Ga naar inhoud
GENEGEERD

Realistische Sci-Fi


Suzanne

Aanbevolen berichten

Hallo,

 

Ik ben aan een manuscript voor een roman aan het werken, dat zich in de toekomst afspeelt. Ik ben nogal down-to-earth en heb niets met verhalen over alien invasions en ruimtestations, maar probeer realistische science fiction te schrijven, over dingen die we aan kunnen nemen dat ze gaan gebeuren, zoals natuurrampen, zeespiegel stijging, etc. Een deel van mijn verhaal speelt zich af tijdens een economische crisis, hyperinflatie, en de val van de Eurozone. Dankzij veel documentatie over de val van de Soviet Unie, de crisis in Argentinie en de Grote Depressie kan ik me enigzins inbeelden hoe zo'n scenario er voor de 'gewone man' uit ziet. Ik voorzie zo al tientallen problemen waar men mee te kampen krijgt.

 

Maar mijn grote probleem is dat ik mijn 'geloof' aan het verliezen ben. Ik heb nu van de beheerders toestemming gekregen om hier een oproepje te plaatsen, omdat ik weer op het rechte pad gebracht moet worden, of anders een groot deel van mijn manuscript moet gaan wijzigen.

Het is algemeen aangenomen dat je als je voorbereid wilt zijn voor TEOTWAWKI, je een voedselvoorraad aan moet leggen. Stap 1 voor een prepper, neem ik aan. In mijn verhaal is er dus ook honger in Nederland, en lege winkels. Maar nu realiseer ik me ineens dat ik hiervoor geen reden heb gegeven in het verhaal. Het was gewoon een voordehand liggende aanname.

 

Kan iemand mij een (of een paar) goede reden(en) geven waarom er sprake zou zijn van honger in Nederland als de economie valt. Nederland is de op-een-na grootste exporteur van landbouwproducten ter wereld. We leveren het voedsel voor heel Europa. Zou het niet logisch zijn dat er een overschot komt, zoals in 1929 het geval was? Althans op korte termijn. En dat de aardappelen op het veld liggen te rotten...

Of ik moet mijn verhaal om gaan gooien en deflatie het probleem maken, als hyperinflatie geen voedseltekort veroorzaakt...?

 

Ik zie het even niet meer helder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

deel van het land komt onder water omdat er geen geld meer was om de dijken te onderhouden en daardoor zitten er veel meer mensen per 4 kante meter dan van te voren en een deel dat onder water staat was juist voor de voedsel productie . dus ook minder oppervlakte landbouwgrond

 

bijvoorbeeld

Link naar reactie
Delen op andere sites

Onze voedselproductie is hoog met dank aan de olie, de intensieve veehouderij, de pesticiden en het gebruik van zaden die extreem zijn doorontwikkeld (en de biodiversiteit onvoorstelbaar hebben aangetast). Maar die hoge productie is een façade: het is een uiterst kwetsbare schijnzekerheid.

We hebben naar verhouding inderdaad veel landbouwgrond, maar de wijze waarop deze wordt uitgenut is niet duurzaam en daardoor niet toekomst-proof. Staar je dus niet blind op de actuele cijfers.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jaja, we produceren enorm veel.

De kippen en varkensboeren hebben gemiddeld voor max twee weken voer in huis maar vaker voor maar een week. de veevoeder fabrikanten;het zelfde verhaal.

Opslag grondstoffen in de havens is mij onbekend maar zal zeker geen maanden zijn.

Iemand zich al eens afgevraagd waar al dat veevoer vandaan komt?

Bijna alles aan veevoer word geïmporteerd,de tarwe die we verbouwen is van zo'n slechte kwaliteit dat die hoofdzakelijk ook als veevoer word gebruikt,

Andere grote gewassen zijn suikerbiet en aardappel,suiker genoeg dus maar van de aardappelen is maar een in verhouding klein percentage consumptie aardappel,de rest is industrie aardappel en aardappels ten behoeve van de reproductie (pootaardappelen).

