Ga naar inhoud
GENEGEERD

Wat vinden jullie van mijn voorraad?


drogo

Aanbevolen berichten

Je voorraad is een goed begin.

Koop alles wat je normaal gebruikt en houdbaar is gedurende een aantal weken dubbel.

Voor de niet houdbare zaken die je nu gebruikt zoek je dan houdbare alternatieven en die koop je ook een aantal weken dubbel.

 

Wat die aantal weken zijn is van jezelf afhankelijk, voor welke periode wil je onafhankelijk zijn?

Als die periode groot wordt zul je zelf in je water en voedsel moeten kunnen voorzien, dus niet je voorraad die ik als buffer zie...

 

Al klinkt het nu zo makkelijk weggaan zal de meeste uiteindelijk niet lukken, of niet doen.

Gewoon omdat ze te lang wachten.

 

Neem bv het Ebola virus.

Voordat de mensen dit als reden aangrijpen om te vertrekken zal het te laat zijn.

Ofwel het is veel te dichtbij gekomen en lopen ze een te groot risico ofwel het reizen is tegen die tijd aan banden gelegt en kom je niet snel het gebied/land meer uit.

Waarom ik dat denk te weten?

Omdat het bij elke oorlog/ramp hetzelfde was en dus ook dit keer zo zal zijn.

 

De huidige grote stromen vluchtelingen zijn wat dat betreft denk bedriegelijk.

Het zijn lokale conflicten met buurlanden die vluchtelingen kunnen opvangen, waar hulp organisaties wat kunnen doen etc.

 

Een echte uitbraak van een ziekte zal al snel het reizen beperken, wat nu dus eindelijk gebeurt in Afrika.

Een instorting van de financiele wereld zal niet lokaal zijn en waarschijnlijk heel snel normale zaken platleggen.

Winkels zijn binnen dagen leeg, tankstations idem, pinnen kan niet, enz.

Oorlog zal ver weg lijken totdat hij voor de deur staat veel ertussen in zal waarschijnlijk niet gebeuren.

Op hulporganisaties rekenen is dan niet verstandig.

 

Dat is dus ook de reden dat ik je voorraad veel te klein en beperkt vind.

Als je zeker weet dat je snel weg kunt dan zou wat water voldoende moeten zijn?

Je kunt echt wel een paar dagen zonder voedsel, ik zie niet wat een paar dagen aan voedselvoorraad daar voor verschil kan uitmaken?

 

De andere optie is een redelijke voorraad en zelfvoorziening..

(En weggaan als het kan is geweldig maar dan moet je wel een bestemming met perspectief hebben)

 

Prep ze,

K a n s

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 95
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Ah, duidelijk. :)

 

In Hongarije gebruiken we een hekselketel op een kookring. Eigenlijk hetzelfde principe alleen wat minder 'mooi':

 

IMG_1248.jpg.614ed7700790b406c365bd5bc535e11b.jpg

 

Verbazingwekkend hoe groot het verschil was in kooktijd vergeleken met de driepoot boven het vuur met een zelfde heksenketel. Ook daar stonden dan nog stenen omheen gestapeld, maar de kookring won met gemak!

 

Kijk nou, een heks in een korte broek.

Link naar reactie
Delen op andere sites

wat mij opvalt is dat op je lijst er drie blikken met doperwten en 6 blikken met bruine bonen staan. dit is in blik vele jaren houdbaar en kost erg weinig.

koop dan tenminste het tienvoudige. 30 blikken per soort is een stuk beter.

je hebt 20 kilo rijst maar heb je niets om er doorheen te gooien ? denk eens aan blikken goulash en/of hachee.

 

verder mis ik vis en vlees in blik. 6 blikken knakworsten voor 2 personen voor 4 weken ?

 

heb je een mogelijkheid om te koken als electriciteit en gas het niet meer doen? voldoende brandstof ?

