Ga naar inhoud

Het forum is weer online!

Welkom mede-preppers, zoals jullie zien is het forum na 4 jaar weer online. Tijd voor een feestje! Je kunt met je oude gebruikersnaam en wachtwoord inloggen. Als dit is gelukt, pas dan gelijk je e-mailadres aan. Deze klopt namelijk niet meer omdat we die 4 jaar geleden hebben verwijderd.

Weet je je wachtwoord niet meer? Dan kan je de wachtwoord vergeten functie NIET gebruiken, omdat we je e-mailadres dus niet meer hebben. Mail in dat geval naar forum@preppers.nl en noem je gebruikersnaam en je opgegeven geboortedatum en voeg een notificatiemail bij van het oude forum als je die nog hebt.

Mocht je echt niks hebben mail ons dan sowieso je gebruikersnaam, we zullen je dan verdere instructies geven!

FKAGB

Monowalker eenwielige wandelkar. Handig?

Recommended Posts

Een hele tijd geleden startte ik een topic waarin ik aangaf eens een keer een lange wandeling te willen maken naar een paalkampeerplaats ofzo. Door allerlei omstandigheden kwam dat er niet van maar het idee bleef door mijn hoofd spoken.

Nu heb ik aankomende februari een weekje vrij en moet het er eindelijk van komen. Ik wil op woensdagmorgen met de auto vertrekken om deze even buiten de randstad te parkeren. Dan wil ik vervolgens verder wandelen tot op de plek van bestemming. De bestemming weet ik nog niet maar het zal een kilometer of 80 lopen zijn. Ik wil hiervoor 2,5 dag uittrekken. Dan een paar dagen stationair kamperen en op zondagmiddag weer terug naar de auto.

Om het wat lastiger te maken wil ik zoveel mogelijk self supporting gaan. Al het eten wat ik nodig heb voor die dagen wil ik zelf meenemen. Het is niet de bedoeling dat ik tussentijds een winkel in moet om iets te kopen. Dat wordt dus een zware tas en die kan ik niet op mijn rug meenemen.

Nu lonk ik al een paar jaar naar een wandelkar en wel de Radical Design Wheelie. Wat me steeds tegengehouden heeft is dat deze twee wielen heeft en op onverharde paden is dan niet altijd handig. Recent kwam ik een eenwieler tegen namelijk de Monowalker. In januari komt hiervan een nieuwe variant namelijk de Fatmate. Ik zit nog te wachten op een bevestiging van de leverancier dat deze inderdaad begin januari geleverd kan worden en als dat zo is ga ik deze wandelkar aanschaffen. Ik kan comfortabel lopen met 15 kilo op mijn rug en met wat oefening kan dat naar 20 kilo. Met het gewicht van de wandelkar kan ik dus een rugzak van ongeveer 32 kilo meenemen en dat zou voldoende moeten zijn om alles mee te nemen.

Heeft iemand hier ervaring met het wandelen met een eenwieler? Mocht het echt dramatisch zijn dan kan ik altijd nog voor de tweewieler gaan. Volgens mij heeft @Cobber een Wheelie. Kan die nog wat zeggen over onverharde paden met de tweewieler?

  • Leuk 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

De prijs van die karretjes is ietwat hoog.

Zou zelfbouw een optie zijn? Het nut lijkt me wel aanwezig.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het enige karretje met een wiel waar ik ervaring mee heb is een kruiwagen. Maar dat heeft natuurlijk geen zicht daar mee op stap te gaan . Of toch @JamHard

Share this post


Link to post
Share on other sites

ik heb mijzelf wel eens als een paard voor een lege) kruiwagen gezet en hem getrokken ipv geduwd, daar hield ik een lelijk gekneusde enkel aan over, dus de gewichtsverdeling moet wel heel anders zijn wil het handig zijn om met een eenwieler te gaan wandelen gok ik..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sorry, geen ervaring met een monowalker dus daar kan ik je niet mee helpen.

Wel heb ik een vraag voor je: waarom kan je niet met een paar dagen aan eten lopen? Of wil je ook al het water voor die dagen meenemen?

In Zweden had ik namelijk voor 10 dagen eten mee in mijn rugzak, en dat was gewoon goed te doen. Nou acht ik de kans wel groot dat jij meer eet dan ik, maar daar staat tegenover dat ik de kans ook groot acht dat jij sterker bent dan ik. Ook had ik alleen een zomerslaapzak mee, wat in februari natuurlijk niet warm genoeg is, maar goed daar staat dan weer tegenover dat ik een 3-persoonstent mee had.

