Ga naar inhoud

Het forum is weer online!

Welkom mede-preppers, zoals jullie zien is het forum na 4 jaar weer online. Tijd voor een feestje! Je kunt met je oude gebruikersnaam en wachtwoord inloggen. Als dit is gelukt, pas dan gelijk je e-mailadres aan. Deze klopt namelijk niet meer omdat we die 4 jaar geleden hebben verwijderd.

Weet je je wachtwoord niet meer? Dan kan je de wachtwoord vergeten functie NIET gebruiken, omdat we je e-mailadres dus niet meer hebben. Mail in dat geval naar forum@preppers.nl en noem je gebruikersnaam en voeg een notificatiemail bij van het oude forum als je die nog hebt.

Mocht je echt niks hebben mail ons dan sowieso je gebruikersnaam, we zullen je dan verdere instructies geven!

Recommended Posts

Al jaren slijp ik zelf mijn messen, altijd tevreden geweest tot ik vorige week bij de action was en een carbon/keramiek doortrek slijpertje kocht. Een goedkoop mes geslepen en ik kon mijzelf scheren. Echter zijn de andere messen van een hardere staal soort en die kreeg ik er niet mee geslepen. Sterker nog hij doet het nu niet echt meer.

Dat vind ik geen enkel probleem waar ik wel laat van heb is dat ik al jaren tevreden was met iets wat nog veel beter blijkt te kunnen. Ik ben weer verwoed aan het slijpen geslagen met mijn dubbelzijdige slijpsteen, maar het mag niet baten. Of de steen is niet goed(komt uit mijn jongere jaren, zal niet veel gekost hebben) of ik kan het gewoon niet.

Ik had ooit nog een diamant slijpsteen, maar die kan ik niet meer vinden.

 

Nu is de grote vraag met veel verschillende antwoorden denk ik en hoop ik.

 

Hoe slijp jij je messen? Welk ander onderhoudt pleeg je?

 

Steek van wal allemaal.

 

Groet Simurgh

 

Verstuurd van mijn GT-I9300 met Tapatalk

Deze post delen


Link to post
Share on other sites
Op zoek naar waterfilters, branders, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga snel naar www.prepshop.nl!

Ik slijp mijn messen wanneer nodig (niet vaak) op mijn Fallkniven DC4.

 

onder een hoek van ongeveer 15 graden een plakje van je steen proberen te snijden (mag best een klein beetje kracht zetten).

doe dit een aantal keer voor beide kanten van het mes. Dan dit herhalen aan de achterkant (de fijne kant)

 

Ik heb het zelfs met een bijl gedaan, die heb ik daarna regelmatig gebruikt om touwtjes en stof te snijden.

Deze post delen


Link to post
Share on other sites

Messen worden, als het goed is, niet geslepen, maar gewet, dat is en verbastering van het Engelse woord voor nat. Een echte wetsteen wordt Of met water Of met olie bedekt, en zoals H9 onder een hoek, afhankelijk van wat je scherp wil maken tussen 15 & 35 graden op de steen geplaatst. Je probeert inderdaad een plakje van de steen te snijden, terwijl je het mes over de volle lengte over de steen laat glijden. Er ontstaat dan een papje van grijze smurrie, wat essentieel is om het mes scherp te maken. In de vrije natuur kun je leisteen achtige stenen gebruiken en wat spuug. Hoe fijner de steen, hoe scherper het mes. Olie die speciaal voor de stenen is gemaakt heet honing oil, want (engels) to hone betekent scherpen. Ik gebruik gewone fijne olie, bijvoorbeeld naaimachine olie. Is stuk goedkoper. Een setje goede stenen bestaat uit drie losse stenen, van grof naar zeer fijn. Reken voor een goede steen op twintig euro....een diamant staal combi is ook mogelijk, maar die kun je na vijf jaar weggooien. Een steen gaat langer mee. Succes!

Deze post delen


Link to post
Share on other sites

Vergeet ook je stenen na verloop van tijd niet te "vlakken" KS!

