Ga naar inhoud
GENEGEERD

Hout op en dan?


Aanbevolen berichten

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 73
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Weet er iemand waar je zo een brikettenpers kan kopen, behalve op internet?

 

Geen idee, ik heb er 1 bij de Nuon besteld. Die hebben een webshop waar iedereen wat kan bestellen. Kost 14,95 dacht ik, excl verzendkosten. Dat ding werkt bij mij prima, maar het duurt wel lang voordat je briketten volledig droog zijn (in m'n koude schuur na een maand nog niet droog).

Link naar reactie
Delen op andere sites

vooral doen geverfd en gelakt hout stoken, ben blij dat je mn buurman niet bent

jouw schoorsteenbrand zou dus ook mijn huis afbranden

 

altijd schoon hout stoken, behandeld hout moet je 3x behandelen, nu niet, dan niet nooit niet

 

Liever geverfd en gelakt hout stoken, dan bevriezen. Als je mag kiezen dan natuurlijk droog en schoon hout, maar heb je die optie niet meer dan stook ik alles :)

 

Edit: er zijn hier meer kachel-kenners en mijn kennis is erg minimaal. Ik heb geen schoorsteen; stel ik koop een allesbrander en voer de uitlaat via de buitenmuur naar buiten, moet ik die pijp buitenshuis nog tot een bepaalde hoogte maken?

Link naar reactie
Delen op andere sites

dR3: hoogte van de schoorsteen is idealiter boven de dakrand denk ik maar dat gaik hier niet redden.

 

Ja, vanwege de 'trek' en omdat de meeste schoorstenen binnen zitten denk ik. Ik heb een vrijstaand huis en geen schoorsteen, dus hoop dat een pijp via de buitenmuur een oplossing kan zijn. Hogere pijp is ook dan vast beter, maar met een allesbrander heb je hopelijk minder rook uitstoot.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Uitwerpselen van grazers -paarden en koeien- branden idd goed als ze gedroogd zijn. De stank valt reuze mee met de verbranding. Turf is wat ze al honderden jaren gebruiken, je moet het alleen maar weten te vinden en op te graven...maar daar valt wel wat over te lezen wed ik. Alcohol word ook redelijk veel gebruikt, voornamelijk in armere landen, en is ook redelijk makkelijk zelf te maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geen idee, ik heb er 1 bij de Nuon besteld. Die hebben een webshop waar iedereen wat kan bestellen. Kost 14,95 dacht ik, excl verzendkosten. Dat ding werkt bij mij prima, maar het duurt wel lang voordat je briketten volledig droog zijn (in m'n koude schuur na een maand nog niet droog).

 

Hm, geeft wel vertrouwen, een energie maatschappij die briketten persen aanbied. :rolleyes:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Liever geverfd en gelakt hout stoken, dan bevriezen. Als je mag kiezen dan natuurlijk droog en schoon hout, maar heb je die optie niet meer dan stook ik alles :)

 

Edit: er zijn hier meer kachel-kenners en mijn kennis is erg minimaal. Ik heb geen schoorsteen; stel ik koop een allesbrander en voer de uitlaat via de buitenmuur naar buiten, moet ik die pijp buitenshuis nog tot een bepaalde hoogte maken?

 

je weet dat je door gelakt en ander behandeld hout schoorsteenbrand krijgt?

dan zit ff niet met je bevriezing probleem, maar dat is ook maar tijdelijk, zonder huis ben je nog verder van uh geen huis

Link naar reactie
Delen op andere sites

je weet dat je door gelakt en ander behandeld hout schoorsteenbrand krijgt?

dan zit ff niet met je bevriezing probleem, maar dat is ook maar tijdelijk, zonder huis ben je nog verder van uh geen huis

 

Dat weet ik niet (geen kachel expert), volgens mij moet je vaker vegen (idem bij nat hout, papier, karton) maar ik kan het mis hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gelakt hout mag je niet verbranden omdat dan allerlei zeer schadelijke en giftige stoffen in je rook komen te zitten.(vinden je buren ook leuk) Een normale houtkachel haalt (vrijwel) nooit de hoge temperaturen die nodig zijn om ook die giftige en schadelijke stoffen afdoende te verbranden.Daarnaast heeft een normaal kanaal geen rookgaszuivering, wat een vuilverbrandingsoven wel moet hebben.

 

Schoorsteenbrand ontstaat wanneer er een opeenhoping van brandbare stoffen in het schoorsteenkanaal ontstaat, en je dan bv ineens op een koude dag de kachel extra heet opstookt.

