Ga naar inhoud
GENEGEERD

Zijn er ook budget-preppers aanwezig?


prepper053

Aanbevolen berichten

Ik zie bij doomsday preppers mensen die voor 400/800 euro per maand preppen.. dat is voor veel mensen niet mogelijk.

Dus ik vraag mij af;

kunnen jullie allemaal een 'prepmaniertje' achterlaten? Dit zo goedkoop mogelijk. Ik denk dat veel mensen daar wat aan hebben.

(denk bijvoorbeeld aan water zuiveren met fles/zand/koken enz. ipv een waterfilter van €280,-)

 

Preppen is niet alleen dure spullen kopen, maar juist veel kennis en kunde opdoen. Weten hoe je een goed filter maakt met simpele zaken die je overal kunt vinden, en dat ook kunnen maken is m.i. nog belangrijker dan een duur filter aanschaffen. Wel is zo'n filter efficiënter dus is het verstandig om ervoor te sparen terwijl je de kennis opdoet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Preppen is niet alleen dure spullen kopen, maar juist veel kennis en kunde opdoen. Weten hoe je een goed filter maakt met simpele zaken die je overal kunt vinden, en dat ook kunnen maken is m.i. nog belangrijker dan een duur filter aanschaffen. Wel is zo'n filter efficiënter dus is het verstandig om ervoor te sparen terwijl je de kennis opdoet.

 

Nou heb je nog tips dan? :p ben hard aan het werk om mijn kennis te vergroten, sas handboek gekocht, research gedaan, wil binnekort brood maken zonder gebruik van een oven/electriciteit en ben natuurlijk fanatiek eten aan het inslaan:p

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou heb je nog tips dan? :p ben hard aan het werk om mijn kennis te vergroten, sas handboek gekocht, research gedaan, wil binnekort brood maken zonder gebruik van een oven/electriciteit en ben natuurlijk fanatiek eten aan het inslaan:p

 

Op dit forum, internet, bibliotheek, boeken, kun je goedkoop veel kennis opdoen. Oudere mensen hebben meestal ook een schat aan informatie (levenservaring), soms ook uit oorlogen. De meeste mensen vinden het heerlijk om over hun beroep of hobby te praten, doktor/verpleegster/brandweerman/militair etc. Daarnaast kun je vaak gratis of vrij goedkoop cursussen volgen voor bhv en ehbo. Zelf dingen kunnen maken of repareren is ook erg handig, beetje creatief zijn en je hebt geen schuur met duizenden euro's aan gereedschap nodig. Eea kost misschien meer tijd en ziet er minder mooi uit maar zolang het maar functioneel is.

 

Qua filteren: stof/gaas/stenen/koffiefilter haalt de grote rommel uit je water. Daarna evt door zand en koolstof filteren om het fijnere spul eruit te halen. Daarna koken voor de bacteria. De materialen vind je overal, alleen kost deze methode meer tijd dan bijv een Katadyn filter. Zeker als je onderweg bent heb je die tijd niet altijd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik prep vooral gericht op voedsel en warme kleding en train mijzelf, ik probeer van alles het beste En voordeligste mee uit te komen.

IK google veel.Haal familie over om er over te denken en leer mn dochter wecken inmaken drogen en inleggen met azijn

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik prep vooral gericht op voedsel en warme/droge kleding en train mijzelf, ik probeer van alles het beste En voordeligste mee uit te komen.

IK google veel.Haal familie over om er over te denken en leer mn dochter wecken inmaken drogen en inleggen met azijn

Link naar reactie
Delen op andere sites

anwb geeft momenteel 50% korting op de lifestraw. Spijtig genoeg ben ik geen lid en is dit alleen voor leden.

http://webwinkel.anwb.nl/webwinkel/reisartikelen/eten-drinken/lifestraw.html

 

Heb je geen familieleden/buren etc. die een ANWB kaart hebben? Ze zeggen 3 miljoen leden te hebben op 7 miljoen gezinnen die in Nederland wonen. Kans is zeer groot dat iemand in je omgeving er een heeft. Succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb de lifestraw in een anwb winkel gehaald voor een tientje... nog goedkoper dan dat je online kan krijgen...

 

goedkoper niet nee, maar als ik me niet vergis kan je met de lifestraw maar een paar honderd liter filteren. Ook moet je het als een rietje gebruiken, je kan dus moeilijk het water gebruiken om bijvoorbeeld je eten te bereiden. dus wel goedkoop maar niet praktisch op langere termijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

nooddeken, die alu-like dingen, haal je btw voor ongeveer 79 cent dacht ik, bij de action, dat is beter dan 2 tot wel 5 euro die hetzelfde er uit zien. Dus niet die duurdere zilver/goud. maar ze werken tenminste en goedkoop ;-)

 

En pannenkoeken maak je toch niet uit zo'n pak joh, dat is gewoon 250g tarwebloem 2 eieren, halve liter melk, snufje zout en olie of boter om te bakken. Dat is alles, je hebt poedermelk en ook poeder-ei...jaja klinkt raar maar veel daarvan is 10 jaar of langer houdbaar ;-) voor langer houdbaar spul...kijk bij

En verse eieren zijn ook minimaal een jaar houdbaar. Je smeert ze dan in met mineralen olie ;-) zelf nog niet getest. gezien via doomsdaypreppers :cool:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er wordt vaak geadviseerd om te investeren in allerlei zaken zoals grond,zilver of goud.

