Ga naar inhoud
GENEGEERD

[Inkoop actie] Verstelbare brillen


Mr. Gold

Aanbevolen berichten

@Stuudje Ik dacht ook dat het vrij zeldzaam was. Vroeger bij de oogarts werden er bij mij altijd arts-assistenten bijgeroepen met de tekst 'kijk nou eens wat we hier hebben'.

 

Momenteel heb ik een -8 en een +1. Helaas is het niet mogelijk om hiervoor een bril te dragen. Mijn arts heeft uitgelegd dat meer dan 4 punten verschil tussen beide ogen teveel problemen oplevert om met een bril te kunnen corrigeren. Vanwege de vergrotende / verkleinende werking van de glazen kunnen je hersenen de in grote verschillende beelden niet meer tot 1 even groot beeld samenvoegen. Dat kan ik helaas uit eigen ervaring bevestigen. Koppijn!!!?

 

Het dragen van contactlenzen levert dat probleem niet op, aangezien de brandpuntsafstand daar nul is en er dus geen beeldvervorming kan ontstaan.

 

Kortom helaas dus geen verstelbare prepshop bril voor mij, maar misschien wel een goed hulpmiddel voor anderen @Simurgh

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Het verbaast me vooral dat er zoveel mensen zijn die én plus én min brilleglas nodig hebben. In mijn vriendenkring komt deze vorm van bril slechts éénmaal voor, ik dacht dat het een uitzonderlijk iets was.

 

Het is niet uitzonderlijk, maar komt niet heel veel voor. Aan de ene kant plus en andere kant min heet anisometropie en komt in ik dacht 1% tot 1,5% (van nature) voor. Bij sterkteverschillen van meer dan 3dpt krijgt men een voldoende groot beeldgrootte veschil om er last van te hebben.

Dit is met een bril niet op te lossen. Zo rond de 5dpt verschil krijgt men zo'n groot beeldgrootte verschil dat er niet meer met twee ogen gekeken kan worden, diepte zien is dan niet langer mogelijk.

Een dergelijke sterkte is met wen bril niet op te lossen en is een van de weinige gevallen waar ik lenzen in zou gaan gebruiken.

 

Er zijn gevallen waarvoor men kiest voor een dergelijk sterkteverschil. Vaak met lenzen, of met implantlenzen (IOL) na een staaroperatie. Dit heet monovision. Het heeftvals voordeel dat er met een oog gelezen kan worden terwijl de ander voor ver wordt gebruikt.

 

Het dragen van contactlenzen levert dat probleem niet op, aangezien de brandpuntsafstand daar nul is en er dus geen beeldvervorming kan ontstaan.

Ik had je post nog niet gelezen voordat ik op Stuudje reageerde. Je bent inderdaad ervarings deskundige. Dergelijke sterktes zijn lastig, heb je het van jongs af aan?

 

Het brandpunt is trouwens niet nul van contactlenzen, de hoornvliesafstand is nul. Kortgezegd wordt de vergrotende werking van de lens daarmee geminimaliseert.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb nog geen bril maar merk dat mijn ogen slechter worden. Ik zal eens laten meten of ik een bril nodig heb en + of - want het lijkt me altijd handig een paar brillen in de kast te hebben liggen. Ik vraag me alleen af of de bril iedereen past. Die dikke kop van mij vraagt volgens mij om een groter montuur dan het hoofdje van bijv. @Stuudje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb nog geen bril maar merk dat mijn ogen slechter worden. Ik zal eens laten meten of ik een bril nodig heb en + of - want het lijkt me altijd handig een paar brillen in de kast te hebben liggen. Ik vraag me alleen af of de bril iedereen past. Die dikke kop van mij vraagt volgens mij om een groter montuur dan het hoofdje van bijv. @Stuudje.

