Ga naar inhoud
GENEGEERD

Recepten ...Koken met je voorraad


Yoyo

Aanbevolen berichten

Deze recepten komen uit het boek ‘Grow Your Own Drugs’, gepubliceerd door HarperCollins en staan in het engels op de website: http://www.bbc.co.uk/programmes/b00j4j41/episodes/guide

(Sorry voor de lange post)

 

Ik ben bezig om de recepten te lezen/vertalen indien ze bruikbaar zijn, maar ben nog maar bij aflevering 2 ;-). De dikgedrukte verwacht ik dat die bruikbaar zijn, maar zeker weten doe ik dat dus nog niet.

Alleen de nuttige recepten zijn naar het Nederlands vertaald (dikgedrukt). De rest van de recepten zijn in het Engelse document terug te vinden.

* = vrijwel altijd klaar te maken

** = enkele ingrediënten wat moeilijker verkrijgbaar

*** = moeilijker te verkrijgen ingrediënten (b.v. seizoensgebonden of in het wild)

**** = slecht bruikbaar

Inhoud Season 1

Episode 1: Fruit

Vijgensiroop tegen constipatie/verstopping **

Goji bessen en kippensoep tegen verkoudheid en griep * HEERLIJK!!!

Kussen van Hop tegen slapeloosheid***

Kiwi en Papaja gezichtsmasker**

Episode 2: Flowers

Vlierbloesem tegen een zere keel*** (Elderflower)

Episode 3: Trees

Ginkgo tea for memory

Pine deodorant

Episode 4: Herbs

Lemon balm lip salve for cold sores

Plantain cream for bites and stings

Thyme breath spray

Herbal body scrub

Episode 5: Roots

Marshmallow and liquorice cough syrup

Valerian hot chocolate for anxiety

Crystallized ginger for nausea

Echinacea ice lollies

Episode 6: Veg

Artichoke and hawthorn bar for healthy cholesterol

Chilli plasters for muscle sprains

Garlic vinegar footbath

Garlic talcum powder for athlete's foot

Cucumber Eye Gel

Contents Season 2

Episode 1: Garden Herbs

Anti-Dandruff Hair Oil

Herb Butter to Help Prevent Migraine

Wormwood & Sage Moth Repellent Sachets

Angelica & Mint Cocktail for Indigestion

Episode 2: Incredible Edibles

Oats & Almond Moisturising Body Cream

Restorative Watercress & Pear Soup

Onion Gargle for Throat Infections

Turmeric 'Teh Halia' for Arthritis

Quick-Fix Teh Halia

Episode 3: Exotic Plants

Aloe Vera and Marigold Frozen Gel Cubes for Burns

Lemongrass Insect Repellent

Antioxidant Olive Leaf Clay Mask

Green Tea, Liquorice & Lemon Mouthwash

Episode 4: Petals

Chamomile Bath Milk

Honeysuckle & Jasmine Jelly for Sore Throats

Mullein Ear Drops for Waxy Ears

Rose & Clove Hair Removing Sugar

Episode 5: Shrubs and Trees

St John's Wort Salve

Willow & Lime Pain-Relieving Granita

Witch Hazel Aftershave Gel for Shaving Rash

Eucalyptus Decongestant Rub for Sinusitis

Episode 6: Wild Plants

Eyebright Compress

Nettle & Chamomile Tea for Hay Fever

Eucalyptus & Elderberry Jelly

Seaweed & Sand Body Scrub

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 97
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

  • 3 maanden later...
  • 8 maanden later...

Een receptje voor als het snel moet gaan, met dingen uit de voorraad en de moestuin.

 

Gebakken rijst, 4 pers

 

olie, 3 eieren, rijst (ong 400g), 1 ui, 3 tomaten, 3 eetlepels soja, peper

 

Rijst koken

Eieren oproeren in de wok, apart leggen

ui versnipperen en glanzend bakken in de wok, in olie

Rijst bijvoegen en even opbakken (1min)

Tomaten in blokken snijden en toevoegen

oja toevoegen en afkruiden met peper

Ei toevoegen.

Klaar!

Wel direct opdienen, de tomaten smelten anders helemaal weg.

 

Wat kan ook: toevoegen van paddestoelen, erwtjes, boontjes, andere kruiden, stengels van de ui, lente-ui, kersttomaten,...

Plunder je voorraad of gebruik restjes, het past er allemaal bij, maar hou het sober, dat is het lekkerst.

Ik serveer er soms ook vis of gevogelte bij, dan gebruik ik minder ei.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...
  • 2 maanden later...

Dit draadje maar eens nieuw leven inblazen! ;)

 

Omdat ik thuis zit en weinig kan (bekkeninstabiliteit) en mijn man veel van huis is op t moment, schieten de boodschappen er wel eens bij in. Gelukkig maakt dat voor ons niks uit natuurlijk!

 

Gisteren heb ik een (al zeg ik t zelf) heerlijke maaltijdsoep op tafel gezet voor mijzelf en dreumes dochter. Volledig uit lang houdbare voorraad gemaakt!

