Ga naar inhoud
GENEGEERD

Is het slim om Energiedrinks te preppen?


xxmarijnw

Aanbevolen berichten

Gast Heksenboot
Het gaat mij om deze posting van Heksenboot. Er is overduidelijk discussie over suiker mogelijk. Maar waarom moest Martijn dan zo door @Heksenboot worden afgezeken, omdat Martijn het nut van suiker ter discussie stelt (wat driekwart van de experts op internet ook doet)? Heks is een van de grootste vrienden die ik op deze site heb, maar het lijkt er op, dat hij hier flink de fout in gaat. Ik wil hier niet voor ouwe seniel worden uitgemaakt en Martijn uitmaken voor snotneus vind ik ook niks toevoegen aan de discussie. Leeftijdsdiscriminatie is verboden en terecht! Ik roep Heksenboot op om excuses te maken aan Martijn.

 

 

Ik denk dat je mijn opmerking nu wel begrijpt in de tussentijd.

 

wodan weet waar hij het over heeft (dat weer ik uit ervaring)

Marijn niet (hij doet een foute uitspraak)

 

Ik waarschuw Marijn, dat hij voor snotneusje uitgemaakt kan worden, als hij mensen die meer weten dan hem de les gaat lezen met dingen die niet kloppen.

 

Zie je mijn intentie nu wat helderder? :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 58
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Gast DickBerts
Hier snap ik dus niets van, want ik lees het toch geheel anders. Dit is hoe ik het lees:

Marijn stelt dat Caffeine energie geeft, en suiker niet. Hier maakt hij een denkfout, te weten dat caffeine de hersenen beinvloed waardoor je vermoeidheid niet voelt en je energieker voelt. Suiker is voor het lichaam wel degelijk een energiebron, maar wel eentje met veel nadelen. @Heksenboot wijst, met een Smiley, Marijn erop dat iets roepen zonder te onderbouwen op dit forum nog wel eens aanleiding kan zijn om belerend dan wel corrigerend aangesproken te worden, dus bewijst Marijn daarmee een dienst. Hij zegt niet dat Martijn een snotneus is, maar waarschuwd voor een van de valkuilen van een forum.

Al met al bewijst dit maar weer eens dat twee ontwikkelde mensen(als ik mijzelf daarbij mag rekenen) op basis van dezelfde text tot geheel andere conclusies kunnen komen.

 

Ok, als we dan concluderen dat dit hele forum vol zit met snotneuzen van alle leeftijden, die regelmatig dingen roepen zonder het te onderbouwen, dan heb ik er verder geen moeite mee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast DickBerts
Ik denk dat je mijn opmerking nu wel begrijpt in de tussentijd.

 

wodan weet waar hij het over heeft (dat weer ik uit ervaring)

Marijn niet (hij doet een foute uitspraak)

 

Ik waarschuw Marijn, dat hij voor snotneusje uitgemaakt kan worden, als hij mensen die meer weten dan hem de les gaat lezen met dingen die niet kloppen.

 

Zie je mijn intentie nu wat helderder? :)

 

Ja dat is prima, als je mij op mijn 55 e ste dan ook maar waarschuwt, dat ik ik voor snotneusje uitgemaakt kan worden, als ik mensen die meer weten dan ik de les ga lezen.

 

http://img195.imageshack.us/img195/5918/agediscriminationsuit80.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor mezelf sprekende, mag iedereen met kennis van zaken of juist met een gebrek er aan mij beschuldigen van fout, lomp, penguin of wat anders te zijn, het zal me werst wezen ;) Ik kan fout zijn, juist of een gedeelte... Who cares?
Juist, hier idem.

Als ik foute informatie heb en zelfs doorgeef, wil ik dat graag weten. Het kan levensgevaarlijk zijn als dat niet bijgesteld wordt.

Het is geen schande bij te leren, sterker, niet bijleren vind ik nogal dom, voor een Stuudje. (jaja ik spreek voor mijzelf)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Juist, hier idem.

Als ik foute informatie heb en zelfs doorgeef, wil ik dat graag weten. Het kan levensgevaarlijk zijn als dat niet bijgesteld wordt.

Het is geen schande bij te leren, sterker, niet bijleren vind ik nogal dom, voor een Stuudje. (jaja ik spreek voor mijzelf)

 

Helemaal gelijk! Ik heb ooit eens in een leiderschapstraining in een woestijnsimulatie mijn hele team figuurlijk om zeep geholpen vanwege verkeerde informatie.. Heeft me veel over mezelf geleerd..hahaha..

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Ja dat is prima, als je mij op mijn 55 e ste dan ook maar waarschuwt, dat ik ik voor snotneusje uitgemaakt kan worden, als ik mensen die meer weten dan ik de les ga lezen.