 

Wanneer er een SHTF plaats heeft gevonden en je niet meer van alles in de winkel kunt kopen en je voorraad al aardig is geslonken, zullen we allemaal wel gaan afvallen :p

Zouden de brilpootjes verstelbaar zijn?? Ik heb nu een bril waarbij de pootjes met een schanier vast zitten die ook meegeven bij een dikke kop ;-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Deze bril bereikt: voor elk oog in te stellen van +3 tot -6

 

Het verbaast me vooral dat er zoveel mensen zijn die én plus én min brilleglas nodig hebben. In mijn vriendenkring komt deze vorm van bril slechts éénmaal voor, ik dacht dat het een uitzonderlijk iets was.

 

Ik heb nu een bril voor verziend, maar ook voor bijziend (ja ja de ouderdom slaat blijkbaar toch toe LOL ) oftewel de varifocus. Voorheen altijd voor dichtbij bril gewoon afgezet,maar merkte wel dat ik sommige dingen (draad door het oogje van de naald bijvoorbeeld) steeds moeilijker ging zien en de laatste keer bij het meten bleek toch dat mijn ogen achteruit waren gegaan (grmpfff)

en om dan met 2 brillen rond te moeten gaan zeulen is gewoon lastig en als er dan een bril is die je kunt verstellen, tja......

Wel sneu voor @Simurgh dat hij er zoveel tijd in heeft gestoken en dat dit dan niet de juiste bril is??

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb nu een bril voor verziend, maar ook voor bijziend (ja ja de ouderdom slaat blijkbaar toch toe LOL ) oftewel de varifocus. Voorheen altijd voor dichtbij bril gewoon afgezet,maar merkte wel dat ik sommige dingen (draad door het oogje van de naald bijvoorbeeld) steeds moeilijker ging zien en de laatste keer bij het meten bleek toch dat mijn ogen achteruit waren gegaan (grmpfff)

en om dan met 2 brillen rond te moeten gaan zeulen is gewoon lastig en als er dan een bril is die je kunt verstellen, tja......

Wel sneu voor @Simurgh dat hij er zoveel tijd in heeft gestoken en dat dit dan niet de juiste bril is??

Dank voor je begrip, gelukkig doet een nachtje slapen goed:cool:

 

Zou dít dat het merk zijn wat jullie willen, en welk type dan? https://www.adlens.com

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank voor je begrip, gelukkig doet een nachtje slapen goed:cool:

 

Zou dít dat het merk zijn wat jullie willen, en welk type dan? https://www.adlens.com

Het lijkt me ook zeer zeker zeer frusterend als personen toch weer wat anders willen hebben. (inclusief mezelf gerekend) :o

Net even op de site van Adlens gekeken en vergeleken en hebben ze veel mooie modellen :)

Omdat ik 's avond veel last heb van de lichten van tegenliggers in combinatie met regen zou de Interface het meest voor mij geschikt zijn.

Ook werk ik veel achter een computer/beelscherm waar deze bril juist uitermate geschikt voor is om de ogen meer rust te gunnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had je post nog niet gelezen voordat ik op Stuudje reageerde. Je bent inderdaad ervarings deskundige. Dergelijke sterktes zijn lastig, heb je het van jongs af .

 

Vanaf dat ik een jaar of acht was ging 1 oog met -1 punt per jaar achteruit totdat ik een jaar of 16 was. Op dat moment was het dus -8 geworden en is de sterkte daarna redelijk stabiel gebleven. Na een jaar of 15 slechts 1 lens gedragen te hebben kon ik daar niet goed meer tegen (te weinig oogvocht) en ben noodgedwongen zonder hulpmiddel verder gegaan.

 

Het was even wennen, maar ik doe dus inderdaad aan 'monovision'. Oftewel 1 oog voor ver weg en 1 oog voor dichtbij gebruiken (wel beide ogen tegelijk openhouden). Diepte zien is wat minder, maar door ervaring kan je goed leren compenseren.

 

Wat alleen echt niet lukt is door een verrekijker heenkijken. Hierbij moet ik 1 oog dichtdoen ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...