Ga naar inhoud
GENEGEERD

Gezocht: Brabantse preppers over corona


Aanbevolen berichten

Beste,

 

Mijn naam is Chiel Timmermans en ik werk bij het Eindhovens Dagblad en maak deel uit van wat wij op de redactie het 'coronateam' noemen. In deze tijden van crisis blijkt maar weer eens hoe slecht mensen zijn voorbereid op noodsituaties en hoe zij in sommige gevallen in paniek geraken (lees: hamsteren van wc-papier). Om de situatie in te dammen worden de maatregelen vanuit de overheid steeds strenger, het moment van een algehele lockdown komt steeds dichter bij. Maar hoe bereiden we ons daar op voor? Om een artikel hierover te schrijven voor het Eindhovens Dagblad en enkele andere regionale kranten ben ik op zoek naar preppers uit Zuidoost-Brabant (omgeving Eindhoven en Helmond). Zijn er preppers die openstaan voor een interview en die willen helpen om lezers tips te geven over wat ze in plaats van wc-papier wel moeten inslaan? Ik hoop dat iemand bereid is te helpen. Ik ben bereikbaar op c.timmermans@ed.nl. Alvast heel erg bedankt!

 

Met vriendelijke groet,

Chiel Timmermans

Eindhovens Dagblad

  • Niet leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Beste Chiel,

Hamsteren is niet wat preppers doen... nu nog gaan hamsteren is wat preppers juist willen voorkomen. Prepper betekend voorbereiden... het gros van de mensen hier ziet deze “lifestyle” als een verzekering. Je verzekerd je auto ook, ondanks dat je geen ongeluk verwacht. Zo verzekerde wij andere dingen ook.

Ik spreek niet voor iedereen hier natuurlijk, maar groots inslaan leidt in deze tijden juist tot tekorten, en die willen we voorkomen, voor onszelf, maar vooral ook voor de minder voorbereidde medemens.

Nu in tijden van crisis (want ja, zo mogen we ht inmiddels wel noemen) is het juist van belang ons gezonde (brabantse) verstand te gebruiken.

Enige tip die ik mensen nu geef is om ipv dagelijkse boodschappen, wekelijkse boodschappen te halen. Niet voor je voorraad, maar om je kans op besmetting te verkleinen, en zo de druk op het zorgsysteem te verminderen.

Groetjes uit Br zuid-oost

  • Leuk 5
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hamsteren is eigenlijk wel wat wij doen, wat je nu ziet zijn de hamsters die de hele zomer heerlijk in het zonnetje gelegen hebben en zich bij de eerste sneeuwvlokken opeens realiseren dat ze geen wintervoorraad aangelegd hebben.

 

@ChielTimmermans ik zou op dit moment geen stukjes gaan schrijven over wat mensen dan wel moeten inslaan ipv wc papier, want dan krijg je daar een run op en dat trekken moderne supply chains niet.

 

 

  • Leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat hierboven gezegd wordt!

Preppers hamsteren verspreid in kleine beetjes, leuke aanbiedingen, hamsterweken ah etc, of bij de wekelijkse boodschappen net een klein beetje extra, en dan uiteindelijk heb je zo een roulatiesysteem waarmee je zonder aanvulling 3 maanden voorruit kan. En dat doen we VOOR de crisis, niet tijdens de crisis.

Aangezien er nu nog genoeg aanvoer is qua levensmiddelen etc zou ik hooguit adviseren, haal wat je normaal nodig hebt, doe dat per week en daarnaast 2 of 3 houdbare dingen extra, en alleen wat je normaal ook zou eten. (let op er staat ETEN en niet wcpapier!! mensen begrijpen geloof ik niet dat je je kont ook met een washandje kan afwassen en deze kan wassen) 

En vertel ze vooral, dat zodra dit voorbij is, het toch wel heeel heeel verstandig is om een voorraadje op te bouwen voor onverwachte gebeurtenissen, en als heel Nederland dat doet, niemand in Nederland nog hamstert bij dit soort crisissituaties. En leer vooral je kinderen dat later ook te doen.

 

Succes met je missie!

