Ga naar inhoud
GENEGEERD

Kind wil zakmes


Dutch013

Aanbevolen berichten

Tja.. ook ik ontkom er niet aan.

De kleine man (8) heeft besloten dat het tijd wordt voor een eigen zakmes.

 

Nu ben ik daar redelijk makkelijk in want ik was jonger toen ik een eigen mes kreeg. Moeders denkt daar heel anders over.

 

Mes wat ik in gedachten heb is een My First Victorinox.

 

Hoe gaan jullie hier mee om?vi5vo.2373%2401-victorinox-kinderzakmes-rood-vi5vo.2373-d1.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Naar mijn mening kan je beter een kind al jong leren zorgvuldig en veilig om te gaan met een mes, dan dat je straks zo'n puber hebt die denkt stoer te moeten doen met zijn eerste mes en ondertussen totaal niet weet hoe hij dat ding daadwerkelijk moet gebruiken.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast OBL-Rien

IMO hangt dat er enorm van af hoe handig het kind met gereedschap is.

Onder begeleiding (les geven) moet het kunnen.

Heb je moeders gevraag wanneer zij toestemming zou geven? welke voorwaarden?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die mama toestemming komt er nooit...

Dit wordt een papa zoon actie, avond ruzie maken met mama en dan goed maken.

 

Als er geklust moet worden staat hij altijd voor aan om te helpen en mee te werken. Dus dat zit wel goed.

Vanzelfsprekend zal hij de eerste tijd "onder toezicht" moeten werken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn kinderen zijn 6,5&3 en de oudste twee snijden geregeld mee wat groenten fijn! Onder toezicht uiteraard, haha. Een eigen mes kan onder voorwaarden hè! (Ook om mamadutch13 misschien over te halen )

Bijvoorbeeld wél een eigen mes, maar in jullie beheer. Mee als je naar t bos gaat, of in de tuin werkt, etc. Daarna weer in de keukenlade. Voor edc vind ik 8 wat jong


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik gaf mijn neefjes, toen 11 en 13 jaar ooit beide een Victorinox  mes. Vooraf even met mijn broer overlegd en het geven was geen probleem.

Binnen het uur had ik een appje;  "First Blood" ? de jongste had zich gesneden.

 

De neefjes hebben nooit rottigheid uitgehaald en alleen maar lol beleefd aan het snijtuig. Even lekker in de vingers snijden en men heeft direct een hele waardevolle les geleerd!

Duidelijke afspraken maken en wijzen op de risico's en daarna is de praktijk toch echt de beste leerschool.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik was geloof ik een jaar of zes toen ik mijn eerste zakmes kreeg en ik bedenk me nu dat ik voor mijn net zes geworden dochter ook een mesje uit moet gaan zoeken (iemand suggesties voor een roze mesje?)

Ze helpt als sinds ze een mes vast kan houden mee in de keuken en is een voorzichtig kind, dus ik denk niet dat ze er gekke dingen mee zal doen. Ik ga wel met haar afspreken dat het mesje in een speciaal tasje bewaard moet worden (aan de kapstok) en dat het NIET mee naar school mag. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden, Aalawok zei:

Ik was geloof ik een jaar of zes toen ik mijn eerste zakmes kreeg en ik bedenk me nu dat ik voor mijn net zes geworden dochter ook een mesje uit moet gaan zoeken (iemand suggesties voor een roze mesje?)

Ze helpt als sinds ze een mes vast kan houden mee in de keuken en is een voorzichtig kind, dus ik denk niet dat ze er gekke dingen mee zal doen. Ik ga wel met haar afspreken dat het mesje in een speciaal tasje bewaard moet worden (aan de kapstok) en dat het NIET mee naar school mag. 

spacer.png

 

 

https://www.scoutshop.nl/landingpaginas/opinel-zakmes-no-07-kid-rvs-fuchsia

aangepast door Pantoffel
link erbij
  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb deze gekregen toen ik ook 8 was geworden: 

https://www.knivesandtools.nl/nl/pt/-victorinox-camper.htm?gclid=CjwKCAiAnfjyBRBxEiwA-EECLI2p6RgiAY0srPyHU_VlzgSsQp9_MynXwvsre5hWxucNbVATwUO5ZRoCX7sQAvD_BwE

