Ga naar inhoud
GENEGEERD

Leer looien/huiden bruikbaar maken


NorthernWolf

Aanbevolen berichten

 

Bedankt voor de tip, echter is behoorlijk prijzig.

Paar liter water met zout en aluin komt op max 2 euro en dit blijft vele jaren bruikbaar.

Ik heb inmiddels de vermoedelijke oorzaak achterhaald wat betreft het loslaten van de vacht.

Dit komt waarschijnlijk omdat ik ze eerst heb ingevroren en daarna pas gevilt.

Dan is het process van ontbinden toch intussen begonnen en laten de haren los.

Ik ga het dus opnieuw proberen maar dan gelijk na het doden villen, dan moet het goed komen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Dank je range, als ik het eenmaal onder de knie heb wil ik het jou en evt andere best leren, als je het met de vacht van bijv. een konijn kan, moet het ook met de vacht van een beer kunnen, alleen het vangen van een beer wordt misschien wat lastiger:D

 

Hoewel de techniek mij interesseert zou ik je liever een atelier geven om je werk te kunnen doen en dan voor industrie te zorgen. Die huiden slijt ik wel, ik heb een onweerstaanbaar verkoop gezicht :D!

 

Een beer wordt inderdaad lastiger maar niet per se onmogelijk. Een stevig schot hagel, 3 honden tattra soort, een compleet arsenaal aan speren op je rug en voldoende voedsel en vocht inclusief 4 team maten, nou... dan durf ik wel :)!

 

Edit: Kan jij ook spinnen van wol (Merino?)

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Range nee dat heb ik nog nooit gedaan, mn moeder deed dat vroeger wel.

Lijkt me ook leuk om te kunnen, heb laatst gekeken voor wollen tapijten, misschien dat ik zelf maar 1 ga proberen te weven.

ik heb zo'n ondertrui van merino wol, dat is echt zeer fijn spul, dacht van nieuw zeelandse schapen die in de bergen leven daar, dat die wol komt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Range nee dat heb ik nog nooit gedaan, mn moeder deed dat vroeger wel.

Lijkt me ook leuk om te kunnen, heb laatst gekeken voor wollen tapijten, misschien dat ik zelf maar 1 ga proberen te weven.

ik heb zo'n ondertrui van merino wol, dat is echt zeer fijn spul, dacht van nieuw zeelandse schapen die in de bergen leven daar, dat die wol komt.

 

Klopt, 25% van het wereldwijde Merino wol aanbod komt uit Australië en Nieuw-Zeeland. Kans van 1 op 4 dat het dus daar vandaan komt.

 

Wel leuk om te horen dat je zo fanatiek met kleding maken bezig bent. Dat is een beroep dat moet blijven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt, 25% van het wereldwijde Merino wol aanbod komt uit Australië en Nieuw-Zeeland. Kans van 1 op 4 dat het dus daar vandaan komt.

 

Wel leuk om te horen dat je zo fanatiek met kleding maken bezig bent. Dat is een beroep dat moet blijven.

 

Nee heb ik niet gemaakt hoor range, heb ik vorig jaar gekocht, nadat ik er goede verhalen over hoorde, niet goedkoop maar ik draag hem graag nu de temparatuur flink begint te dalen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee heb ik niet gemaakt hoor range, heb ik vorig jaar gekocht, nadat ik er goede verhalen over hoorde, niet goedkoop maar ik draag hem graag nu de temparatuur flink begint te dalen.

 

Ik bedoelde ook niet dat je het zelf heb gemaakt. Maar ik kan mij dat goed voorstellen bij je leerlooierij. Zou een hele mooie industrie kunnen worden :)!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt, 25% van het wereldwijde Merino wol aanbod komt uit Australië en Nieuw-Zeeland. Kans van 1 op 4 dat het dus daar vandaan komt.

 

Wel leuk om te horen dat je zo fanatiek met kleding maken bezig bent. Dat is een beroep dat moet blijven.

 

Jammer dat ze Down South zo beroerd met die schapen omgaan, 't is niet meer dan een productiemiddel voor hun. Zo goedkoop mogelijk en zo snel mogelijk scheren, al moet je het schaap er knock-out voor trappen.

Ook "Mulesing", het wegsnijden van huidflappen gebeurt meestal zonder verdoving.

 

Geen leuke beelden: http://www.bontvoordieren.nl/australische-merinowol-op-pijnlijke-wijze-verkregen/ (link naar een uitzending van Radar hierover staat ook op die pagina)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jammer dat ze Down South zo beroerd met die schapen omgaan, 't is niet meer dan een productiemiddel voor hun. Zo goedkoop mogelijk en zo snel mogelijk scheren, al moet je het schaap er knock-out voor trappen.

Ook "Mulesing", het wegsnijden van huidflappen gebeurt meestal zonder verdoving.

 

Geen leuke beelden: http://www.bontvoordieren.nl/australische-merinowol-op-pijnlijke-wijze-verkregen/ (link naar een uitzending van Radar hierover staat ook op die pagina)

 

Maar wat kunnen schapen dan? Onkruid wegkauwen (ook handig moet ik zeggen). Maar die snelheid is puur vanwege schaalvergroting en internationale handel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar wat kunnen schapen dan? Onkruid wegkauwen (ook handig moet ik zeggen). Maar die snelheid is puur vanwege schaalvergroting en internationale handel.

