeren met wasverzachter onverdund . (dus puur) Daarna langzaam laten drogen tijdens het drogen regelmatig uitrekken en bewegen over een scherpe rand. Als het goed is heb je dan na een paar dagen een mooie soepele huid met de vacht er nog aan. (met dank aan W. Bakx, voor deze bijdrage)

 

Groet,

 

Driehart

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 7 jaren later...
Op 11-3-2014 om 00:24, NorthernWolf zei:

Hallo allemaal!

 

Zijn er hier op het forum ook mensen die de huiden van hun geslachte dieren bewerken?

2 jaar geleden werd er naast ons vorige huis een Eland aangereden die de buurman heeft geslacht, wij hadden onverwacht de huid gekregen, hadden hem snel goed schoongemaakt en maar met zout ingestrooid om hem te drogen met als gevolg dat we hem nu alleen maar aan de muur kunnen hangen omdat hij steenhard is.

 

Voor kleinere dieren als konijnen zijn wel makkelijke manieren te vinden om de huiden schoon droog en soepel te maken (we hebben er jog geen geslacht dus niet kunnnb proberen). Maar voor dikke huiden vind ik vooral veel van chemicaliën of stoffen die moeilijk te krijgen zijn.

 

Is er iemand die er ervaring mee heeft?

 

Hier in Zweden zijn namelijk veel jagers die de prachtige warme huiden als afval zien en ze bij het slachtafval het bos in gooien.

Beste . Men gebruikt de hersenen om deze te looien. Kijk eens naar een topic op het www om er achter te komen hoe men dat doet. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...