Ga naar inhoud
GENEGEERD

Houdbaarheid kraanwater in jerrycan


Jacob

Aanbevolen berichten

Ik ben daar niet van overtuigd. Ongetwijfeld een uitstekend filter maar nog steeds bewegende onderdelen en het kost meer moeite (calorieën) om het water te zuiveren. Denk er nog eens over na, ook de capaciteit, water flow, en eventuele kosten van vervangende onderdelen en gebruiksgemak. Ja de waterzak van de sawyer kan en zal uiteindelijk stuk gaan, maar PET flessen zijn overal te vinden. Begrijp mij niet verkeerd, ik vind de Katadyn Pocket Pro een machtig mooi filter, maar qua kosten...

 

 

He awol toch,

 

Er is over de KP al veel geschreven op dit forum maar eigenlijk overal wel.

Hij wordt door particulieren en overheden al jaren gebruikt en komt steenvast als betrouwbaar goed en per liter water als goedkoop uit de bus.

Ze hebben ook nog een groter broertje als fietspomp model, meer liters per minuut en dat is bij dagelijks gebruik met groepen dus wel makkelijker.

Maar ja als je KP al duur vind :cool:

 

Als je iets beter vind dan horen wij het graag, ik ben al een tijdje niet meer aan het zoeken naar iets beter omdat er domweg niks in de buurt kwam!

 

Prep ze,

K a n s

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Ik had wel ongeveer begrepen wat bleke loog is, maar daarmee weet ik nog niet of de 'eau de javel' die je in Vlaanderen gewoon in de handel vindt gebruikt kan worden. Deze dus :

[ATTACH=CONFIG]5052[/ATTACH]

Geconcentreerd bleekwater. Zuivert, ontvlekt, bleekt en ontgeurt. 5L

 

of die van 'La Crpix'

Link naar reactie
Delen op andere sites

JA!

 

Nederlands kraanwater in een voedselwaardige plastic container is oneindig houdbaar. Opbergen op een donkere koele plaats, maar waarschijnlijk krijg je er na jaren wel een beetje een plastic nasmaak aan. Tevens moet je het voor gebruik eerst weer beluchten door het een aantal maal over te schenken in emmers, om er zo weer zuurstof in te krijgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er blijkt nog meer te zijn, ze heeft ook een volledige verstelset naaigaren (150 bobijntjes of zo),het stuk antiek in onze hal wat ik de laatste 15 jaar nog niet bekeken heb is een mechanische naaimachine waaraan alleen een aandrijfriem ontbreekt, zelfs de naaldjes heeft ze er bij zitten. Haar argument ; je weet nooit dat we eens langere periode zonder stroom zitten of dat het crisis wordt, dan kan ik toch nog kledij maken. Ze heeft ook stapels stofjes liggen blijkt, ook daar wist ik niets van. Knopen genoeg om een volledig leger te voorzien van hemden en broeken, ... .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er blijkt nog meer te zijn, ze heeft ook een volledige verstelset naaigaren (150 bobijntjes of zo),het stuk antiek in onze hal wat ik de laatste 15 jaar nog niet bekeken heb is een mechanische naaimachine waaraan alleen een aandrijfriem ontbreekt, zelfs de naaldjes heeft ze er bij zitten. Haar argument ; je weet nooit dat we eens langere periode zonder stroom zitten of dat het crisis wordt, dan kan ik toch nog kledij maken. Ze heeft ook stapels stofjes liggen blijkt, ook daar wist ik niets van. Knopen genoeg om een volledig leger te voorzien van hemden en broeken, ... .

morgen ochtend ,ontbijt op bed voor mevrouw , lieve worden en hoe blij je met haar ben, goede preps moet je niet weg laten lopen

Link naar reactie
Delen op andere sites

He awol toch,

 

Er is over de KP al veel geschreven op dit forum maar eigenlijk overal wel.

Hij wordt door particulieren en overheden al jaren gebruikt en komt steenvast als betrouwbaar goed en per liter water als goedkoop uit de bus.

