Ga naar inhoud
GENEGEERD

M90 slaapzak en toch koud gehad vannacht


Gast gebruikersnaam

Aanbevolen berichten

Gast gebruikersnaam

Over de M90 slaapzak wordt gezegd dat hij je ook warm houdt bij -30 graden. Nou, na vannacht eens de nieuwe aanwinst getest te hebben ben ik tot de conclusie gekomen dat dit in ieder geval voor de mijne (incl buitenhoes + lakenzak) niet geldt. Op een veldbed op een beschutte plek in de sneeuw werd ik toch om 03.30 uur wakker en voelde de slaapzakzijde waarop ik lag koud aan. Zo'n gevoel alsof je op een te koude vloer ligt. Op den duur zelfs vervelend koud, dus om 04.00 maar opgestaan.

 

Nou lag ik zo'n 50 cm boven de sneew en kon de koude lucht dus aan alle kanten erbij, echter als je in een schuttersputje moet slapen dan lig je direct op de koude grond.

 

Een nacht eerder op een matras in een beschut staande open veldschuur had ik dat probleem niet. Wellicht was de temperatuur in de veldschuur ietsjes hoger dan in het veld, de kou vanaf de onderzijde werd nu door het dunne matras tegen gehouden.

 

Ligt dit nu aan mij (kouwkleum?) of de M90? Of moet je met je isopak aan slapen bij de huidige winterse buitentemperaturen in NL in deze slaapzak?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 54
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

komt omdat je op een veldbedje lag de koude lucht gaat hieronderdoor en doordat je op de slaapzak ligt zonder matje drukken de vulling in elkaar en verlies ze de mogelijkheid om de warmte vast tehouden en wordt het koud.

daarom altijd een matje liefste met reflecterend materiaal eronder en probeer de koude luchtstroom tegen te gaan door bijvoorbeeld een tarp scheef van de grond over je heen te laten lopen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast gebruikersnaam
zo stoer man als jij moet een paar beren schieten en de bont op je bed zetten.maar ik vraag waarom je nu s'nacht buiten slaap?

 

Nou @Mrsjones dat berenvel gebruik ik om met Anieta voor de open haard te liggen ;)

 

Ik ben buiten gaan slapen omdat ik nog trauma's heb van legerslaapzak icm winterse koude. "Vroeger" op oefening (voor mijn nummer) heel veel kou geleden in dat ding. Alleen zijn onze (heerlijk warme) "burger" slaapzakken niet geschikt om te slapen tijdens een weekeind buschcraften, dus een stel M90'ers gekocht en die wilde ik nu ook eens bij "echte" NL koude testen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@gebruikersnaam . Het ligt er aan wat je zelf aan had denk ik . In mijn diensttijd heb ik buiten geslapen bij min 27 . Alle klederen moesten uit op uw slip na . De klederen werden tussen regen hoes en slaap zak gestoken . Hou je uw klederen aan had je kou . In ons geval had enkel uw aangezicht kou en natuurlijk veel kou bij het opstaan .

Grt Geert

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat het een combinatie van factoren is.

- Het is een bekend probleem dat de kant waarop je ligt veel kouder aanvoelt.

Door het gewicht van je lichaam pers je de binnenkant van de slaapzak waarop je ligt samen

Dit gaat ten koste van de isolatiewaarde.

-militaire grade slaapzakken dienen in samenwerking met militair koude uitrusting gebruikt worden.

Deze kleding heeft al hoge koudeisolatiewaarde, die -30 die genoemt wordt is in dat je in volledige koudegear in je slaapzak ligt.

-zorg dat je in een tentje en op de grond ligt, wind en tocht gaat ten koste van de isolatiewaarde.

Een tipje mijnerzijds, leg onder je slaapzak zo'n aluminium isolatie dekentje die je in een ehbo pakket vind.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast gebruikersnaam
@gebruikersnaam . Het ligt er aan wat je zelf aan had denk ik . In mijn diensttijd heb ik buiten geslapen bij min 27 . Alle klederen moesten uit op uw slip na . De klederen werden tussen regen hoes en slaap zak gestoken . Hou je uw klederen aan had je kou . In ons geval had enkel uw aangezicht kou en natuurlijk veel kou bij het opstaan .

Grt Geert

 

Ons werd verteld de kleren in de slaapzak te leggen, dat scheelde 's morgens weer wat opwarmtijd. Ik ben nog uit de tijd dat de slaapzak geen losse buiten- of binnenhoes had. Het was een geheel, met een losse "capuchon" om alles in op te bergen. Opgerold was het een waterafstotend rolletje, minder dan de helft van de omvang van een M90.

