Ga naar inhoud

Het forum is weer online!

Welkom mede-preppers, zoals jullie zien is het forum na 4 jaar weer online. Tijd voor een feestje! Je kunt met je oude gebruikersnaam en wachtwoord inloggen. Als dit is gelukt, pas dan gelijk je e-mailadres aan. Deze klopt namelijk niet meer omdat we die 4 jaar geleden hebben verwijderd.

Weet je je wachtwoord niet meer? Dan kan je de wachtwoord vergeten functie NIET gebruiken, omdat we je e-mailadres dus niet meer hebben. Mail in dat geval naar forum@preppers.nl en noem je gebruikersnaam en voeg een notificatiemail bij van het oude forum als je die nog hebt.

Mocht je echt niks hebben mail ons dan sowieso je gebruikersnaam, we zullen je dan verdere instructies geven!

Log in om dit te volgen  
USAfan

Messen slijpen op slijpsteen

Recommended Posts

Heeft iemand hier goede tips voor? Ik heb o.a. zo'n slijpsteen met ruwe kant en gladde kant. Maar ik vind het heel moeilijk. Ik heb het idee dat mn messen er alleen maar botter van worden, dus ik zal wel wat fout doen.

 

Hoe doen jullie het? Steen nat met water, of olie, of droog? Hoeveel "strokes" voordat ie weer scherp is? En hoe testen jullie scherpheid? Door hoekje van A4 af te snijden? Dat lukt mij nu niet meer... terwijl de messen dat in het begin wel degelijk konden. Of krijg je ze nooit meer terug naar die scherpte?

Deze post delen


Link to post
Share on other sites
Op zoek naar waterfilters, branders, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga snel naar www.prepshop.nl!

Hoe ik slijp met een wetsteen:

 

Altijd onder de kraan of in een bakje met water voor een natte steen. Spuug werkt ook als super goed glijmiddel (voor de wetsteen).

Ik gebruik eigenlijk alleen de fijne kant, bij mijn wetsteen is dit ook een echt fijne slijpsteen (korrel of merk onbekend).

 

Image00001.jpg.b42412acf6ac98e6ee76c9e551cf5049.jpg

 

- Molen messen (hoog carbonstaal aardappelschil messen, niet rvs)

Als ze beetje "roesterig" zijn alleen even volledig vlak op de fijne kant van de wetsteen om het staal weer netjes en schoon te krijgen, vervolgens even kort beide kanten enkele rondjes met de rug/stompe kant van het mes naar voren.

Als ze echt stomp zijn zijn, beide kanten meerdere rondjes om-en-om (elk een keer of 8?) onder een hoek van ongeveer 25gr op de fijne kant. Dit doe ik een keer of 3 per kant en dan elke kant nog 2 rondjes. Klaar, en pleister klaar leggen voor als iemand gaat aardappels schillen ;)

 

whetstone_use.jpg.4f2e58c1ed83cfde89af593289f1cc4e.jpg

LET OP! Niet de vouw/snede aan 1 kant maken zoals in de laatste plaatjes (#6) van hierboven!! Dit snijdt erg klote.

 

Mijn Buck vouwmes:

Toen ik hem net kreeg heb ik eerst goed op de fijne kant van de slijpsteenhet mes mooi glad geslepen in de hoek waarin hij werd geleverd, dit was machinaal gedaan en voor mij niet mooi genoeg.

Dat is nu een kwestie van bijhouden.

 

Mijn Buck Special http://www.buckknives.com/index.cfm?event=product.detail&productID=3052

Slijp net als mijn Buck vouwmes, alleen als ik hem echt mooi super scherp wil hebben haal ik er na de wetsteen nog even een blokje honingsteen (?) overheen, een zachtere fijne natuursteen. Dan is hij echt super de super scherp.

 

Eigenlijk komt het er op neer dat als je het mes goed en scherp hebt, het bij moet houden en niet wachten tot je er met je blote kont op kunt gaan zitten zonder jezelf te snijden.

Als je het mes hebt gebruikt, even over de wetsteen en klaar ben je weer. Ik gebruik geen leren riem oid, het zijn gebruiksvoorwerpen niet voor een tentoonstelling.

