Ga naar inhoud
GENEGEERD

Messen, bijlen en machetties


tim!

Aanbevolen berichten

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 278
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Persoonlijk zou ik de machete en tomahawk op mijn rug dragen. En in elke hand een pistoolkruisboog om de eerste aanvallende zombies een pijltje tussen hun ogen te planten. Pistoolkruisbogen op de grond gooien. Mijn (imaginaire want in NL verboten) werpsterren pakken en gooien. Daarna gaan hakken. BANZAI!!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bijlen : Fiskars X15 lengte 60 cm voor hakken & splijten, X5 lengte 22,6 cm handig voor het kleinere hak werk.

Zaag : Draadzaag voor allerlei situaties makkelijk en klein om mee te nemen, en je kan er alles mee door zagen.

En eigenlijk zit ik er nog over te denken om een Cold steel latin machete 21 of 24 inch te halen voor op het been.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast der_obergefreiter

Wat ik me wel eens afvraag is hoeveel mensen beseffen dat je in een close combat situatie , zoals met een mes , erg dicht bij je opponent bent . Je zijn adem hoort, hem in zijn ogen kijkt , bijna zijn hart hoort kloppen . En als dan toesteekt zijn bloed over je hand voelt lopen. Je hopelijk direkt een slagader raakt , maar je dus ook zijn ogen ziet breken als je de fout maakt om er in te kijken . Een laatste zucht , een samen trekken van het lichaam , een rilling . Dat was het dan, je hebt iemand dood gemaakt .Wie dat heeft meegemaakt weet waar ik over praat . Wie dat niet heeft meegemaakt raadt ik ten zeerste aan om bij zichzelf te rade te gaan : kan ik dat ,wil ik dat . Want het is iets waar je nog regelmatig over gaat dromen en gillend van wakker wordt . Een schot van. Afstand is een stuk minder erg, al zal de eerste je ook echt niet koud laten als de adrenaline gezakt is . (sorry , Ipad, dus geen alinea's )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ach in theorie plegen mensen hele moordpartijen en aanslagen. Het is net als bij een knokpartijtje. Hele verhalen over hoe ze achter je staan.... Achter je ja... Einde van de straat, daar is een steeg en in die steeg een bosje. Daar staan ze achter je ja! Heb de meest grote mannen klein zien worden als.het er op aankomt.

Daarentegen heb ik ook kleine mannen en vrouwen groot.zien worden in sommige situaties;)

Je weet pas hoe je reageert als het zover is, maar het overgrote deel vlucht.weg. Laat daar geen.misverstand over zijn....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ach in theorie plegen mensen hele moordpartijen en aanslagen. Het is net als bij een knokpartijtje. Hele verhalen over hoe ze achter je staan.... Achter je ja... Einde van de straat, daar is een steeg en in die steeg een bosje. Daar staan ze achter je ja! Heb de meest grote mannen klein zien worden als.het er op aankomt.

Daarentegen heb ik ook kleine mannen en vrouwen groot.zien worden in sommige situaties;)

Je weet pas hoe je reageert als het zover is, maar het overgrote deel vlucht.weg. Laat daar geen.misverstand over zijn....

 

Vergeet ook niet dat een kat in het nauw rare sprongen maakt, als ze je met 3 man proberen te overvallen met geweld en bedreigingen.Dan begin ik naar 10 toe te tellen & toen begon bij mij de kortsluiting, en dan leeft de drang om te willen overleven. "Dat laat je merken"

3 lui tegen de grond gewerkt, en je lichaam vol adrenaline :o

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat ik me wel eens afvraag is hoeveel mensen beseffen dat je in een close combat situatie , zoals met een mes , erg dicht bij je opponent bent . Je zijn adem hoort, hem in zijn ogen kijkt , bijna zijn hart hoort kloppen . En als dan toesteekt zijn bloed over je hand voelt lopen. Je hopelijk direkt een slagader raakt , maar je dus ook zijn ogen ziet breken als je de fout maakt om er in te kijken . Een laatste zucht , een samen trekken van het lichaam , een rilling . Dat was het dan, je hebt iemand dood gemaakt .Wie dat heeft meegemaakt weet waar ik over praat . Wie dat niet heeft meegemaakt raadt ik ten zeerste aan om bij zichzelf te rade te gaan : kan ik dat ,wil ik dat . Want het is iets waar je nog regelmatig over gaat dromen en gillend van wakker wordt . Een schot van. Afstand is een stuk minder erg, al zal de eerste je ook echt niet koud laten als de adrenaline gezakt is . (sorry , Ipad, dus geen alinea's )

