Ga naar inhoud
GENEGEERD

Walnoten en hun houdbaarheid


Gast

Aanbevolen berichten

Ik heb al via internet de info gevonden dat walnoten slechts beperkt houdbaar zijn?

http://www.de12ambachten.nl/document/voedselbewaren.php

Goed droog ruim1 jaar.

Nou heb ik nog enkele manden vol buiten onder de serre(openlucht) bewaard.

Als ik ze open zien ze er goed uit en zijn op slechts enkele na schimmelvrij.

 

Wie heeft de ervaring met het langer bewaren en weet of er een eventueel gevaar is voor de Gezondheid.

Hoe serieus moet ik de Info van deze site nemen.Ik zou het jammer vinden om ze op de composthoop te moeten gooien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Ik vraag mij af waarom je zulke noten langer dan een jaar wilt bewaren . Elk jaar zijn er toch nieuwe . Of niet ?

 

Die noten komen vanuit het dorp.

Bomen zijn net na de laatste oogst omgezaagt.Dit wegens kans op omwaaien en verkeerd terecht komen.

Ik heb toen alles geraapt wat er op de grond terecht kwam.

Eerlijk gezegt zijn ze ook een beetje vergeten(Dat ze onder de Serre stonden)

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ FincaInSpanje

 

Ik durf het bijna niet te zeggen, maar bij ons in Spanje zijn de walnoten vrij goedkoop...er zijn namelijk heel veel bomen in de buurt. Ik heb zelf wel eens heel lang walnoten bewaard, maar die had ik gepeld en vervolgens op een stuk metalen horregaas op een ander rooster (hoog) boven de kachel gedroogd. Toen ze (in mijn optiek) kurkdroog waren heb ik ze in weckpotten gedaan en deze afgesloten weggezet, achter in de kast.

 

Daar heeft die pot keurig overwinterd en pas anderhalf jaar later heb ik die pot weer opengemaakt. Ik vond de noten een klein beetje 'slof' smaken en ze zijn niet zo knapperig meer, maar ik heb de rest in de vijzel in kleine stukjes gedraaid en ze daarna door een saus gedaan van crème fraiche en paddestoelen en ze smaakten heerlijk. Hopelijk heb je hier wat aan...

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@ FincaInSpanje

 

Ik durf het bijna niet te zeggen, maar bij ons in Spanje zijn de walnoten vrij goedkoop...er zijn namelijk heel veel bomen in de buurt. Ik heb zelf wel eens heel lang walnoten bewaard, maar die had ik gepeld en vervolgens op een stuk metalen horregaas op een ander rooster (hoog) boven de kachel gedroogd. Toen ze (in mijn optiek) kurkdroog waren heb ik ze in weckpotten gedaan en deze afgesloten weggezet, achter in de kast.

 

Daar heeft die pot keurig overwinterd en pas anderhalf jaar later heb ik die pot weer opengemaakt. Ik vond de noten een klein beetje 'slof' smaken en ze zijn niet zo knapperig meer, maar ik heb de rest in de vijzel in kleine stukjes gedraaid en ze daarna door een saus gedaan van crème fraiche en paddestoelen en ze smaakten heerlijk. Hopelijk heb je hier wat aan...

 

Ok, dat wist ik niet. Ik wilde nl een veldje vol zetten met Walnootbomen om de oogst grotendeels te verkopen. Ik zie het straks nl. niet zitten te concurreren met de grote producenten als La Coma en een paar rotcenten te beuren voor bijv. perziken of sinaasappelen. Ik wil wat olijven (veelal ook eigen gebruik) en kersen bomen, maar zoek nog naar andere soorten die commercieel aantrekkelijk zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@FincaInSpanje

Wellicht zijn ze alleen bij ons goedkoper dan in 'de rest van Spanje', bij ons in de buurt staan heel veel walnotenbomen. Je hebt bij ons in de buurt ook een verwaarloosde 'hazelnotenboomgaard/struikgaard' en omdat de laatste eigenaren al jaren geleden zijn overleden halen de omwonenden daar als de tijd rijp is (en de noten ook) zakken vol noten weg. Meestal ben ik dan net weer in NL, maar dit jaar dus niet. Heb je zelf al eens gedacht aan amandelen?

Wanneer je van plan bent om voor eigen gebruik een (kleine) boomgaard aan te planten heb ik daar wel ideeën over. Ik ga dat waarschijnlijk zelf ook doen omdat dat het minste werk met zich meebrengt.

 

Wat bij ons echt veel geld opbrengt zijn de kleine voorjaarspaddestoelen. Die kun je zo verkopen aan de restaurants, maar wanneer die er zijn, zit ik meestal nog in NL en het ook zo, dat je nogal wat moet lopen om er een hoop te vinden. Maar die leveren ook gerust € 80,00 kilo op.

