manta1985 Geplaatst: 3 juli 2013 Delen Geplaatst: 3 juli 2013 Deze recepten komen uit het boek ‘Grow Your Own Drugs’, gepubliceerd door HarperCollins en staan in het engels op de website: http://www.bbc.co.uk/programmes/b00j4j41/episodes/guide (Sorry voor de lange post) Ik ben bezig om de recepten te lezen/vertalen indien ze bruikbaar zijn, maar ben nog maar bij aflevering 2 ;-). De dikgedrukte verwacht ik dat die bruikbaar zijn, maar zeker weten doe ik dat dus nog niet. Alleen de nuttige recepten zijn naar het Nederlands vertaald (dikgedrukt). De rest van de recepten zijn in het Engelse document terug te vinden. * = vrijwel altijd klaar te maken ** = enkele ingrediënten wat moeilijker verkrijgbaar *** = moeilijker te verkrijgen ingrediënten (b.v. seizoensgebonden of in het wild) **** = slecht bruikbaar Inhoud Season 1 Episode 1: Fruit Vijgensiroop tegen constipatie/verstopping ** Goji bessen en kippensoep tegen verkoudheid en griep * HEERLIJK!!! Kussen van Hop tegen slapeloosheid*** Kiwi en Papaja gezichtsmasker** Episode 2: Flowers Vlierbloesem tegen een zere keel*** (Elderflower) Episode 3: Trees Ginkgo tea for memory Pine deodorant Episode 4: Herbs Lemon balm lip salve for cold sores Plantain cream for bites and stings Thyme breath spray Herbal body scrub Episode 5: Roots Marshmallow and liquorice cough syrup Valerian hot chocolate for anxiety Crystallized ginger for nausea Echinacea ice lollies Episode 6: Veg Artichoke and hawthorn bar for healthy cholesterol Chilli plasters for muscle sprains Garlic vinegar footbath Garlic talcum powder for athlete's foot Cucumber Eye Gel Contents Season 2 Episode 1: Garden Herbs Anti-Dandruff Hair Oil Herb Butter to Help Prevent Migraine Wormwood & Sage Moth Repellent Sachets Angelica & Mint Cocktail for Indigestion Episode 2: Incredible Edibles Oats & Almond Moisturising Body Cream Restorative Watercress & Pear Soup Onion Gargle for Throat Infections Turmeric 'Teh Halia' for Arthritis Quick-Fix Teh Halia Episode 3: Exotic Plants Aloe Vera and Marigold Frozen Gel Cubes for Burns Lemongrass Insect Repellent Antioxidant Olive Leaf Clay Mask Green Tea, Liquorice & Lemon Mouthwash Episode 4: Petals Chamomile Bath Milk Honeysuckle & Jasmine Jelly for Sore Throats Mullein Ear Drops for Waxy Ears Rose & Clove Hair Removing Sugar Episode 5: Shrubs and Trees St John's Wort Salve Willow & Lime Pain-Relieving Granita Witch Hazel Aftershave Gel for Shaving Rash Eucalyptus Decongestant Rub for Sinusitis Episode 6: Wild Plants Eyebright Compress Nettle & Chamomile Tea for Hay Fever Eucalyptus & Elderberry Jelly Seaweed & Sand Body Scrub Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
manta1985 Geplaatst: 3 juli 2013 Delen Geplaatst: 3 juli 2013 Oeps, het dikgedrukte is weggevallen, dan moeten jullie zelf maar even kijken welke voor jullie interessant zijn! Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Wafels Geplaatst: 3 juli 2013 Delen Geplaatst: 3 juli 2013 @manta1985 werk je ook met Van Dale woordenboeken op de computer of gebruik je je online vertalen van google ?? gr wafels Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
manta1985 Geplaatst: 4 juli 2013 Delen Geplaatst: 4 juli 2013 ik vertaal het zo veel mogelijk zelf, maar als ik sommige namen niet ken zoek ik het op bij google.translate. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Mar Miet Geplaatst: 5 oktober 2013 Delen Geplaatst: 5 oktober 2013 Op YouTube even zoeken naar Great Depression Cooking Pasta with Peas. Er zijn meer video's uit de Great Depression Cooking serie. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Diazepam Geplaatst: 7 oktober 2013 Delen Geplaatst: 7 oktober 2013 Op YouTube even zoeken naar Great Depression Cooking Pasta with Peas. Er zijn meer video's uit de Great Depression Cooking serie. Echt geweldig!! Ik kijk hier met veel plezier naar en maak aantekeningen! Dit moet iedere prepper zien Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
12gauge Geplaatst: 7 oktober 2013 Delen Geplaatst: 7 oktober 2013 rijst koken, ragout dr bij potje dop erwten met worteltjes dr bij klaar Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Ronin Kogaratsu Geplaatst: 13 juni 2014 Delen Geplaatst: 13 juni 2014 Tahini is sesampasta en die in combinatie met dadelstroop op brood. Simpel mega lekker, en gezond. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