 

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uur geleden, gwoonEva zei:

Enige tip die ik mensen nu geef is om ipv dagelijkse boodschappen, wekelijkse boodschappen te halen. Niet voor je voorraad, maar om je kans op besmetting te verkleinen, en zo de druk op het zorgsysteem te verminderen.

 

Als je geen auto hebt dan wordt dat moeilijk. Ik heb geen auto.

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uur geleden, TyrionLannister zei:

 

Als je geen auto hebt dan wordt dat moeilijk. Ik heb geen auto.

Ik ken de rest van je situatie niet, maar ik heb ook geen auto, en doe toch (op een enkele keer als ik mijn persoonlijke chauffeur bereid vindt) wekelijks mijn boodschappen met de fiets. Ik heb een paar jaar geleden gigantische fietstassen voor mijn verjaardag gekregen en meestal lukt het om alles, plus een blikje extra voor in de kast, voor een gezin van vier mee te krijgen.

Voor ik de fietstassen had, toen de oudste nog niet kon zitten, liep ik met een 30L rugzak op mijn rug en kind in de drager op mijn buik. Ik heb ook een tijd een bolderkar gebruikt.

moeilijkniet voor de hand liggend ja, onmogelijk zeker niet.

  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uur geleden, TyrionLannister zei:

 

Als je geen auto hebt dan wordt dat moeilijk. Ik heb geen auto.

 Grote diepe slappe fietstassen (type "post")  zodat je kan proppen.

Tassen aan stuur.

Fietsmand aan stuur.

Een doos of kist achterop bagagedrager met spanbanden.

Ik krui, al jaren, met gemak een grote winkelwagen vol mee naar huis.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Chiel, 

 

In deze tijden is een sensatie-stukje niet handig. Ook is het nu (in de ogen van preppers) al veel te laat om nu nog alles op de rit te krijgen. En mensen die zich niet voorbereid hebben daar op wijzen geeft alleen maar meer paniek en onzekerheid. Moet je niet willen.

Ik wil graag beamen wat hier boven al staat: het is een leefstijl. 

Er zullen denk ik weinig preppers 1 jaar of langer vooruit kunnen qua voedsel. Maar gewoon gezond ouderwets boeren verstand hebben we hier allemaal: een voorraad aanleggen voor mindere tijden onafhankelijk van het seizoen. Dus ingevroren verse groente / vlees + fruit en (weck) potten + blikken b.v. 

Medicijnkastje altijd netjes goed gevuld. En wat handigheidjes als zaklampen en een voorraad batterijen. Gewoon normale hoeveelheden, geen idiote 20+ pakken in 1 keer. Maar net genoeg extra om nooit mis te grijpen als je een keer een paar weken de deur niet uit kunt door ziekte of b.v. een sterfgeval. 

Daarnaast kan je het zo "gek" maken als je wilt qua preppen. Maar dat vraagt studie/tijd, inzicht en een weloverwogen plan. 

Voor dat alles is het nu de tijd niet.

Iedereen zit vol angst, zit thuis, gesloten winkels en paniek over familie en bekenden met letterlijk de dood op veel deurdorpels.

Dan ga niet je nog ff rustig zitten, overzichten en lijsten maken. En daar na(ar) shoppen en klaarmaken. 

Nee, je hoofd zit vast in het hier en nu, vol emoties. En alles wat je nu wel zou kunnen (betalen) is bijna onbereikbaar geworden. Winkel dicht, een aankoop-limiet of stomweg uitverkocht.

Of te wel: het Enige , in mijn ogen, wat je nu kan doen is EINDELIJK eens in *meerdere talen* op TV en via instagram influencers de boel duidelijk uitleggen. En praten over hoe om te gaan met je angst of de angst van anderen. Want dat is wat ik nu het meest om me heen zie: mensen die zich stierlijk vervelen en tijd teveel hebben om na te denken. Mensen die gewend zijn dagelijks hun koffie te kopen in een hip tentje en boodschappen ff snel nog te doen. Die voelen zich opgesloten, beperkt en eenzaam. Maar zonder oog te hebben voor wat ze wel kunnen doen. Van zelf rustig blijven en er het beste van te maken, tot oudjes in de wijk helpen of b.v. een restaurant helpen id bezorging. 