 

Ik slijp eigenlijk alles onder een hoek van ongeveer 15-25gr, behalve mijn beitels uiteraard.

m1ny9mxw94jh.png.6d87d71b3c0f6205d04fdffbac6dc812.png

  • Leuk 1

Deze post delen


Link to post
Share on other sites

Nu weet ik nog niet wat voor messen je precies wilt kunnen slijpen, maar de methode in het filmpje is een goede manier om relatief snel een scherpe snede te verkrijgen op een verscheidenheid aan mestypes.

Met name op vakantie gebruik ik zelf een variant (met een DMT Diafold en/of losse keramische slijpstaafjes i.p.v. een slijpsteen), maar de uitkomst is hetzelfde.

Om e.e.a nog iets makkelijker te maken kun je ook nog de snede zwart maken met een dikke watervaste stift; hierdoor zie je precies waar je materiaal verwijdert.

 

 

(het geluid loopt helaas niet helemaal synchroon met de handelingen in het filmpje, maar het is toch goed te volgen)

Deze post delen


Link to post
Share on other sites

Zit er verschil in de techniek met slijpen met een wetsteen en een 'droge' steen?

En zit er verschil in de kwaliteit van de verschillende stenen? Levensduur bv

Deze post delen


Link to post
Share on other sites
Gast Heksenboot
On my next tour I carry my whole garage with me....

 

 

Was een reactie op yt haha, niet te doen joh al die zooi in je rugzak

 

Het filmpje begint met:

"At home, or at expedition base camp....... "

Wat vrij vertaald betekend"

"Thuis, of op je BOL.... " :p

Deze post delen


Link to post
Share on other sites

Super topic dit, binnenkort eens mijn Buck goed slijpen. Ik zag mijn opa vroeger altijd rondjes draaien met zijn zakmes over zo'n natte wetsteen, dat leek mij makkelijk. Maar nu zie ik dat er toch wat meer bij komt kijken.

Deze post delen


Link to post
Share on other sites

slijpen van messen doe je uitsluitend met een wetsteen als je van je mes houdt.

 

Roterende slijpstenen en schuurbanden zijn funest voor je mes. NOOIT DOEN!

Aanzetstaal (keramisch of staal) zijn bedoeld om de braampjes van je mes te halen, niet om ze scherp te maken. Tegenwoordig overbodig met wetstenen met hele fijne korrelgrootte.

 

Dat zijn de twee uiterste 'messenscherpers'.

 

Als het moet kan je een mesje van 1 euro van de Xenos zo scherp als een scheermes te krijgen. Als je een messen van 200 euro en meer scherp wilt houden is het een kwestie van bijhouden.

De meeste messen slijp je in en hoek van ongeveer 18 tot 20 graden per kant. Hardstalen messen worden scherper geslepen, zo'n 15 graden per kant. Als je niet weet van welk staal je mes is gemaakt of als je niet precies weet onder welke hoek je slijpt, zoek dat uit om je mes zo scherp mogelijk te houden en zo weinig mogelijk van je mes af te halen.

 

Simpel gezegd is het zo,hoe kleiner de slijphoek hoe scherper je mes. Hoe fijner de slijpgroeven, hoe langer je mes scherp blijft.

 

Het is natuurlijk geheel afhankelijk wat voor mes je hebt en waarvoor je het gebruikt maar bovenstaande regels blijven bestaan. Ik heb zelf voor ruim 1000 euro aan keukenmessen die ik wekelijks zo scherp mogelijk hou.

Het belangrijkste is om je mes scherp te houden. Onderhoud van je messen. Elke week je messen slijpen op de juiste manier.

Een mes is een gebruiksvoorwerp en moet dus gebruikt en onderhouden worden. Een scherp mes is veel prettiger dan een "scherp" mes.

 

Er is nog zoveel meer te vertellen over messen slijpen maar dit is toch wel de basis.

Deze post delen


Link to post
Share on other sites
slijpen van messen doe je uitsluitend met een wetsteen als je van je mes houdt.

 

Roterende slijpstenen en schuurbanden zijn funest voor je mes. NOOIT DOEN!

Aanzetstaal (keramisch of staal) zijn bedoeld om de braampjes van je mes te halen, niet om ze scherp te maken. Tegenwoordig overbodig met wetstenen met hele fijne korrelgrootte.