 

laat je niet ontmoedigen en bouw je voorraad verder uit. bij elke boodschappen doen een paar blikken meenemen.

ga bij jezelf te rade wat je nodig hebt om zonder supermarkt en stroom en gas en water het 4 weken vol te houden.

 

succes, odessa

Link naar reactie
Delen op andere sites

Thanks again voor de info. Ik ga Verder hamsteren :-).

 

Trouwens, Zijn blikken over algemeen langer houdbaar dan potten?

 

Wat betreft officiële THT geen verschil. Het is echter bekend dat blikken gruwelijk lang houdbaar zijn en je de THT kunt negeren.

Ook glas is na THT nog jaren houdbaar en je ziet snel de verkleuring als het niet meer luchtdicht is. Of het net zolang (tientallen jaren) eetbaar blijft als een blik, geen idee.

 

Voordeel van glas is dat er veel minder BPA's in zitten, want alleen de deksel heeft een kunststof coating. Een blik is degelijker, maar geheel bekleed met een kunststof coating aan de binnenkant.

Ikzelf prefereer voor thuis spullen in glas.

 

Persoonlijk rouleer ik alles in de voorraad en koop zeer weinig voeding die ik alleen gebruik als SHTF. Hier dus geen blikken nasi en bami bv. wel erwtensoep, tuinbonen in glas, asperges in glas en zuurkool, omdat ik dit wel af en toe gebruik voor een of andere gerecht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Probleem met glas vindt ik dat het breekbaar is. Daarnaast zijn blikken volgens mij langer houdbaar tot ver na de tht datum. Ook kan een glazen pot met schroefdeksel eerder gaan lekken. Een klein deukje in het deksel en je vacuum is weg.

Bovendien kun je lege blikken voor veel dingen gebruiken. Zo heb ik lege blikken aan elkaar gemaakt met gungum en ijzerdraad om zo een schoorsteen te maken, deksels kun je goed als mes gebruiken en zo zijn er talloze dingen te bedenken waar je blik voor kun (her)gebruiken. Glazen potten kun je dan wel weer gebruiken om iets anders in op te bergen maar het blijft breekbaar spul.

Ik geef de voorkeur aan blik!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Probleem met glas vindt ik dat het breekbaar is. Daarnaast zijn blikken volgens mij langer houdbaar tot ver na de tht datum. Ook kan een glazen pot met schroefdeksel eerder gaan lekken. Een klein deukje in het deksel en je vacuum is weg.

Bovendien kun je lege blikken voor veel dingen gebruiken. Zo heb ik lege blikken aan elkaar gemaakt met gungum en ijzerdraad om zo een schoorsteen te maken, deksels kun je goed als mes gebruiken en zo zijn er talloze dingen te bedenken waar je blik voor kun (her)gebruiken. Glazen potten kun je dan wel weer gebruiken om iets anders in op te bergen maar het blijft breekbaar spul.

Ik geef de voorkeur aan blik!

 

Mocht er een deuk in je blik komen, dan is het ook zaak deze snel leeg te eten.

Glazen potten met deksel kun je vaak meerdere malen hergebruiken voor het inmaken.

 

Het BPA verhaal bij blik weegt bij mij ook zwaar, uiteindelijk ga ik dus het liefst voor glazen potten, voor thuis ook geen enkel probleem met de degelijkheid.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het BPA verhaal bij blik weegt bij mij ook zwaar, uiteindelijk ga ik dus het liefst voor glazen potten, voor thuis ook geen enkel probleem met de degelijkheid.

 

Bij mij ook. In hoeverre het waar is weet ik niet, maar door potten te kopen loop je het minste risico. Alhoewel dar BPA-gedoe ook voor de deksels geldt.

 

Wat uit humaan oogpunt belangrijk is: de doperwtjes kunnen als ze in blik zitten niet naar buiten kijken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mij ook. In hoeverre het waar is weet ik niet, maar door potten te kopen loop je het minste risico. Alhoewel dar BPA-gedoe ook voor de deksels geldt.

