Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Hallo ik ga jullie vandaag uitleggen hoe je een BoB (Bug Out Bag) moet maken.

 

Wat heb je nodig:

 

Rugzak

Ductape

First Aid Kit

Stipje Dagravit

Landkaart

Kompas

Fire Steel

Lijm

Drinkvles met schoon water (Barleduc, H2O enz.)

Warme kleding

Sokken

Onderbroeken/Ondergoed

Drooghoudzak

Survival Handboek

Een scherp mes

Een aansteker

Stormvaste Lucifers

Slaapzak

(Eventueel) een Tentje

Olie of aanmaakblokjes

Zaklamp

Medicijnen (Parecetemol, Pijnstillers enz.)

Dun Nylon draad

Mountain House voedsel

Waterfilter

Bijl

Zonnecel

Touw

Radio

Eneloop Batterijen

Tandenbostel

Tandenpasta

Mini Bijl

Mini Koevoet

Potje Vaseline

Flesje Betadine

Pakje Multivitamine

Handdoek (Snel Drogend)

Jetscream Noodfluit

Noodponcho

Titanium Spork

Zakjes Zout

Zakjes Suiker

Zakjes Soup

Thermofles

Lichtgewicht Gasstelletje

 

 

 

De rugzak die ik aanraad is deze: http://prepshop.nl/soc-bugout-bag-zwart

Stop je onderbroeken/ondergoed, Mountain House, Radio, Zonnecel, Landkaart, Lucifers, Gasstelletje, Zakjes Eten, Potje Vaseline, Tandenborstel, Tandenpasta, Slaapzak ,Medicijnen, Zaklamp, Olie of aanmaakblokjes, warme kleding, Ductape en je handboek in de drooghoud zak. Stop de Drooghoud zak BOVENAAN en je water en andere spullen daar onder. De drinkvles kun je eventueel aan een riem vast maken.

 

Dit alles bij elkaar weegt ongveer 10 kg (Ligt aan hoeveel water)

Ik hoop dat dit handig was voor de beginnende mensen onder ons :D

 

Groetjes xxmarijnw

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 58
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

@xxmarijnw

Leuk je enthousiasme te zien op het forum. Volgens mij zijn er al diverse posts over BOBs hier. Er is een zoekfunctie, die redelijk tot goed werkt :D

Je hebt iets met onderbroeken volgens mij? En de tip van droge sokken zie ik er nog niet bij staan....:D

 

Heb je er zelf wat mee gedaan met je BOB? Heb je foto's van je BOB, of is het nog puur een theoretische BOB?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zware dingen, zoals de water voorraad, kun je beter onderop doen. Bovendien als ze gaan lekken, lopen ze niet leeg over al je andere spullen, ondanks de waterdichte zak.

 

Juist niet, zware dingen kan je beter tussen je schouderbladen dragen of hoger afhankelijk van het terrein, dat loopt een stuk comfortabeler en is beter voor je rug. Vandaar dat het slaapzakcompartiment in hikerugzakkken ook onderin de rugzak zit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Juist niet, zware dingen kan je beter tussen je schouderbladen dragen of hoger afhankelijk van het terrein, dat loopt een stuk comfortabeler en is beter voor je rug. Vandaar dat het slaapzakcompartiment in hikerugzakkken ook onderin de rugzak zit.

 

Idd, niet onderop, maar tussen je schouderbladen en heupen, zo dicht mogelijk tegen je lijf aan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Idd, niet onderop, maar tussen je schouderbladen en heupen, zo dicht mogelijk tegen je lijf aan.

 

Hoe hoger het zwaartepunt van je lichaam met rugzak, hoe lastiger het is om je evenwicht te bewaren in geaccidenteerd terrein. Ik draag het liefste mijn zware dingen met mijn heup band. Dan is mijn zwaartepunt ook laag. Ik zou zeggen, probeer het verschil eens.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tijdens een verplaatsing is drinken soms lastig, daarom vind ik een camelbak erg fijn, deze kun je wegwerken in je bob of hem achteraan je tas vastmaken. Nu kun je tijdens het lopen drinken en hoef je je ogen niet van het pad of uit je sector te halen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe hoger het zwaartepunt van je lichaam met rugzak, hoe lastiger het is om je evenwicht te bewaren in geaccidenteerd terrein. Ik draag het liefste mijn zware dingen met mijn heup band. Dan is mijn zwaartepunt ook laag. Ik zou zeggen, probeer het verschil eens.

 

helemaal mee eens met harde hand ondervonden het evenwicht wou niet echt lukken balancerend over dat boomstammetje over een riviertje plons daar ging ik

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een BOB is een zeer persoonlijk iets. De samenstelling daarvan ook.