 

Ik heb trouwens je foto's gezien bij een ander topic (SC) en ik moet zeggen dat je het al mooi voor elkaar hebt man. Gefeliciteerd!

Ik ben nog niet helemaal klaar met verbouwen en ook ik ben een luxe-prepper, dus het duurt nog even (net echt heel lang mee, maar goed).

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Persoonlijk vind ik pecans lekkerder en die hebben wat meer warmte nodig. In NL redden die het net niet (al wordt er wel naar toe gekweekt dacht ik).

Verschillende soorten is aan te raden ivm verschillende ritmes (goede en slechte jaren oogst) en resistentie tegen ziektes, want hoe meer variatie hoe minder plagen er vat krijgen op je bomen.

 

Voor verkoop is kraampje aan de weg misschien stuk makkelijker, maar ik weet niet hoe je zit qua toegankelijkheid.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@FincaInSpanje

Wellicht zijn ze alleen bij ons goedkoper dan in 'de rest van Spanje', bij ons in de buurt staan heel veel walnotenbomen. Je hebt bij ons in de buurt ook een verwaarloosde 'hazelnotenboomgaard/struikgaard' en omdat de laatste eigenaren al jaren geleden zijn overleden halen de omwonenden daar als de tijd rijp is (en de noten ook) zakken vol noten weg. Meestal ben ik dan net weer in NL, maar dit jaar dus niet. Heb je zelf al eens gedacht aan amandelen?

Wanneer je van plan bent om voor eigen gebruik een (kleine) boomgaard aan te planten heb ik daar wel ideeën over. Ik ga dat waarschijnlijk zelf ook doen omdat dat het minste werk met zich meebrengt.

 

Wat bij ons echt veel geld opbrengt zijn de kleine voorjaarspaddestoelen. Die kun je zo verkopen aan de restaurants, maar wanneer die er zijn, zit ik meestal nog in NL en het ook zo, dat je nogal wat moet lopen om er een hoop te vinden. Maar die leveren ook gerust € 80,00 kilo op.

 

Ik heb trouwens je foto's gezien bij een ander topic (SC) en ik moet zeggen dat je het al mooi voor elkaar hebt man. Gefeliciteerd!

Ik ben nog niet helemaal klaar met verbouwen en ook ik ben een luxe-prepper, dus het duurt nog even (net echt heel lang mee, maar goed).

 

Amandelen zie je bij ons ook veel. Ik heb volgens mij een paar amandelbomen staan, maar ik weet niet of er nog productie vanaf komt. Het mooite is als ik verschillende gewassen kan planten, dat s ook makkelijker met oogsten in verschillende tijden van het jaar. Bijv eerst perziken, dan kersen, dan noten en aan het einde van het jaar de olijven.

 

PS bij mij moet er ook nog heel veel gebeuren en doordat ik het met wat hulp van bekenden zelf doe, gaat het heel langzaam. Daarnaast speelt natuurlijk ook het budget. Dus beetje bij beetje en hopen dat de wereld pas over 3 jaar instort.:(

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Persoonlijk vind ik pecans lekkerder en die hebben wat meer warmte nodig. In NL redden die het net niet (al wordt er wel naar toe gekweekt dacht ik).

Verschillende soorten is aan te raden ivm verschillende ritmes (goede en slechte jaren oogst) en resistentie tegen ziektes, want hoe meer variatie hoe minder plagen er vat krijgen op je bomen.

 

Voor verkoop is kraampje aan de weg misschien stuk makkelijker, maar ik weet niet hoe je zit qua toegankelijkheid.

 

Kraampje langs de weg wordt moeilijk, er komt misschien 1 auto per dag langs gemiddeld.;)

 

Maar ik denk dat er wel wegen zijn om ook in het klein af te zetten. Zo heb ik wat dwerg papegaaien en die krijgen af en toe jongen. Die verkoop ik aan de lokale dieren winkel of aan een handelaar op de markt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 6 jaren later...

Walnoten zijn heerlijk, je moet er alleen niet té veel van eten, das niet zo gezond. 

Ik heb gelezen dat 5 per dag eten veilig is...

 

Er zit een of ander stofje in, ben de naam vergeten.. sorry... wat niet zo goed voor je is.

Is misschien iets om even naar te kijken....? 

 

Walnoot bomen in Zuid Nederland planten en noten ervan kunnen oogsten, wil nog wel, denk ik.

 

In Noord Nederland is het niet zo succesvol, meestal te koud ,te vochtig, te weinig zon...

De vruchten zijn te klein, of rotten aan de boom, is mijn ervaring.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...
Op 22-9-2020 om 13:12, Sjuul zei:

Walnoten zijn heerlijk, je moet er alleen niet té veel van eten, das niet zo gezond. 

Ik heb gelezen dat 5 per dag eten veilig is...