Wij preppers schieten niet in de stress. Zijn allang klaar en geestelijk voorbereid op wat zou kunnen komen. Af en toe even uit het lood is heel menselijk en hoort er bij. Maar wat ik nu zie bij mensen die onvoorbereid zijn tart elke verbeelding: als prepper bereid je je voor op de wanhoop van anderen maar als het dan echt gebeurd is het toch wel een dingetje zeg maar. 

En we staan nog maar aan het begin....

Ik houd mn hart vast. 

 

aangepast door Gast
Typos
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de eerste reacties. Sensatie is niet waar ik naar op zoek ben, adviezen over hamsteren ook niet. Mijn vraag was juist hoe bereid je je voor op het moment dat je straks (zoals in België, waar ik vermoed dat info_junky woont) de winkels dicht zijn en je echt binnen moet blijven. Jullie zijn daar al goed op voorbereid en ik neem aan niet alleen in de vorm van extra voedsel. Het gaat volgens mij - ik ben natuurlijk een leek - ook om dingen als water, batterijen, lucifers, touw, mes, medicijnen etc. etc.  Misschien staat er ergens een kannetje extra benzine. Het idee dat een dergelijk verhaal voor paniek gaat zorgen en dat mensen massaal naar de supermarkt rennen, lijkt me geen reëel scenario. Maar zo'n verhaal is informerend voor lezers en een soort van erkenning voor jullie leefwijze. En dat het niet verkeerd zou zijn dat wat meer mensen zich beter voorbereiden op noodsituaties. Ik wil maar zeggen dat jullie een bijzonder verhaal hebben te vertellen en ik hoop dat dat er iemand aan mee wil werken. Bedankt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een complete lockdown in de corona-crisis betekent niet dat je weken of maanden op jezelf aangewezen bent. Supermarkten, pompstations, drogisterijen, deze zaken zullen allemaal open blijven, er zal een tijd komen na COVID-19. Water zal uit de kraan blijven komen. Electriciteit zal uit het stopcontact blijven komen. Qua winkelsluiting kijk je effectief tegen hetzelfde aan als dat er nu al gebeurd... veel niet-essentiele winkels zijn al dicht. Wanneer je artikel zich gaat focussen op een complete lockdown en daarin stelt dat je op jezelf aangewezen zult zijn, of dat mensen zich daarop voorbereiden, dan zul je bijdragen aan een panieksituatie en het hamsteren. De informatie die je zoekt over hoe je je kunt voorbereiden op een shit-hits-the-fan situatie staat overal op het internet. Wat we nodig hebben is goede journalistiek die zich richt op oplossingen.

 

En koop af en toe wat extra's te eten bij dat langer houdbaar is ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Chiel... lees mijn post nog eens een keer daar staat al antwoord op je herhaalde vraag ? 

En preppers zullen nooit hun plan en exacte voorbereidingen prijs geven.

 

Er zijn talloze lijstjes met spullen die zo van het internet kan vissen.

Zelfs op de sites van het ministerie staan hele prep lijsten vol tips "wat te doen" en de 3-dagen en 2 weken+ lijst ?

Als je die bronnen gebruikt komt het informatief en rustgevend over ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 minuten geleden, Info_junky zei:

@ChielTimmermans 

Dat is het niet.

Maar voor de 3e keer: je verhaal komt te laat. Je lezers kunnen geen kant uit nadat ze de tips hebben gelezen.

Het voegt niks toe. Behalve nog meer hamsteren en paniek.

 

Helemaal eens met @Info_junky.

Lees die bijdrage nou eens goed. Het gaat niet om niet willen meewerken. 

Het gaat erom dat OP DIT MOMENT andere dingen relevanter zijn. En niet alleen dat, ook opbouwender en minder stress veroorzakend. Dus schrijf een artikel met andere focus.

 

DIT DUS:

 

1. Informeren

Quote

Of te wel: het Enige , in mijn ogen, wat je nu kan doen is EINDELIJK eens in *meerdere talen* op TV en via instagram influencers de boel duidelijk uitleggen.