Wat ik maar wil zeggen,die enorme agrarische sector is enorm kwetsbaar en zonder supply ligt die binnen een maand geheel op z'n gat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Onze voedselproductie is hoog met dank aan de olie, de intensieve veehouderij, de pesticiden en het gebruik van zaden die extreem zijn doorontwikkeld (en de biodiversiteit onvoorstelbaar hebben aangetast). Maar die hoge productie is een façade: het is een uiterst kwetsbare schijnzekerheid.

We hebben naar verhouding inderdaad veel landbouwgrond, maar de wijze waarop deze wordt uitgenut is niet duurzaam en daardoor niet toekomst-proof. Staar je dus niet blind op de actuele cijfers.

 

Zonder die olie staat inderdaad alles stil. Geen aanvoer van veevoer, zaden, kunstmest en pesticiden. Geen mogelijkheid het land te bewerken zonder olieslurpende machines en geen afvoer van het eindproduct.

 

Olie = transport. Valt de distributie stil, zijn de rapen gaar. Kun je daar wat mee @Suzanne?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dankzij veel documentatie over de val van de Soviet Unie, de crisis in Argentinie en de Grote Depressie kan ik me enigzins inbeelden hoe zo'n scenario er voor de 'gewone man' uit ziet. Ik voorzie zo al tientallen problemen waar men mee te kampen krijgt.

 

[knip]

 

Kan iemand mij een (of een paar) goede reden(en) geven waarom er sprake zou zijn van honger in Nederland als de economie valt. Nederland is de op-een-na grootste exporteur van landbouwproducten ter wereld. We leveren het voedsel voor heel Europa. Zou het niet logisch zijn dat er een overschot komt, zoals in 1929 het geval was? Althans op korte termijn. En dat de aardappelen op het veld liggen te rotten...

Of ik moet mijn verhaal om gaan gooien en deflatie het probleem maken, als hyperinflatie geen voedseltekort veroorzaakt...?

 

Ik zie het even niet meer helder.

 

Het probleem bij hyperinflatie is dat je salaris en spaargeld niet evenredig meestijgen, als je voor je maandsalaris geen brood kunt kopen omdat een brood tien maandsalarissen kost dan stop je met werken. Als vervolgens iedereen dat doet, dan zijn er wel productie middelen en grondstoffen maar geen arbeiders. Te weinig arbeiders zorgen er weer voor dat 'de aardappelen op het veld blijven liggen', en zelfs als er wat arbeiders overblijven dan kan (bijna) niemand die aardappelen betalen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat dacht je van een bewustzijn dat langzaam ontwaakt.

Die beseft dat banken dieven zijn, de overheid een onnodig kwaad, en eeuwige groei alleen de vernietiging van de aarde zal inhouden.

Het begint langzaam, wat kleine groepjes Neonogwats ineens blijken dat dorpjes van geluk te zijn.

Binnen een jaar is half Nederland omgevormt, er komen buitenlanders om dit breder binnen europa uit te dragen.

Na 5 jaar is 70% van de wereld bevolking om.

 

Er zijn gemeenschappelijke inspanningen om kerncentrales op te ruimen, chemische industrie te ontmantelen.

Geluk ligt voor het oprapen.

 

(Over de auteursrechten worden we het wel eens (ik ben en blijf nog even kapitalist))

 

Je had het toch over SF en niet de realiteit :confused:

 

Prep ze,

K a n s

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik sluit me bij dr3 aan en daar wil ik wel aan toevoegen dat betrouwbaarheid ook belangrijk is. Waarom zou je voor geld gaan werken als je niet weet of je er eten voor kunt kopen? Op dat moment gaat men zelf de spiraal in stand houden. Je werkt niet omdat je er niets voor kunt kopen derhalve is er niets te koop en gaat niemand werken

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wow,

Dat zijn een hoop snelle reacties. En ik denk dat ze allemaal zeer mogelijk zijn.

 

* Mijn aanname is dat transport een van de eerste problemen wordt, waardoor de steden vrij snel geraakt zullen worden. Nu kun je in Nederland bijna altijd wel op de fiets naar het platteland, om wat aardappelen te halen ofzo. Al is dat niet voor iedereen weggelegd, maar daar zal vast iemand (met een bakfiets) op inspringen.

