Ga naar inhoud
GENEGEERD

Hout op en dan?


Aanbevolen berichten

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 73
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Kijk eens naar een rocket mass heater. Als je hem goed bouwd komt er alleen waterdamp uit de schoorsteen en is de afgastemperatuur niet hoger dan een graad of 40. Dat kun je makkelijk af met een buisje uit het raam.

 

Lol. Dat zou ik alleen proberen als je appartementje op de begane grond is, anders heb je kans dat je met inboedel en al bij je onderburen in de woonkamer beland. Zo'n ding weegt al snel een paar ton.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lol. Dat zou ik alleen proberen als je appartementje op de begane grond is, anders heb je kans dat je met inboedel en al bij je onderburen in de woonkamer beland. Zo'n ding weegt al snel een paar ton.

Daarom dus een sjouwbara/draagbaar kacheltje met schoorsteenpijp waarin briketten passen en eventueel wat hout.

Gebouwd op effcicient verbranding en praktisch te onderhouden.

Waar ga ik kijken?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast gerbewoner

Als je hem echt groot bouwt wel, maar met 200 kilo kun je een heel eind komen. Ben twee weken geleden gaan kijken naar zo'n ding zonder de massa voor in de ger. 3 60 liter vaten op elkaar met aan het onderste vat een uitstulpping voor de stookkamer. De bovenkant werd 800 graden, afgastemperatuur 70 graden. Dus met een wat langere omweg moet je die temperatuur wel naar beneden kunnen krijgen en hij was verder ook niet zo massief.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast gerbewoner
Daarom dus een sjouwbara/draagbaar kacheltje met schoorsteenpijp waarin briketten passen en eventueel wat hout.

Gebouwd op effcicient verbranding en praktisch te onderhouden.

Waar ga ik kijken?

 

Als je het echt goed wilt hebben hier. Eigenlijk moet je met iedere tentkachel wel uit kunnen komen.Moosecamp heeft ook een aardig assortiment en als je het uit Engeland kan halen is Windy Smithy ook wel aardig. Die heeft hele leuke range cookers met een een oventje erin. SHTF is immers altijd leuker met een stukje appeltaart erbij.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank voor de link. Ik dacht aan een iets kleiner model.

Ik wil de kachel opbergen totdat deze nodig is dus de verplaatsbaarheid door één persoon is belangrijk.

Ik ben maar alleen maar de kook-mogelijkheid is natuurlijk verplicht.

Dus op zoek naar een handel met houtkacheltjes...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast gerbewoner
Dank voor de link. Ik dacht aan een iets kleiner model.

Ik wil de kachel opbergen totdat deze nodig is dus de verplaatsbaarheid door één persoon is belangrijk.

Ik ben maar alleen maar de kook-mogelijkheid is natuurlijk verplicht.

Dus op zoek naar een handel met houtkacheltjes...

Kijk eens goed naar de maten. Dit zijn kleine kacheltjes. De kleinste weegt maar iets van 19 kilo En is 27cmx27x50cm. Poten en schoorsteen gaan in de vuurkamer dus een compact geheel. Hoe klein had je het willen hebben dan?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kan dan beter hout uit verlaten gebouwen slopen (raam en deurkozijnen bijv). Brandt een stuk beter. Boomstammetjes moeten eerst gedroogd worden voordat ze goed fikken.

 

vooral doen geverfd en gelakt hout stoken, ben blij dat je mn buurman niet bent

jouw schoorsteenbrand zou dus ook mijn huis afbranden

 

altijd schoon hout stoken, behandeld hout moet je 3x behandelen, nu niet, dan niet nooit niet

Link naar reactie
Delen op andere sites

Al bijna 10 jaar stook ik in mijn houtkachel ,zaag zelf bomen,kloof het met de hand en met http://www.tuinmachinesmarcvanbael.be/page22.html deze.

Ik stook in de koude maanden zeven dagen in de week en gebruik de cv bijna niet. Gebruik zo weinig mogelijk hout.

Wanneer ik niet in staat ben om zelf te zagen kom ik regelmatig aan afvalhout en koop ik ook wel hout.voor de hele koude dagen heb ik bruinkool briketten voor in de nacht.

Is altijd nog goedkoper dan gas en je hebt het twee en soms wel vier keer warm van dezelfde m3 hout.

 

In geval van nood ,zaagsel ,bielzen,tuinmeubilair,oude kranten en alles wat ik kan vinden. Zelfs als het hout niet op rantsoen is zie ik overal kachelhout en scharrel ik alles bij elkaar. Ik lijk wel een kip

 

 

Het is de lekkere warmte waarvoor ik stook ook al is het een hoop werk en in de winter moet je regelmatig naar buiten brrrrrrrrrrrrrr

 

Gegroet

 

PS staat er een boom in de weg , kettingzaag en het probleem is opgelost

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Dank voor de inks!

Deze lijkt me wat: http://www.gaswinkel.com/houtkachels/turbohoutkachels.htm

Kleinste model is voldoende om de woonkamer ruimschoots te verwarmen.

Doet het ook met briketten en is sjouwbaar genoeg?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank voor de link. Ik dacht aan een iets kleiner model.

Ik wil de kachel opbergen totdat deze nodig is dus de verplaatsbaarheid door één persoon is belangrijk.

Ik ben maar alleen maar de kook-mogelijkheid is natuurlijk verplicht.

Dus op zoek naar een handel met houtkacheltjes...