 

Maar dat was in de tijd dat er nog geschoten werd met keep en korrel ipv red dot ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Over de M90 slaapzak wordt gezegd dat hij je ook warm houdt bij -30 graden. Nou, na vannacht eens de nieuwe aanwinst getest te hebben ben ik tot de conclusie gekomen dat dit in ieder geval voor de mijne (incl buitenhoes + lakenzak) niet geldt. Op een veldbed op een beschutte plek in de sneeuw werd ik toch om 03.30 uur wakker en voelde de slaapzakzijde waarop ik lag koud aan. Zo'n gevoel alsof je op een te koude vloer ligt. Op den duur zelfs vervelend koud, dus om 04.00 maar opgestaan.

 

Nou lag ik zo'n 50 cm boven de sneew en kon de koude lucht dus aan alle kanten erbij, echter als je in een schuttersputje moet slapen dan lig je direct op de koude grond.

 

Een nacht eerder op een matras in een beschut staande open veldschuur had ik dat probleem niet. Wellicht was de temperatuur in de veldschuur ietsjes hoger dan in het veld, de kou vanaf de onderzijde werd nu door het dunne matras tegen gehouden.

 

Ligt dit nu aan mij (kouwkleum?) of de M90? Of moet je met je isopak aan slapen bij de huidige winterse buitentemperaturen in NL in deze slaapzak?

 

Vergeet ook niet dat die M90 zakken niet voor niets in de uitverkoop zijn. Het is oud defensie materiaal.... Neemt niet weg dat het icm met de regenhoes/bivyzak en lakenzak nog best goed te doen is bij -30. Je "fout" zat 'm in het feit dat je een halve meter van de grond lag. Veeg de sneeuw weg van de bodem, leg er wat dunne takken oid dan een tarp of oude handdoek en hierop je slaap/iso matje. Ik heb met een -5c slaapzak bij -15/18c comfortabel geslapen. Eerste nacht was koud doordat ik met alleen ondergoed sliep. De andere nachten sliep ik met thermo ondergoed (lange mouwen en broek) én sokken. Nergens last van gehad. De rijp lag op mijn slaapzak mdat je flink wat vocht verliest in je slaap, maar dat was geen probleem, die klopt je er zo vanaf. Maarja, dan aankleden bij -15c......terwijl je veters stijf staan van de vrieskou en je vingers na 2min al stijf worden.....

 

Eerste wat ik deed wanneer ik opstond, is sneeuw/water opzetten op de MSR Whisperlite int. Om een bak hete thee/koffie te zetten en om mijn handen te warmen.....:D dan snel aankleden en wat pushups doen omhet warm te krijgen (niet gaan zweten bij deze temps!)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast gerbewoner

Ik weet niet exact hoe het met de temperatuurrating van deze slaapzakken is, maar normaal heb je met een slaapzak te maken met twee tempraturen. De comfort- en de extreemtemperatuur.

 

De comfortemperatuur is die waarbij je nog lekker warm ligt te slapen. De extreemtemperatuur is degene waarbij je niet onderkoeld raakt. Je zal dus zeker de nacht overleven maar comfortabel is het niet.

 

Daarnaast heb je nog persoonlijke factoren. Waar ik in slaapzak a met 0 graden nog lekker lig te slapen ligt een ander te klappertanden. Je kan dus nooit zomaar zeggen dat een slaapzak tot -30 geschikt is. Proberen is altijd essentieel want dan weet je wat voor jou nog goed te doen is. En inderdaad niet zomaar op een strecther gaan liggen. Dat is vergelijkbaar met een hangmat en kijk maar eens op internet waat voor trucen men uithaalt om de nacht comfortabel door te komen in een hangmat. Onderdekens, isolatiematjes en noem maar op, alles om tocht onder de mat te beperken.Mogelijk had het al gescheeld als en jee tarp over je veldbed had gehangen om de wind te stoppen die er onderdoor wil.

 

Tenslotte kun je de temperatuurwaarde nog wijzigen door bijvoorbeeld een lakenzak van fleece in je slaapzak te leggen. Dat geeft weer extra isolatie.