Dus vandaar mijn vraag :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik weet niet wat je allemaal mee wilt nemen, maar ik heb in Schotland met 2 personen 10 dagen gewandeld met al het eten bij ons en onze 2 rugzakken wogen 19kg en 14kg.

Wat we ongeveer bij ons hadden:

-tent

- 2 slaapzakken

- 2 slaapmatjes

- 1 kookstel plus gasbusje

- 1 pan

- 2 borden

- eten (3 maaltijden per dag)

- 1 snack per dag tussendoor (jerky nootje)

- kaarten kompas gps

- 2 goede messen

- 2 lepels

- reserve broek per persoon

- regenkleding per persoon

- 2 extra onderbroeken per persoon

- 2 paar sokken per persoon

- waterfilter

-biologisch afbreekbaar toiletpapier

- noodpakketje

- telefoon

- ehbo setje zelf samengesteld

 

het eten was bij ons het zwaarst dit werd minder uiteraard naarmate de reis verliep.

 

Water zal in Nederland misschien iets lastiger zijn te verkrijgen en de paalcamping heeft pas de pomp tegen april weer aangesloten volgens mij.

 

Veel plezier!!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

De prijs is inderdaad hoog. Ik heb dus inderdaad overwogen om hem zelf te gaan bouwen maar als ik alle losse materialen moet kopen dan ben ik ook al een paar 100 euro kwijt. Ik kan bijvoorbeeld de schrijfrem in het ontwerp wel waarderen en als je die los wilt kopen mag je al €90,- neerleggen al weet ik even niet of dat voor een set is. Een beetje wiel met band en rem komt dan al snel richting de €125,-. Een draagtuigje heb je voor €40,- en dan het losse materiaal. Een snelle inschatting is dat er voor ongeveer €250,- tot €300,- aan materiaal in het wagentje zit. Daarnaast heb ik op dit moment eigenlijk ook geen spullen om het zelf maken te kunnen doen en met dit soort dingen gaat, net als bij pannenkoeken, de eerste net niet helemaal goed. Dus moet je dan nog een tweede maken en daarvoor kun je dan maar een deel van de onderdelen hergebruiken. Het karretje ziet er wel doordacht uit als ik naar de constructie kijk. Behoorlijk foolproof en hij is ook te gebruiken als kruiwagen :-) Doordat de trekstangen langer zijn heb je als het goed is ook geen last van dat je met je enkels tegen het karretje stoot. Het enige wat me wat zorgen baart is het extreem brede wiel. Daarvoor kun je niet overal een band kopen maar in de definitieve versie zit er een standaard brede velg op waarvoor de banden wel algemeen verkrijgbaar zijn.

 

Mijn standaard GHB/BOB (klik om te zien wat er in zit)heeft redelijk alle spullen in zich die ik nodig heb voor drie dagen. Er zou dan alleen wat extra eten en kleding in moeten. De tas weegt nu rond de 13 kilo. Met wat extra water, kleding en eten voor 7 dagen (rond de 5000 cal. per dag) loopt het gewicht flink op. En hoe wel ik fysiek misschien wat sterker ben dan @Loreen werken mijn knieën als gevolg van veelvuldig gebruik van Prednison niet altijd mee. Ik wil dus absoluut niet boven de 20 kilo komen en dat is voor mij al aan de zware kant. Aangezien ik toch zo’n 35 kilometer per dag wil afleggen gaat dat wel meespelen helaas.

 

De Wheelie is natuurlijk zomaar de helft van de prijs maar die is wat minder degelijk. Dat ding zit ook rond de €500,- en dan komt er nog een goede €100,- bij voor een verstevingsstang en sterke assen. Dan wordt het prijsverschil ten opzichte van de Monowalker ineens een stuk kleiner al blijft het een belachelijk hoog bedrag.

  • Leuk 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Is het niet handiger om op marktplaats te kijken naar zo'n cross/hardloop 3-wieler kinderwagen? Die moeten ook te doen zijn voor ongelijk terrein en als er een kind in past, zal zo'n tas ook wel lukken. Paar goede scheerlijnen erbij en ding zou ook nog wel eens een mooie tentstok kunnen zijn voor een tarp oid.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Is het niet handiger om op marktplaats te kijken naar zo'n cross/hardloop 3-wieler kinderwagen? Die moeten ook te doen zijn voor ongelijk terrein en als er een kind in past, zal zo'n tas ook wel lukken. Paar goede scheerlijnen erbij en ding zou ook nog wel eens een mooie tentstok kunnen zijn voor een tarp oid.

