Ga naar inhoud
GENEGEERD

Bos Perceel - kopen / beheren / gebruiken


Mr. Gold

Aanbevolen berichten

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Gast Heksenboot
Ik zal het eens opzoeken @Geert.

En ik zie overal in principe bij staan en niet je mag ;)

 

Het verschilt namelijk per gemeente. ;)

 

Ben benieuwd wat je kan vinden. Alvast bedankt voor het zoekwerk.

Ik heb er ook dágen aan besteed. Taaie kost.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb bosbouw en cultuurtechniek.

 

Let wel: zo'n bos perceel mag je beheren en je mag er dag recreeren. Overnachten. Bouwsels en agrarische bewerkingen zijn er niet toegestaan.

Vergunningen bouwaanvragen gaan jaren duren. Je kan beter een kleine camping kopen. Dan heb je recreatie waar al onze activiteiten onderkunnen vallen en je bent dan al voorzien van je nutsvoorzieningen. Dan een stichting opzetten en iedereen kan zijn container ingraven. Zandzakkenhut opbouwen of zijn tarp tussen twee palen ophangen.

  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast ghostwhiper

Kijk eens goed op de site er staat overal bij dat je toestemming moet vragen aan de gemeente of dat je in de apv moet kijken of het mag.

 

Kamperen in het bos

Mag je kamperen in je eigen bos?

 

In principe ben je eigenaar van je eigen stukje bos en mag je dus kamperen in je eigen bos. Commercieel gebruik is doorgaans niet toegestaan. Dus een camping mag je niet zomaar beginnen. Ook is het niet toegestaan zomaar een grote activiteit te organiseren in je eigen bos.

 

Kampeermiddelen mogen niet achterblijven op het bosperceel. Doorgaans is een verblijf van 3 dagen geen probleem.

 

Ook hier staan de exacte regels in de Algemene Plaatselijke Verordening (APV). Deze is te vinden op de site: APV per gemeente

 

 

Hek plaatsen

Mag je een hek plaatsen rondom je eigen perceel bosgrond?

 

Ja, meestal mag dat immers u mag uw eigen houtopstand beschermen tegen wildvraat. Bedenk wel goed dat de lengte van het hekwerk behoorlijk kan oplopen. Voor een bosperceel van 1 ha heeft u al gauw 400-500 meter aan hekwerk nodig! Bovendien kunt u zich afvragen waarom u het perceel helemaal zou willen omheinen.

 

Meestal is een bouwvergunning nodig. Omdat het een bouwwerk en geen gebouw betreft is het meestal toegestaan. Dit is op te zoeken in het bestemmingsplan: http://www.ruimtelijkeplannen.nl

 

Tenslotte is het niet altijd toegestaan het bos af te sluiten. Immers dieren in het bos moeten wel de gelegenheid hebben te kunnen rondtrekken en zich te kunnen verspreiden. Met andere woorden ecologische verbinden dienen in stand te worden gehouden.

 

 

Dat bedoel ik met die addertje onder het gras.

Werkt de gemeente mee heb je geluk zo niet zit je met een lap grond waar je geen ruk mee kan behalve naar kijken.

@Heksenboot ik heb er weken in geïnvesteerd.

Als je echt geluk hebt zijn zelfs de bomen van een bos bouwbedrijf

 

 

Uitgebreid zoeken lukt even niet op mijn telefoon.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
nfo: http://www.landschapsbeheer.nl/uploads/landschapsbeheernederland/misc/products/3.7.7_bosperceel.pdf

 

Regelgeving voor bos is te vinden in de Boswet.

 

 

Ik heb bosbouw en cultuurtechniek.

 

Let wel: zo'n bos perceel mag je beheren en je mag er dag recreeren. Overnachten. Bouwsels en agrarische bewerkingen zijn er niet toegestaan.

Vergunningen bouwaanvragen gaan jaren duren. Je kan beter een kleine camping kopen. Dan heb je recreatie waar al onze activiteiten onderkunnen vallen en je bent dan al voorzien van je nutsvoorzieningen. Dan een stichting opzetten en iedereen kan zijn container ingraven. Zandzakkenhut opbouwen of zijn tarp tussen twee palen ophangen.

 

 

Per gemeente is de APV voor bosbeheer anders.

 

Kleine camping is ideaal, maar bereduur.

Dat zou later wel een optie kunnen zijn, als er veel leden bij komen.

Eerst maar eens kijken hoe dat loopt, IMO.

 

Bouwsels hebben we in principe niet nodig.

Nutsvoorzieningen ook niet.

 

Tarps en tenten geen probleem.

Een vereniging kan daar ontheffing voor krijgen.

3 dagen achtereen. Perfect.

 

Voor wat we daar kunnen planten en kappen, ben jij natuurlijk de man. :)

 

Gelijk een vraag: mogen vruchtdragende bomen? Of scheelt dat ook per gemeente?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast ghostwhiper

@Heksenboot in principe mag je niets anders planten dan er al staat in de natuur.

Anders is het fauna vervalsing of je moet het bestemmingsplan wijzigen naar agrarisch.

