Ga naar inhoud
GENEGEERD

Kritisch filmpje over bugging out (lekker realistisch)


Aanbevolen berichten

 

A look at the idea of bugging out and how it is being sensationalized by tv shows like doomsday preppers. As an experienced outdoorsman you learn how easy it is to get hurt or lost in the woods, yet these shows make it seem to be a simple task to bug out and be able to be self sufficient in a hostile environment. Bugging out may just get you killed and you should be looking at your bug out plans to see how reliable they are.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Gast ancestral-viking

 

A look at the idea of bugging out and how it is being sensationalized by tv shows like doomsday preppers. As an experienced outdoorsman you learn how easy it is to get hurt or lost in the woods, yet these shows make it seem to be a simple task to bug out and be able to be self sufficient in a hostile environment. Bugging out may just get you killed and you should be looking at your bug out plans to see how reliable they are.

 

wat een einstein is dat zeg negatief gelul ....wat moet ik dan doen omrollen en doodgaan??? ik ben zo blij dat er mensen zijn die zich wel willen en durven voor te bereiden,en niet als de eerste de beste slachtschaap zich laat afvoeren.......mensen blijf vooral door preppen en leer je skills zoveel je kan alles is beter dan niks laat deze hillbilly naar een fema camp gaan en daar doodgaan ......ditsoort mensen kost nog veel meer mensen levens dan mensen met gezond verstand en de wil om te overleven.

 

nufsaid

 

keep on prepping

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad, je moet omrollen en doodgaan, net zoals hemz... O nee, OEPS! Het is een prepper en bushcrafter! 1 tip: Kom op z'n minst erachter wat zijn punt is voordat je jezelf erover uitlaat, bijvoorbeeld door het filmpje te kijken. In het algemeen is het een goed idee jezelf te informeren alvorens een mening te vormen. Is niet al te moeilijk, vermijdt een boel onnodige irritatie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast morningglory

Denk dat de persoon in het eerste filmpje toch wat belangrijke dingen benoemt waar die gewoon gelijk in heeft. Misschien wat te bot om het opbouwende kritiek te noemen ;-)

De meeste mensen kunnen niet overleven in de wildernis voor een langere periode, ook al hebben ze 100 survival/BOBS/EDC pakketten of whatever. Hebben ze de skills, dan is er waarschijnlijk niet genoeg wildernis om van het land te leven en al helemaal niet in de moderne westerse wereld. Anders hadden we ook geen wetten gehad met betrekking tot de jacht en visserij. Er is nogal het een en ander uitgestorven aan planten en dieren in de wereld :-)

De maker van het filmpje zegt ook niet dat je niet moet preppen. Op het einde van het filmpje geeft hij ook zijn denkwijze over hoe te overleven.

 

Hieronder nog een filmpje, word ook het menselijk aspect besproken bij een mogelijke ramp.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Rambi:Merci voor de info ,de rest het gaat hier over Amerika .Ik krijg meer en meer het gevoel om niet meer te informeren.

De persoon in Rambi's filmpje heeft het wel juist.

Hoe voorbereid je ook denkt te zijn als the woods jouw habbit niet is, start thinking.

Zelfs ik met behoorlijk meer ervaring in moeilijkere omgevingen dan de meeste mensen op dit forum ( ja veel meer ervaring) deins daar van terug.

Arrogant? Wel liever arrogant dan vals bescheiden.

De Veluwe zijn echt niet te vergelijken met bepaalde gebieden in bv Wisconsin.

Een nachtje doorbrengen in de Ardenne, tja nu ben je een echte. Een nachtje doorbrengen waar wij wonen, alleen! Dan pis je in je broek.

Als je niet opgegroeid bent in deze omgeving of een opleiding alla SAS gekregen hebt Bye bye you.

En dat zegt de persoon in het videoke ook. Bugout? Where to? Into the woods? Dead meat.

Dus Rambi Spot on, thanks for posting.

 

Chin

  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Die vent in dat filmpje probeert duidelijk te maken dat kennis,over, en van materiaal en skil's zeker zo belangrijker is als materiaal,bovendien heeft hij over dat jagen en vissen etc. gewoon bij het rechte eind.