creske Geplaatst: 13 juni 2014 Delen Geplaatst: 13 juni 2014 Een receptje voor als het snel moet gaan, met dingen uit de voorraad en de moestuin. Gebakken rijst, 4 pers olie, 3 eieren, rijst (ong 400g), 1 ui, 3 tomaten, 3 eetlepels soja, peper Rijst koken Eieren oproeren in de wok, apart leggen ui versnipperen en glanzend bakken in de wok, in olie Rijst bijvoegen en even opbakken (1min) Tomaten in blokken snijden en toevoegen oja toevoegen en afkruiden met peper Ei toevoegen. Klaar! Wel direct opdienen, de tomaten smelten anders helemaal weg. Wat kan ook: toevoegen van paddestoelen, erwtjes, boontjes, andere kruiden, stengels van de ui, lente-ui, kersttomaten,... Plunder je voorraad of gebruik restjes, het past er allemaal bij, maar hou het sober, dat is het lekkerst. Ik serveer er soms ook vis of gevogelte bij, dan gebruik ik minder ei. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Stuudje Geplaatst: 13 juni 2014 Delen Geplaatst: 13 juni 2014 rijst koken, ragout dr bij potje dop erwten met worteltjes dr bij klaarKan ook met macaroni. Heerlijke snelle hap. Iets minder snel is zelf een champignonragoutje maken...zeer de moeite waard. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
vheeswijk Geplaatst: 17 augustus 2014 Delen Geplaatst: 17 augustus 2014 [h=1]Das Kochbuch für die Krise[/h] Gehören Sie zu den Menschen, die nach dem Zweiten Weltkrieg geboren wurden? Dann mussten Sie bislang nie Hunger leiden. Für die meisten Deutschen ist es »normal«, immer etwas zu essen zu haben. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Nonkel Jones Geplaatst: 17 augustus 2014 Delen Geplaatst: 17 augustus 2014 http://www.amazon.de/Das-Krisenkochbuch-Lebensmittel-beschaffen-schmackhaft/dp/3864451264/ref=sr_1_1?ie=UTF8&qid=1408309572&sr=8-1&keywords=Das+Kochbuch+f%C3%BCr+die+Krise Volgens mij zonder verzendkosten. Maar ik keek maar met een half oog. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
eva1986 Geplaatst: 16 november 2014 Delen Geplaatst: 16 november 2014 Dit draadje maar eens nieuw leven inblazen! Omdat ik thuis zit en weinig kan (bekkeninstabiliteit) en mijn man veel van huis is op t moment, schieten de boodschappen er wel eens bij in. Gelukkig maakt dat voor ons niks uit natuurlijk! Gisteren heb ik een (al zeg ik t zelf) heerlijke maaltijdsoep op tafel gezet voor mijzelf en dreumes dochter. Volledig uit lang houdbare voorraad gemaakt! Nodig: Gedroogde linzen Pasta (elke soort is prima) Blikje tomatenpuree of gewelde tomaten Gevriesdroogde wortel Gevriesdroogde knolselderij Gevriesdroogde ui Bouillonblokje of bouillon in pot Blik ham voor t vlees als je graag wil/hebt. Ik heb de gevriesdroogde groenten eerst even geweld, anders nemen ze in de pan veel vocht op. Ham licht aangebakken samen met gewelde groenten. Linzen en tomatenpuree toevoegen, en water. (Ik heb n liter gebruikt, en later nog wat toe moeten voegen omdat de pasta veel had opgeslurpt) bouillon erbij en als de boel goed kookt de pasta pas toevoegen. Terug aan de kook brengen en vuur uit. (Gaart goed na ook zonder koken!) Omdat het kón, hebben wij er wat kaas over gestrooid Overigens, bouillonblokjes hadden een tht 9-2013, blik ham tht 4-2014 en de klapper... Blikje tomaten puree tht 12-2012! 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Alpacaatje Geplaatst: 16 november 2014 Delen Geplaatst: 16 november 2014 Als je honger hebt, smaakt volgens mij alles ;-) Ik kook al jaren 1-pans gerechten en kijk gewoon op dat moment wat ik in voorraad heb qua groenten (anders haal ik uit de tuin brandnetel of dovenetel of vogelmuur of wat er op dat moment te vinden is) gooi er wat kruiden doorheen, aanvullen met rijst/bonen/pompoen (tis maar net waar ik zin in heb) Als ik vlees heb kan dat er ook doorheen, maar zonder is ook prima :-) Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