 

Kijk maar eens hier ook een goede ,leuke prijs en nog te versjouwen .De kachelpijp past in de kachel.

http://www.varg-outdoor.nl/webshop.html?page=shop.product_details&flypage=flypage.tpl&product_id=521&category_id=82

 

Gegroet

 

Ps. Mooie plaatjes hier https://www.google.nl/search?q=frontier+stove&ie=UTF-8&oe=UTF-8&hl=nl&client=safari#biv=i|7;d|n8YmC0dwbM2TcM:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als de SHTF dan gaat men vooral in de winter hout verzamelen om warm te blijven maar ook om te koken.

De mensen in de grote steden krijgen op een gegeven moment het probleem dat hout in de vorm van bomen op raakt.

In de tweede wereldoorlog begonnen mensen aan houten deuren,kasten,stoelen,schuren,enz,

Toch is dat een deel v/d oplossing.

Koop zoveel mogelijk dingen van hout ipv kunststof. Gebruik echt hout voor kastplanken ipv spaanplaat. Enz

Als de shtf uitbreekt direct beginnen met inslaan van hout. Niet wachten tot de winter en/of tot je voorraad brandstof op is.

Momenteel is mijn huis netjes opgeruimd, maar tijdens een shtf heb heb ik zeker geen problemen mee om en paar kuub hout in mijn keuken te bewaren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Interessante link! Meer gericht op (ook) koken dan mijn linkje.

Ook meer gericht op opbergen.

Alleen de schoorsteen moet naar buiten kunnen dus daarvoor moet er extra pijp aan. Dat kan denk ik wel, maar welk diameter is in gebruik?

 

Ik zie zo snel geen aslade? Dus reinigen is de kachel als geheel leegschudden?

Dat is misschien wat minder, maar prijsverschil kan dit compenseren.

 

Hier: http://www.bushcraftuk.com/forum/showthread.php?t=77049 staan meer foto's met zelfs een tweak!

Ik zet de stove op m'n verlanglijstje!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Interessante link! Meer gericht op (ook) koken dan mijn linkje.

Ook meer gericht op opbergen.

Alleen de schoorsteen moet naar buiten kunnen dus daarvoor moet er extra pijp aan. Dat kan denk ik wel, maar welk diameter is in gebruik?

 

Ik zie zo snel geen aslade? Dus reinigen is de kachel als geheel leegschudden?

Dat is misschien wat minder, maar prijsverschil kan dit compenseren.

 

Hier: http://www.bushcraftuk.com/forum/showthread.php?t=77049 staan meer foto's met zelfs een tweak!

Ik zet de stove op m'n verlanglijstje!

 

Mooi review ,als je een aslade hebt ligt er altijd as waarop je stookt.ik heb een houtkachel die moet een laagje as hebben daardoor brand het vuur beter.in de winter(ik stook dan 7 dagen per week)moet ik 1x per 3 tot 5 weken de overtollige als verwijderen.dat valt dan dus wel mee.

 

Inderdaad het is een kachel gemaakt om te vervoeren , daarnaast is de uitneembare deksel een must als je echt wil koken.ik zet wel eens een pannetje water boven op de kachel .Pfff dan moet ik het wel erg heet stoken voordat het water kookt,omdat ik geen deksel heb zodat de pan rechtstreeks boven het vuur komt.

 

Nog een voordeel van deze kachel is dat je tijdens een shtf in de zomer buiten kunt koken en alle extra warmte buiten laat.

Bij varg outdoor verkopen ze ook nog een waterverwamer die je aan de schoorsteen kan hangen als een soort boiler.

Je kunt hem in een tent plaatsen dmv de speciale doorvoer en in het bos met de vonkenvanger.

 

Nu ik dit allemaal zo schrijf, waarom heb ik er zelf geen.......?

 

Gegroet

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Dat. is. de. beste. kachel/stove. ever! Hele mooi prijs ook nog eens. Geweldig. Bedankt @jobs voor de Bushcraft review, ik ben nu helemaal om. Deze komt nu op mijn lijstje. Ik heb een schuur met een ongebruikte schoorsteen :D Heb er helemaal zin in.

Als er meer zijn die deze willen aanschaffen, laat het weten, misschien kunnen we korting krijgen als we er meer tegelijk aanschaffen? Met de stijgende gas en electriciteitsprijzen ga je dit er zeker uithalen, en natuurlijk gewoon een goede prep of leuk voor bij de barbecue! Ja, ik ben enthousiast ;)!

 

Zo te zien zijn we al met z'n 3 a 4'en?

Hier een uitpakfilmpje

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor ons geldt de vraag niet zo omdat we aan een bosrand wonen. Eer dat dat allemaal opgezaagd is door derden. En zelf hebben we een voorraad omdat we altijd al op houtkachels koken en ermee verwarmen.

 

Maar gesteld dat er nu niets meer is. Ik heb wel eens gehoord dat paardenmest ook branden kan? Nou, daar hebben we enorme bergen van liggen, dus drogen en persen en in de kachel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja lijkt voor mij ook een rare gedachten ''geen hout meer", woon daarbij ook aan de bosrand van de Veluwe dus dat moet geen probleem zijn ;)

Maar inderdaad vuur maken met uitwerpselen, heb ik ook wel eens iets over gehad. Daarbij blijft het lang branden, en houdt het misschien ongedierte/insecten weg ??

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja lijkt voor mij ook een rare gedachten ''geen hout meer", woon daarbij ook aan de bosrand van de Veluwe dus dat moet geen probleem zijn ;)

Maar inderdaad vuur maken met uitwerpselen, heb ik ook wel eens iets over gehad. Daarbij blijft het lang branden, en houdt het misschien ongedierte/insecten weg ??

 

Of het stinkt zo hard dat niemand meer in de buurt wil komen.

 

En how about Veen. Turf. Weer ouderwets steken? moet dat wel net bij je in de buurt zijn natuurlijk. En dan is het ook nog niet droog.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...