 

Dat zijn de twee uiterste 'messenscherpers'.

 

Als het moet kan je een mesje van 1 euro van de Xenos zo scherp als een scheermes te krijgen. Als je een messen van 200 euro en meer scherp wilt houden is het een kwestie van bijhouden.

De meeste messen slijp je in en hoek van ongeveer 18 tot 20 graden per kant. Hardstalen messen worden scherper geslepen, zo'n 15 graden per kant. Als je niet weet van welk staal je mes is gemaakt of als je niet precies weet onder welke hoek je slijpt, zoek dat uit om je mes zo scherp mogelijk te houden en zo weinig mogelijk van je mes af te halen.

 

Simpel gezegd is het zo,hoe kleiner de slijphoek hoe scherper je mes. Hoe fijner de slijpgroeven, hoe langer je mes scherp blijft.

 

Het is natuurlijk geheel afhankelijk wat voor mes je hebt en waarvoor je het gebruikt maar bovenstaande regels blijven bestaan. Ik heb zelf voor ruim 1000 euro aan keukenmessen die ik wekelijks zo scherp mogelijk hou.

Het belangrijkste is om je mes scherp te houden. Onderhoud van je messen. Elke week je messen slijpen op de juiste manier.

Een mes is een gebruiksvoorwerp en moet dus gebruikt en onderhouden worden. Een scherp mes is veel prettiger dan een "scherp" mes.

 

Er is nog zoveel meer te vertellen over messen slijpen maar dit is toch wel de basis.

 

Ben ook een 'stenen' fan, hoewel nawerken met 1200 nat schuurpapier toch een hele goede optie is en je een mes daarmee ook weer 'mooi' kunt krijgen.

 

Ik snap alleen niet waarom je die dure keukenmessen elke week moet slijpen. Ben je prof kok en gebruik je ze de hele dag? :confused:

Mijn sabatiers blijven veel langer scherp, vooral als ik ze niet klakkeloos in de keukenla gooi tussen ander bestek. :o

 

Mocht iemand nog een goed adresje weten voor betaalbare en grote slijpstenen, gaarne. Tijd voor een nieuwe hier!

Deze post delen


Link to post
Share on other sites

Laat ik het zo zeggen, ik ben geen prof kok maar ik hou van koken en ik ben een messengek. zoals met alles wat ik doe hou ik van goed gereedschap en wat messen betreft moeten ze voor mij vlijmscherp zijn. Daarom heb ik een goed goed set messen die ik goed bij hou. Normaal wordt eens per maand aanbevolen maar ik strijk ze allemaal elke week even over mijn steen. Zoals eerder gezegd geloof ik niet in aanzetstalen. ik heb een steen met een grove kant van 1000 en fijne kant van 6000. Die heb ik bij een plaatselijke keukenspecialist gekocht maar dit is een link. Ik heb voor deze gekozen omdat het bij mijn messen past maar er zijn natuurlijk veel meer goede stenen te krijgen.

Deze post delen


Link to post
Share on other sites

@Ulco: Nu rommel ik zelf ook een beetje met messen & slijpen, dus ik ben zo vrij geweest om je post van wat kanttekeningen te voorzien:

 

slijpen van messen doe je uitsluitend met een wetsteen als je van je mes houdt.

 

Er zijn meerdere goede wegen die naar Rome leiden, wetstenen zijn zeker niet zaligmakend.

 

Roterende slijpstenen en schuurbanden zijn funest voor je mes. NOOIT DOEN!

 

Niet per definitie.

 

Aanzetstaal (keramisch of staal) zijn bedoeld om de braampjes van je mes te halen, niet om ze scherp te maken. Tegenwoordig overbodig met wetstenen met hele fijne korrelgrootte.

 

Een stalen aanzetstaal zet bij correct gebruik (delen van) een omgebogen snede bij met name zachtere staalsoorten (tijdelijk) weer recht, en gegroefde versies verwijderen wel degelijk materiaal.

Keramische staven worden zeer zeker gebruikt om messen scherp te maken, en ze verwijderen nog beduidend meer metaal dan gegroefde stalen aanzetstalen

Af te raden bij de betere Japanse messen en hardere staalsoorten in het algemeen.

 

Dat zijn de twee uiterste 'messenscherpers'.

