Ga naar inhoud
GENEGEERD

Messen, bijlen en machetties


tim!

Aanbevolen berichten

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 278
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Gast Heksenboot
Bescherming? Wij hebben hier thuis een stuk of 6 Nerf geweren en pistolen. Beetje modificeren, dan zijn ze levensgevaarlijk: http://www.youtube.com/results?search_query=explosive+nerf+darts&oq=explosive+nerf&gs_l=youtube.1.0.0j0i5.3558.13801.0.16555.22.15.5.2.2.0.84.1037.15.15.0...0.0...1ac.1.eLLaXppe79k

 

Aha, net zoiets als giftige dartpijlen met nitro, maar dan met mooie inter toys.

Je kan ook een Temple of Doom van je huis maken :D, met een grote stenen bal die de trap af komt denderen.

 

Oeps, weer off topic. Eh, ja, maar hij zit vol met messen ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

[quote=Rothbard;56280)

 

 

Al gedaan een stukje terug.

 

 

Ik heb het over een tomahawk:

f01t.jpg

prima geschikt voor kleine ruimtes en om te gooien, natuurlijk ook voor wat licht hakwerk wanneer je een kampvuurtje moet maken.

 

en niet over een grote lompe bijl:

timthumbphp.jpg

waar onze vriend van het koude staal zo verliefd naar zit te kijken maar welke totaal niet handig is in welke situatie dan ook behalve barbaarse taferelen zoals door jou een paar pagina´s geleden zo mooi uitgebeeld.

 

Lijkt mij dat een tomahawk prima geschikt is als oa zelfverdedigingswapen, tenzij diegene die tegenover je staat bijvoorbeeld een kogeltjeschietert heeft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan wil je vast en zeker wel uitleggen waarom een tomahawk in welke situatie dan ook niet "prima" geschikt zal zijn?

 

Wil ik ook wel weten :)

Ik heb me net een beetje verdiept in tomahawks en heb er mij 2 aangeschaft, eentje om te modden en te knutselen (Coldsteel Trailhawk, jaja, ik ken de reputatie) en een 'echte' handgesmede Craig Barr tomahawk, enkel het bijlhoofd, de steel moet ik zelf beitsen, olieën, waxen,... en dan in elkaar prutsen.

Anyhow, tijdens de infozoektocht ook wel enkele stukjes/filmpjes tegen gekomen van het nut ervan als verdedigingswapen en een tomahawk wordt iig meer geschikt bevonden als een mes, door de langere reach en dergelijke.

Vraag me geen detailvragen, ik zeg gewoon dat de algemene indruk is dat een tomahawk meer overlevingskansen biedt dan een mes (wat toch het standaardverdedigingswapen is volgens de meesten).

 

Wat dan wel het meest geschikt is is een snipergeweer of lasergeleide raket, (kwestie dat je dan het veiligste op afdstand zit), in het reeële universum (daar waar ik leef) is dit echter vrij onrealistisch, vandaar de tomahawk.

 

 

edit: mss moet ik eens wat minder impulsief reageren, dan had ik gezien dat er nog 5 pagina's kwamen, zodat dit wss al oud nieuws is :p

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wil ik ook wel weten :)

Ik heb me net een beetje verdiept in tomahawks en heb er mij 2 aangeschaft, eentje om te modden en te knutselen (Coldsteel Trailhawk, jaja, ik ken de reputatie) en een 'echte' handgesmede Craig Barr tomahawk, enkel het bijlhoofd, de steel moet ik zelf beitsen, olieën, waxen,... en dan in elkaar prutsen.

Anyhow, tijdens de infozoektocht ook wel enkele stukjes/filmpjes tegen gekomen van het nut ervan als verdedigingswapen en een tomahawk wordt iig meer geschikt bevonden als een mes, door de langere reach en dergelijke.

Vraag me geen detailvragen, ik zeg gewoon dat de algemene indruk is dat een tomahawk meer overlevingskansen biedt dan een mes (wat toch het standaardverdedigingswapen is volgens de meesten).

 

Wat dan wel het meest geschikt is is een snipergeweer of lasergeleide raket, (kwestie dat je dan het veiligste op afdstand zit), in het reeële universum (daar waar ik leef) is dit echter vrij onrealistisch, vandaar de tomahawk.

 

 

edit: mss moet ik eens wat minder impulsief reageren, dan had ik gezien dat er nog 5 pagina's kwamen, zodat dit wss al oud nieuws is :p

 

jammer dat Craig Barr zijn hawks alleen via ebay verkoopt, maar ze zijn in ieder geval awesome!

heb zelf een cs frontier hawk en een hanwei bearded axe.

Link naar reactie
Delen op andere sites

jammer dat Craig Barr zijn hawks alleen via ebay verkoopt, maar ze zijn in ieder geval awesome!

heb zelf een cs frontier hawk en een hanwei bearded axe.

 

Ja, idd, heb er een paar voorbij moeten laten gaan vanwege soms wel heel hoge geboden bedragen, maar vannacht blijkbaar in geslaagd om toch een damascus spike hawk te verwerven :)

De tomahawks van CS zijn in wezen best ok, maar het is een beetje een zelfbouwpakket, ik heb direct de schroef in het bijlhoofd verwijderd en het oog van het bijlhoofd binnenin vlak gemaakt met een dremel, gaat nu een stuk vlotter er op en af.