 

Wat uit humaan oogpunt belangrijk is: de doperwtjes kunnen als ze in blik zitten niet naar buiten kijken.

 

Die doperwtjes zijn acociale rotzakken, gelukkig hou ik er niet van, maar juist die zou ik in blik kopen, anders maken ze steeds ruzie over wie voor 't raampje mag zitten. :p

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Wat uit humaan oogpunt belangrijk is: de doperwtjes kunnen als ze in blik zitten niet naar buiten kijken.

Je moet de groenten van HAK hebben ;)

 

422A6B6E10F8812485C67D1E86B0C7.jpg.a7422a6b6e10f8812485c67d1e86b0c7.jpg

 

Maar serieus, Ik geloof niet zo in dat BPA-gedoe. Die schadelijke stoffen komen namelijk pas vrij bij verhitting. Aangezien je de blikken of potten niet verhit (neem ik aan) zal er weinig risico aan zitten. Zolang de plastic laag niet beschadigd wordt is er imo ook geen risico.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je moet de groenten van HAK hebben ;)

 

422A6B6E10F8812485C67D1E86B0C7.jpg.a7422a6b6e10f8812485c67d1e86b0c7.jpg

 

Maar serieus, Ik geloof niet zo in dat BPA-gedoe. Die schadelijke stoffen komen namelijk pas vrij bij verhitting. Aangezien je de blikken of potten niet verhit (neem ik aan) zal er weinig risico aan zitten. Zolang de plastic laag niet beschadigd wordt is er imo ook geen risico.

 

De blikken en potten worden heet afgevuld.......

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je moet de groenten van HAK hebben ;)

 

422A6B6E10F8812485C67D1E86B0C7.jpg.a7422a6b6e10f8812485c67d1e86b0c7.jpg

 

Maar serieus, Ik geloof niet zo in dat BPA-gedoe. Die schadelijke stoffen komen namelijk pas vrij bij verhitting. Aangezien je de blikken of potten niet verhit (neem ik aan) zal er weinig risico aan zitten. Zolang de plastic laag niet beschadigd wordt is er imo ook geen risico.

 

Wellicht heb je gelijk, ik kan dat niet beoordelen. Maar waarom zou je het risico lopen als je de keuze hebt? Mij valt trouwens op / mij lijkt het dat steeds meer in potten zit, en steeds minder in blik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De blikken en potten worden heet afgevuld.......

Blijkbaar niet heet genoeg om de plastic coating te beschadigen ;-) Overigens maakt het dan niet uit (blik of pot) Beide bevatten die BPA's

 

Wat Nokel zegt, is mij idd ook opgevallen. Steeds meer potten en minder blikken in de winkel. Ik denk de voorkeur van de klant die blijkbaar liever ziet wat hij koopt.

Het meeste blik wordt verkocht door de goedkopere merken is mij ook opgevallen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Handig om even te lezen wat BPA's zijn en waar ze overal in zitten....

 

Waar zit Bisphenol A of kort gezegd ‘BPA’ in?

In allerlei verpakkingen zoals plastic flesjes met bronwater bijvoorbeeld, maar dus ook in die kleine handige plastic babyflesjes die zo gemakkelijk kunnen worden opgewarmd in de magnetron, in cd hoesjes en allerlei binnenranden van verpakkingsmaterialen zoals bij pakken melk. Maar ook bijvoorbeeld de magnetron geschikte verpakkingen, zodat je het voedsel zo kunt opwarmen, de binnenkant van conserven blikken die van een kunstof coating (epoxyharsen) voorzien worden. Dit is vooral gevonden in blikken soep, maar ook in blikjes bier en limonade. Je vind het zelfs terug in de witte vullingen voor je kiezen, kranteninkt en op kassabonnetjes.