Je gaat echt de mist in met het bestemmingsplan hier in nederland

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Kijk eens goed op de site er staat overal bij dat je toestemming moet vragen aan de gemeente of dat je in de apv moet kijken of het mag.

 

 

 

 

Dat bedoel ik met die addertje onder het gras.

Werkt de gemeente mee heb je geluk zo niet zit je met een lap grond waar je geen ruk mee kan behalve naar kijken.

@Heksenboot ik heb er weken in geïnvesteerd.

Als je echt geluk hebt zijn zelfs de bomen van een bos bouwbedrijf

 

 

Uitgebreid zoeken lukt even niet op mijn telefoon.

 

Het "addertje onder het gras" is dus de APV, Algemene Politie Verordening van de gemeente.

 

Hier de APV van b.v. de gemeente Ommen:

 

Artikel 4:18 Recreatief nachtverblijf buiten kampeerterreinen

 

1. Het is verboden ten behoeve van recreatief nachtverblijf kampeermiddelen te plaatsen of geplaatst te houden buiten een kampeerterrein dat als zodanig in het bestemmingsplan, beheersverordening, exploitatieplan of een voorbereidingsbesluit is bestemd of mede bestemd.

2. Het verbod geldt niet voor het plaatsen van kampeermiddelen voor eigen gebruik door de rechthebbende op een terrein.

 

Bron:

 

http://decentrale.regelgeving.overheid.nl/cvdr/xhtmloutput/Historie/Ommen/321322/321322_1.html

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
@Heksenboot in principe mag je niets anders planten dan er al staat in de natuur.

Anders is het fauna vervalsing of je moet het bestemmingsplan wijzigen naar agrarisch.

Je gaat echt de mist in met het bestemmingsplan hier in nederland

 

Deze vraag ligt bij @rumble.

 

Hij heeft Hogere Landbouwschool bosbouw en cultuurtechniek.

 

Vergis je niet in het forum. Veel experts hier. ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het "addertje onder het gras" is dus de APV, Algemene Politie Verordening van de gemeente.

 

Hier de APV van b.v. de gemeente Ommen:

 

Artikel 4:18 Recreatief nachtverblijf buiten kampeerterreinen

 

1. Het is verboden ten behoeve van recreatief nachtverblijf kampeermiddelen te plaatsen of geplaatst te houden buiten een kampeerterrein dat als zodanig in het bestemmingsplan, beheersverordening, exploitatieplan of een voorbereidingsbesluit is bestemd of mede bestemd.

2. Het verbod geldt niet voor het plaatsen van kampeermiddelen voor eigen gebruik door de rechthebbende op een terrein.

 

Bron:

 

http://decentrale.regelgeving.overheid.nl/cvdr/xhtmloutput/Historie/Ommen/321322/321322_1.html

 

Je mag er dus wel je tent opzetten maar geen stacaravan neerzetten?

 

Lijkt me prima voor wat wij van plan zijn.

 

Enige waar ik een beetje mee zit is de politiek, als een college van B&W het in z'n hoofd haalt om de APV aan te passen kan je zo je prive-camping weer kwijt zijn en zit je met een stuk bos waar je verder weinig mee kan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast ghostwhiper

@Heksenboot ik ken over bosgrond en de flora en fauna wet ook genoeg experts want ik kom uit een jagers familie.

Er mag niets anders aangeplant worden dan inheemse en lokale beplanting.

Uitzondering waar toestemming voor gegeven is door gemeente zijn er wel op wildakkers en dan praat je over gerst en tarwe velden maar deze worden strikt beheerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Je mag er dus wel je tent opzetten maar geen stacaravan neerzetten?

 

Lijkt me prima voor wat wij van plan zijn.

 

Enige waar ik een beetje mee zit is de politiek, als een college van B&W het in z'n hoofd haalt om de APV aan te passen kan je zo je prive-camping weer kwijt zijn en zit je met een stuk bos waar je verder weinig mee kan.

 

Dat zou inderdaad kut zijn.

 

Beren op de weg verzinnen kan ik ook:

ja, misschien komt er nooit meer regen

ja, misschien pleurt er straks een atoombom bovenop

enz.

 

Laten we onze energie gebruiken om er iets moois van te maken met z'n allen. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat zou inderdaad kut zijn.

 

Beren op de weg verzinnen kan ik ook:

ja, misschien komt er nooit meer regen

ja, misschien pleurt er straks een atoombom bovenop

enz.

 

Laten we onze energie gebruiken om er iets moois van te maken met z'n allen. :)

 

Daar heb je ook helemaal gelijk in.

Was niet zozeer op berenjacht maar probeerde het voor mezelf even op een rijtje te zetten en dit was het enige nadeel wat ik kon vinden.

(Afgezien van het dumpen van XTC afval etc)

 

*edit*

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Kleine camping is ideaal, maar bereduur.

Dat zou later wel een optie kunnen zijn, als er veel leden bij komen.

Eerst maar eens kijken hoe dat loopt, IMO.