 

2. Psychologische aspecten

Quote

En praten over hoe om te gaan met je angst of de angst van anderen. Want dat is wat ik nu het meest om me heen zie: mensen die zich stierlijk vervelen en tijd teveel hebben om na te denken. Mensen die gewend zijn dagelijks hun koffie te kopen in een hip tentje en boodschappen ff snel nog te doen. Die voelen zich opgesloten, beperkt en eenzaam.

 

3. Hoe kun je bijdragen

Quote

Maar zonder oog te hebben voor wat ze wel kunnen doen. Van zelf rustig blijven en er het beste van te maken, tot oudjes in de wijk helpen of b.v. een restaurant helpen id bezorging. 

 

Preplijsten doen we NA AFLOOP van deze crisis.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, Info_junky zei:

@ChielTimmermans 

 

Ongevraagde tip:

Ga nu *eindelijk* eens proberen de allochtone, analfabete, digibete en zwakbegaafde bevolkingsgroepen te bereiken. 

Daar ligt een zee aan werk.

Huphup jullie kunnen dat ?

 

Weet overigens niet of die zo heel slecht op de hoogte zijn. Marokkanen die ik sprak weten prima dat er iets heel serieus aan de hand is. Maar ze kunnen idd veel berichtgeving niet goed volgen. Vloggers uit de doelgroepen inzetten en vooral via sociale media verspreiden?

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Haskap

Yup. Weten het maar half. Of boeit niet. Of slecht begrepen. Of kijken geen (Nederlandse) tv, krant al helemaal niet enz. 

Had laatst iemand in mn app (met een voicebericht ?) die voor het ziekenhuis stond voor een afspraak en letterlijk van *niets* wist.

Dus. 

 

Maar ze volgen wel veel instagrammers idd. De krant zn rolodex zit vol met van Z tot A-level BN-ers van allerlei achtergronden en diverse doelgroepen. Appeltje eitje om die in te schakelen.

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

42 minuten geleden, ChielTimmermans zei:

Ik wil de huidige crisis aangrijpen om een verhaal te schrijven over hoe je je voorbereid op noodsituaties. Maar goed, ik krijg het idee dat jullie daar niet aan mee willen werken. Prima, ga ik elders zoeken.


En wij proberen je hier uit te leggen dat dit niet het moment is, als de crisis bijna voorbij is, dat is een goed moment, zodat een volgende keer mensen toch beter voorbereid zijn dan nu. Maar nu zou het alleen bijdrage aan nog meer onzekerheid, omdat de mensen die het artikel lezen, niet zo voorbereid zijn en dat alsnog willen en dat dan dus NU willen.

Bovendien staan hier zelfs al een aantal tips.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast OBL-Rien
13 uur geleden, ChielTimmermans zei:

... preppers uit Zuidoost-Brabant (omgeving Eindhoven en Helmond). ... lezers tips te geven

 

Tips? Daar vindt je er talloze van op deze site. Een uurtje of twee research levert genoeg voor een fantastisch artikel.

 

Maar de persoon moet uit ZO-Brabant komen, dus is mijn conclusie dat het niet gaat over de tips, maar over de persoon.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

14 uur geleden, Info_junky zei:

Beste Chiel, 

 

In deze tijden is een sensatie-stukje niet handig. Ook is het nu (in de ogen van preppers) al veel te laat om nu nog alles op de rit te krijgen. En mensen die zich niet voorbereid hebben daar op wijzen geeft alleen maar meer paniek en onzekerheid. Moet je niet willen.

Ik wil graag beamen wat hier boven al staat: het is een leefstijl. 

Er zullen denk ik weinig preppers 1 jaar of langer vooruit kunnen qua voedsel. Maar gewoon gezond ouderwets boeren verstand hebben we hier allemaal: een voorraad aanleggen voor mindere tijden onafhankelijk van het seizoen. Dus ingevroren verse groente / vlees + fruit en (weck) potten + blikken b.v. 