 

Slijpen/wetten..... Whatever. Scherp maken op een goede manier is van belang, naam is niet zo heel boeiend. Oja, en vergeet als laatste stap in het proces niet te stroppen. Over een lerenriem je mes net even die extra scherpte te geven. Eigenlijk polijsten.... :D

Deze post delen


Link to post
Share on other sites

Ik heb ook naar die sharpmaker gekeken omdat ik erg twijfel over mijn wetsteen(ja ks je hebt gelijk de benamingen zijn anders). Toch heb ik het mijzelf moeten leren uit het SAS boek dus het iemand zien doen of die mee wil kijken zou een keer leuk zijn. Op de prep date iemand die mij kan helpen?

 

Bedankt voor de respons tot nu toe

 

Verstuurd van mijn GT-I9300 met Tapatalk

Deze post delen


Link to post
Share on other sites

Je stenen vlakken hoef je eigenlijk nooit te dien als je ook grotere messen gebruikt die langer zijn dan de breedte van je steen.

Zelfs met kleine messen en goed gebruik zal het niet hoeven, gebruik het hele oppervlak en gelijkmatige druk.

Als je ronde vormen slijpt bijl bv dan wordt het wel moeilijk en zul je af en toe je steen moeten vlakken, als je ook een recht mes wilt slijpen op die steen...

 

Obl, de beste scherpte hangt af van de hoek en korrelgrote en het materiaal van het mes en wat je wilt snijden...

Soms helpt een serrated blad bv bij dik touw in een beweging snijden enz.

 

En een perfect scherp mesje, scheermesje, heeft als nadeel dat het snel breekt en bot wordt.

Dus zoals altijd zijn er afwegingen te maken met bepaalde voor en nadelen...

 

Als generiek antwoord een zo klein mogelijke hoek maakt de scherpste snede...

 

Grt

Kans

Deze post delen


Link to post
Share on other sites

Ik heb een keer bij de Sligro zo'n ding gekocht

http://www.easysharp.eu/m-nederlands/d-easysharp-knife

Later heb ik bij een kringloop winkel een zwaar mishandeld mes gekocht met allemaal happen in het snijvlak. Ik heb toen het mes een paar keer erdoor heen gehaald en toen had ik weer een mes zonder happen. Ik vind het een aanrader voor mensen die een mishandeld mes weer redelijk willen krijgen.

 

Zelf gebruik ik wetsteen om te slijpen.

 

Maar mijn inspiratie komt toch echt wel van Ray Mears

 

 

JV

Deze post delen


Link to post
Share on other sites
Al jaren slijp ik zelf mijn messen, altijd tevreden geweest tot ik vorige week bij de action was en een carbon/keramiek doortrek slijpertje kocht. Een goedkoop mes geslepen en ik kon mijzelf scheren. Echter zijn de andere messen van een hardere staal soort en die kreeg ik er niet mee geslepen. Sterker nog hij doet het nu niet echt meer.

Dat vind ik geen enkel probleem waar ik wel laat van heb is dat ik al jaren tevreden was met iets wat nog veel beter blijkt te kunnen. Ik ben weer verwoed aan het slijpen geslagen met mijn dubbelzijdige slijpsteen, maar het mag niet baten. Of de steen is niet goed(komt uit mijn jongere jaren, zal niet veel gekost hebben) of ik kan het gewoon niet.

Ik had ooit nog een diamant slijpsteen, maar die kan ik niet meer vinden.

 

Nu is de grote vraag met veel verschillende antwoorden denk ik en hoop ik.

 

Hoe slijp jij je messen? Welk ander onderhoudt pleeg je?

 

Steek van wal allemaal.

 

Groet Simurgh

 

Verstuurd van mijn GT-I9300 met Tapatalk

 

Ik slijp mijn OPINELS als volgt:

Fijn Aluminium oxide (te verkrijgen via KERAMIKOS.nl, kost niks) roeren tot een fijne suspensie in water en deze opbrengen op aquarel-papier. Deze "aquarel' laten drogen. Messen kunnen dan worden geslepen op dit papier zoals men dat doet op fijn schuurpapier. Men kan met deze methode ook heel goed een patina op koolstofstalen messen en roest verwijderen van messen en andere metalen objecten. Een OPINEL of MORA (getest) wordt bloedscherp. Aluminium oxide is een héél fijn slijpmiddel en eigenlijk alleen geschikt voor de fijne afwerking van messen tot hoge scherpte. Het is meer een zeer hard polijst-middel. Voor erg botte messen moet men voor-slijpen met meer traditionele middelen: op een "whetstone", schuurpapier of V-sharpener. De performance van deze "aquarellen" is fantastisch op koolstof-stalen messen en sommige "roestvrij" stalen messen. Andere "roestvrij-stalen" messen hebben een samenstelling die eigenlijk volkomen ongeschikt is om goed te slijpen met welke methode dan ook. Dit zijn mooie hoogglans roestvije showmessen waarmee je gewoon niet kunt snijden.