 

http://img195.imageshack.us/img195/5918/agediscriminationsuit80.jpg

 

Even voor de duidelijkheid: ik pleegde geen leeftijdsdiscriminatie.

Weet je nog hoe het is om onterecht beschuldigd te worden? :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

En wie bij een post van mij uit de bocht gaat krijgt een kudo en een kusje. Het is een forum hé, geen zaak van halsbelang. Dan vind ik het belangrijker dat we op een aangename manier met elkaar omgaan dan om gelijk te krijgen (Je maakt zelf toch uit wat jij belangrijk vindt ?)

  • Leuk 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb een hele tijd les gegeven op een vmbo school.... daar werd het door die kids gebruikt als ontbijt lunch en tussendoortje....

 

Heb me er toendertijd een beetje in verdiept....

 

Het grote probleem (even preptechnisch bekeken) is dat het pieken en dalen veroorzaakt.

In energie: Opeens veel energie, maar je bent meer moe als de stofjes zijn uitgewerkt.

In gemoedstoestand: opgewekt en vrolijk, vervolgens moe en down....

 

Daarnaast zijn de onderzoeksresultaten voor de gezondheid lichtelijk schokkend te noemen...

Kon het artikel dat ik toendertijd gelezen niet meer vinden, maar het was in de trend van dit (maar dan wél betrouwbaar): http://www.metronieuws.nl/plus/jongeren-overschatten-effect-energiedrank/SrZljb!FZrckTqNinQ6I/

 

Ik kan me voorstellen dat als er SHTF plaatsgevonden heeft, het zaak is goed op je eigen gezondheid te letten. Ik ga er vanuit dat

hoe goed voorbereid ook, het waarschijnlijk een stressvolle tijd zal zijn. Zonder gezond lichaam geen gezonde geest.

 

Maar zoals bij alles: af en toe moet best kunnen.

 

groetjes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Suiker geeft energie, net zoals alle ander eten dat we eten.

 

Of het een zogezegde boost geeft is weer iets anders! (Dat doet het wel, maar zeer kortstondig, insuline gerelateerd).

 

Ik vermoed dat men het krijgen van dadingsenergie, zin om iets te doen verwart met energie om arbeid te kunnen leveren zoals bvb houthakken of duurlopen.

 

Rechtstreeks antwoord op de vraag of het zinvol is "energie drankjes" te gaan inslaan:

Enkel in beperkte mate, hou ze koel (je wil geen verhitte kunstmatige zoetmakers welke er vaak in zitten) en vervang of rouleer regelmatig (is niet lang lekker houdbaar).

 

Het is niet omdat iets een "energie drankje" noemt, dat het je ook van energie voorziet, het zijn eerder "boost drankjes" of "opwinddrankjes".

(Net zoals dat zaken met weinig cholesterol je intern cholesterol niveau zou doen dalen...)

 

Als aanvulling, het is met name de combinatie van stoffen die iets doet:

 

Cafeïne: Verhoogde alertheid en boost in geestelijke energie.

Taurine: Verhoogde concentratie, stressremmend

Suiker: korte!! lichamelijke energyboost.

 

Net zoals je op suiker een tijd kan leven kan je dat ook op energy drinks, al kan je er dan beter een pak suiker bijpreppen, met de hoeveelheid suiker die je nodig hebt om langdurige inspanning te kunnnen leveren zou je teveel cafeïne binnen krijgen om normaal te functioneren.

 

Heb zelf altijd een blik energydrink in mijn EDC, naast een snickers en een pakje fruitkeks voor wat langzamere energie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wil je de energie voorziening van je lichaam bespreken en dan beweren dat koolhydraten, geen onderdeel zijn van de energie voorziening, is ongeveer het zelfde dat zuurstof niet nodig is, om energie te leveren.

 

Misschien wel handig om even wat basis informatie dan tot je te nemen : http://lllnutrition.com/mod_lll/nl/topic3_nl/Module3.3-nl.pdf

 

 

 

 

Hoe duidelijk wil je het hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Afhankelijk van de situatie is suiker/caffeine/etc leuk en lekker en zelfs bruikbaar.

Zelf ga ik echter meer gericht op de langere termijn energie; tips van wat in te slaan op dat gebied blijven welkom.