Ik moet hem gewoon gelijk geven maar op de een of andere manier past dat niet in het idee van de prepper,de tijd zal het (misschien) leren wie er gelijk heeft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is gewoon realistisch, bug out kan maar wordt vaak veel te romantisch gezien.

Je huis zou een eerste optie moeten zijn ( ik woon niet in een stad) je kent de omgeving de mensen, kunt er nu op alle gemak in preppen, en autonoom proberen te maken.

Bug out als je huis niet meer houdbaar is en/of je ziet aankomen dat het niet houdbaar is, plunderen, overheid die verplicht evacueerd enz.

 

Als je bug out kun je beperkt meenemen, over het algemeen, als je alleen nog maar kunt lopen .......

Dus hoop ik dat je dan al een bol hebt voorbereid met spullen..enz enz.

 

Dus zoals @Rothbard al opmerkt wel proberen te begrijpen wat de man bedoeld voordat je reageerd AV, er zijn meer vormen dan bugout of niks doen..

 

Natuurlijk zou ook ik het liefste naar Australie vliegen waar een leuke gemeenschap mij als koning gaat ontvangen en waar alle luxe is voorzien en geheel zelfstandig kan functioneren. En laat dat koning dan ook maar zitten veel te veel werk en verantwoordelijkheid...

Maar ja of dat realistisch is?

Link naar reactie
Delen op andere sites

wat een einstein is dat zeg negatief gelul ....wat moet ik dan doen omrollen en doodgaan??? ik ben zo blij dat er mensen zijn die zich wel willen en durven voor te bereiden,en niet als de eerste de beste slachtschaap zich laat afvoeren.......mensen blijf vooral door preppen en leer je skills zoveel je kan alles is beter dan niks laat deze hillbilly naar een fema camp gaan en daar doodgaan ......ditsoort mensen kost nog veel meer mensen levens dan mensen met gezond verstand en de wil om te overleven.

 

nufsaid

 

keep on prepping

 

honey, hillbillys dont go to no fema camps. they rob the fema camps.

je kun in bosen en jungle in leven blijven ,als je daar ben geboren, of 20 jaren heb geleeft. maar bij een klein ongeluk ben jij dan ook snel dood.

Link naar reactie
Delen op andere sites

een BUG OUT zonder bestemming maakt je een vluchteling

wat @Chinaka en @Mrsjones zeggen, als je niet thuis bent in de wildernis al is het de veluwe is het voor de meeste van ons gewoon afgelopen

laten we er rekening mee houden dat de meeste van ons de kennis niet hebben om echt met een paar dingen te kunnen overleven voor langere tijd

een BUG OUT word vaak romantisch gezien, maar om dit topic nog een keer aan te halen

en nog wat voorbeeldjes ;)

 

expert of ervaringsdeskundige of groepsexperiment maar waarschijnlijk het lot van de meeste

 

om te kunnen leven (overleven is altijd tijdelijk) moet je ook nog eens een nieuw bestaan zien op te bouwen

dus huisvesting en zelfvoorzienendheid zien te creeeren wat we al totaal niet kennen

 

een BUG OUT in tijdelijke situatie (dijkdoorbraak ofzo) kan iedereen maar dan is een kofferbak met wat kleren, je papierwerk en een logeerkamer bij een achterneef of hotelkamer genoeg

dat kan iedere halfgare idioot laten we eerlijk zijn dat vergt geen preppen of kennis

Link naar reactie
Delen op andere sites

@12gauge Veel beter uitgelegd dan ik dat doe:) Als ik nu al zie hoeveel tijd ik steek in jagen onder perfecte omstandigheden en met steeds in mijn achterhoofd, mijn comfort zone wacht op mij.

Ik wil het me niet voorstellen wat het zou zijn als je kou, vermoeidheid en honger moet trotseren.

 

Groetjes Chin

Link naar reactie
Delen op andere sites

Me verdiepend in de filmpjes die erover te vinden zijn zie ik ook dat er een hoop "knulletjes" en "grietjes" zijn voor wie het een soort fetisjisme is, maar veel verder dan dat gaat het niet. Ze besteden een groot deel van hun salaris aan nifty wapens en dure messen, of verfijnen de kunst van een Altoids blikje zo slim mogelijk vullen. Maar je moet denk ik ook aan je karakter en attitude werken, en misschien zelfs iets van leiderschap hebben (op z'n minst voor jezelf) om het tot een goed einde te kunnen brengen.