 

Mijn advies: Gebruik gewone koolstofstalen messen en slijp deze op aluminium oxide en onderhoudt de messen regelmatig.

Deze post delen


Link to post
Share on other sites
Vergeet ook je stenen na verloop van tijd niet te "vlakken" KS!

 

Slijpen/wetten..... Whatever. Scherp maken op een goede manier is van belang, naam is niet zo heel boeiend. Oja, en vergeet als laatste stap in het proces niet te stroppen. Over een lerenriem je mes net even die extra scherpte te geven. Eigenlijk polijsten.... :D

Jazeker! De leren riem werd-wordt meestal ook bewerkt met 'dodekop' dat is een roest bruin poeder waardoor het fungeert als een zeer fijne 'steen' en je mes akelig scherp wordt. Stenen vlakken....tsja, dan heb je je steen niet juist gebruikt. Zie opmerking Kans.

Deze post delen


Link to post
Share on other sites

Stenen vlakken is wel degelijk aan de orde. Je slijpt meestal nooit over alle randen van je steen. Hierdoor kan bij langdruig en veel gebruik een minimale holling ontstaan, welke van invloed kan zijn op je snede. Je haalt immers ook materiaal weg van je steen......

Deze post delen


Link to post
Share on other sites

Hoi prepass, ik denk dat je wel gelijk hebt bij de meeste mensen?

Nogmaals het hoeft niet nodig te zijn, grote messen die ruim over de steen heen steken en als je het goed doet houden je steen vlak.

 

Als je dan al je stenen vlakt moet je wel weten wat je doet en het goed doen...

Daar heb ik nog niks over gezien?

Vaak wroden er kleine steentjes mee geleverd bij een goede steen die zijn dus niet echt om te vlakken maar om je steen schoon te maken.

Hoe vlak jij je stenen?

 

Grt

Kans

Deze post delen


Link to post
Share on other sites

Hoi Kans, ik vlak ze op een glasplaat met hierop een stuk waterproof schuurpapier. Hierna met beleid rondjes draaien met de steen. Als je slim bent, zet je er met een stift wat diagonale strpen op de steen, zodat je kan zien dat ie vlak is uitieindelijk. Alle strepen moeten dan gelijkmatig net licht weg geschuurd zijn.

Deze post delen


Link to post
Share on other sites
Hoi Kans, ik vlak ze op een glasplaat met hierop een stuk waterproof schuurpapier. Hierna met beleid rondjes draaien met de steen. Als je slim bent, zet je er met een stift wat diagonale strpen op de steen, zodat je kan zien dat ie vlak is uitieindelijk. Alle strepen moeten dan gelijkmatig net licht weg geschuurd zijn.

 

Goede tip, dank ! Doel is altijd wel je hele steen te benutten. Ik ben ook al bezig schuurpapier te preppen (ook handig als wc papier op is;))

Deze post delen


Link to post
Share on other sites

Met schuurpapier kan je ook je mes slijpen/wetten/scherp maken. Gewooon een stukje grof 240 en een stukje 600 of 800 in je bob kan je overal je messen scherp houden.

Deze post delen


Link to post
Share on other sites

Hoi prepass, dat is een goede manier, je haalt dan natuurlijk wel een deel van je steen weg dus beperk het tot een minimum.

 

Als het moet kan je met vrij veel stenen je mes slijpen, sommige bakstenen zijn goed bruikbaar, veel zijn te zacht, een straatklinker vind ik weer te hard, maar als je niks anders hebt is het bruikbaar.

 

Als je eenmaal diamand stenen hebt gebruikt is de rest gewoon minder en het meeste shi. :p

 

Grt

Kans

Deze post delen


Link to post
Share on other sites

Hoi Kans

 

Diamant is inderdaad pretttig om te gebruiken. Ik gebruik het vaak om de snede te herprofileren. Dat gaat met diamant lekker snel. Hierna met een steen of gewoon schuurpapier verder afwerken.