 

* Het volgende probleem zal zeker zijn dat de boeren niet meer kunnen werken, en er geen voer aangeleverd wordt, of rooimachines werken. Dus voor de eerste paar weken is het halen wat er te halen valt, voordat het dood gaat, of ligt te verrotten. Tenzij de gemeenschap spontaan gaat samenwerken en met de grote getalen met de hand gaat helpen. (No fat chance, in Nederland)

 

* De stroom kan zeker uitvallen, want als de fabrieken en bedrijven die nu stroom leveren (van afvalwarmte enzo) stilliggen, zal er niet voldoende zijn van die paar windmolens. Over de gevolgen hiervan: ik woon zelf niet in Nederland, maar in ZO Azie, en weet heel goed wat er gebeurd als je geen stroom hebt. De electriciteitmaatschappij garandeerd hier alleen stroom voor 90%.

 

* Op lange termijn (een paar jaar denk ik) zullen er wel problemen ontstaan door gebrek aan onderhoud, zoals de dijken. Maar ik denk niet dat die een week na een economische crash het meteen begeven. Alles kan natuurlijk. Maar ik neem aan dat ze geen wekelijks onderhoud eisen. Dat wordt dan een 'deel 2'.

 

 

Mijn verhaal gaat dus niet over preppers, al zijn ze er wel, maar is meer in de stijl van een historische roman. Vrouwelijke hoofdpersoon heeft haar eigen drama's in een specifiek tijdperk, en haar eigen drama's worden nog eens beinvloed door gebeurtenissen in haar omgeving. Ik wil het dus zo realistisch mogelijk maken, met een scheutje drama. Klimaatsveranderingen, kometen en oorlog zijn misschien voor volgende boeken. Tegen die tijd is dit verhaal al een 'historische roman' geworden. ;-)

 

Als er nog iemand interessante details toe kan voegen aan het dagelijkse leven van mensen zonder werk, zonder geld en zonder eten; het leven van een niet-prepper dan, vind ik het altijd interessant om te weten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog 1 dan. Je kent ongetwijfeld de film Minority Report uit 2002. Ruim 2 uur sci-fi van het betere soort.

Er zijn maar weinig onderdelen uit de film die vandaag, 11 jaar later, sci-fi zijn.

- het voorspellen van ernstige delicten, plaats, locatie, betrokkenen (o.a. toepassingen van big data). De Amerikaanse politie gebruikt inmiddels met succes de Predictive Policing- algoritmes, een Big Data-oplossing die inmiddels wordt toegepast in meer dan tien Amerikaanse steden. In Los Angeles daalde de criminaliteit met 13 procent, in Santa Cruz, ook in Californië, met 26 procent.

- de 'drone swarms': in de film de irisscanners. Dat fenomeen bestaat al 20 jaar, maar inmiddels zijn de 'drone swarms' geen sci-fi meer. Darpa is zeer ver gevorderd met het uitrollen van honderden drones. Hier een al wat oudere

.

- retina scanners zijn buitengewoon geavanceerd en nauwkeurig geworden, en worden toegepast door defensie, banken en luchthavens

- het 'volgsysteem': iedereen wordt getracked en getraced. Als je de NSA onthullingen een beetje volgt, zal dit niet echt verrassend meer zijn.

- de technologie van de mulit touch interfaces, on demand data, analyse software, kinect/leap motion toepassingen: het is inmiddels main stream geworden ipv sci-fi

- gezichtsherkenning via billboard. Oud nieuws inmiddels, daar steel je de show niet meer mee. Bron, bron,

.

- electronisch papier

 

Paar voorbeelden die aantonen dat de sci-fi van nu binnen 10 jaar geschiedenis kan zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Suzanne ik denk dat je je toch beter moet inlezen over de kwetsbaarheid van electriciteits centrales. Ik kan jevertellen dat als we op een doordeweeksedag om half 6 ipv massaal stroom gaan trekken onze hoofdstop uitdraaien dat je waarschijnlijk drie weken zonder stroom moet doen omdat je dan het halve west eurpese netwerk opblaast.

Link naar reactie
Delen op andere sites

* De stroom kan zeker uitvallen, want als de fabrieken en bedrijven die nu stroom leveren (van afvalwarmte enzo) stilliggen, zal er niet voldoende zijn van die paar windmolens. Over de gevolgen hiervan: ik woon zelf niet in Nederland, maar in ZO Azie, en weet heel goed wat er gebeurd als je geen stroom hebt. De electriciteitmaatschappij garandeerd hier alleen stroom voor 90%.