 

Als het moet kan je een mesje van 1 euro van de Xenos zo scherp als een scheermes te krijgen. Als je een messen van 200 euro en meer scherp wilt houden is het een kwestie van bijhouden.

De meeste messen slijp je in en hoek van ongeveer 18 tot 20 graden per kant. Hardstalen messen worden scherper geslepen, zo'n 15 graden per kant. Als je niet weet van welk staal je mes is gemaakt of als je niet precies weet onder welke hoek je slijpt, zoek dat uit om je mes zo scherp mogelijk te houden en zo weinig mogelijk van je mes af te halen.

 

Een goed gemiddeld koksmes (bijvoorbeeld Wüsthof) houdt prima een snede van zo'n 25 tot 30 graden inclusief (12,5 tot 15 graden per kant) en de beduidend hardere Japanse messen met 50/50 snedes (bijvoorbeeld een Eden Kanso in Aogami Super Blue van Knivesandtools.nl) een snede van rond de 20 graden inclusief (10 graden per kant)

Een beetje sushi-kok gebruikt enkelzijdig geslepen messen met zelfs nog een beduidend kleinere slijphoek

 

Simpel gezegd is het zo,hoe kleiner de slijphoek hoe scherper je mes. Hoe fijner de slijpgroeven, hoe langer je mes scherp blijft.

 

Het eerste deel van je zin klopt vrij aardig, het tweede deel geheel niet.

In de praktijk hangt het er vanaf met wat voor staalsoort, op welke manier & tot hoe hard deze gehard is, en wat je precies snijdt welk type snede langer scherp blijft.

Een fijner geslepen snede blijft dus zeker niet per definitie langer scherp

 

Het is natuurlijk geheel afhankelijk wat voor mes je hebt en waarvoor je het gebruikt maar bovenstaande regels blijven bestaan. Ik heb zelf voor ruim 1000 euro aan keukenmessen die ik wekelijks zo scherp mogelijk hou.

Het belangrijkste is om je mes scherp te houden. Onderhoud van je messen. Elke week je messen slijpen op de juiste manier.

Een mes is een gebruiksvoorwerp en moet dus gebruikt en onderhouden worden. Een scherp mes is veel prettiger dan een "scherp" mes.

 

Er is nog zoveel meer te vertellen over messen slijpen maar dit is toch wel de basis.

  • Leuk 1

Deze post delen


Link to post
Share on other sites
Laat ik het zo zeggen, ik ben geen prof kok maar ik hou van koken en ik ben een messengek. zoals met alles wat ik doe hou ik van goed gereedschap en wat messen betreft moeten ze voor mij vlijmscherp zijn. Daarom heb ik een goed goed set messen die ik goed bij hou. Normaal wordt eens per maand aanbevolen maar ik strijk ze allemaal elke week even over mijn steen. Zoals eerder gezegd geloof ik niet in aanzetstalen. ik heb een steen met een grove kant van 1000 en fijne kant van 6000. Die heb ik bij een plaatselijke keukenspecialist gekocht maar dit is een link. Ik heb voor deze gekozen omdat het bij mijn messen past maar er zijn natuurlijk veel meer goede stenen te krijgen.

 

Lekker scherp werkt wel zo makkelijk en scheelt een hoop snijwondjes. Ik snij mezelf sneller met een bot dan een scherp mes. :o

Aanzetstaal heb ik ook weinig mee. Als ik tijdens het koken geen zin heb om de steen te pakken, trek ik het mes een paar maal door de keramische kant van dat goedkope Action slijpertje. (De carbide kant is voornamelijk geschikt om je snede te molesteren)

 

Mooie steen, maar flinke prijs. Wat ik een beetje lastig vind aan die Japanners is dat ze hun eigen korrelgrote kennen.

Hoe verhoudt 1000 en 6000 tot de europese korrelgrote??

 

Zelf zoek ik nog een goede steen voor thuis en wil het liefst een wat grotere maat.

 

Nu rommel ik zelf ook een beetje met messen & slijpen, dus ik ben zo vrij geweest om je post van wat kanttekeningen te voorzien

 

Op de valreep het understatement van 't jaar? ;) @Ulco zie bv: http://preppers.nl/forum/threads/5401-Survive!-Knives-GSO-4-1

Deze post delen


Link to post
Share on other sites

@CrossbowClan: de aldaar aangeboden Fallkniven slijpstenen zijn goedgekeurd door de Nederlandse vereniging van messenforumbaasjes, mits je de stenen met beleid behandelt.