 

Natuurlijk wel een paar keer gesneden(vooral na het slijpen, dan is hij toch weer scherper dan je had verwacht ?) maar verder niks ergs 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb deze gekregen toen ik ook 8 was geworden: 
https://www.knivesandtools.nl/nl/pt/-victorinox-camper.htm?gclid=CjwKCAiAnfjyBRBxEiwA-EECLI2p6RgiAY0srPyHU_VlzgSsQp9_MynXwvsre5hWxucNbVATwUO5ZRoCX7sQAvD_BwE
 
Natuurlijk wel een paar keer gesneden(vooral na het slijpen, dan is hij toch weer scherper dan je had verwacht ) maar verder niks ergs 
 
Voorkeur gaat uit naar mes zonder punt. Hij is pas acht en moet eerst maar eens leren om te gaan met een zakmes
Link naar reactie
Delen op andere sites

Die van ons hadden hun eerste mes ook rond die leeftijd. En een aantal mensen stond raar te kijken dat we een kind met een vlijmscherpe mora op kamp lieten gaan. Toen de oudste 11 werd hebben we de mora skaut gewisseld voor een mora companion. 

En bij thuiskomst krijg je te horen dat haar mes in de keuken gebruikt is omdat het schijnbaar het enige scherpe mes was.

Messen liggen hier overal in het huis en zijn niets bijzonders. Juist het niet verbieden maakt het veilig. Niets stiekem.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien helpt het in de overtuiging dat bij scouting de welpen (leeftijd vanaf 7) ook al leren met een mes omgaan en dan tijdens daarvoor bestemde opkomsten zelf een zakmes mogen meenemen. Ze kunnen hier zelfs een insigne mee verdienen als ze laten zien verstandig en goed met een mes om te kunnen gaan.

Dan lijkt mij 8 jaar een prima leeftijd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 minuten geleden, Dutch013 zei:

@Sterredag zit al op scouting, maar die houden nog af omdat de grootste lichting welpen niet "mes bekwaam" zijn.

De eerder genoemde Mora is geen optie voor nu. Moet het later ook nog leuk en nieuw houden.


Lol dat moeten ze dus leren daar, haha. Maar goed omdat de scouting het niet doet wil nog niet zeggen dat het kind te jong is, dus je kunt het gebruiken als motivatie. Veel scouting doen het wel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Dutch013 zei:

De eerder genoemde Mora is geen optie voor nu. Moet het later ook nog leuk en nieuw houden.

 

Een vaststaand mes is veel veiliger dan een opklapbaar zakmes. Met een vaststaand mes loop je niet het risico dat het dubbel klapt terwijl de vingers er tussen zitten enzo.

 

Het argument "moet het later ook nog leuk houden" begrijp ik niet helemaal. Een mes is gewoon een stuk gereedschap. Wat je daarmee doet/maakt houdt het leuk lijkt me.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eens met Pignonwiel.

Van de messen die hier gepost zijn is het Mora kindermes met roze greep en guard het meest geschikt voor een kind om mee te beginnen.

De Zweden hebben een lange traditie waar het messen betreft, en dit specifieke model is speciaal bedoeld voor de beginnende mesgebruiker cq kinderen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

18 minuten geleden, Dutch013 zei:

@Pignonwiel goed beargumenteerd.
Met later leuk blijven is bedoeld als doe eerst eens wennen aan een mes voordat je een dergelijk mes krijgt.

Wat betreft het met de vinger tussen het mes zitten, denk dat we allemaal dat leermoment hebben meegemaakt.
 

Yep, ook ik heb de littekens in m'n vinger staan.

Zelf wil ik een multitool kopen voor mijn dochter van 8.

Die blokkeren zodat het mes niet kan dichtklappen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een zakmesje hoort bij de opvoeding. Mits het kind de verantwoordelijkheid aankan, maar dat weet je zelf het beste. Ik zou wel iets kiezen dat er ‘ongevaarlijk’ uit ziet, omdat sommige mensen nogal overdreven kunnen reageren wanneer ze het zien. Een klein, kleurig mesje is zeer geschikt en dan een lesje ‘ altijd van je af snijden en geen vingers in de weg houden’ erbij geven.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...