Voor een budget prepper is dit vaak niet te doen dus als je met heel weinig toch wilt 'investeren' heb ik een tipje.

 

Het is niet zo waardevol als goud of zilver maar doe je euro muntjes apart leggen in een potje.

 

Het is natuurlijk geld waar je mee kan betalen maar daarnaast zijn de euro munten ook gemaakt van metalen die steeds waardevoller worden.

De 10,20 en 50 eurocent muntjes bijvoorbeeld worden Nordic Gold genoemd en bestaan voor 89% uit koper.

 

Alle beetjes helpen dus ik doe elke keer als ik m'n zakken leeghaal de 10 en 20 eurocenten in een potje.

Dat potje begint al lekker vol te worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Dick Berts

@Prepperpappa. Ik zou voor die muntjes maar wat goedkope, maar uitstekende ruilmiddelen kopen, Zippo vuursteentjes, boerenkoolzaad (de meest wintervaste groente waar alles in zit), naaimachinenaalden, leesbrillen bij de Action enz. enz.

Link naar reactie
Delen op andere sites

winter wortel ;)

 

Hoewel handig....vele planten hebben maanden nodig voordat de vruchten rijp zijn.(voorbeeld tomaat 90 tot 100 dagen)...de meesten zijn dan al overleden dus vergeet ook de kiemgroenten niet. Zijn verschillende varianten van en vanaf 5 dagen tot 7 dagen klaar om te eten. heb je wel veel voor nodig maar je hebt dan wel al sneller tussentijds iets wat lijkt op groenten :cool:

 

voorbeelden kiemgroenten; radijskers, waterkers, tauge etc etc zijn er vele

Link naar reactie
Delen op andere sites

winter wortel ;)

 

Hoewel handig....vele planten hebben maanden nodig voordat de vruchten rijp zijn.(voorbeeld tomaat 90 tot 100 dagen)...de meesten zijn dan al overleden dus vergeet ook de kiemgroenten niet. Zijn verschillende varianten van en vanaf 5 dagen tot 7 dagen klaar om te eten. heb je wel veel voor nodig maar je hebt dan wel al sneller tussentijds iets wat lijkt op groenten :cool:

 

voorbeelden kiemgroenten; radijskers, waterkers, tauge etc etc zijn er vele

 

Bedankt voor de tip maar het ging mij om de groente die je in de wintervast zijn.

Kiengroente erbij is natuurlijk altijd een goede tip.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er wordt vaak geadviseerd om te investeren in allerlei zaken zoals grond,zilver of goud.

Voor een budget prepper is dit vaak niet te doen dus als je met heel weinig toch wilt 'investeren' heb ik een tipje.

 

Het is niet zo waardevol als goud of zilver maar doe je euro muntjes apart leggen in een potje.

 

Het is natuurlijk geld waar je mee kan betalen maar daarnaast zijn de euro munten ook gemaakt van metalen die steeds waardevoller worden.

De 10,20 en 50 eurocent muntjes bijvoorbeeld worden Nordic Gold genoemd en bestaan voor 89% uit koper.

 

Alle beetjes helpen dus ik doe elke keer als ik m'n zakken leeghaal de 10 en 20 eurocenten in een potje.

Dat potje begint al lekker vol te worden.

 

Als je wil ruilen met muntjes kun je er beter voor zorgen dat het zilveren dubbeltjes zijn. Dubbeltjes van voor 1948. Sinds dat jaar (tot de invoering van de pleuro) waren ze van nikkel/koper.

 

dubbeltje.jpg.b602e5e8a5b60a66daced55450be7b6c.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Dick Berts

@prepperpappa. Over goede crisis groenten is met wat zoekwerk veel terug te vinden op deze site. Je argument tegen ruilmiddelen begrijp ik niet. Met ieder ruilmiddel geld, goud, goederen of jouw koper, loop je het risico om beroofd te worden. De kunst is, om met de x euro die je nu kunt besteden, in een crisis de grootste 'ruikracht' te hebben. Dat lukt beter met slim ingekochte zaken zoals vuursteentjes etc. dan met het bewaren van straks zeer gehate euro muntjes.

 

Van de verzamelaarswaarde van munten blijft in een crisis waarin het back tot basics is, vermoedelijk niet veel over.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt deels pppppp leuke afkorting voor prepperpapa :D maar heb bij voorkeur beide goederen en goud of zilver. En dan vooral; ik heb liever voor 100euro goud of zilver nu dan straks 100 euro waar niemand iets meer voor kan kopen. Vooral niet vergeten, goud en silver hadden eeuwen terug al een zeer stabiele waarde en in een shtf situatie nog meer. maar dan vooral als het financiële systeem in elkaar klapt. Als een klomp zilver te grootte van een euro straks voor je gezin a 4 man minimaal 2 weken eten en drinken betekend. Wie wil er dan nog euro's als het niets meer waard is. Play save, doe beide! iets is beter dan niets!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...