 

http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/diversen/54135-bpabisphenol-a-is-een-gevaar-voor-de-gezondheid.html

 

http://www.greenjump.nl/Blog/post/2010/03/22/BPA-Bisphenol-A-Bisfenol-A-vermijden-in-voeding.aspx

 

Ook in de bekende anti-aanbak pannen zit een forse hoeveelheid BPA's.

 

Het RIVM heeft er onderzoek naar gedaan.

PDF-je hier te downloaden:

http://www.rivm.nl/dsresource?objectid=rivmp:232933&type=org&disposition=inline

Link naar reactie
Delen op andere sites

Blijkbaar niet heet genoeg om de plastic coating te beschadigen ;-) Overigens maakt het dan niet uit (blik of pot) Beide bevatten die BPA's

 

Wat Nokel zegt, is mij idd ook opgevallen. Steeds meer potten en minder blikken in de winkel. Ik denk de voorkeur van de klant die blijkbaar liever ziet wat hij koopt.

Het meeste blik wordt verkocht door de goedkopere merken is mij ook opgevallen.

 

Een blik is GEHEEL bekleed met een plastic coating, bij een glazen pot slechts de deksel. Hoezo maakt het dan niets uit? :confused:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een blik is GEHEEL bekleed met een plastic coating, bij een glazen pot slechts de deksel. Hoezo maakt het dan niets uit? :confused:

Nou moet ik mijn mening gaan herzien na het lezen van het PDF-je van het RIVM. Het blijkt veel erger dan ik dacht.

Zelfs die deksels van de potten zijn zeer schadelijk. De geringste hoeveelheid van dat spul is al linke soep.

 

Uiteraard zullen blikken meer PBA's bevatten dan potten omdat er gewoonweg minder van dat spul inzit. Maar ook deksels bevatten toch nog een behoorlijke hoeveelheid van die rommel.

 

Dus wat is wijsheid... tja. ik ga mijn blikken voorlopig nog niet vervangen. Ik begrijp dat nog dit jaar een verbod op het gebruik van PBA's verwacht wordt in de EU met daarbij een overgangsperiode voor voorraden die al aanwezig zijn.

Dus het probleem lost zich vanzelf op.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Blijkbaar niet heet genoeg om de plastic coating te beschadigen ;-) Overigens maakt het dan niet uit (blik of pot) Beide bevatten die BPA's

 

Wat Nokel zegt, is mij idd ook opgevallen. Steeds meer potten en minder blikken in de winkel. Ik denk de voorkeur van de klant die blijkbaar liever ziet wat hij koopt.

Het meeste blik wordt verkocht door de goedkopere merken is mij ook opgevallen.

 

blik en pot maakt wel uit, bij een pot zit dat spul alleen in de deksel en deksels zitten BOVEN het eten en komen er dus niet in direct contact mee

of bewaar jij potten op zn kop?

Link naar reactie
Delen op andere sites

blik en pot maakt wel uit, bij een pot zit dat spul alleen in de deksel en deksels zitten BOVEN het eten en komen er dus niet in direct contact mee

of bewaar jij potten op zn kop?

Nou eignlijk wel ja. Ik heb altijd begrepen dat dat het beste is omdat het vacuum dan langer in stand zou blijven.

Maar zoals gezegd, ik heb mijn mening over dit spul herzien. Het is veel schadelijker dan in eerst dacht...:mad:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou eignlijk wel ja. Ik heb altijd begrepen dat dat het beste is omdat het vacuum dan langer in stand zou blijven.

Maar zoals gezegd, ik heb mijn mening over dit spul herzien. Het is veel schadelijker dan in eerst dacht...:mad:

 

Ik heb ook iedere pot op z'n kop staan, en blijf dat doen. Als die stoffen oplossen in vocht, doen ze het waarschijnlijk ook in een super vochtige atmosfeer. Misschien wat langzamer, maar toch. Liever dat kleine verschil in afgifte dan een groter risico op bederf. Ben benieuwd naar de visie van @vheeswijk

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...