Ga naar inhoud
GENEGEERD

Eigen groente & fruit verbouwen


CGPrepper

Aanbevolen berichten

Ieder voorjaar heeft Aldi fruitbomen te koop voor E 4,99. Verschillende staan hier in de tuin en doen het prima.

Boerenbond/Welkoop heeft in het voorjaar goede uitverkoop prijzen van fruitbomen. Maar ja, wel hopen dat er dan nog tussen zit wat je hebben wil.

In Belgiƫ liggen de prijzen lager dan in NL en er is volop keus.

De opbrengst valt de eerste jaren wel tegen: slechts enkele kilo's appels en peren.

Sommige fruitbomen slaan een jaar over = geen fruit. Het duurt heel wat jaartjes voordat een fruitboom voldoende vruchten geeft om er maanden van te kunnen genieten.

En van de kers genieten de vogels soms het meest. Grote netten zijn dan bijna een must; of heel veel bomen planten.

Zwarte bessen, blauwe bessen, kruisbessen, enz. geven meteen veel vruchten en nemen veel minder plaats in. Lekker als sap en jam. Niet duur in aanschaf

Abrikoos wordt niet zo groot en is makkelijk tegen de zuidmuur te plaatsen. Als die eenmaal goed aanslaan geven ze veel fruit.

Framboos groeit prima. Loopt wel door de hele tuin heen = scheuten steeds verwijderen. Met de gele niet zo'n succes: de vruchten vielen allemaal snel uiteen. De rode doet het het beste.

Vijgen doen het op een beschutte plek ook goed en groeien behoorlijk snel op de juiste grond.

De mispel is moeilijk te verkijgen, een mooie boom met een wirwar aan takken; maar de vruchten smaken verrukkuluk....

Keus te over dus.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 159
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

ow btw die klimplanten van 3 euro is voor een set van 5 waarvan 2x druif en 2x kiwi.. (en 1 loze voor de looks) is dus niet verkeerd al had ik liever die andere aanbieding, dacht mail de aldi even of ze nog hebben staan maar aldi heeft geen mail

Ā 

@sandokan ik heb ook geen hybride gekocht

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb onlangs een bestelling gedaan bij Mozybeau Farms in de USA via Ebay

http://www.ebay.de/itm/101-VARIETIES-HEIRLOOM-NON-HYBRID-GARDEN-SURVIVAL-SEED-CACHE-WITH-15-HERB-PACK-/280894771331?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item4166a21083

Ā 

Supersnelle verzending, geen problemen met douane en maar liefst 101 verschillende soorten Non Hybride en biologische zaden.

Enige nadeel is dat het aantal zaadjes dat in een verpakking zit niet altijd veel is en zeker niet zoveel als ik de oorspronkelijke aanbieding staat.

Ook is het aanbod dat verstuurd is aanzienlijk anders dan hetgeen op de site vermeld staat.

Ā 

Super voordeel is echter de enorme verscheidenheid aan zaden en soorten, en dat maakt voor mij de misleidende aantallen zaden weer redelijk goed.

Ā 

Om maar wat te noemen:

4 verschillende soorten wortel

4 verschillende soorten paprika

6 verschillende soorten sla

5 verschillende soorten kiemzaden

11 verschillende soorten tomaten (en een paar zeer exotisch uitziende: jammer dat we te laat zijn om deze te proberen)

8 verschillende soorten meloenen

en nog veel en veel meer

Ā 

+ bonus van 16 verschillende soorten (keuken en medicinale) kruiden.

Ā 

Ook een paar dingen waar je weet wat minder aan hebt (zoals een 100 tal zaden van ca 5 verschillende granen) maar al met al valt het me echt heel erg mee en vind ik het de prijs meer dan waard.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klinkt goed allemaal Cardhu!

Ā 

11 verschillende soorten tomaten (en een paar zeer exotisch uitziende: jammer dat we te laat zijn om deze te proberen)

Ā 

Ik zou het nog lekker doen hoor, heb zelf ook pas een week of 2 geleden tomatenzaadjes geplant ( in minipotjes, in een klein plastic kasje (20 x 40 cm ofzo) en die zijn net aan het opkomen. Met die vrieskou die we nu in juni hebben schiet het toch allemaal niet op ... Dus gewoon even binnen voorzaaien, dan moet het prima lukken toch? Succes :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Jester.