Deze post delen


Link to post
Share on other sites

De meeste slijpstenen zijn van korund. Dat is echt wel hard genoeg om een mes te slijpen.

Zelf slijp ik maar zelden een mes....alleen als er iemand iets stoms mee heeft gedaan.

 

Ik ga er nu even uit dat we het over stalen messen hebben!

De slijphoek die ik prefereer is 20 graden. Ik heb een aantal water en of olie stenen van verschillende korrel. 20 graden is ook de hoek waar normale scherpe keukenmessen in worden geslepen.

Mijn ervaring is dat ik met mijn aanzetstaal mijn messen in topconditie houdt. Als je een nieuw mes even aanzet merk je het verschil heel duidelijk. Met aanzetten hou je je mes ook in dezelfde hoek waarin het geslepen is. Een scherpere hoek wordt te kwetsbaar. Een stompere hoek is weer snel te bot. Het is zoals met veel dingen altijd weer een compromie.

Deze post delen


Link to post
Share on other sites
Gast Riesie

Slijp al jaren en jaren met Japanse stenen. Zelfs in het bos.

Heb altijd een 800/5000 steen bij me, een Fallkniven D4, watervast schuurpapier, en een leren riem met 2 soorten compound in mijn rugzak.

Thuis een scala aan stenen.

Moet NIETS, maar dan ook NIETS van doortrekstalen, of ander spul hebben.

Doen even snel een snijkant aanzetten, maar het effect is minimaal.

 

Voorkeur gaat uit naar Naniwa chosera stenen. Piekfijn resultaat, en lang scherp.

En daar heb je al heel betaalbare starters pakketen van op het internet.

En nee het is geen hogere wiskunde om slijpen te leren, het is een vaste hand krijgen, en geduld.

Op het internet zijn diverse video's om het e.e.a. te leren. Maar mijn tip: begin met een oud keukenmes en niet je favoriete Fallkniven of Cold-steel.

Daarbij de meeste messen die je "of the shelf" koopt zijn hollow grind of convex...en dat, is een totaal ander verhaal.

Maar met een muismat en watervast schuurpapier ook weer prima te doen, nogmaals, het is oefenen en oefenen.

naniwa-chosera-pakket-NASS10-d1.jpg.5b7230a461c2b252d05ecbd3aa027fe3.jpg

Deze post delen


Link to post
Share on other sites

Wij slijpen vrijwel alles op een slijpmachine, met een ronddraaiend steen, weet ff geen naam/merk... In het veld slijp ik mijn messen aan de tondelzwam, een harde paddestoel die overal wel aan bomen groeit, ik haal mijn mes daar een aantal keren doorheen en ik kan weer een tijdje voort..

Deze post delen


Link to post
Share on other sites
Gast Riesie

Scherp maken / Dun maken

 

Japanse waterstenen met een grove korrel (ca. 100 tot 400) zijn zeer geschikt voor het scherp maken van messen die erg bot zijn. Door de grove korrel krijgt u de messen snel weer in de juiste vorm (V-vorm). Naslijpen met een fijnere steen wordt echter aanbevolen aangezien dit een dichtere structuur en daardoor duurzamere scherpte oplevert. Grove stenen zijn ook erg geschikt voor het dunner maken van nieuwe messen, waardoor ze bij het snijden minder weerstand ondervinden.

 

Scherp houden / Fijn slijpen

 

Fijnere Japanse waterstenen (korrel 600 tot 1000) zijn bij uitstek geschikt om messen scherp te houden en om messen die met een grovere korrel zijn voorgeslepen een fijnere afwerking te geven. De scherpte die behaald wordt is voor velen ruim voldoende en is vaak hoger dan messen die nieuw uit de fabriek komen en veel hoger en duurzamer dan de scherpte die bereikt wordt met eenvoudige slijpapparaatjes waar u uw messen door heen moet trekken.

 

Polijsten

 

Met heel fijne stenen (korrel 3000 tot 10000) kunnen messen gepolijst worden. Hierdoor kan een mes scheermesscherp worden gemaakt en blijven de messen bovendien nog langer scherp. Het is wel aan te bevelen messen eerst met een grovere korrel te slijpen (zie scherp houden) omdat de fijne steen zeer weinig materiaal afnemen.

Deze post delen


Link to post
Share on other sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...