 

Dan koop je een blok ijs voor de koelkast en hoop je dat de buurman geen generator heeft voor zijn KTV set?

 

Denk meer hartje winter in Nederland, zonder stroom dus zowel de CV als de keramische kookplaat doen het niet meer, de sfeerkaarsen/olielamp houden de ruimte niet boven het vriespunt dus langzaam bevriest je huis, toch net iets vervelender dan geen airco.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Fiat geld. Hoeveel geld hij jij cash? Hoeveel staat er op je bankrekening? Als het nog niet ingepikt is door de ®overheid... Pinnen kan niet meer. Waar ga jij mee betalen? Je fiets is nu al niet veilig in Amsterdam. Jij gaat "op de fiets haar het platteland"? Really? En terug? Met hoeveel kilo aardappelen dan?

 

Kinderen van nu denken veelal dat plakjes ham in plastic aan de bomen groeien en dat kaas van de kip komt. Hoeveel mensen ken he die een kip kunnen plukken? Slachten?

 

Een maatschappij welke volledig is ingericht op continue nuts voorzieningen is niet zo adaptief als een die het gewend is in ZO Azië. Men ligt hier al jaren aan het infuus van de welvaart.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Fiat geld. Hoeveel geld hij jij cash? Hoeveel staat er op je bankrekening? Als het nog niet ingepikt is door de ®overheid... Pinnen kan niet meer. Waar ga jij mee betalen? Je fiets is nu al niet veilig in Amsterdam. Jij gaat "op de fiets haar het platteland"? Really? En terug? Met hoeveel kilo aardappelen dan?

 

Kinderen van nu denken veelal dat plakjes ham in plastic aan de bomen groeien en dat kaas van de kip komt. Hoeveel mensen ken he die een kip kunnen plukken? Slachten?

 

Een maatschappij welke volledig is ingericht op continue nuts voorzieningen is niet zo adaptief als een die het gewend is in ZO Azië. Men ligt hier al jaren aan het infuus van de welvaart.

Dat is dus ook een beetje waar ik op doel. Daar had ik het gister met vladimir over. Hoelang denk je het als onvoorbereid mens vol te kunnen houden en hoe snel denk je dat problemen opgelost zijn als het goed misgaat. Zie drenthe afgelopen week.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Suzanne

 

Nu val je toevallig met de neus in de (apocalyptische) boter!

 

Alle scenario's die je noemt zitten in de pijplijn:confused:

 

Nu zeg ik dat niet, maar diverse experts op het gebied van meteoren, je snapt het al er komt een meteoor op ons af die alle door jouw genoemde effecten kan veroorzaken.

 

Ik zag dat je een meteoorinslag als volgende boek wilt schrijven maar deze info is erg aktueel en hierna moet je misschen weer jaren wachten op de volgende inslag

 

Ga nu wat links doorgeven waar je de info kunt vinden over de komeet ISON die met een enorme snelheid op de aarde afstormt

en doordat deze komeet langs de zon schiet is er ook weer kans op een enorme CME

Met als gevolg een totale blackout op aarde doordat de elektronica verbrand door een sterke CME zoals de zonnestorm van 1859 (carrington event)

Als dat in deze tijd zou gebeuren zal alle elektronica doorbranden met alle gevolgen van dien.

 

 

Op de volgende link kies je dan recente uploads,

 

http://www.youtube.com/user/BPEarthWatch?feature=watch

 

Dus alles rampscenario's in een, kan zelf niet zo goed schrijven, maar zou er een boek mee kunnen vullen:)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Fiat geld. Hoeveel geld hij jij cash? Hoeveel staat er op je bankrekening? Als het nog niet ingepikt is door de ®overheid... Pinnen kan niet meer. Waar ga jij mee betalen? Je fiets is nu al niet veilig in Amsterdam. Jij gaat "op de fiets haar het platteland"? Really? En terug? Met hoeveel kilo aardappelen dan?

 

Kinderen van nu denken veelal dat plakjes ham in plastic aan de bomen groeien en dat kaas van de kip komt. Hoeveel mensen ken he die een kip kunnen plukken? Slachten?