Medicijnkastje altijd netjes goed gevuld. En wat handigheidjes als zaklampen en een voorraad batterijen. Gewoon normale hoeveelheden, geen idiote 20+ pakken in 1 keer. Maar net genoeg extra om nooit mis te grijpen als je een keer een paar weken de deur niet uit kunt door ziekte of b.v. een sterfgeval. 

Daarnaast kan je het zo "gek" maken als je wilt qua preppen. Maar dat vraagt studie/tijd, inzicht en een weloverwogen plan. 

Voor dat alles is het nu de tijd niet.

Iedereen zit vol angst, zit thuis, gesloten winkels en paniek over familie en bekenden met letterlijk de dood op veel deurdorpels.

Dan ga niet je nog ff rustig zitten, overzichten en lijsten maken. En daar na(ar) shoppen en klaarmaken. 

Nee, je hoofd zit vast in het hier en nu, vol emoties. En alles wat je nu wel zou kunnen (betalen) is bijna onbereikbaar geworden. Winkel dicht, een aankoop-limiet of stomweg uitverkocht.

Of te wel: het Enige , in mijn ogen, wat je nu kan doen is EINDELIJK eens in *meerdere talen* op TV en via instagram influencers de boel duidelijk uitleggen. En praten over hoe om te gaan met je angst of de angst van anderen. Want dat is wat ik nu het meest om me heen zie: mensen die zich stierlijk vervelen en tijd teveel hebben om na te denken. Mensen die gewend zijn dagelijks hun koffie te kopen in een hip tentje en boodschappen ff snel nog te doen. Die voelen zich opgesloten, beperkt en eenzaam. Maar zonder oog te hebben voor wat ze wel kunnen doen. Van zelf rustig blijven en er het beste van te maken, tot oudjes in de wijk helpen of b.v. een restaurant helpen id bezorging. 

Wij preppers schieten niet in de stress. Zijn allang klaar en geestelijk voorbereid op wat zou kunnen komen. Af en toe even uit het lood is heel menselijk en hoort er bij. Maar wat ik nu zie bij mensen die onvoorbereid zijn tart elke verbeelding: als prepper bereid je je voor op de wanhoop van anderen maar als het dan echt gebeurd is het toch wel een dingetje zeg maar. 

En we staan nog maar aan het begin....

Ik houd mn hart vast. 

 


Om maar een voorbeeld te nemen, aan wc papier is er geen gebrek. 

Je hebt wellicht dit filmpje langs zien komen.
 


Er ligt nog genoeg daarvan in de magazijnen. En er zijn ook magazijnen vol met eten. Maar door dat gehamster zijn de schappen snel leeg en dan duurt het een tijdje voordat de trucks met nieuwe voorraad arriveren. Want de gemiddelde supermarkt heeft geen kelders vol met voorraad, die houden meestal rekening met een dag of 2 voorraad in een normale situatie en in tijden zoals nu raken ze sneller op.

We zullen niet snel honger lijden. Hamsteren is niet nodig. En zelfs als we in de lockdown gaan laten ze heus niet mensen doodhongeren in hun huis. We zijn hier niet in China.

 

Dus ja een beetje voorraad hebben om een noodsituatie te overbruggen is verstandig maar maak het niet te gek. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 20-3-2020 om 11:18, Info_junky zei:

Op Twitter hem gevonden. 

Hij doet normaal misdaad verslaggeving.

Snel nieuws dus.

 

Take a look at Chiel Timmermans (@ChielGiles): https://twitter.com/ChielGiles?s=09

 

 

Voor de sensatie dus. Dat is nu net iets wat in deze tijd niet gepast is.

Deze crisis kan iemand best aangrijpen om te beginnen met preppen, maar om nu nog te gaan hamsteren is te laat. Ik zie dit wel als een test of de voorraad goed is of juist niet. Wat er beter kan, maar dat weet ik pas na afloop van de crisis.

Wat een lockdown voor een invloed heeft op een prepper / geen prepper, hangt vooral af van hoe je in elkaar zit. Ik heb thuis genoeg te doen en red mij zeker wel. Een mes, touw en zelfs water, lucifers en benzine, is zoals het er nu naar uitziet, helemaal niet nodig. De electriciteits- en watervoorziening staat niet op het spel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...