Ik probeer ook te begrijpen hoe dat dan zit. Jaren geleden viel me al op dat er zo veel brave huisvaders zijn die expeditiejacks dragen en trailschoenen, terwijl ze gewoon met de trein naar hun werk gaan. Hun laptop in hun waterdichte Vaude tas. En thuis een mountainbike hebben staan en in een suv rijden. Het is een soort honger naar het leven waarvoor ons DNA is gemaakt. Niet voor in een bakstenen permanente shelter geen enkele uitdaging krijgen. Ik denk zélfs dat het toenemend aantal mensen met een depressie daarmee te maken heeft.

En een behoefte om zelf voor jezelf verantwoordelijk te zijn, die vrijheid is ongekend. En die vrijheid kennen we bijna niet in Westerse landen.

Laatst zag ik tijdens een lezing over alternatieve valuta ook een uitspraak van een filosoof die het erover had (in 1900 ofzo) dat "man is an indirect being". Omdat bij ons alles wat we willen via geld verloopt. (Bijna alles ;) Voor het minste of geringste moet je geld als tussenmiddel gebruiken en dat doet iets met onze psyche.

 

@Ancestral, je reactie is precies wat ik me bij een viking voorstel :o

 

Wat ik me voor ogen hou is dat zelfs een prepper met een beroerde attitude en kleinzerigheid die een collectie materiaal heeft en al heeft nagedacht over een mogelijke shtf situatie z'n kansen al zo ongelofelijk vergroot heeft tov iemand die dat helemaal niét heeft dat ik het nut er wel van inzie.

 

Thanks all voor jullie gedachten hierover!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Duidelijk punt, als je geen skills hebt en verder nooit in de natuur bent heb je hier als stadsmens ook weinig te zoeken tijdens shtf. Daartegen als je akela tips kunt geven, flink wat skills hebt ontwikkeld en vaker voor langere tijd de natuur in gaat is de natuur ten alle tijden een betere optie dan in een stad verblijven (waar alle chaos en rellen gaan plaats vinden) de tekst van dit filmpje gaat niet voor iedereen op!

 

Als laatste tijdens bijv: ww3 wat zal eerder gebombardeerd worden, een (grote) stad? Of een nauwkeurig uitgekozen bol in de natuur? Mijn mening: dichtbevolkte gebieden zijn altijd als eerste de pineut....

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Rambi: Oh je mag dat niet doen de meeste van die filmpjes geven je een niet alleen verkeerd idee ze zijn ook nog is totaal van de pot gerukt. Maar dat had je reeds door.

Maar ook ik ging ooit opzoek naar wie weet heb ik iets gemist. En zag dan tot mijn grote verbijstering mensen hun "The best bugout bag" promoten.

Ik overdrijf niet meerde keren zag ik de inhoud: 3 handvuurwapens en dito ammo, 3 of 4 messen ala Rampbo style en dan ook nog een geweer en dat moet minstens halfautomatisch zijn.

Dat ding woog al direct 50 pound en er zat niks in. Er waren er zelfs met 14 dagen MRE's ( Meal refuse exit) Tja dan haak ik af.

En dat mensen problemen hebben met in steden te wonen dat mag duidelijk zijn. Als ik in Europa ben begin ik na een week al raar te doen hahaha

En hunker echt om terug in mijn wildernis met mijn beren en coyotes etc te kunnen strollen. Ik mis dat echt.

Dit is waar ik op kijk als ik thuis ben. Photo-0018.jpg.a3defd0403787ce6115dd4516ec03863.jpg 05-06-10_2127.jpg.483228486b1bfc19a75cd3d2c3c77db3.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

heb toch een issue met zijn filmpje

- tent en slaapzak in een BOB?

- hij neemt het voorbeeld dat als SHTF gebeurd iedereen gaat beginnen jagen en veel dieren zullen uitroeien voor te eten

niet iedereen is in mijn ogen een perfecte jager -.-

 

maar hij geeft er toch een andere kijk op :)

 

greetz J.

Link naar reactie
Delen op andere sites

heb toch een issue met zijn filmpje

- tent en slaapzak in een BOB?