 

Heb ik ook al naar gekeken. Zo'n kar kan ook een leuke basis zijn voor een wandelkar, maar een beetje geschikt model kosten ook nog een boel geld op Marktplaats.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Je hebt internet en je hebt misschien al een gericht idee .

Misschien een handige kennis ? familie die werkt in de instalatie techniek en je kunt alle kanten op .

Met een paar buigtangen kom je een heel eind .

Misschien hier iemand op het Forum met kennis van Buigen .

Dan kun je goedkoop iets maken . Wel een goed wiel nemen en niet te klein . Je hebt wat speling nodig ten opzichte van het terrein .

Ook ik heb een hele tijd liggen prakke denken over het hoe en wat . En vooral ook met het type wiel ( en ) :)

In mijn geval dus wielen :o

Share this post


Link to post
Share on other sites
Je hebt internet en je hebt misschien al een gericht idee .

Misschien een handige kennis ? familie die werkt in de instalatie techniek en je kunt alle kanten op .

Met een paar buigtangen kom je een heel eind .

Misschien hier iemand op het Forum met kennis van Buigen .

Dan kun je goedkoop iets maken . Wel een goed wiel nemen en niet te klein . Je hebt wat speling nodig ten opzichte van het terrein .

Ook ik heb een hele tijd liggen prakke denken over het hoe en wat . En vooral ook met het type wiel ( en ) :)

In mijn geval dus wielen :o

 

Ik werd vanmiddag even heel verliefd op deze http://www.exodussolutions.net/ maar hij heeft twee wielen en hoort dus niet helemaal in dit topic...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik zou toch goed de kosten - baten in de gaten houden.

waarom 1 wiel of 2 ? Loopt dat handiger ? Ik heb geen idee.

Zelf loop ik met een 3 wielige kinderwagen gewoon door het natuurgebied, ook onverhard, loopt als een tierelier.

Zou toch een verder googlen, misschien kom je nog goedkope kinderwagens tegen. Bij kringloopwinkels in kleinere plaatsen ?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ik zou toch goed de kosten - baten in de gaten houden.

waarom 1 wiel of 2 ? Loopt dat handiger ? Ik heb geen idee.

Zelf loop ik met een 3 wielige kinderwagen gewoon door het natuurgebied, ook onverhard, loopt als een tierelier.

Zou toch een verder googlen, misschien kom je nog goedkope kinderwagens tegen. Bij kringloopwinkels in kleinere plaatsen ?

 

http://www.gearreview.com/bob_sport_util_trailer.php

zo iets?

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

Ik weet niet hoe jullie het zien ? Maar ieder wiel extra betekend weerstand extra .

Nou zul je zeggen " Wat maakt dat uit ! " . Maar op onverharde wegen en terrein en met wat zwaardere bepakking er op .

Dan ga je al vlug dat derde wiel extra bemerken :o

Des te minder wielen des te minder weerstand . Maar zo heeft vaak ieder voordeel ook zijn nadeel .

Met 1 wiel zit je vaak met de Balans . Wanneer je gewicht onder op zit valt het nog mee . Maar des te hoger je gaat des te meer onbalans .

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

Ja, zoiets.

Nu lees ik in de post hieronder, dat meer wielen, meer weerstand geven. Dat geloof ik graag, maar die karren lopen vaak zo soepel, dat die weerstand misschien te verwaarlozen is. Pas met baby, 2 zakken kattenvoer (15 kg) en nog meer boodschappen, met te platte bandjes toch nog soepel gelopen.

Denk dat het een kilo of 25 was.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Een éénwielige kar zul je altijd in balans moeten houden.

Daarbij komt ook nog dat de wieldruk hoger zal zijn dus in ruw terrein snijd de wiel dieper in de grond.

 

50kg balast > 1 wiel > 50kg op loopvlak

50kg balast > 2 wielen > 25kg op loopvlak

Share this post


Link to post
Share on other sites
Je hebt de Woutdoor en Carrix in de eenwielers.

 

De Woutdoor fabrikant vragen naar een versie met een iets groter/dikker wiel?

De prijs is goed en als dat voor zeg €50 iets beter door een zompig weiland of over een mulle zandvlakte te trekken is dan doe ik mee.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hello,

 

De computer lag er al een tijdje uit en was zelf op avontuur..dus late reactie.

Een monowiel heeft een nadeel dat je hem niet zo makkelijk in evenwicht houd..vooral bij rust en even neerzetten kan dat misschien lastig worden.

deWheelie kan je ook als monowheel gebruiken door de assen om te draaien..Heb ik een keer gedaan en door moeilijk terrein en duinen gelopen..eenmailg. Vond het niet handig. Over smalle bruggetjes is het dan wel een optie..maar moet je de grote zak weer hoger aantrekken. Zodat deze boven de wielen uitkomt.