FincaInSpanje Geplaatst: 16 november 2014 Delen Geplaatst: 16 november 2014 Als je honger hebt, smaakt volgens mij alles ;-) Ik kook al jaren 1-pans gerechten en kijk gewoon op dat moment wat ik in voorraad heb qua groenten (anders haal ik uit de tuin brandnetel of dovenetel of vogelmuur of wat er op dat moment te vinden is) gooi er wat kruiden doorheen, aanvullen met rijst/bonen/pompoen (tis maar net waar ik zin in heb) Als ik vlees heb kan dat er ook doorheen, maar zonder is ook prima :-) Ik ook, ze noemen me wel eens de koning der kliekjes. Ik gooi bijna niets weg. Zelfs kant en klaar spul kun je goed opleuken met wat je in huis hebt. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Alpacaatje Geplaatst: 16 november 2014 Delen Geplaatst: 16 november 2014 Ik ook, ze noemen me wel eens de koning der kliekjes. Ik gooi bijna niets weg. Zelfs kant en klaar spul kun je goed opleuken met wat je in huis hebt. Echt wel beetje je fantasie gebruiken en je gedragen als een echte Eucalypta ;-) Grote pan en dan een beetje van dit en een beetje van dat en roeren maar Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
FincaInSpanje Geplaatst: 16 november 2014 Delen Geplaatst: 16 november 2014 Echt wel beetje je fantasie gebruiken en je gedragen als een echte Eucalypta ;-) Grote pan en dan een beetje van dit en een beetje van dat en roeren maar Het leuke ervan vind ik dat mensen complimenteren, wow hoe heb je dat gemaakt? De volgende keer maak je het net weer iets anders. Ik heb 4 jaar bij een specerijen bedrijf gewerkt dus redelijk bekend met smaken en varianten. Daarnaast altijd bij oma, mamma en papa in de keuken te vinden als kind, dan leer je zelf kokkerellen. Gaat het ook wel eens mis, ja natuurlijk. Soms iets te zout of te pittig, kwestie van veel proeven. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Alpacaatje Geplaatst: 16 november 2014 Delen Geplaatst: 16 november 2014 Het leuke ervan vind ik dat mensen complimenteren, wow hoe heb je dat gemaakt? De volgende keer maak je het net weer iets anders. Ik heb 4 jaar bij een specerijen bedrijf gewerkt dus redelijk bekend met smaken en varianten. Daarnaast altijd bij oma, mamma en papa in de keuken te vinden als kind, dan leer je zelf kokkerellen. Gaat het ook wel eens mis, ja natuurlijk. Soms iets te zout of te pittig, kwestie van veel proeven. haha klopt idd.....ik doe het ook uit de losse hand en daardoor smaakt het vaak net even anders dan de vorige keer.....Uiteraard vaak tussendoor even proeven ;-) Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Flos Geplaatst: 16 november 2014 Delen Geplaatst: 16 november 2014 Het leuke ervan vind ik dat mensen complimenteren, wow hoe heb je dat gemaakt? De volgende keer maak je het net weer iets anders. Ik heb 4 jaar bij een specerijen bedrijf gewerkt dus redelijk bekend met smaken en varianten. Daarnaast altijd bij oma, mamma en papa in de keuken te vinden als kind, dan leer je zelf kokkerellen. Gaat het ook wel eens mis, ja natuurlijk. Soms iets te zout of te pittig, kwestie van veel proeven. Heej finca als ik jou zo bekijk heb jij veel geproefd Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
FincaInSpanje Geplaatst: 17 november 2014 Delen Geplaatst: 17 november 2014 Heej finca als ik jou zo bekijk heb jij veel geproefd Hahaha, ja soms heb ik al gegeten voor het eten van de gasten klaar is. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Gast Toef Geplaatst: 4 maart 2015 Delen Geplaatst: 4 maart 2015 Oud topic uit de kast getrokken 1 van mijn favoriete recepten en makkelijk te doen uit onze lang houdbare voorraad. Rijst met pittige makreel. - blikjes makreel met zonnebloem olie uit laten lekken in een bakje doen en op smaak mengen met rode peper snippers, knoflook poeder, gesnipperd uitje/gedroogde uitjes en wat nasi kruiden. - rijst koken - alles apart op dienen in je mess tin en serveren met, survival mes gehakte augurken uit die grote pot die je vast wel heb staan Selamat makan ! Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Davena Geplaatst: 23 september 2015 Delen Geplaatst: 23 september 2015 http://www.emergencykitcookoff.org/about-us Engelstalige recepten met ingrediënten uit je noodpakket (houdbaar voedsel) Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Crafts Geplaatst: 24 september 2015 Delen Geplaatst: 24 september 2015 Ik heb veel gehad aan de tips van Eurokok Martin Koken met slecht gereedschap, slechte/verkeerde ingrediënten en toch een mooie maaltijd neerzetten. https://www.youtube.com/watch?v=uwSwMDX7iYg https://www.youtube.com/watch?v=WLyuW2S684k Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.