Ik heb mijn terras al zo vol met tomaten. Ach, dan kunnen die paar er ook nog wel bij :)

Er zitten er een paar bij die echt grote vruchten zouden moeten geven, dus ben echt heeel benieuwd.

Ā 

@08091981

Daar heb je inderdaad een belangrijk punt. Maar, dan kan ook weer interessante kruisingen opleveren.

Ik ga echter slechts 1 soort opkweken die mij erg mooi lijkt. Aangezien de tomaten die ik nu op mijn terras heb staan al bloemen krijgen, ben ik voor kruisbestuiving met deze nieuwe tomaten niet zo bang.

Voor die zover zijn dat ze bloeien hebben we het einde juli of nog later.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zijn er hier ook mensen die dan ervaring hebben met biologische bestrijding ?

Bv, mijn stekelbeze (kruisbessen in AN) zitten vol met rupsen van het koolwitje, nu vind ik dat wel een mooi vlindertje, maar ze moeten mijn planten niet opvreten :(

Tot vorig jaar heb ik ze wel eens gespoten met gewone bestrijdingsmiddelen, maar dat wilde ik dit jaar eens niet doen. Is bv brandnetelgier hier een nuttig alternatief ?

Ik heb zelf zandgrond in mijn tuin, en bv uien en prei zitten ook gegarandeerd vol met maden. Heeft hier iemand ervaring met biologische bestrijding ?

Wortelen is zo ie zo onder insectengaas, anders zitten ze vol wormpjes van de wortelvlieg.

Tips voor slakkenbestrijding ? Ook altijd welkom. Ik heb al gehoord van een bepaalde soort eend die de slakken zou opeten, maar laat die de rest van je planten dan met rust ? Anders zit ik daar met hetzelfde probleem als met kippen, die eten die slakken ook op, maar ze wroeten je tuin ook onderste boven natuurlijk. Is niet zo interessant bij pas gezaaide bedden :(.

En de katten van de buren, die hebben ook zo een voorliefde om in een pas gezaaid groentenbed hun gevoeg te doen. Nu ben ik net een boek aan het lezen (surviving the economic collapse van Fernando Ferfal Aguirre) waarin wordt beschreven dat kat wel best te eten is. Maar voorlopig wil ik mijn buren nog te vriend houden...

En last, but not least, bladluizen, ook met brandnetelgier ?

Ik weet ook dat Pyrethrum een biologisch insecticide bevat, zijn er mensen die weten of je dat makkelijk kan kweken en bereiden of niet ?

Alle tips en suggesties welkom.

Bedankt op voorhand.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had laatst verschillende kruiden en groente geplant in bakken (omdat ik geen tuin heb) en zag dat er veel van die kleine witte beestjes op zaten (geen flauw idee wat ze zijn). Ik heb toen buiten wat van die lieveheersbeestjes(kevertjes zijn het geloof ik) gehaald en zij maakten mijn kruiden en groenten weer helemaal schoon. Nu ben ik geen tuinier maar toch interessant om dit zo te zien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zijn er hier ook mensen die dan ervaring hebben met biologische bestrijding ?

Bv, mijn stekelbeze (kruisbessen in AN) zitten vol met rupsen van het koolwitje, nu vind ik dat wel een mooi vlindertje, maar ze moeten mijn planten niet opvreten :(

Tot vorig jaar heb ik ze wel eens gespoten met gewone bestrijdingsmiddelen, maar dat wilde ik dit jaar eens niet doen. Is bv brandnetelgier hier een nuttig alternatief ?

Ik heb zelf zandgrond in mijn tuin, en bv uien en prei zitten ook gegarandeerd vol met maden. Heeft hier iemand ervaring met biologische bestrijding ?

Wortelen is zo ie zo onder insectengaas, anders zitten ze vol wormpjes van de wortelvlieg.