- hij neemt het voorbeeld dat als SHTF gebeurd iedereen gaat beginnen jagen en veel dieren zullen uitroeien voor te eten

niet iedereen is in mijn ogen een perfecte jager -.-

 

maar hij geeft er toch een andere kijk op :)

 

greetz J.

Ergens heeft hij wel een punt. Tijdens de grote depressie in de US , was het 1920 ?

Hebben ze in de staat New York een noodmaatregel moeten invoeren om geen herten meer te mogen jagen.

In die twee jaar van extreme armoede was het herten bestand in de staat New York verminderd met 85% en we praten hier over een populatie herten van 800 tot 900 duizend herten.

 

Groetjes Chin

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot

Bushcraft en leven in het wild is goed...

.. om bij je BOL te komen en de drukke routes te vermijden.

Weg uit de stad, desnoods weg uit je land, met alleen maar een BOB. Die BOB en skills moet je hebben. Dat is een onderdeel van preppen.

 

Inderdaad niet de bedoeling, om alleen maar in het wild te leven. Kan ook, maar dan kan je dat gewoon nu gelijk gaan doen. Een keuze, voor een andere manier van leven. Pittig maar mogelijk. Kwestie van goed voorbereiden.

Maar dat is niet hier in Nederland. Alhoewel dat zelfs mogelijk is, als zonderling.

Liever in de echte natuur dan, wat mij betreft. (Ga ik niet doen :))

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hij heeft volgens mij ook in een aantal punten gelijk.

We zijn te verwend geworden. Dan is een acute overstap naar leven in de bush geen pretje en voor velen onmogelijk.

Hij zegt ook zeker niet dat je je niet moet voorbereiden of dat dat geen zin heeft. Hij zegt idd dat je kennis en kunde belangrijker zijn dan een BOB, hoe goed gevuld ook, en dat

je dus je geld mss beter kunt stoppen in het volgen van opleidingen (meubelmaken/kleding/schoeisel/tuinbouw).

Althans dat begrijp ik uit zijn relaas.

 

Gr. en suc6.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je hebt altijd pro's en contra's .

De preppers in de serie doomsday preppers zijn volgens mij de extreme. Het moet interessant zijn om naar te kijken. Geen kijkers geen inkomsten voor tv.

Iemand met een voorraad voor 2 weken is bv niet interessant.

Zal al blij zijn dat ik met mijn gezin een natuurramp of bv een panne met de wagen(bv onderweg op reis in afgelegen gebied)kan overleven.

Een beetje hoe onze voorouders al eeuwen doen of deden.

Voedsel kweken en opslaan voor langere tijd.

Is dit preppen ? Misschien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hij heeft zeer terechte punten in zijn speech. Met de nodige ervaring, een goede voorbereiding en top-equipment kan ik het met mijn gezin 5-8 dagen off grid doorbrengen in een 'harsh environment' met temperaturen 's nachts onder nul in een grillig klimaat zonder bevoorrading, sanitaire voorzieningen, elektriciteit en infrastructuur. Als dat twee weken langer zouden moeten doen, zou ik sterk betwijfelen of we dat allemaal zouden overleven.

[ATTACH=CONFIG]3935[/ATTACH]

(als je voedsel hier op raakt, krijg je hoe dan ook honger)

 

Ik hoop de BOB's nooit nodig te hebben om voor onbepaalde tijd in de wildernis te leven. Dat is inderdaad zeer risicovol, zeker met kinderen. De BOB is er voor de verplaatsing van huis naar BOL, inclusief voedsel + shelter voor 3-4 dagen/nachten. Een leven 'into the wild' spreekt wel tot de verbeelding, maar is zeer moeilijk te realiseren en zal veel levens kosten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ergens heeft hij wel een punt. Tijdens de grote depressie in de US , was het 1920 ?

Hebben ze in de staat New York een noodmaatregel moeten invoeren om geen herten meer te mogen jagen.

In die twee jaar van extreme armoede was het herten bestand in de staat New York verminderd met 85% en we praten hier over een populatie herten van 800 tot 900 duizend herten.

 

Groetjes Chin

 

Het interessante aspect hieraan was/ zal weer zijn, dat extreem arme mensen waarschijnlijk de crisis niet eens als crisis zullen ervaren, just business as usual voor hen, zij zullen de LAATSTE zijn die het loodje leggen, de rest van ons daarintegen...........................

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...