Ze hebben ook nog een groter broertje als fietspomp model, meer liters per minuut en dat is bij dagelijks gebruik met groepen dus wel makkelijker.

Maar ja als je KP al duur vind :cool:

 

Als je iets beter vind dan horen wij het graag, ik ben al een tijdje niet meer aan het zoeken naar iets beter omdat er domweg niks in de buurt kwam!

 

Prep ze,

K a n s

 

Nou, ik kan zo'n 3 a 4 Sawyers kopen voor de prijs van 1 pocket pro, los van het filter dat "maar" zo'n 50.000 liter filtert. De Sawyer doet 3.000.000 liter. Daarnaast is de sawyer 0.1 micron tov 0.2 micron van de Pocket pro. Maakt niet zo heel veel uit maar toch. De Sawyer heeft geen bewegende onderdelen die stuk kunnen gaan en een superieure "doorvoer snelheid". Begrijp mij niet verkeerd: ik vind de pocket pro een prachtig filter en zou hem graag hebben, maar liever voor minder geld 2 a 3 sawyers, meer capaciteit, minder complicatie, minder duur en met creativiteit voor bijna alles inzetbaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou, ik kan zo'n 3 a 4 Sawyers kopen voor de prijs van 1 pocket pro, los van het filter dat "maar" zo'n 50.000 liter filtert. De Sawyer doet 3.000.000 liter. Daarnaast is de sawyer 0.1 micron tov 0.2 micron van de Pocket pro. Maakt niet zo heel veel uit maar toch. De Sawyer heeft geen bewegende onderdelen die stuk kunnen gaan en een superieure "doorvoer snelheid". Begrijp mij niet verkeerd: ik vind de pocket pro een prachtig filter en zou hem graag hebben, maar liever voor minder geld 2 a 3 sawyers, meer capaciteit, minder complicatie, minder duur en met creativiteit voor bijna alles inzetbaar.

 

Helemaal mee eens. :D

Ik begrijp ook niet waarom er nog steeds zoveel mensen zijn die de KP willen. Die is in ALLE opzichten de mindere van de Sawyer 2. :rolleyes:

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

JA!

 

Nederlands kraanwater in een voedselwaardige plastic container is oneindig houdbaar. Opbergen op een donkere koele plaats, maar waarschijnlijk krijg je er na jaren wel een beetje een plastic nasmaak aan. Tevens moet je het voor gebruik eerst weer beluchten door het een aantal maal over te schenken in emmers, om er zo weer zuurstof in te krijgen.

 

Je spreekt je eigen geposte links tegen :confused:

 

De eerste link gaat uitsluitend over gebotteld water in flessen.

 

De tweede link adviseert het gebruik van bleek EN verversen om de 6 maanden.

 

De derde link adviseert ook verversen om de 6 maanden. "The water should be rotated out about every six months. It won't necessarily go 'bad', but you may get some algae on the container (gross) and there is a slight risk of bacterial growth after several months of storage."

 

Minder googlen meer lezen. :o

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bleek is mooi spul heb het zelf ook .. Wat.

Maar het ontbind over tijd dus adviseer ik tegenwoordig om zwembad 'shock' te kopen.

Dit is een vaste/poeder vrom van 'puur cloor' en het voordeel is dat het dus stabiel over tijd is ( droog opslaan).

 

Google maar even over welke soorten goed zijn en hoe te doseren ik ben geen expert, mischien wil @vheeswijk een topic hieraan wagen?

 

Prep ze,

K a n s

Ja, dat wil ik wel.

Voor het ontsmetten van water met z.g. "chloor" kennen we 2 methoden:

 

 

  1. "Dunne Bleek" of een ca.5% oplossing van natriumhypochloriet in water.
  2. "Vast chloor", tabletten of poeder bevattende de stof Natriumdichlorodiisocyanuraat.

 

Toelichtingen:

 

Ad.1. "Dunne Bleek" of een ca.5% oplossing van natriumhypochloriet in water.

