Ga naar inhoud
GENEGEERD

Messen, bijlen en machetties


tim!

Aanbevolen berichten

Ork.jpg.52c1950973a9a5a92fd3045cbd39aa9e.jpgOrk.jpg.52c1950973a9a5a92fd3045cbd39aa9e.jpg

Ik heb me weer uitgeleefd op stuk staal, hij moet nog gehard worden in smidse.

42 : 10 : 1 lengte breedte dikte

Bijna drie kilo

Niet erg handig eerlijk gezegd, maar ik gaf een ram in een paal....GEWELDIG!

Als hij gehard is, wil ik de snede, die hol is met extra bolling langs de rand, polijsten.

De rest geblakerd staal laten. Best een innoverend design, al zeg ik het zelf.

 

Als hij klaar is, gooi ik hem in een speciale Karma editie....mijn vrienden doen automatisch mee,

de rest moet zich tzt maar inschrijven. Gisteren naar the Hobbit geweest, elk speciaal

zwaard heeft een eigen naam. Deze heet dan ook: Ork.

Ziet er erg goed uit die ORK echt een monster.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 278
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Gast Heksenboot
Blad veer...ik ruik een Kuhkri knife in wording;)

 

Die 2-handige Katana Machette van Cold Steel vond ik wel geinig. Dus een of andere machette met groot handvat gaat het worden.

Wel recht. Is kleinere hoes en makkelijker te pakken.

Bladveer heeft dikte-verloop, dus ipv een breder uitlopend blad, ivm zwaartepunt/slagkracht, de dikke kant van het staal boven.

 

En nog wat bushcraft - full tang - handvat met paracord - Scandi Grind - messen.

1 met 9 cm lemmet voor EDC.

1 wat groter voor in de BOB, bij de machette.

 

SHTF:

Machette op de rug, achter de rugzak, grote mes aan de riem, kleine mes aan dij.

 

Ben zelf al bezig, langzaam-aan, een mini-smidse te maken.

Gewoon een stuk spoorrails als aambeeld, heb ik al.

Kleine tunnel forge, ga ik nog maken, liefst met een rocket stove, zodat je er altijd wat aan hebt.

Eerst nog met verf-afbrander als blower. Later iets anders verzinnen, blaasbalg, of mechanisch aangedreven ventilator (zag ik een keer in een smidse-video).

 

:D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die 2-handige Katana Machette van Cold Steel vond ik wel geinig. Dus een of andere machette met groot handvat gaat het worden.

Wel recht. Is kleinere hoes en makkelijker te pakken.

Bladveer heeft dikte-verloop, dus ipv een breder uitlopend blad, ivm zwaartepunt/slagkracht, de dikke kant van het staal boven.

 

En nog wat bushcraft - full tang - handvat met paracord - Scandi Grind - messen.

1 met 9 cm lemmet voor EDC.

1 wat groter voor in de BOB, bij de machette.

 

SHTF:

Machette op de rug, achter de rugzak, grote mes aan de riem, kleine mes aan dij.

 

Ben zelf al bezig, langzaam-aan, een mini-smidse te maken.

Gewoon een stuk spoorrails als aambeeld, heb ik al.

Kleine tunnel forge, ga ik nog maken, liefst met een rocket stove, zodat je er altijd wat aan hebt.

Eerst nog met verf-afbrander als blower. Later iets anders verzinnen, blaasbalg, of mechanisch aangedreven ventilator (zag ik een keer in een smidse-video).

 

:D

 

 

Met een shtf : Coldsteel latin machete 21 inch inderdaad tussen de rug en tas, met het handvat achter het hoofd. Morakniv gaat op het modulaire vest, en Victorinox outrider aan de riem.

Bijlen Fiskars X5 & X15 aan weerzijdes van de tas.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Met een shtf : Coldsteel latin machete 21 inch inderdaad tussen de rug en tas, met het handvat achter het hoofd. Morakniv gaat op het modulaire vest, en Victorinox outrider aan de riem.

Bijlen Fiskars X5 & X15 aan weerzijdes van de tas.

 

Hehe, ik had het alleen over de zelf-gesmede messen.

Maar Leatherman en Fiskars zijn ook van de partij :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met een shtf : Coldsteel latin machete 21 inch inderdaad tussen de rug en tas, met het handvat achter het hoofd. Morakniv gaat op het modulaire vest, en Victorinox outrider aan de riem.

Bijlen Fiskars X5 & X15 aan weerzijdes van de tas.

 

Lijkt me nogal zwaar lopen. :rolleyes:

 

En 2 bijlen? Lijkt me een beetje overkill. Als je dan toch graag een hoop gewicht meezeult zou ik in plaats van het kleine bijltje dan nog eerder iets van cold steel shovel of iets dergelijks meenemen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Vlees-bijl.jpg.90b2fed63bdb20da82045ae8e7cec0dc.jpg

Twintig jaar geleden OP STRAAT gevonden...nu pas weet ik dat het waarschijnlijk een Zwitserse slagersbijl is. Of weet iemand anders waarvoor deze gebruikt word cq werd? Hakt heel fijn omdat je wat gewicht erachter hebt.

 

 

Mooi ding! :)

 

Misschien gewoon een hakbijl geweest?