 

Er zit een of ander stofje in, ben de naam vergeten.. sorry... wat niet zo goed voor je is.

Is misschien iets om even naar te kijken....? 

 

Walnoot bomen in Zuid Nederland planten en noten ervan kunnen oogsten, wil nog wel, denk ik.

 

In Noord Nederland is het niet zo succesvol, meestal te koud ,te vochtig, te weinig zon...

De vruchten zijn te klein, of rotten aan de boom, is mijn ervaring.

 

@Sjuul
verwar jij het niet met de dodelijke abrikozen pitten..

 

was vorig jaar wat over in het nieuws

aangepast door Hermanusb
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, ik heb het echt over walnoten.

Ja, heb ik ook over gelezen....

 

Bij de plaatselijk Arabische / Noord-Afrikaanse Toko kan je ongepelde walnoten kopen, volgens mij valt de prijs wel mee. 

Of ze van een beetje goede kwaliteit zijn, weet ik niet. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...

Bedankt @frans81 voor deze gezonde tip.

 

Ik heb het niet geheel kunnen lezen,

want dan moet je weer cookie toestaan, dat probeer ik zo veel mogelijk tegen te gaan.

https://www.gezondheidsnet.nl/noten-zaden-en-granen/waarom-walnoten-goed-voor-je-zijn#:~:text=Walnoten worden niet voor niets,Walnoten zitten boordevol goede voedingsstoffen.

We eten het ook omdat er veel zink in zit.

 

Dit is wel zo te lezen:

Zijn walnoten gezonder dan andere noten?

Walnoten zijn gezond. Maar we kunnen niet zeggen dat walnoten gezonder zijn dan andere noten. Het advies is om elke dag ongezouten noten te eten vanwege de positieve effecten op de gezondheid. Alle ongezouten noten en pinda's zijn goed voor je. Dus denk naast walnoten ook aan paranoten, amandelen, cashewnoten, enzovoorts.

Waarom zijn walnoten gezond?

Net als alle noten leveren walnoten ijzer, vitamine E en vitamine B1. In noten zit veel onverzadigd vet. Het eten van ongezouten noten beschermt tegen bepaalde hart- en vaatziekten. Het eten van ongezouten noten verlaagt bovendien het LDL-cholesterol. LDL-cholesterol is niet goed voor de bloedvaten. Vanwege deze positieve effecten staan alle ongezouten noten in de Schijf van Vijf.

Zijn walnoten extra gezond?

De samenstelling van de voedingsstoffen is voor alle noten net wat anders, maar je kunt niet stellen dat de één beter is dan de ander. Juist omdat de ene soort noten wat meer ijzer bevat en de andere soort vitamine E, is het goed om te variëren met noten.

Binnen de groep noten bevatten walnoten een relatief hoge hoeveelheid alfa-linoleenzuur (ALA). ALA is een plantaardig omega 3-vetzuur en is een essentieel vetzuur. Dit betekent dat het lichaam het niet zelf kan maken en je dit vetzuur via de voeding binnen moet krijgen. Omega 3-vetzuren beschermen tegen hart- en vaatziekten. ALA zit ook in lijnzaadolie, raapzaadolie, sojaolie en plantaardige (dieet)margarines. In kleine hoeveelheden zit ALA in vlees en in groene bladgroenten.

Walnoten en kanker

Er wordt wel eens beweerd dat het eten van walnoten de kans op kanker verkleint, maar daar is geen overtuigend bewijs voor.

Wat is het advies?

Voor de meeste volwassenen geldt het advies om een handje ongezouten noten per dag te eten. Dit advies geldt dus niet alleen voor walnoten: alle noten tellen mee. Het maakt daarbij niet uit of ze ongebrand, gebrand of geroosterd zijn. Ook notenpasta en pindakaas van 100% noten of 100% pinda telt mee bij noten. Lees meer over noten en vul de Schijf van Vijf voor jou in voor een voedingsadvies op maat.

Kun je wel zeggen dat één product gezond is?

Je kunt eigenlijk van één product niet zeggen of het gezond is. Het hangt er namelijk altijd van af hoeveel of hoe vaak je het eet. We kunnen dus wel zeggen of een product past in een gezonde voeding. Lees meer.

Alles over noten

https://www.voedingscentrum.nl/nl/service/vraag-en-antwoord/gezonde-voeding-en-voedingsstoffen/zijn-walnoten-gezonder-dan-andere-noten-.aspx

 

Misschien kunnen walnoten ook supper gedroogd worden en dan vermalen tot poeder, weer drogen en dan een zakje silicagel bij de poeder in.

https://www.rajapack.nl/blog-nl/silicagel-droogzakjes/

 

Wat al eerder werd aangehaald door @frans81 met uitstekende tips is deze website: https://www.de12ambachten.nl/document/voedselbewaren.php

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...