Over dunne bleek en hoe te gebruiken is al verschrikkelijk veel geschreven op dit forum, u wordt verwezen naar de volgende draadje en links:

http://preppers.nl/forum/threads/4003-Bleek-en-dikke-bleek-%28Water-zuivering%29?p=89864#post89864

http://preppers.nl/forum/threads/3930-Verhouding-chloor-tov-water-om-te-desinfecteren?p=84681#post84

http://preppers.nl/forum/threads/3930-Verhouding-chloor-tov-water-om-te-desinfecteren?p=94254#post94

Dunne bleek is tamelijk goed houdbaar in een goed gesloten fles. Insmelten in rietjes (

) is een interessante optie, vooral voor uw BOB of survival tin. Het voordeel van "dunne bleek" is dat je het zéér goed kunt doseren.

 

AD.2 @Kans : "Vast chloor", tabletten of poeder bevattende de stof Natriumdichlorodiisocyanuraat. Van deze stof heb je maar 8,5 mg nodig voor het ontsmetten van 1 L water (30 min laten staan, en overmaat "chloor" neutraliseren {5 min} met een mespuntje vitamine C {Ascorbinezuur}).

Dit is een ideale stof, absoluut stabiel en onbeperkt houdbaar. Bijna alle "chloor"-tabletjes (bv. van OASIS) voor waterontsmetting die je op vele survival sites kunt kopen bevatten deze stof. Ze wegen ca. 15 mg en bevatten ~8,5 mg Natriumdichlorodiisocyanuraat per stuk. Zuiver Natriumdichlorodiisocyanuraat kun je kopen maar is tamelijk duur en de minimum afneemhoeveelheid (25 gram) is goed om een hele straat te voorzien. Afwegen van 8,5 mg voor 1 L is ondoenlijk en zelfs 85 mg voor 10 liter heb je een analytische balans nodig. Redelijk nauwkeurig afwegen van 850 mg voor ontsmetten van 100 liter water is voor de prepper met een goede balans wel te doen. Het probleem van nauwkeurig doseren is dus het grootste probleem. Vooralsnog blijft dan voor mij en voor de meeste preppers de pilletjes van bv. OASIS nog het meest interesssant. Zwembad 'shock' is ook Natriumdichlorodiisocyanuraat, is veel goedkoper, maar hierbij is nog steeds een probleem van doseren van kleine hoeveelheden water.

Dosering: 8,5 mg Natriumdichlorodiisocyanuraat voor 1 liter water, 30 minuten laten staan en "neutraliseren" met smaak-correctie met een mespuntje (~80 - 100 mg) vitamine C voor 5 minuten.

 

@vheeswijk (huischemicus)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sommige forumleden @vheeswijk verdienen een ereplaats!

 

Bedankt voor, weer, duidelijke uitleg.

 

Is er niet een tussenoplossing te verzinnen?

Dus stel je maakt 1 literwater aan met 850mg als je basis oplossing voor de komende maand.

Elke keer dat je dan 10 liter water wilt ontsmetten pak je dan 10 ml van deze basis oplossing, goed af te meten volgens mij, om daarmee de 10 liter te ontsmetten, enz?

 

Of is die eeste 1 liter dan niet goed te mengen of niet stabiel of te kort houdbaar bv ?

 

 

 

Get

K a n s

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sommige forumleden @vheeswijk verdienen een ereplaats!

 

Bedankt voor, weer, duidelijke uitleg.

 

Is er niet een tussenoplossing te verzinnen?

Dus stel je maakt 1 literwater aan met 850mg als je basis oplossing voor de komende maand.

Elke keer dat je dan 10 liter water wilt ontsmetten pak je dan 10 ml van deze basis oplossing, goed af te meten volgens mij, om daarmee de 10 liter te ontsmetten, enz?

 

Of is die eeste 1 liter dan niet goed te mengen of niet stabiel of te kort houdbaar bv ?