 

Nodig:

Gedroogde linzen

Pasta (elke soort is prima)

Blikje tomatenpuree of gewelde tomaten

Gevriesdroogde wortel

Gevriesdroogde knolselderij

Gevriesdroogde ui

Bouillonblokje of bouillon in pot

Blik ham voor t vlees als je graag wil/hebt.

 

Ik heb de gevriesdroogde groenten eerst even geweld, anders nemen ze in de pan veel vocht op.

Ham licht aangebakken samen met gewelde groenten. Linzen en tomatenpuree toevoegen, en water. (Ik heb n liter gebruikt, en later nog wat toe moeten voegen omdat de pasta veel had opgeslurpt) bouillon erbij en als de boel goed kookt de pasta pas toevoegen. Terug aan de kook brengen en vuur uit. (Gaart goed na ook zonder koken!)

 

Omdat het kón, hebben wij er wat kaas over gestrooid ;)

 

Overigens, bouillonblokjes hadden een tht 9-2013, blik ham tht 4-2014 en de klapper... Blikje tomaten puree tht 12-2012!

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je honger hebt, smaakt volgens mij alles ;-)

Ik kook al jaren 1-pans gerechten en kijk gewoon op dat moment wat ik in voorraad heb qua groenten (anders haal ik uit de tuin brandnetel of dovenetel of vogelmuur of wat er op dat moment te vinden is) gooi er wat kruiden doorheen, aanvullen met rijst/bonen/pompoen (tis maar net waar ik zin in heb) Als ik vlees heb kan dat er ook doorheen, maar zonder is ook prima :-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je honger hebt, smaakt volgens mij alles ;-)

Ik kook al jaren 1-pans gerechten en kijk gewoon op dat moment wat ik in voorraad heb qua groenten (anders haal ik uit de tuin brandnetel of dovenetel of vogelmuur of wat er op dat moment te vinden is) gooi er wat kruiden doorheen, aanvullen met rijst/bonen/pompoen (tis maar net waar ik zin in heb) Als ik vlees heb kan dat er ook doorheen, maar zonder is ook prima :-)

 

Ik ook, ze noemen me wel eens de koning der kliekjes. Ik gooi bijna niets weg. Zelfs kant en klaar spul kun je goed opleuken met wat je in huis hebt.;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Echt wel :D beetje je fantasie gebruiken en je gedragen als een echte Eucalypta ;-) Grote pan en dan een beetje van dit en een beetje van dat en roeren maar :D

 

Het leuke ervan vind ik dat mensen complimenteren, wow hoe heb je dat gemaakt? De volgende keer maak je het net weer iets anders.

 

Ik heb 4 jaar bij een specerijen bedrijf gewerkt dus redelijk bekend met smaken en varianten. Daarnaast altijd bij oma, mamma en papa in de keuken te vinden als kind, dan leer je zelf kokkerellen. Gaat het ook wel eens mis, ja natuurlijk. Soms iets te zout of te pittig, kwestie van veel proeven.;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het leuke ervan vind ik dat mensen complimenteren, wow hoe heb je dat gemaakt? De volgende keer maak je het net weer iets anders.

 

Ik heb 4 jaar bij een specerijen bedrijf gewerkt dus redelijk bekend met smaken en varianten. Daarnaast altijd bij oma, mamma en papa in de keuken te vinden als kind, dan leer je zelf kokkerellen. Gaat het ook wel eens mis, ja natuurlijk. Soms iets te zout of te pittig, kwestie van veel proeven.;)

 

haha klopt idd.....ik doe het ook uit de losse hand en daardoor smaakt het vaak net even anders dan de vorige keer.....Uiteraard vaak tussendoor even proeven ;-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het leuke ervan vind ik dat mensen complimenteren, wow hoe heb je dat gemaakt? De volgende keer maak je het net weer iets anders.

 

Ik heb 4 jaar bij een specerijen bedrijf gewerkt dus redelijk bekend met smaken en varianten. Daarnaast altijd bij oma, mamma en papa in de keuken te vinden als kind, dan leer je zelf kokkerellen. Gaat het ook wel eens mis, ja natuurlijk. Soms iets te zout of te pittig, kwestie van veel proeven.;)

 

Heej finca als ik jou zo bekijk heb jij veel geproefd

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 maanden later...

Oud topic uit de kast getrokken :o

 

1 van mijn favoriete recepten en makkelijk te doen uit onze lang houdbare voorraad.

 

Rijst met pittige makreel.

 

- blikjes makreel met zonnebloem olie uit laten lekken in een bakje doen en op smaak mengen met rode peper snippers, knoflook poeder, gesnipperd uitje/gedroogde uitjes en wat nasi kruiden.

- rijst koken

- alles apart op dienen in je mess tin en serveren met, survival mes gehakte augurken uit die grote pot die je vast wel heb staan :D

 

Selamat makan !

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 6 maanden later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...