Dutch013 Geplaatst: 3 maart 2020 Delen Geplaatst: 3 maart 2020 Tja.. ook ik ontkom er niet aan. De kleine man (8) heeft besloten dat het tijd wordt voor een eigen zakmes. Nu ben ik daar redelijk makkelijk in want ik was jonger toen ik een eigen mes kreeg. Moeders denkt daar heel anders over. Mes wat ik in gedachten heb is een My First Victorinox. Hoe gaan jullie hier mee om? Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Loreen Geplaatst: 3 maart 2020 Delen Geplaatst: 3 maart 2020 Naar mijn mening kan je beter een kind al jong leren zorgvuldig en veilig om te gaan met een mes, dan dat je straks zo'n puber hebt die denkt stoer te moeten doen met zijn eerste mes en ondertussen totaal niet weet hoe hij dat ding daadwerkelijk moet gebruiken. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Gast OBL-Rien Geplaatst: 3 maart 2020 Delen Geplaatst: 3 maart 2020 IMO hangt dat er enorm van af hoe handig het kind met gereedschap is. Onder begeleiding (les geven) moet het kunnen. Heb je moeders gevraag wanneer zij toestemming zou geven? welke voorwaarden? Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Dutch013 Geplaatst: 3 maart 2020 Auteur Delen Geplaatst: 3 maart 2020 Die mama toestemming komt er nooit... Dit wordt een papa zoon actie, avond ruzie maken met mama en dan goed maken. Als er geklust moet worden staat hij altijd voor aan om te helpen en mee te werken. Dus dat zit wel goed. Vanzelfsprekend zal hij de eerste tijd "onder toezicht" moeten werken. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
gwoonEva Geplaatst: 3 maart 2020 Delen Geplaatst: 3 maart 2020 Mijn kinderen zijn 6,5&3 en de oudste twee snijden geregeld mee wat groenten fijn! Onder toezicht uiteraard, haha. Een eigen mes kan onder voorwaarden hè! (Ook om mamadutch13 misschien over te halen )Bijvoorbeeld wél een eigen mes, maar in jullie beheer. Mee als je naar t bos gaat, of in de tuin werkt, etc. Daarna weer in de keukenlade. Voor edc vind ik 8 wat jong Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Dutch013 Geplaatst: 3 maart 2020 Auteur Delen Geplaatst: 3 maart 2020 Ow EDC zeker niet... Altijd onder voorwaarden maar daar was ik eigenlijk van uit gegaan dat dat altijd zo is in die leeftijdscategorie. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
gwoonEva Geplaatst: 3 maart 2020 Delen Geplaatst: 3 maart 2020 Dan vind ik 8 echt wel een prima leeftijd voor een mes en wat skills! Zegt deze mama Zonder gekkigheid, wel vervelend als jullie niet op 1 lijn zitten. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Pantoffel Geplaatst: 3 maart 2020 Delen Geplaatst: 3 maart 2020 Ik gaf mijn neefjes, toen 11 en 13 jaar ooit beide een Victorinox mes. Vooraf even met mijn broer overlegd en het geven was geen probleem. Binnen het uur had ik een appje; "First Blood" ? de jongste had zich gesneden. De neefjes hebben nooit rottigheid uitgehaald en alleen maar lol beleefd aan het snijtuig. Even lekker in de vingers snijden en men heeft direct een hele waardevolle les geleerd! Duidelijke afspraken maken en wijzen op de risico's en daarna is de praktijk toch echt de beste leerschool. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Aalawok Geplaatst: 3 maart 2020 Delen Geplaatst: 3 maart 2020 Ik was geloof ik een jaar of zes toen ik mijn eerste zakmes kreeg en ik bedenk me nu dat ik voor mijn net zes geworden dochter ook een mesje uit moet gaan zoeken (iemand suggesties voor een roze mesje?) Ze helpt als sinds ze een mes vast kan houden mee in de keuken en is een voorzichtig kind, dus ik denk niet dat ze er gekke dingen mee zal doen. Ik ga wel met haar afspreken dat het mesje in een speciaal tasje bewaard moet worden (aan de kapstok) en dat het NIET mee naar school mag. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Pantoffel Geplaatst: 3 maart 2020 Delen Geplaatst: 3 maart 2020 (aangepast) 2 minuten geleden, Aalawok zei: Ik was geloof ik een jaar of zes toen ik mijn eerste zakmes kreeg en ik bedenk me nu dat ik voor mijn net zes geworden dochter ook een mesje uit moet gaan zoeken (iemand suggesties voor een roze mesje?) Ze helpt als sinds ze een mes vast kan houden mee in de keuken en is een voorzichtig kind, dus ik denk niet dat ze er gekke dingen mee zal doen. Ik ga wel met haar afspreken dat het mesje in een speciaal tasje bewaard moet worden (aan de kapstok) en dat het NIET mee naar school mag. https://www.scoutshop.nl/landingpaginas/opinel-zakmes-no-07-kid-rvs-fuchsia 3 maart 2020 aangepast door Pantoffel link erbij 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Gast Geplaatst: 3 maart 2020 Delen Geplaatst: 3 maart 2020 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Pepijnjasper Geplaatst: 3 maart 2020 Delen Geplaatst: 3 maart 2020 Ik heb deze gekregen toen ik ook 8 was geworden: https://www.knivesandtools.nl/nl/pt/-victorinox-camper.htm?gclid=CjwKCAiAnfjyBRBxEiwA-EECLI2p6RgiAY0srPyHU_VlzgSsQp9_MynXwvsre5hWxucNbVATwUO5ZRoCX7sQAvD_BwE Natuurlijk wel een paar keer gesneden(vooral na het slijpen, dan is hij toch weer scherper dan je had verwacht ?) maar verder niks ergs Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Dutch013 Geplaatst: 3 maart 2020 Auteur Delen Geplaatst: 3 maart 2020 Ik heb deze gekregen toen ik ook 8 was geworden: https://www.knivesandtools.nl/nl/pt/-victorinox-camper.htm?gclid=CjwKCAiAnfjyBRBxEiwA-EECLI2p6RgiAY0srPyHU_VlzgSsQp9_MynXwvsre5hWxucNbVATwUO5ZRoCX7sQAvD_BwE Natuurlijk wel een paar keer gesneden(vooral na het slijpen, dan is hij toch weer scherper dan je had verwacht ) maar verder niks ergs Voorkeur gaat uit naar mes zonder punt. Hij is pas acht en moet eerst maar eens leren om te gaan met een zakmes Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Gast Geplaatst: 4 maart 2020 Delen Geplaatst: 4 maart 2020 Die van ons hadden hun eerste mes ook rond die leeftijd. En een aantal mensen stond raar te kijken dat we een kind met een vlijmscherpe mora op kamp lieten gaan. Toen de oudste 11 werd hebben we de mora skaut gewisseld voor een mora companion. En bij thuiskomst krijg je te horen dat haar mes in de keuken gebruikt is omdat het schijnbaar het enige scherpe mes was. Messen liggen hier overal in het huis en zijn niets bijzonders. Juist het niet verbieden maakt het veilig. Niets stiekem. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Pignonwiel Geplaatst: 4 maart 2020 Delen Geplaatst: 4 maart 2020 Heb je al naar de Mora Rookie gekeken? https://morakniv.se/en/product/morakniv-rookie/ Mora maakt ook nog een andere, de Safe https://morakniv.se/en/product/safe/ Alleen is dat een koolstofstaal mes dus het gaat roesten Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Sterredag Geplaatst: 4 maart 2020 Delen Geplaatst: 4 maart 2020 Misschien helpt het in de overtuiging dat bij scouting de welpen (leeftijd vanaf 7) ook al leren met een mes omgaan en dan tijdens daarvoor bestemde opkomsten zelf een zakmes mogen meenemen. Ze kunnen hier zelfs een insigne mee verdienen als ze laten zien verstandig en goed met een mes om te kunnen gaan. Dan lijkt mij 8 jaar een prima leeftijd. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Dutch013 Geplaatst: 4 maart 2020 Auteur Delen Geplaatst: 4 maart 2020 @Sterredag zit al op scouting, maar die houden nog af omdat de grootste lichting welpen niet "mes bekwaam" zijn.De eerder genoemde Mora is geen optie voor nu. Moet het later ook nog leuk en nieuw houden. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Sterredag Geplaatst: 4 maart 2020 Delen Geplaatst: 4 maart 2020 10 minuten geleden, Dutch013 zei: @Sterredag zit al op scouting, maar die houden nog af omdat de grootste lichting welpen niet "mes bekwaam" zijn. De eerder genoemde Mora is geen optie voor nu. Moet het later ook nog leuk en nieuw houden. Lol dat moeten ze dus leren daar, haha. Maar goed omdat de scouting het niet doet wil nog niet zeggen dat het kind te jong is, dus je kunt het gebruiken als motivatie. Veel scouting doen het wel. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Pignonwiel Geplaatst: 4 maart 2020 Delen Geplaatst: 4 maart 2020 1 uur terug, Dutch013 zei: De eerder genoemde Mora is geen optie voor nu. Moet het later ook nog leuk en nieuw houden. Een vaststaand mes is veel veiliger dan een opklapbaar zakmes. Met een vaststaand mes loop je niet het risico dat het dubbel klapt terwijl de vingers er tussen zitten enzo. Het argument "moet het later ook nog leuk houden" begrijp ik niet helemaal. Een mes is gewoon een stuk gereedschap. Wat je daarmee doet/maakt houdt het leuk lijkt me. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
kwakster Geplaatst: 4 maart 2020 Delen Geplaatst: 4 maart 2020 Eens met Pignonwiel. Van de messen die hier gepost zijn is het Mora kindermes met roze greep en guard het meest geschikt voor een kind om mee te beginnen. De Zweden hebben een lange traditie waar het messen betreft, en dit specifieke model is speciaal bedoeld voor de beginnende mesgebruiker cq kinderen. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Dutch013 Geplaatst: 4 maart 2020 Auteur Delen Geplaatst: 4 maart 2020 @Pignonwiel goed beargumenteerd. Met later leuk blijven is bedoeld als doe eerst eens wennen aan een mes voordat je een dergelijk mes krijgt.Wat betreft het met de vinger tussen het mes zitten, denk dat we allemaal dat leermoment hebben meegemaakt. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
candyman Geplaatst: 4 maart 2020 Delen Geplaatst: 4 maart 2020 18 minuten geleden, Dutch013 zei: @Pignonwiel goed beargumenteerd. Met later leuk blijven is bedoeld als doe eerst eens wennen aan een mes voordat je een dergelijk mes krijgt. Wat betreft het met de vinger tussen het mes zitten, denk dat we allemaal dat leermoment hebben meegemaakt. Yep, ook ik heb de littekens in m'n vinger staan. Zelf wil ik een multitool kopen voor mijn dochter van 8. Die blokkeren zodat het mes niet kan dichtklappen. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
JohnM Geplaatst: 4 maart 2020 Delen Geplaatst: 4 maart 2020 Een zakmesje hoort bij de opvoeding. Mits het kind de verantwoordelijkheid aankan, maar dat weet je zelf het beste. Ik zou wel iets kiezen dat er ‘ongevaarlijk’ uit ziet, omdat sommige mensen nogal overdreven kunnen reageren wanneer ze het zien. Een klein, kleurig mesje is zeer geschikt en dan een lesje ‘ altijd van je af snijden en geen vingers in de weg houden’ erbij geven. 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
larik Geplaatst: 4 maart 2020 Delen Geplaatst: 4 maart 2020 Beter een goed en 'veilig' kindermes kopen van bv victorinox of opinel en samen ermee aan de slag, dan dat ze zelf een gevaarlijk prut ding kopen en stiekem gaan klooien. Absoluut doen, vind ik. 2 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Mrsjones Geplaatst: 4 maart 2020 Delen Geplaatst: 4 maart 2020 Toen ik zes was kreeg ik mijn eerste mes, geen kleintje. Op mijn achtste mijn eerste 22. Ik zie geen enkel probleem erin, het zijn gereedschappen waar mee je leerde omgaan. Dat je vrouw het niet okay vindt is wel lastig. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.