 

Die opeenstapeling is het minst bij een voldoende heet vuur met goed hout(beuk, eik, berk, es). Maar ook bij deze houtsoorten kan het voorkomen als je het vuur knijpt( het is nu lekker warm, dus doe ik de luchttoevoer bijna helemaal dicht). Bij knijpen krijg je veel meer rookontwikkeling, ook niet fijn voor de buren, en een lagere rookgastemperatuur met meer onverbrande stoffen in de rookgassen. Iemand die de kachel knijpt moet zijn kachel dus beter leren kennen want hij/zij heeft dan gewoon teveel hout op het vuur gegooid.

 

Bij verbranding van papier, karton, en minder goede houtsoorten http://huis-en-tuin.infonu.nl/diversen/40679-welk-hout-is-het-beste-geschikt-voor-uw-kachel-of-openhaard.html

komt er al meer aanslag in het kanaal. Dit kan voorkomen/verminderd worden door voldoende heet te stoken, maar dat lukt niet altijd.

Plastic en andere niet in het vuur thuishorende rotzooi geeft niet alleen een enorme milieuvervuiling, maar ook nog eens veel brandbare aanslag in het schoorsteenkanaal.

Kortom, als je veel, of slecht stookt zul je je kanaal ten minste 2x per jaar moeten laten vegen om het risico van schoorsteenbrand te verminderen.

 

(schoorsteenbrand in een goed rookkanaal hoeft helemaal niet zo erg te zijn, wel spectaculair in het donker, gewoon de luchttoevoer geheel afsluiten en dan dooft het normaal gesproken vanzelf uit.Wel de volgende dag even het kanaal raggen(of zoals een oude kennis het doet, even een schot hagel er doorheen jagen)

 

Het probleem bij schoorsteenbrand ontstaat meestal met een slecht of verwaarloosd rookkanaal. De hitte kan zich dan een weg door de kanaalwand zoeken en omringende materialen in de brand steken, of vonken kunnen brandbare materialen in de buurt van de schoorsteen in de fik steken(rieten kap, droog mos in de dakgoot, de houten dakkapel van de buren etc. etc.. En dan heb je dus een probleem, zeker na shtf in de winter:p )

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...
@chulodogo,

 

Wat dacht je van krantenpariepulp, eventueel gemixt met zaagsel of kettingzaagsnippers en dan in een goedkoop persje als deze.

http://www.nuonenergiewinkel.nl/9009/papierpers-om-briketten-te-maken

 

het apparaatje is niet heel sterk, maar als je rustig aan doet...en voor dat geld....

 

Driehart

 

bedankt voor de tip driehart, dat ding had ik idd al gezien en overwogen, dan ga je op yt kijken, en iedereen kraakt dat ding totaal af. en die compound press schijnt de bom te zijn..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou het toch gewoon op hout houden, als er echt geen hout meer is dan zal er ook niks anders meer zijn?

Zit natuurlijk niet in een stad dan houd het snel op.

 

Heb een paar jaar hout op voorraad.

Zeker voor nog eens 5-10 jaar motorzaagspullen voor hout klein te maken, daarna wordt het bijl en zaag werk....

Ik ga ervan uit dat je gewoon een aantal weken bezig bent met je stookhout organiseren voor de winter..

Ben nog wel aan het peinzen over een goede handkar, een paar kuub hout verplaatsen is wel zwaar werk.....

 

Als het moet goed isoleren en met 10-15 man de ruimte warm houden..........

 

Grt

Kans

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je de compound press overweegt....

Laat dan de staalboer die hier op het forum bij marktplaats zijn diensten aanbiedt een mal maken van rvs, met gaten erin.

Die ontploft niet....

 

Driehart

 

Helaas maken we geen mallen, dat doen onze klanten, maar alles kan geregeld worden natuurlijk...

Link naar reactie
Delen op andere sites

@marco v,

 

Een buisje zagen op een cm of 15 en de opdrachtgever boort er zelf gaten in....

Dat moet toch lukken... Zeker met de diversiteit een forumcapaciteiten hier.

Iedereen zijn dingetje en samen lukt het.

Wellicht kan jij met een persoonlijke handeling nog wat betekenen.

Ja, ik daag je hierbij uit. kijken hoever ik kan gaan.

Met de beste bedoelingen. Ik waardeer je aanbod wat je hebt gedaan!

 

Driehart

Link naar reactie
Delen op andere sites

@marco v,

 

Een buisje zagen op een cm of 15 en de opdrachtgever boort er zelf gaten in....

Dat moet toch lukken... Zeker met de diversiteit een forumcapaciteiten hier.

Iedereen zijn dingetje en samen lukt het.

Wellicht kan jij met een persoonlijke handeling nog wat betekenen.

Ja, ik daag je hierbij uit. kijken hoever ik kan gaan.

Met de beste bedoelingen. Ik waardeer je aanbod wat je hebt gedaan!

 

Driehart

 

 

Een buisje zagen kan altijd, een stuk of 100 ook, geen enkel probleem.

Natuurlijk voor een speciale prepperprijs...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...