Slagersbijl lijkt het nou het meest op idd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Stoer mokkel, die Keyzer Suze! Maar dat geheel terzijde…

 

Ik vind het leuk prepspul te hebben met een historische- of nostalgische achtergrond. En vaak is de kwaliteit ook nog eens beter dan dat van wat je nieuw kunt kopen. Dat merk je overigens wel aan de prijs.

 

24e1bvt.jpg

 

Mijn machete stamt nog uit de Tweede Wereldoorlog, is gemaakt door J.J. Beale en is verder gemarkeerd met de Britse Broad Arrow en het jaar 1945. Superstaal!

 

2qv4k1i.jpg

 

Het handvat is aangepast omdat ik het met dat uitsteeksel prettiger werken vind. Ik denk erover het lemmet anders te laten slijpen, zodat ik het ook als steekwapen gebruiken kan. De schede moet eindelijk weer eens in het leervet, maar is verder 100%.

 

Het lemmet lijkt gekarteld, maar is glad geslepen. Optisch bedrog door de flitser.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Vraag jij jezelf dan niet af wat je voor dat geld mag verwachten? Een fatsoenlijke schaar is duurder.

 

Uh, ik heb het nu over vormgeving, Ries. :)

Wat dacht je als ik ga smeden. Met verenstaal. Andere koek :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...
Welke maat is deze,lijkt mij een beetje groot? De 18inch heeft mijn voorkeur.

 

Wel hele fijne machettes,superlicht en goedkoop.

 

slijpen en klaar om te gaan!

 

18 inch heb ik ook en heeft ook idd mijn voorkeur.

Deze 24 inch is om eventuele vriendjes van mijn dochters later af te schrikken ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...
Gast Heksenboot
Bij deze een foto van mijn kookgerei :p

[ATTACH=CONFIG]2839[/ATTACH]

 

 

Mooi setje. Grappig ding die kleine Fiskars, hoe werkt dat?

Geen multitool?

 

En eh, je onderschrift, moet daar geen Nunspeet 3, eind februari in staan :) ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

extrema-ratio-ks-er170ks-d6.jpg.69f2f2610d1ae39e68847cfac1cf19e9.jpg

extrema-ratio-ks-er170ks-d9.jpg.b461ea916b1a8269aca15d0bb0598016.jpg

 

ik had hem al eens gepost, maar doe het gewoon nog een keer wat een bruut apparaat geweldig! Wishlist........

 

Zou ik niet aan beginnen, niet alleen veel te duur, ook lang niet zo degelijk als je zou denken.

 

Koop liever een echte Nepalese kukri via Tora Blades voor onder de 100 euro inclusief verzenden.

Uitbater Simon Hengle laat alles volgens zijn eigen specificaties maken door Nepalese kami's (kunkri-smeden) en verkoopt ze op zijn website in Engeland.

Ik heb er zelf ook eentje, en zal even het stukje dat ik er een paar jaar geleden over heb geschreven ook op dit forum zetten.

Ook een fantastisch ding voor preppers vanwege de vele verschillende rollen die zo'n ding kan vervullen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

extrema-ratio-ks-er170ks-d6.jpg.69f2f2610d1ae39e68847cfac1cf19e9.jpg

extrema-ratio-ks-er170ks-d9.jpg.b461ea916b1a8269aca15d0bb0598016.jpg

 

ik had hem al eens gepost, maar doe het gewoon nog een keer wat een bruut apparaat geweldig! Wishlist........

Ook al naar gekeken, maar zoals Kwakster reeds zei, iets te duur. Volgend plan was dan een Kukri van Fox (trekt goed op de ER), was onder de indruk dat die ook van n690co was, maar op de ene site zeggen ze n690co en op de andere is hij van 440c^^, dus welk metaal het dan uiteindelijk is weet blijkbaar niemand zeker.

Wou nu voor een Kukri uit Nepal gaan, maar blijkbaar heeft iemand anders op de site daar geen goede ervaringen mee gehad, so the search continues...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zou ik niet aan beginnen, niet alleen veel te duur, ook lang niet zo degelijk als je zou denken.

 

Koop liever een echte Nepalese kukri via Tora Blades voor onder de 100 euro inclusief verzenden.

Uitbater Simon Hengle laat alles volgens zijn eigen specificaties maken door Nepalese kami's (kunkri-smeden) en verkoopt ze op zijn website in Engeland.

Ik heb er zelf ook eentje, en zal even het stukje dat ik er een paar jaar geleden over heb geschreven ook op dit forum zetten.

Ook een fantastisch ding voor preppers vanwege de vele verschillende rollen die zo'n ding kan vervullen.

Ja....maar......ik vind deze veel mooier dan één kuhkri.....sorry.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De kwaliteit van Nepalese kukri's kan inderdaad fluctueren (zeker als je ze van Marktplaats haalt), maar bij de 3 toonaangevende leveranciers van kukri's (waarvan Tora Blades er eentje is) kun je ervan uitgaan dat het zonder meer goed zit met de kwaliteit.

Hetgeen ook gebleken is met mijn Camping Kukri.

Simon gaat zelf regelmatig naar Nepal om de kami's aldaar te vertellen hoe hij zijn kukri's hebben wil, en de kwaliteitscontrole staat bij hem voorop.

Hij heeft dan ook een verdiend goede naam op de verschillende messenfora wereldwijd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...