 

Een maatschappij welke volledig is ingericht op continue nuts voorzieningen is niet zo adaptief als een die het gewend is in ZO Azië. Men ligt hier al jaren aan het infuus van de welvaart.

 

ik zoek nog een huishoudhulp arbeid tegen kost en inwoning

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een ook niet onaannemelijk scenario voor een tijdelijk voedseltekort: Neem een eenvoudige Hollandse winter, die wat langer duurt dan normaal, maar dan met een dikke laag sneeuw, het strooizout raakt op en de winkels kunnen niet meer bevoorraad worden. Veroorzaakt niet direct een echte hongersnood, maar wel voldoende paniek om hamsteren tot gevolg te hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heel interessant allemaal.

@Mark2: Ik wist inderdaad niet dat een electriciteitcentrale zo kwetsbaar was. Ik ben blij dat je me erop gewezen hebt. Want dat is dan ook niet snel te verhelpen.

We zullen hier niet snel doodvriezen, al gebeurd dat vaker dan je denkt. Onderkoeling hoeft namelijk niet per se in een koude winter te gebeuren, maar komt ook in de tropen voor.

Maar je kunt hier bijvoorbeeld vrij weinig eten bewaren zonder koeling. Weet je hoe een supermarkt stinkt als er 1 dag geen stroom is? Hier wachten ze gewoon tot de stroom terug komt en de vriezers weer aan gaan, dus als je niet oplet koop je bevroren eten dat stiekem al zwart is in de verpakking.

@Davena: Ik ben het eens dat de paniek het grootste probleem is. Bij overstromingen (ieder regenseizoen) ligt het transport plat en gaat men massaal rijst en olie kopen. Ik doe ook mee natuurlijk, omdat ik anders zonder kom te zitten. Maar terwijl ik makkelijk 10-15 kilo rijst kan kopen, kunnen veel mensen dat niet. Dus doordat de rijken in gaan slaan, komen de armen geheel zonder eten te zitten, dat terwijl er eigenlijk genoeg was voor iedereen. En dat is wel een onderwerp dat ik aan wil snijden.

 

Tijdens de tsunami in 2004 was ik er dus ook bij. En terwijl de grote mensenmassa niet wist wat ze moesten doen, waren er ook een aantal mensen die er snel gebruik van gingen maken door kapotte pinautomaten leeg te roven, of leegstaande huizen te gaan plunderen. En dat terwijl er honderden lijken ronddreven en nog meer gewonden vervoerd moesten worden door de chaos heen. Ook vielen er slachtoffers in het verkeer omdat er paniek was.

@Johnny BravoNL: Als de nood hoog is, ben je bereid om veel te doen voor eten. In Afrika lopen vrouwen dagelijks meerdere uren om water te halen. En om hoeveel liter gaat het dan? Waarschijnlijk niet eens genoeg om jouw wc mee door te spoelen. Het is bruin, zit vol zand, en wordt toch door een heel gezin als drinkwater gebruikt. Maar dat zal dus een van de grote problemen zijn in Nederland. Niemand weet hoe het is als er even geen mineraalwater uit de kraan komt, laat staan dat je voorziening voor weken of maanden afgesloten is. Ik ken geen Nederlander die een kip of eend kan slachten en plukken, enz. Triest.

 

@Tom: Je hebt gelijk, en er kunnen zich zeker meerdere dingen tegelijk afspelen, maar het wordt geen 'doomsday' boek. Het speelt zich toevallig af in het tijdperk dat de westerse economie valt.

 

Tot nu toe heb ik de meeste informatie gebaseerd op dingen die werkelijk gebeurd zijn in de Soviet Unie, Argentinie, en recentelijk in Cyprus. En al waren het zware tijden, die sommigen niet overleefden, ging het niet om zulk dramatische scenario's als hier besproken worden. Dat zegt niet dat het allemaal niet heel goed mogelijk is, en zeker interessant in een roman (of film), maar zoals je ziet ben ik nog een beetje sceptisch. Misschien moet ik meer informatie vinden over verloren beschavingen, en er een dergelijk scenario van maken. Maar dan wordt het dus wel een doomsday boek en moet mijn plot helemaal om...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...