 

 

 

Get

K a n s

@Kans :

In principe is dat heel goed mogelijk. Echter 10 ml (=1 liter/100) van deze stam-oplossing bevat 8,5 mg en is dus geschikt om 1 liter verdacht water te ontsmetten en niet 10 liter. Toch moet ik nog wat huiswerk doen: Ik ken de stabiliteit van natriumdichloroisocyanuraat in water niet in verschillende verdunningen. In het algemeen is het zo dat chloreringsmiddelen onstabieler worden bij grotere verdunningen. Dat beïnvloedt de houdbaarheid van de stam-oplossing aanzienlijk. Dat geldt overigens ook voor "dunne bleek". Ik kom hier nog op terug als ik wat meer weet.

 

vheeswijk

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is dus geen zuurdesembrood. @vheeswijk

Ik vroeg me nog af hoe land een liter dunne bleek houdbaar is. Gaat na een poosje de ontsmettingscapaciteit niet minder worden? Ook vroeg ik me af of, als ik een liter water ontsmet met dunne bleek en ik laat het in de open lucht staan hoe lang het dan nog drinkbaar is (hoe lang is de vervaltijd van het chloor).

En als derde vraag deze.

Hoe kan het dat dit gebeurt met de flessen water met 3 druppels dunne bleek erin. Zie plaatjes. 20% van de gevulde flessen doet dit.

 

2013-08-21-10.41.16.jpg.c4f7cda9d82a661a1be3e1764474683c.jpg

 

2013-08-21-10.41.08.jpg.78167ee6eead124a08578ff408b5674c.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kraan water is erg langhoudbaar, en stel je dat lang van voorraad gebruik moet maken, zonder dat er een nieuwe bron is, kan je inmiddels grijs water, wel weer zuiveren en vaak is koken genoeg om het water weer bruikbaar te maken.

het is wel om een vuldatum of kleur codering op je container te zetten. Ik gebruik naast pakken/flessen water voorraden, ook Auqa-tainers (BPA vrij), om extra watervoorraden in te slaan, als het dreigt nodig te zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Kraan water is erg langhoudbaar, en stel je dat lang van voorraad gebruik moet maken, zonder dat er een nieuwe bron is, kan je inmiddels grijs water, wel weer zuiveren en vaak is koken genoeg om het water weer bruikbaar te maken.

het is wel om een vuldatum of kleur codering op je container te zetten. Ik gebruik naast pakken/flessen water voorraden, ook Auqa-trainers (BPA vrij), om extra watervoorraden in te slaan, als het dreigt nodig te zijn.

 

Er komen 2 vragen in mij op.

1. Wat versta jij onder grijs water? (ik ga mijn afwaswater niet eerst koken en dan drinken... :D)

2. Wat is een aqua-trainer? (google zegt gymschoenen of een bak water voor een hond of paard, om in te fietsen)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er komen 2 vragen in mij op.

1. Wat versta jij onder grijs water? (ik ga mijn afwaswater niet eerst koken en dan drinken... :D)

 

Grijs water is voor mij, al het waer dat niet meer direct drinkwater is, Dus regenwater opvang of in dit geval drinkwater wat over datum is,. Afwas water, is voor mij afvalwater, waarmee je misschien nog je toilet mee kan doorspoelen.

 

2. Wat is een aqua-trainer? (google zegt gymschoenen of een bak water voor een hond of paard, om in te fietsen)

 

Oeps, foutje in de naam De R moet er uit, Aqua-tainer

large78_12-aqua-tainer-4gal.jpg

 

De 15liter vind ik handiger dan de grotere volumes.. Deze zijn beter stapelbaar, en beter te handteren, beter gewicht verdeling dat de groterer varianten. Dit zijn voor mij de betere water jerrycans. Die niet verward kan worden met yerrycans voor ander gebruik. en ze zijn voldoende robuust, en deze maat past prima onder de laadvloer van de BOV. en ik kan ze ook weer verpakken in aluminium- zarges kisten.

 

http://www.relianceproducts.com/products/hydration/78.html, Ik heb ze gehaald bij QVIST

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...