 

Je zou er nog van op kunnen kijken hoe nuttig een schaap is in sommige gebieden . En wat het allemaal kan produceren . Naast het onkruid weg kauwen trekken ze ook de wortels van het onkruid uit . ( dat doet een giet ook ) . De mest die ze achter laten is ook beter als bv. koeienvlaaien . Wol schapevacht en vooral lamskoteletten zijn niet te versmaden . Een dier om te fokken na een shtf situatie .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hebben schapen veel ruimte of speciale verzorging nodig?

 

Lijkt mij wel interessant een paar schaapjes te hebben als we wat meer grond hebben.

 

Schapen zijn gras eters dus je hebt gras nodig . Liefst 2 weiden afgeranselt met schapen draad niet met schrikdraad (prikkeldraad ) . Een onderkomen voor bij slecht weer . En winter voeding .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je zou er nog van op kunnen kijken hoe nuttig een schaap is in sommige gebieden . En wat het allemaal kan produceren . Naast het onkruid weg kauwen trekken ze ook de wortels van het onkruid uit . ( dat doet een giet ook ) . De mest die ze achter laten is ook beter als bv. koeienvlaaien . Wol schapevacht en vooral lamskoteletten zijn niet te versmaden . Een dier om te fokken na een shtf situatie .

 

Zo te horen heb jij jouw schaapjes al op het droge ;)!

 

Dankjewel voor het advies!

Link naar reactie
Delen op andere sites

@MyronPrps ik heb 2 jaar geleden een zomer gewerkt bij een begrazings bedrijfje. Deze hadden zo'n 300 schapen die in groepen bepaalde minder goed begaanbare plaatsen begraasden. Als je een aantal schapen hebt moet je rekening houden dat ze 2x per jaar de hoeven geknipt moeten hebben dit is echter met het juiste apparatuur ( speciale schaar voor hardere werk) binnen 5 minuten per schaap gebeurt. Het scheren gebeurde met grote tondeuses mar dat kan ook met een grote schaar de kunst is om de vacht in 1 geheel er af te halen.

 

Ook zijn schapen redelijk makkelijk tam te maken en kunnen ze leren naar je toe toe komen op commando en als ze gewend zijn met mensen laten ze zich makkelijk inspecteren op evenruele verwondingen. Zieke schapen krijgen soms maden onder hun vacht die letterlijk het hele schaap binnen een week of 2 kan reduceren tot een hoop botten en wol. Hiervoor werd een chemisch middeltje gebruikt waarvan ik de naam niet weet de maden vielen dan letterlijk dood van het schaap af.

Link naar reactie
Delen op andere sites

En de geur . Hoe zit het daar mee?

 

Valt heel erg mee, ik heb wel wat geroken, bijkeuken raam op een kiertje.

Tijdens bezoek had ik de plaat omgedraaid, niks over gehoord dat ze dooie dieren lucht ruiken;)

 

Geloof me de geur van een volle asbak s morgens is 10 x erger, maar ja ieder z'n smaak

Link naar reactie
Delen op andere sites

Valt heel erg mee, ik heb wel wat geroken, bijkeuken raam op een kiertje.

Tijdens bezoek had ik de plaat omgedraaid, niks over gehoord dat ze dooie dieren lucht ruiken;)

 

Geloof me de geur van een volle asbak s morgens is 10 x erger, maar ja ieder z'n smaak

 

Ik heb 41 jaar gerookt en wel eens wakker geworden in een cafe vol asbakken ik vond dat niet erg .

slacht en dood dieren net iets langer ook die geur kan mij niet deren .

alleen van rottende geur moet ik kotsen

Link naar reactie
Delen op andere sites

De vacht is goed droog nu en heb hem van de plank afgehaald.

Nu kan je goed de vachtkleur zien, het donkere gedeelte is de rugstrook.20141210_210103.jpg.61399f0bc7f44a5bc82c290fc45ef259.jpg

Zoals ik al vermeld had was er een beetje van de vacht los gekomen, wat nu goed zichtbaar is, wel mooi dat witte leer.

De volgende keer villen als het beestje net dood is, hoe verser hoe beter voor het behoud van de vacht tijdens het bewerken en looien20141210_210259.jpg.5e036e2e81be44e1b8c982043f993f3d.jpg

De leerkant kan je nu nog opschuren en olieen, maar ik laat dit bij deze achterwege omdat deze niet bijzonder genoeg is, echter ik heb hem wel zo'n 15 min langs een houten rand geschraapt om hem soepeler te krijgen20141210_210545.jpg.6f87b7c6a105f4e8ad3bd87ecbcbc4b8.jpgDat is aardig goed gelukt, maar het moet nog beter kunnen en ga dit ook proberen bij nieuwe dieren met mooiere wintervacht, voornamelijk roodbruin gekleurd, echt heel mooi20141210_210428.jpg.5c45349c28f958291ead3ddd46ee1acb.jpgZo dat is hem dan, mn eerste zelfgemaakte tafelkleedje:) geeft ondanks wat beginners fouten toch wel een goed gevoel20141210_211304.jpg.e47356f5ab3e964ed9732130833822f9.jpg

 

Ik heb de smaak te pakken, dus de conclusie is ik heb er weer een leuke hobby bij, die niet veel kost, behalve tijd dan:D

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...