 

Klopt, nadien zal iedereen (die wat normaal is in zijn hoofd), wss een slecht gevoel hebben, maar ik denk dat we hier niet bezig zijn om in koelen bloede iemand te vermoorden, het gaat eerder over onverwachte situaties waarbij je niet meer weg kan en de boel opeens ontploft. Op die momenten denk je volgens mij niet teveel na en dat mag wss ook niet, want dat zou je overleven eerder tegen werken. Je moet er van uit gaan dat het een onvermijdelijke 'hij of ik' situatie is en dan is de keuze instinctief snel gemaakt, daar komt volgens mij niet teveel beschaving bij kijken, eerder overlevinginstinct.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast ancestral-viking

ik heb gewoon een super mes zwaar genoeg om een boom te vellen ligt lekker in de hand en als je aan de andere kant staat en er tegenaan kijkt wordt je toch wel voorzichtig hoor :p

MOD 4 sheffield britse leger survival mes ....ben aan het sparen voor een kukri of bolo machette is weer net iets te groot ....

 

keep on prepping !!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb gewoon een super mes zwaar genoeg om een boom te vellen ligt lekker in de hand en als je aan de andere kant staat en er tegenaan kijkt wordt je toch wel voorzichtig hoor :p

MOD 4 sheffield britse leger survival mes ....ben aan het sparen voor een kukri of bolo machette is weer net iets te groot ....

 

keep on prepping !!!

 

Waarom zou je een boom willen vellen met een mes?.:rolleyes: Kost je enorm veel energie, dus verbruikt heel veel calorieën, dat lijkt me nou net iets wat je juist in een survivalsituatie wilt vermijden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt, nadien zal iedereen (die wat normaal is in zijn hoofd), wss een slecht gevoel hebben, maar ik denk dat we hier niet bezig zijn om in koelen bloede iemand te vermoorden, het gaat eerder over onverwachte situaties waarbij je niet meer weg kan en de boel opeens ontploft. Op die momenten denk je volgens mij niet teveel na en dat mag wss ook niet, want dat zou je overleven eerder tegen werken. Je moet er van uit gaan dat het een onvermijdelijke 'hij of ik' situatie is en dan is de keuze instinctief snel gemaakt, daar komt volgens mij niet teveel beschaving bij kijken, eerder overlevinginstinct.

 

Het lastige is dat je niet weet hoe je reageert; aanvallen, vluchten of verlammen? Realistische trainingen schijnen de enige redelijk betrouwbare manier te zijn om te zorgen dat je in dat soort situaties het juiste doet. Succes niet gegarandeerd maar wel meer kans dat je het juiste doet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb gewoon een super mes zwaar genoeg om een boom te vellen ligt lekker in de hand en als je aan de andere kant staat en er tegenaan kijkt wordt je toch wel voorzichtig hoor :p

MOD 4 sheffield britse leger survival mes ....ben aan het sparen voor een kukri of bolo machette is weer net iets te groot ....

 

keep on prepping !!!

 

Deze? Wat weegt dat ding?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ook enkele 'superzware messen' idd mooi om 'een boom om te hakken', maar in een verdedigingssituatie maakt het je log en traag, ik zet liever iets meer in op behendigheid en snelheid, je hebt geen mes van een halve kilo nodig om je te verdedigen...