 

Heeft alles te maken met je plan. Een bugout is niet anders dan een route met een vaststaand eindpunt met een variabel aanvangspunt. Als de BOL van persoon Y 20 km verder ligt en hij moet te voet zal hij dan een bijl MOETEN hebben? (artikel "overpreppen")

 

Denkt iemand hier dat hij bij een ECHTE bugout het woud intrekt , zijn kampje opslaat en 8 uurtjes gaat tukken?

 

Je zal in beweging moeten blijven. Gaan. Even stoppen. Vreten en snel weer door. Rammen.

 

Moet je eerst langs huis? GHB.

 

Naar je BOL? BOB

 

Naar je BOL zonder kans op verbetering? INCH

 

Weggaan met je hele huisraad zonder BOL?

 

Gefeliciteerd. U bent vluchteling.

 

Sent from my HUAWEI P6-U06 using Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 maanden later...

Wat je met water kunt doen om te oefenen is gewoon je rugzak zover je wilt vullen met plastic flessen water, dan kun je als het onderweg te zwaar wordt wat flessen leeggooien. Zo kom je er gemakkelijk achter hoeveel gewicht je kunt meenemen en hoe ver, en waar in je rugzak het voor jou het prettigst aanvoelt (wat lege flessen onderin, volle in het midden, of andersom enzovoort).

Ikzelf heb in m'n rugzak twee zijzakken waar twee 1 liter canteens inzitten. Is voor mij prima. Nederland is een nat land dus een waterfilter en/of waterzuiveringstabletten is dan voldoende als aanvulling.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Er zijn veel filmpjes op internet over bug out bags die zo zwaar zijn, dat je er niet dagenlang mee kunt lopen, zonder je rug ernstig te beschadigen. Daar stopt men veel dingen in, die in mijn ogen veel te zwaar zijn, zoals een bijl en ander zwaar gereedschap.

 

Als je een BOB langdurig moet sjouwen, moet je elke tien gram tellen. Daarvoor kun je veel leren van lightweight backpackers. Je kunt aan hun uitrusting een lichtgewicht survival kit toevoegen en wat drinkwater, zodat je BOB totaal bijvoorbeeld 15 kilo weegt, als je een gemiddelde lichaamskracht hebt voor een man.

 

Je kunt daarbij het best ook lichtgewicht kleding toevoegen die geschikt is voor vorst, zoals ski-kleding en wandelschoenen waar extra sokken in passen voor de warmte. In een extreem noodgeval kun je dan kamperen in de sneeuw of in een onverwarmde schuur of auto. Het totale gewicht van je BOB is dan dus ongeveer 15 kilo.

 

De filmpjes hieronder illustreren wat er in zo'n lichtgewicht uitrusting zou kunnen zitten, hoewel ik het niet met alle keuzes eens ben, die daar gemaakt worden:

 

7lb. Sub Ultralight Winter Overnight

 

Winter Backpacking Gear List for 15 Degrees - Snow Camping and Clothing Options

 

012 - 6 - My ultralight gear for 5 weeks alpine backpacking

 

Winter Backpacking Gear List for Photographers

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste wilbert,

 

Ik zou graag willen lezen hoe jouw BOB er nu uit ziet. Mocht je dan tips en truuks willen weten voor eventuele aanpassingen, dan help ik je graag met lightweight packing.

 

Grtz,

 

G

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Wilbert

 

dit is nu al je zoveelste linkdumping post, nu lees en kijk ik graag op internet maar wat zijn jouw persoonlijke ervaringen?

waarbij een BOB en een ultralight camping in verschillen is de duurzaamheid van de spullen en de beoogde tijd weg

daarbij zit er bij geen enkeling spullen bij om voedsel te verzamelen/jagen ; visspullen boog

geen mes of wat dan ook

geen tactische spullen

geen coms

geen camo spul of wat dan ook

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ultra light gear is leuk en ik ben een groot voorstander van lichtere gear maar ultralight brengt ook een hoop nadelen met zich mee.

 

Het grootse nadeel vind ik zelf is de sterkte van de gear, het presteert erg goed onder ideaale omstandigheden maar daarbuiten vaalt het vaak, denk hierbij aan het schuren en loskomen van stiksel als je bijvoorbeeld door dichte bebossing moet lopen of je zelf door een smalle opening moet wurmen.

 

Een ander groot nadeel is dat het niet gemaakt is om voor altijd mee te doen.

 

Gewicht moet zeker 1 van je eerste dingen zijn waar je naar kijkt maar duurzaamheid is net zo belangrijk.

 

M.v.g. JP

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...