Vooral niet gaan duwen tijdens het slijpen (laat de steen het werk doen) anders bestaat er een vrij grote kans dat de diamantdeeltjes loskomen van de ondergrond.

Niet alleen gaat dit ten koste van de levensduur van de steen, ook kan het je slijpresultaten negatief beïnvloeden.

Diamant is met name een voordeel bij het slijpen van carbiderijke staalsoorten, voor veel standaard koolstofstaalsoorten (1095 e.d.) wil het nog wel eens wat te grof zijn en te snel teveel materiaal afnemen.

De keramische kant slijpt merkbaar fijner en is prima geschikt om je snede na het slijpen op de diamantzijde verder te verfijnen of deze gewoon op scherpte te houden.

Wel regelmatig schoonmaken met een schuursponsje en wat vloeibaar schuurmiddel, anders holt de bruikbaarheid achteruit (vanwege dichtslibben met metaaldeeltjes)

Het is de uitbaters van genoemde shop echter wel aan te raden om even de omschrijving aan te passen, de huidige tekst wekt nu niet bepaald vertrouwen bij laten we zeggen het beter geïnformeerde koperspubliek.

Zo'n keramisch Gatco staafje is ook prima geschikt om onderweg even je snedes op scherpte te houden, voor reprofileren zijn ze niet geschikt.

Ook hier geldt regelmatig schoonmaken anders slibt het oppervlak snel dicht.

Deze post delen


Link to post
Share on other sites

slijpen is eigenlijk vooral een kwestie van oefenen, japanse waterstenen zijn ideaal voor thuisgebruik en worden natuurlijk enkel nat gebruikt.

 

wat vinden jullie van de slijpstenen die in de prepshop te koop zijn ?

 

Wil je iets ideaal om droog te slijpen , en ook zeer licht om mee te nemen is de fjallkniven dc 4 heel goed, de dc 3 is kleiner, meer geschikt om kleine zakmessen en dergelijke te slijpen, beide te koop in de prepshop, zeker goede aankoop.

Deze steentjes hebben een diamant kant en een keramische zijde, als je je mes goed onderhoud heb je normaal enkel de keramische kant nodig, diamantzije enkel als je mes echt bot is.

 

Even belangrijk na het slijpen is het stroppen, dit doet men op een lederen riem, of nog een tip , als je op een rommelmarkt of een kringloop 1 van deze in goede staat tegenkomt, zeker nier laten liggen,

 

PICT8109.JPG.42501b4e383d1aa687f762e02b988072.jpg

 

deze werden in grootvaders tijd gebruikt om hun scheermessen scherp te houden, je kan er na het slijpen als afwerking je mes echt scheermesscherp mee krijgen,

 

Mvg,

Chris

Deze post delen


Link to post
Share on other sites

@kwakster bedankt voor het aanvullen van mijn reactie. Ik heb geprobeerd mijn reactie zo kort en simpel mogelijk te houden voor de mensen met niet zoveel ervaring met het slijpen en heb veel van wat ik geschreven had daarom weer gedelete. Als ik het nu weer teruglees merk ik dat wat ik geschreven heb niet heel duidelijk is zonder uitleg.

 

Wat de strekking van mijn reactie was is dat je je mes scherp moet houden. Het is een gebruiksvoorwerp wat onderhoud nodig heeft.

Ik heb een paar decennia aanzetstalen gebruikt en dat werkt prima om je mes weer scherp te krijgen tussen het slijpen door. Ik heb het aanzetten en slijpen zelf vervangen door elke week mijn messen een paar keer over de fijne kant van mijn wetsteen te halen.

Als je je mes op een bandschuurmachine of een roterende slijpsteen scherp moet krijgen, dan hebben we het waarschijnlijk over de messen van je grasmaaier.

Met het gedeelte over de slijphoek wilde ik duidelijk maken dat daar verschil in zit. Zonder hulptools kan je nooit je mes op een graad nauwkeurig zelf slijpen maar het gaat om het idee dat er verschillende slijphoeken zijn voor verschillende messen.