Verder ga ik steel graveren, dat nadien verbranden met een soldeerbout en dan beitsen en olieën (als oefening voor de steel voor de CB hawk), heb ook wat gevijld aan het bijlhoofd, verf verwijderd (damn, dat ging moeilijk) en moet zeker ook nog geslepen worden, want is echt bot.

Die Hanwei bijltjes zijn idd ook nog wel cool.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Wil ik ook wel weten :)

 

 

Wat dan wel het meest geschikt is is een snipergeweer of lasergeleide raket, (kwestie dat je dan het veiligste op afdstand zit), in het reeële universum (daar waar ik leef) is dit echter vrij onrealistisch, vandaar de tomahawk.

 

 

 

1. Heb je wel eens iemand een voetbal zien wegschieten met een melkbus vol carbid?

2. Heb je wel eens gehoord van een tennisbal vol kruit?

3. Heb je wel eens gehoord van een aardappelkanon?

 

Ik ook niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, idd, heb er een paar voorbij moeten laten gaan vanwege soms wel heel hoge geboden bedragen, maar vannacht blijkbaar in geslaagd om toch een damascus spike hawk te verwerven :)

De tomahawks van CS zijn in wezen best ok, maar het is een beetje een zelfbouwpakket, ik heb direct de schroef in het bijlhoofd verwijderd en het oog van het bijlhoofd binnenin vlak gemaakt met een dremel, gaat nu een stuk vlotter er op en af.

Verder ga ik steel graveren, dat nadien verbranden met een soldeerbout en dan beitsen en olieën (als oefening voor de steel voor de CB hawk), heb ook wat gevijld aan het bijlhoofd, verf verwijderd (damn, dat ging moeilijk) en moet zeker ook nog geslepen worden, want is echt bot.

Die Hanwei bijltjes zijn idd ook nog wel cool.

 

ja die hanwei bijltjes zijn wel leuk ja, maar ondanks de prijs van mindere kwaliteit dan de coldsteel hawks.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja die hanwei bijltjes zijn wel leuk ja, maar ondanks de prijs van mindere kwaliteit dan de coldsteel hawks.

 

Ik ken de Hanwei bijlen niet zo goed, behalve de viking axe die ik ooit in een grijs verleden heb gehad. Die was zeer solide, maar historische bijlen als deze lijken mij minder geschikt in de meeste situaties waar zelfverdediging om de hoek komt kijken door hun gewicht en formaat. Te lomp, te langzaam.

Tevens diverse Hanwei(Paul Chen) katanas gehad, waarbij de basis serie(pro katana etc) zeer geschikt zijn voor licht tameshigiri. Maar goed, dat is een ander verhaal.

Al met al prima materiaal, echter voor het zware werk minder geschikt.(mijn ervaring)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ken de Hanwei bijlen niet zo goed, behalve de viking axe die ik ooit in een grijs verleden heb gehad. Die was zeer solide, maar historische bijlen als deze lijken mij minder geschikt in de meeste situaties waar zelfverdediging om de hoek komt kijken door hun gewicht en formaat. Te lomp, te langzaam.

Tevens diverse Hanwei(Paul Chen) katanas gehad, waarbij de basis serie(pro katana etc) zeer geschikt zijn voor licht tameshigiri. Maar goed, dat is een ander verhaal.

Al met al prima materiaal, echter voor het zware werk minder geschikt.(mijn ervaring)

 

ik heb ze niet voor verdedeging maar puur om wat klein hout te kappen enz

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast der_obergefreiter
Hey experts,

Wat vinden jullie van dit mes, het is opvouwbaar

 

Opinel mes nr 13

Totale lengte 50 centimeter

Lemmet 22 centimeter.

 

Is dit mijn survival mes?

 

Is wel een multi purpose mes idd. Het lemmet is zo groot en breed dat je er moeiteloos een schuttersput mee kun graven , het handvat levert genoeg brandhout op om klein vreugdevuurtje aan te leggen , verderis het ding moeiteloos als anderhalfhands zwaard te gebruiken .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hey experts,

Wat vinden jullie van dit mes, het is opvouwbaar

 

Opinel mes nr 13

Totale lengte 50 centimeter

Lemmet 22 centimeter.

 

Is dit mijn survival mes?

 

Ik denk niet dat je daar blij van wordt. Zo'n grootte is eigenlijk alleen handig om hout mee te hakken en splijten, maar als folder is hij daar niet stevig genoeg voor, en hij is ook wat te dun en licht om die taken echt lekker te laten gaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ok dank dat is heel erg duidelijk.

 

Nog een suffe vraag kunnen jullie dat ergens aan zien of is het gewoon ervaring?

 

Zie ook deze

. Opinel staat volgens mij bekend om simpel, scherp, goedkoop, makkelijk te slijpen. Maar niet het sterkste metaal. Ik ben eerlijk gezegd positief verrast over dit mes, neemt minder ruimte in dan een machete en weegt vast wat minder. Maar ik denk dat je met een machete of klein formaat bijl wat makkelijker kunt hakken.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Geloof me. Je verliest het met een machette.

Maar dit vertel ik enkel uit ervaring.

 

Laten we weer terug on topic gaan :cool:

 

Ben toch benieuwd Ariska door welke ervaring jij de tomahawk verkiest boven de machette.

 

Voor my legt de tomahawk(cold steel trench hawk) hakken/snijden.het altijd af tegen een machette(cold steel gurkha kukri)hakken/snijden/steken.

 

Groeten joost

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...