 

Overigens weten fabrikanten heel goed hoe de tempartuurwaardes gemeten worden als ze dit door externe bedrijven laten doen. Door op de juiste plekken extra verdikkingen aan te brengen (op de plekken waar gemeten wordt) kun je de meting beinvloedden en dus een lagere exreemwaarde krijgen zonder dat dit terecht is.

 

Koude voeten zijn het ergste met slapen en daarom heb je slaapzakken met extra vulling bij de voeten. Erg lekker en dat kan net dat beetje extra zijn wat het verschil maakt tussen rillen en lekker liggen slapen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn slaapzak van het merk ajungilak,van +- 25 jaar oud voldoet nog steeds.Omdat ik momenteel met een verrekking in de rug sukkel,kan ik

hem nu niet testen.Misschien binnen enkele dagen,maar dan buiten,uit de wind en kleren altijd uit.

Kleren uiteraard in de slaapzak,wat niet in de slaapzak kan naast u leggen in een vuilzak,schoenen bvb.

Vroeger veel naar zwitserland,in de winter met sneeuw raketten boven de wolken slapen in de bergen.

Wat is dan het belangrijkste,goede slaapzak,matje,brander,en beschermd liggen uit de wind.sneeuwmuur bouwen met blokken.

 

grtn verkenner

Link naar reactie
Delen op andere sites

Over de M90 slaapzak wordt gezegd dat hij je ook warm houdt bij -30 graden. Nou, na vannacht eens de nieuwe aanwinst getest te hebben ben ik tot de conclusie gekomen dat dit in ieder geval voor de mijne (incl buitenhoes + lakenzak) niet geldt. Op een veldbed op een beschutte plek in de sneeuw werd ik toch om 03.30 uur wakker en voelde de slaapzakzijde waarop ik lag koud aan. Zo'n gevoel alsof je op een te koude vloer ligt. Op den duur zelfs vervelend koud, dus om 04.00 maar opgestaan.

 

Nou lag ik zo'n 50 cm boven de sneew en kon de koude lucht dus aan alle kanten erbij, echter als je in een schuttersputje moet slapen dan lig je direct op de koude grond.

 

Een nacht eerder op een matras in een beschut staande open veldschuur had ik dat probleem niet. Wellicht was de temperatuur in de veldschuur ietsjes hoger dan in het veld, de kou vanaf de onderzijde werd nu door het dunne matras tegen gehouden.

 

Ligt dit nu aan mij (kouwkleum?) of de M90? Of moet je met je isopak aan slapen bij de huidige winterse buitentemperaturen in NL in deze slaapzak?

 

Eigenlijk geef je het zelf aan.. Had je een matrasje op je veldbed ? De wind kan onder je veldbedje door waaien, net als in het hangmat-filmpje.

 

Windchill is een groter afkoeler dan, dan stilstaande lucht. In een schuttersputje heb je nauwelijks last van de wind.

 

Had je op een matje op de grond geslapen, dan had je het waarschijnlijk aanzienlijk warmer gehad.

 

(ik las pas later, dat anderen je dezelfde tip gaven.)

Link naar reactie
Delen op andere sites

@gebruikersnaam Heb zelf ook een keer in -19 buiten in de sneeuw geslapen dit was ook in mijn m90, het is wel verstandig om een zeiltje op 60/80 cm hoogte te hangen.

Zo hou je ook nog warmte vast, en kan je jezelf ook een beetje uit de wind houden. Zelf deed ik mijn kleren uit in de slaapzak, en stopte ze aan het eind bij me voeten.

Zelf slaap ik zonder matje maar het is wel een optie, prop deze dan tussen je gore tex hoes en de slaapzak zelf. ( Kan je er niet vanaf rollen )

En zorg dat je hem na gebruik altijd goed lucht, dit kan volgens mij ook invloed hebben op de temperatuur als je erin ligt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Twijfel niet aan je aankoop. Dit is de beste aanschaf die hebt gedaan. Alleen de uitvoering waaronder je het hebt getest waren wat jammer.

Nooit van de grond af slapen en in de wind. Op de grond dus (matje of wat dennentakken eronder) zorgen dat je uit de wind ligt en dat de luchtlaag onder je stil staat en geïsoleerd is.

En niet te warm in je slaapzak kruipen, alle kleding die je draagt wordt naar buiten toe steeds kouder. Des te meer tijd heb je nodig om deze kou weg te werken. Ik werk altijd met het drielaags systeem. En trek er twee uit vlak voor ik er in kruip. Ook even onthouden dat je een half uur voor het slapen, je schoenen los maakt. Zorgt voor warme voeten..