Tips voor slakkenbestrijding ? Ook altijd welkom. Ik heb al gehoord van een bepaalde soort eend die de slakken zou opeten, maar laat die de rest van je planten dan met rust ? Anders zit ik daar met hetzelfde probleem als met kippen, die eten die slakken ook op, maar ze wroeten je tuin ook onderste boven natuurlijk. Is niet zo interessant bij pas gezaaide bedden :(.

En de katten van de buren, die hebben ook zo een voorliefde om in een pas gezaaid groentenbed hun gevoeg te doen. Nu ben ik net een boek aan het lezen (surviving the economic collapse van Fernando Ferfal Aguirre) waarin wordt beschreven dat kat wel best te eten is. Maar voorlopig wil ik mijn buren nog te vriend houden...

En last, but not least, bladluizen, ook met brandnetelgier ?

Ik weet ook dat Pyrethrum een biologisch insecticide bevat, zijn er mensen die weten of je dat makkelijk kan kweken en bereiden of niet ?

Alle tips en suggesties welkom.

Bedankt op voorhand.

Ā 

Tegen bladluis kan je het beste spiritus met water mengen en dat op de plant spuiten, geen brand spiritus maar drink spiritus.

ook zou je lieveheersbeestje kunnen kopen.

en voor slakkenbestrijding kan je het beste gewoon een middeltje in de winkel kopen, et liefst zo chemisch mogelijk want die krengen zijn niet dood te krijgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tegen slakken:

Als je in staat bent om een soort schuttinkje rond je tuin te maken kun je die over een breedte van een cm of vijf insmeren met een mengsel van smeervet en groene zeep,hier komt geen slak meer over heen.

.Bladluizen;

Ik weet niet of het in klein verpakking verkrijgbaar is maar ik heb goede ervaring met pirimor,een vrij onschuldig goed werkend middel;

http://www.syngenta.be/nl/3__2__5__pirimor.cfm

Ā 

CGprepper;wat is "drink" spiritus,of bedoel je gewoon sterke drank?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vraag me af hoe planten op sterke drank reageren;)

Ā 

nou soms krijgt ie de hik of word hij een beetje agressief, dat verschilt per plant.:o

Ā 

Maar het doet de planten geen kwaad, ik doe het al 3 jaar lang en nog steeds geen enkel probleem er mee gehad, ook geen last meer van bladluizen dus

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Dick Berts

Hallo mede preppers. Niets heeft zoveel potentie als zaad. Een paar zakjes groentezaden kost bijna niks. Een beter ruilmiddel zal er straks niet zijn. Dus ook als je zelf niet wilt gaan tuinieren, is dit een super investering. Ik ken ervaren tuinders die totaal geen zaad in voorraad hebben. Bij shit+fan kunnen ze van mij zaden krijgen, met de afspraak; eet eerst je eigen buik vol en breng de rest van de oogst dan bij mij.

Ā 

Toen ik 16 was, heb ik een moestuin gehad, maar dat is lang geleden. Ik ben nu allerlei boeken aan het lezen over tuinieren en ik zoek uiteraard op internet. Daar deed ik net een belangrijke ontdekking; Vooral in de winter gaat verse groente natuurlijk een probleem worden. De meest winterharde soort is boerenkool. Onze voorouders leefden vroeger soms een hele winter alleen op boerenkool!! Het is bovendien een makkelijk te kweken soort, die niet gauw ziek wordt. Even flink propaganda maken dus;

Ā 

PREPPERS: KOOP BOERENKOOLZAAD, DE MEEST WINTERHARDE SOORT DIE JE DE (HONGER)WINTER DOOR KAN HELPEN !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kun groene zeep met water mengen in een spuit werk goed tegen bladluis.tegen slakken gebruikt ik stukje scherpe schelpen ( kippengrit) ,sla plant ik in bakken om te beschermen en laap ook de kippen weleens los, ze eten graag alle beesjes aleen opletten bij jonge planten . Ze pikken anders alles eruit. Ben dol op tuinieren boek van john seymour.en gebruik veel parden poep in mij compost, voordeeltje van kinderen op paardrij les.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...