Mijn eigen ideeen zijn: vettige zaken, volle granen, etc, maar wat zijn de juiste zaken om te kopen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is toch ook zo dat je qua vochtbalans er uiteindelijk niets mee opschiet als je energiedrink (of koffie denk ik?) drinkt? Je lichaam gaat immers proberen de inhoudsstoffen weer te lozen wat er in de praktijk op neer komt dat je vaker bij een boom zal moetten stoppen. Ik denk dat je gezondheids bezwaren kunt verwaarlozen als je er vanuit gaat dat je een tijd van schaarste in duikt en je toch maar korte tijd gehamsterd vocht tot je kunt nemen. Je zult toch op water over moetten gaan stappen. Ik denk eerder dat het wijs is om te stoppen met: koffie, energiedrink, roken, drinken en veel suiker te consumeren om je zo alvast voor te bereiden op wat je later te wachten staat.

 

Dat gezegd hebbende drink ik zelf ook eigenlijk teveel caffiene en is een leven zonder suiker momenteel moeilijk voor te stellen ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

het belang van snelle glucosegels (monosacharides) betekent zelfs in eerste acute fase, je zelf iemand die gewond, toch mee kan helpen aan zijn eigen evacuatie of zoeken naar dekking. het effect in combinatie met een beetje adrenaline houd ongeveer 15 minuten aan.

 

Het drinken van energy drinks, is vaak vochtafdrijvend. de tip van Joop is daarbij een hele goede.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk eerder dat het wijs is om te stoppen met: koffie, energiedrink, roken, drinken en veel suiker te consumeren om je zo alvast voor te bereiden op wat je later te wachten staat.
Daarvoor hoef je inderdaad niet te wachten opeen SHTF. Het kan geen kwaad je huis vol te stoppen met potten pindakaas en wc-papier, maar het is altijd verstandig je lijf en leden in de optimaal mogelijke gezondheid te houden.

Puur hypothetisch, wat gebeurt er als je ineens wél zonder suikers/cafeïne/nicotine/alcohol komt te zitten, wat zou het met je stemming doen? Kan je nog helder genoeg denken om belangrijke beslissingen te nemen? Kunnen je familie, je kinderen, je medepreppers op je rekenen of moet je er door gesleept worden (ofwel ben je een lust of een last voor anderen en jezelf)?

Afkicken is zwaar, van alles tegelijk afkicken tijdens een SHTF lijkt me retezwaar....maar goed, men heeft dan wel genoeg wc-papier en pindakaas...gelukkig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zelf drink ik die zooi alleen als ik een lange dag achter het stuur te gaan heb. Ik zou het alleen preppen als het in poedervorm beschikbaar was.

 

Suiker is snelle energie voor de korte termijn. Teveel aan suiker wordt je dik van omdat het uiteindelijk omzet in vet. Een reep candybar kn je dus ook gebruiken. Echter taurine en cafeïne kan je lekker scherp houden voor een paar uur.

 

Een, twee energiedrankjes lijken me wel ok, maar ik zou niet teveel van die zooi drinken.:rolleyes:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als jij het lekker vindt moet je het zeer zeker inslaan.

In een moeilijke periode een lekker drankje nuttigen geeft de geest ook weer moed.

 

Greener

 

Geldt dat ook voor een mooie single malt ? :D

 

Ik neem 10-20min voor een wedstrijdrun vaak een blikje Redbull of een bak sterke koffie. Ik ben dan net even iets scherper de eerste 15-40min, afhankelijk van de inspanning.

Link naar reactie
Delen op andere sites

inderdaad zoals hier al vaker gebeurt op het forum (de laatste tijd) alles moet tot op de letter uit gekauwd worden en men trekt te snel conclusies door niet alles goed te lezen.

 

@Marijn het weghalen van zinnen of een zinnetje maakt het er niet makkelijker op maar je vraagstelling was wel goed, je zit hier om te vragen en niet om de les gelezen te worden wat nog al eens vaak gebeurt

 

Ik denk dat je mijn opmerking nu wel begrijpt in de tussentijd.

 

wodan weet waar hij het over heeft (dat weer ik uit ervaring)

Marijn niet (hij doet een foute uitspraak)

 

Ik waarschuw Marijn, dat hij voor snotneusje uitgemaakt kan worden, als hij mensen die meer weten dan hem de les gaat lezen met dingen die niet kloppen.

 

Zie je mijn intentie nu wat helderder? :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

bij mijn opleiding worden energy drankjes redelijk vaak behandeld als drankjes voor sukkels,

 

Energie drank geeft hetzelfde effect als drugs eigenlijk: als het volop bezig is voel je je goed en je kunt de hele wereld aan maar zodra die energie wegzakt en je terug naar je originele niveau gaat voel je je bar en bar slecht omdat je het "top" niveau gewend bent en moet je steeds meer van die rommel nemen om je goed te voelen.

 

Je lichaam brand niet op echte energie aangezien je geen echt voedsel hebt binnen gekregen en hierdoor put je jezelf en je reserves verschrikkelijk uit.

 

mvg, MP

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...