De wHeelie kan ik en neerzetten en ook rechtop zetten..is toch wel makkelijk. Vooral in de regen..heb en hoes erbij en mijn bivakzak/tarp in het ondercompartiment..dus geen hinder dat alle ander dingen nat worden.

 

Prijs kan je over twisten..is een clever idee en goed uitgedacht al evalueert dat ook door... Zelf maken is een optie.

Heb ik niet gedaan..maar is vast mogelijk.

Kan hem zo in mekaar zetten dat hij ook het vliegtuig mee in kan..Verder zijn de dissels er makkelijk af te halen en de wielen ook..dit wil nog wel eens nodig zijn bij vervoer zoals bus en trein of auto. Ga je dit zelf maken dan word de prijs denk ik ook aardig hoger met alle verbindstukken.

 

Ik loop er veel mee..ongebaande paden en van schelpen tot kasseien, duinen, bossen, etc..niet echt probleem. Ik wil geen rugzak meer..dit is me veel makkelijker. Al heb ik het eigenlijk gekocht omdat de rug niet meer wil.

Sarah Marquis heeft er 10000den kilometers mee gelopen..door allerlei terreinen..Dus is wel bombproof.

http://sarahmarquis.ch/explorer/#.VmMF6TZdH48

 

Aankop prijs ben uje zo weer vergeten is mijn ervaring...maar goed is net wat je ervoor over hebt. Ik heb geen geld over voor messen, terwijl anderen er weer een vermogen voor over hebben. Dus allemaal persoonlijk.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Afgezien van het één wiel of twee wiel ontwerp is dit wel een ontzettend slim transport middeltje. Ook als de stroom meer dan een week of 2 weg is, transport is noodzakelijk. En met zo'n ding als deze kun je een rantsoen voor een groep makkelijk meenemen.

 

Uiteraard heb je nog altijd ezels en paarden, maar dit is een goed (menselijke) alternatief ^^

Share this post


Link to post
Share on other sites
Het enige karretje met een wiel waar ik ervaring mee heb is een kruiwagen. Maar dat heeft natuurlijk geen zicht daar mee op stap te gaan . Of toch @JamHard

 

Ik denk niet dat dat zal boeien als het er echt op aan komt, maar inderdaad,... Het ziet er niet uit, zeker niet als je al niet zo groot bent en ook nog eens een tuinbroek aan hebt:p

Daar komt bij dat ook ik redelijk wat ervaring achter de kruiwagen heb en dit niet aan beveel om een wandeling mee te gaan maken.

@FKAGB

De wheelie ziet er prachtig uit, maar inderdaad is de prijs ook iets dat mij weerhoud, maar lijkt me super lopen,... Juist door de balans van de twee wielen en toch de optie hebt om nagelang de situatie te kezen voor een breed, of juist een smal spoor.

  • Leuk 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het blijft voor mij een twijfelgeval. Er wordt ook enorm veel gelopen met eenwielers, als het echt zo instabiel zou zijn dan zouden mensen dat niet doen. Aan de andere kant, gisteren liep ik met flinke wind en ik vroeg me af hoe een eenwieler zich zou gedragen met harde wind van opzij.

Ik denk dus dat ik een soort van proof of concept ga maken. Een heel eenvoudige eenwieler waarvoor ik het wiel uit mijn Bob Yak aanhanger leen. Ik maak hem dan van hout. Het hoeft niet heel mooi te zijn of enorm duurzaam, gewoon om eens te proberen hoe het gaat.

 

Mocht ik dan toch voor een eenwieler gaan dan zal ik een step als basis gebruiken. Een step voor volwassenen kan het gewicht makkelijk hebben. Als ik de step bij de treeplank doormidden zaag dan heb ik een kant een klare achterbrug met 20 inch wiel en een V-brake. Er zit dan ook al een mooie knik in dus dat is mooi meegenomen. Dan is het een kwestie van de buizen verlengen en de “dissel” maken maar dat is redelijk rechttoe rechtaan. Het lastigste om met weinig middelen te maken is de achtervork omdat alles mooi uitgelijnd moet zitten en die kleine nokjes voor de remmen aanlassen met een electrode apparaat zie ik met mijn las skills ook niet zitten maar dat is met een donorstep (nieuw voor 99 euro) gebruikt nog een stuk goedkoper geen probleem. Zelfs met een nieuwe step kan ik de aanhanger dan maken voor onder de 200 euro.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...