 

Ik heb messen sowieso niet om me te verdedigen,ik heb ze als gereedschap. Ik heb gehakt met grote messen als een ESEE Junglas en Becker BK-9, maar een hele boom omhakken kost gigantisch veel energie en dus calorieën die je weer aan moet vullen. Voor takken af te hakken (van dood hout ) voor brandhout werkt het wel goed. En als je het zo bekijkt is het dan weer een gewichtsbesparing t.o.v. een bijl.

 

Ik kan me overigens niet zo snel een situatie voorstellen waarbij je echt bomen om moet hakken. Voor een kampvuurtje kom je meestal een eind met sprokkelen en takken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb messen sowieso niet om me te verdedigen,ik heb ze als gereedschap. Ik heb gehakt met grote messen als een ESEE Junglas en Becker BK-9, maar een hele boom omhakken kost gigantisch veel energie en dus calorieën die je weer aan moet vullen. Voor takken af te hakken (van dood hout ) voor brandhout werkt het wel goed. En als je het zo bekijkt is het dan weer een gewichtsbesparing t.o.v. een bijl.

 

Ik kan me overigens niet zo snel een situatie voorstellen waarbij je echt bomen om moet hakken. Voor een kampvuurtje kom je meestal een eind met sprokkelen en takken.

 

Dat van die boom omhakken is uiteraard figuurlijk bedoeld, stond ook tss aanhalingstekens ;)

Ik zal nooit met één van mijn messen in takken beginnen hakken, daar heb ik een paar tomahawks voor (die trouwens niet zo heel veel hoeven te wegen).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat van die boom omhakken is uiteraard figuurlijk bedoeld, stond ook tss aanhalingstekens ;)

Ik zal nooit met één van mijn messen in takken beginnen hakken, daar heb ik een paar tomahawks voor (die trouwens niet zo heel veel hoeven te wegen).

 

Welke tomahawks heb je? :)

 

Ik heb wel eens gehakt met een cold steel trail hawk, ook licht gewicht, maar vond dat niet te doen. Dat ding hakte niet beter dan een groot mes, en echt veel minder dan een fiskars hakbijl.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Idd ook een zelf bewerkte Cold Steel trail hawk (zelf scherp moeten maken ook, hakt mijn inziens niet slecht), een damascus Craig Barr tomahawk die ik momenteel nog aan het 'in elkaar steken' ben (bijlhoofd en steel aan het bijwerken zodat hij beter past, daarna beitsen en in olie zetten) en een onbekend damascus tomahawkje van slechts 30cm.

Foto0071.jpg.b62bc9a2fbd7fcd4979c02c4268f5282.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Idd ook een zelf bewerkte Cold Steel trail hawk (zelf scherp moeten maken ook, hakt mijn inziens niet slecht), een damascus Craig Barr tomahawk die ik momenteel nog aan het 'in elkaar steken' ben (bijlhoofd en steel aan het bijwerken zodat hij beter past, daarna beitsen en in olie zetten) en een onbekend damascus tomahawkje van slechts 30cm.

Foto0071.jpg.b62bc9a2fbd7fcd4979c02c4268f5282.jpg

 

Mooie collectie. Leuk dat izula-logo ook. :) Mijn ervaring met de trail hawk is dat deze prima is om zijtakken te verwijderen,en daarvoor ook lekker in de hand ligt, maar dat deze echt te licht is om brandhout te hakken van uit doorgezaagde stammen. Voor het kleinmaken van sprokkelhout erg goed, maar dat is een groot mes ook.

 

Ik vind Tomahawk altijd een mooi design, maar gezien het uiterlijk is het niet echt sheeple-vriendelijk. Dat kan ook een nadeel zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is idd het izula logo :), ik vind dat de trail hawk nog best wat kapwerk aan kan (mede door de lange steel kan je wel wat kracht zetten), maar om echt brandhout te maken van een omgekapte boom gebruik ik wel een kettingzaag lol, dat of een echte bijl.

Het kleine bijltje is handig voor het kleine werk (maar ook niet meer dan dat) en kan je nog enigzins onopvallend dragen, de andere 2 en zeker de CB hawk neem je best niet mee, ook al omdat de spike echt wel heel scherp is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...