Een terechte aanvulling is dat de hardheid van de staal(soort) van je mes bepaald hoe lang je mes scherp blijft. Dit is in mijn reactie verdwenen. Hoe harder het snijvlak, hoe scherper je het kan slijpen en scherp houden.

Deze post delen


Link to post
Share on other sites

@Ulco:

 

@kwakster bedankt voor het aanvullen van mijn reactie. Ik heb geprobeerd mijn reactie zo kort en simpel mogelijk te houden voor de mensen met niet zoveel ervaring met het slijpen en heb veel van wat ik geschreven had daarom weer gedelete. Als ik het nu weer teruglees merk ik dat wat ik geschreven heb niet heel duidelijk is zonder uitleg.

 

Wat de strekking van mijn reactie was is dat je je mes scherp moet houden. Het is een gebruiksvoorwerp wat onderhoud nodig heeft.

Ik heb een paar decennia aanzetstalen gebruikt en dat werkt prima om je mes weer scherp te krijgen tussen het slijpen door. Ik heb het aanzetten en slijpen zelf vervangen door elke week mijn messen een paar keer over de fijne kant van mijn wetsteen te halen.

Als je je mes op een bandschuurmachine of een roterende slijpsteen scherp moet krijgen, dan hebben we het waarschijnlijk over de messen van je grasmaaier.

Met het gedeelte over de slijphoek wilde ik duidelijk maken dat daar verschil in zit. Zonder hulptools kan je nooit je mes op een graad nauwkeurig zelf slijpen maar het gaat om het idee dat er verschillende slijphoeken zijn voor verschillende messen.

Een terechte aanvulling is dat de hardheid van de staal(soort) van je mes bepaald hoe lang je mes scherp blijft. Dit is in mijn reactie verdwenen. Hoe harder het snijvlak, hoe scherper je het kan slijpen en scherp houden.

 

De roterende slijpsteen die ik gebruik is een langzaam draaiende Tormek T7 natslijpmachine, en mijn exemplaar is bovendien uitgerust met een aftermarket silicium carbide slijpsteen i.p.v. de standaard gemonteerde aluminium oxide versie. (dit aangezien ik ook veel carbiderijke staalsoorten slijp, en een silicum carbide steen werkt daarbij beter en slijt ook minder snel dan een aluminium oxide steen)

Deze machine gebruik ik voor het watergekoeld (dus compleet koud) uitdunnen & slijpen van (koks-) messen, jachtmessen, vouwmessen, beitels, en scharen.

De steen laat zich met behulp van een diamantritser graderen naar een relatief grof oppervlak (+/- korrel 220), en met behulp van een dubbelzijdige diamantsteen naar een relatief fijn oppervlak.(+/- korrel 1000)

 

Voor een verdere verfijning (lang niet altijd nodig) maak ik gebruik van verschillende Paper Wheels voorzien van silicium carbide of diverse diamantpasta's, en met name voor convexe snedes heb ik een aantal Rubber Wheels gevuld met silicium carbide.

 

Voor onderhoud van reeds scherpe snedes gebruik ik meestal hardleren strops met fijne diamantpasta in olie, maar soms ook gewoon een paar losse keramische staafjes.

Deze post delen


Link to post
Share on other sites
@Ulco, @Raycoupe en @kwakster, wat vinden jullie van de slijpstenen die in de prepshop te koop zijn ?

Ik ben een beginner, kan ik daar wat mee ?

 

Gr. en suc6, Martin.

 

De DC4 en DC3 zijn kleine steentjes voor in de rugzak. Over het algemeen is het zo dat een grote steen veel makkelijker werkt.

Voor thuis zou ik een grotere aanschaffen.

Deze post delen


Link to post
Share on other sites

@Raycoupe:

 

Deze lijst toont de verschillende normen naast elkaar: JIS, ANSI, FEPA-P, FEPA-F, de slijpsteentjes van de EdgePro, Shapton Pro, Chosera, en categoriseert ze allemaal t.o.v. hun korrelgrofte in micron.

 

gritchartrev1.png

  • Leuk 1

Deze post delen


Link to post
Share on other sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Log in om dit te volgen  

×
×
  • Nieuwe aanmaken...