 

Bouwsels hebben we in principe niet nodig.

Nutsvoorzieningen ook niet.

 

Tarps en tenten geen probleem.

Een vereniging kan daar ontheffing voor krijgen.

3 dagen achtereen. Perfect.

 

Voor wat we daar kunnen planten en kappen, ben jij natuurlijk de man. :)

 

Gelijk een vraag: mogen vruchtdragende bomen? Of scheelt dat ook per gemeente?

 

Tamme kastanje, walnoot en hazelaar geen probleem:o

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
@Heksenboot ik ken over bosgrond en de flora en fauna wet ook genoeg experts want ik kom uit een jagers familie.

Er mag niets anders aangeplant worden dan inheemse en lokale beplanting.

Uitzondering waar toestemming voor gegeven is door gemeente zijn er wel op wildakkers en dan praat je over gerst en tarwe velden maar deze worden strikt beheerd.

 

Inheemse bomen:

 

Walnoot

Tamme Kastanje

Vlier

Berk

Hazelnoot

Krentenboompje

Zoete kers

 

Hier de top 10 van eetbare wilde planten:

 

http://dier-en-natuur.infonu.nl/natuur/97105-10-populairste-wilde-groenten.html

 

Maar we zitten hier samen op een forum om iets moois te maken IMO.

Het is geen wedstrijdje wie de meeste experts kent he? :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast ghostwhiper

@rumble en @Heksenboot mits deze lokaal al aanwezig zijn staat er in de wet.

Hoe zwaar je hier zelf aan wilt tillen moet je zelf weten.

Aldus 2 jagers.

@Heksenboot zei het alleen maar omdat ik ongeveer weet waar ik over praat ;)

Wil vooral waarschuwen dat je hier in Nederland heel erg bedrogen uit gaat komen omdat iedere vierkante centimeter zijn eigen setje met regels heeft.

 

De tip die ik kreeg was Duitsland ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
@rumble en @Heksenboot mits deze lokaal al aanwezig zijn staat er in de wet.

Hoe zwaar je hier zelf aan wilt tillen moet je zelf weten.

Aldus 2 jagers.

@Heksenboot zei het alleen maar omdat ik ongeveer weet waar ik over praat ;)

Wil vooral waarschuwen dat je hier in Nederland heel erg bedrogen uit gaat komen omdat iedere vierkante centimeter zijn eigen setje met regels heeft.

 

De tip die ik kreeg was Duitsland ;)

 

:)

Ik snap dat je het goed bedoelt en dat waardeer ik ook. Ik trek je kennis ook niet in twijfel en heb daar zeker respect voor.

Nederland is inderdaad een wirwar van wetten en regels. Paaltjes en perkjes.

 

Vóórdat er iets wordt aangekocht, wordt er eerst een ernstig gesprek gevoerd met de Gemeente waar het plaats moet vinden.

Al deze zaken zullen dan aan bod komen en alle toezeggingen moeten dan schriftelijk worden vastgelegd.

Daar zoeken we dan een andere expert voor, die vaker met dat bijltje heeft gehakt (hoe dat daar aan toegaat is weer een hoofdstuk apart ;) ), in driedelig kostuum.

 

Duitsland is mooi.

Hongarije is nog mooier.

Maar ver weg, helaas.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inheemse bomen:

 

Walnoot

Tamme Kastanje

Vlier

Berk

Hazelnoot

Krentenboompje

Zoete kers

 

Hier de top 10 van eetbare wilde planten:

 

http://dier-en-natuur.infonu.nl/natuur/97105-10-populairste-wilde-groenten.html

 

Maar we zitten hier samen op een forum om iets moois te maken IMO.

Het is geen wedstrijdje wie de meeste experts kent he? :)

 

Bruikbare Bomen en heesters:

 

Walnoot

Tamme Kastanje

Vlier

Berk

Hazelnoot

Krentenboompje

Kers

Beuk

Den

Eik

Linde

Lijsterbes

Rozenbottel

Meidoorn

Sleedoorn

Bosbes

Braam

Framboos

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Communicator, @Mr. Gold , het volgende object vond ik zelf toch het vermelden waard, vanwege de centrale ligging ten opzichte van nederland en belgie. Het betreft een voormalig scouting gebouw , met 4700m2 omheind terrein, ook woonbestemming (afijn de hele rataplan) met voorzieningen aan de rand van de kalmthoutseheide. Vraagprijs € 169000. Zie op funda ,Postbaan 48 te Putte

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast ghostwhiper

Ik vind het serieus zonde van de tijd om iets te zoeken in Nederland.

Het zal toch echt over de grens pas interessant worden.

De huidige ontwikkelingen mbt bos rechten die ik van dichtbij meemaak maakt me angstig voor wat er komen gaat.

Gemeente zeggen overal nee op en bestaande vergunningen worden ingetrokken op grond van apv wijzigen om zo de zin van gemeenten door te drukken.

 

Het is een ambitieus plan en ik ben er echt wel voorstander van maar ik ben wel reëel en in Nederland is het aankopen van een stuk bos is niet reëel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...