Laat je lichaam ook de tijd nemen om de slaapzak te verwarmen, niet met je hoofd dus in je slaapzak, maar je gezicht (mond/neus) altijd erbuiten (condensatie van ademlucht).

 

Volgende keer gewoon een matje, en uit de wind. Je zult zien dat het een perfecte slaapzak is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een ding wordt er wel vergeten hier; hoe groot is de kans dat je ooit bij -25 in het open veld in je slaapzak moet overleven?

Ik persoonlijk zie meer in het voorkomen van dit soort situaties,zorg dat je wel in een schuur;huis of wat dan ook terecht kunt ipv in een open veld situatie,voorkomen is beter als genezen.

Een goed improvisatie talent en kennis is belangrijker als een M90 slaapzak.

En ja; ik heb ook wel eens bij min 25 in een slaapzak moeten slapen in m'n diensttijd; bij sommigen waren zelfs tenen bevroren,niet bij mij,ik hield wel al m,n kleren aan en was zo kien om stiekem wel een beetje beschut hoekje te zoeken,niet volgens de regeltjes maar wel het beste.

Wat ik maar wel zeggen; gebruik je verstand en kennis,be an opportunist! Als het zover is,zul je net zien dat je super M90 net gejat, of zeiknat is,EN DAN?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast der_obergefreiter

op een veldbed gooide ik altijd een oude paardendeken onder mijn m90, ook als ik buitenzak gebruikte op wintertreffens . en als ik veldbed niet mee had zorgde ik voor vloer isolatie, je weet wel, wat je onder laminaat legt . werkt prima, weegt niks .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die buitenhoes, dat is een bivybag denk ik? Daar een isomatje inleggen scheelt een hoop!

 

Tocht is hier de vijand,advies van ( broer) prof. Soldaat : thermomatje gebruiken,iets te eten voor je gaat slapen,sokken en een muts en genoeg drinken.

Je hebt energie nodig voor het warmhouden van je lichaam,je hoofd is het warmte lek,je voeten verwennen met droge sokken en voor de rest proberen om zo droog mogelijk in je slaapzak te gaan.Droge lucht isoleert en het kost veel energie ( warmte ) om het natte te verwarmen.

 

Gegroet en veel warmte toe gewenst

Link naar reactie
Delen op andere sites

Net even mijn testje uitgevoerd.

 

Buiten temp - 4.1

 

Ben in een hangmat gaan liggen met een alumatrasje eronder. Zoveel mogelijk kleren uit gedaan en na een 30 minuten was het 28.5 graden in de slaapzak. De temperatuur was nog een het stijgen maar ik lag in een katoenen hangmat en het begon te sneeuwen en ik heb geen zin een een natte katoenen hangmat dus ik ben gestopt.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast gebruikersnaam
Twijfel niet aan je aankoop. Dit is de beste aanschaf die hebt gedaan. Alleen de uitvoering waaronder je het hebt getest waren wat jammer.

Volgende keer gewoon een matje, en uit de wind. Je zult zien dat het een perfecte slaapzak is.

 

Voordeel is dat ik het nu al weet en er niet pas achter kom als ik echt ver van de buitenwereld ben ;) Als ik er nog de tijd voor krijg eens een nachtje proberen met zo'n zilveren deken, dat neemt de minste plaats in. En anders heb ik nog zo'n zilverkleurige mat liggen die je voor de voorruit van de auto legt bij vorst, that'll do the trick

 

Van de andere kant is de kans groter dat ik het te warm heb groter dan dat ik het te koud heb want boven 0 graden werkt de M90 ook op een veldbed zonder ondermat soms te goed.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast gebruikersnaam
Net even mijn testje uitgevoerd.

 

Buiten temp - 4.1

 

Ben in een hangmat gaan liggen met een alumatrasje eronder. Zoveel mogelijk kleren uit gedaan en na een 30 minuten was het 28.5 graden in de slaapzak. De temperatuur was nog een het stijgen maar ik lag in een katoenen hangmat en het begon te sneeuwen en ik heb geen zin een een natte katoenen hangmat dus ik ben gestopt.

 

In het begin was het ook prima (heerlijk warm zelfs), echter na zo'n uur of 6 kwam de kou opzetten. Als ik hier al de tips en ervaringen lees dan moet ik zeggen dat ik in een tochtige omgeving, net boven de sneeuw op een veldbed zonder ondermat eigenlijk best tevreden mag zijn met mn M90.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...