Ga naar inhoud
GENEGEERD

Mijn SHTF eerste klas


Gast tom666

Aanbevolen berichten

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Uhm, want? De bedrading heeft er echt geen enkel probleem mee als er 400V op staat; het zijn de amperes die de boel slopen, niet de volts. Een electrische kookplaat op 2 of 3 fase werkt ook gewoon op 400V over exact dezelfde draden als de 230V spullen.

zelf heb ik het "geluk" gehad dat de bedrading in een vorig huis letterlijk met eigenlijk alleen maar kroonsteentjes aan elkaar geknutseld zat en bij het weghalen van een muur kwamen we ook al behoorlijk wat brandschade tegen die vanuit de bedrading kwam. Dus alle draden nameten is meer vanuit eigen ervaring. ;) Wel vind ik het vreemd dat ook het lasaparaat stuk is, deze kunnen meestal juist wel 400 Volt aan..

Link naar reactie
Delen op andere sites

zelf heb ik het "geluk" gehad dat de bedrading in een vorig huis letterlijk met eigenlijk alleen maar kroonsteentjes aan elkaar geknutseld zat en bij het weghalen van een muur kwamen we ook al behoorlijk wat brandschade tegen die vanuit de bedrading kwam. Dus alle draden nameten is meer vanuit eigen ervaring. ;) Wel vind ik het vreemd dat ook het lasaparaat stuk is, deze kunnen meestal juist wel 400 Volt aan..

 

Kroonsteentjes.. ugh!

 

Brandschade bij draden komt meestal doordat de draden gewoon veel te dun zijn (zoals bij idioten die speakerdraad gebruiken omdat 't zo lekker dun is en mooi weg te werken en er vervolgens wel gewoon de frituurpan op aansluiten).

 

Hier in Zweden in m'n huis heb ik inmiddels bijna alles vervangen; er zat nog hele oude bedrading in, metalen kern met daaromheen in teer doordrenkt papier... uiteraard allemaal zwart, geen kleuren draden. Oftewel, alles er uit slopen en netjes opnieuw met de juiste kleuren aanleggen...

 

En ja, dan leer je wel om altijd alles te meten, anders gaat 't echt fout.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kroonsteentjes.. ugh!

 

(zoals bij idioten die speakerdraad gebruiken omdat 't zo lekker dun is en mooi weg te werken en er vervolgens wel gewoon de frituurpan op aansluiten).

 

Mijn luidsprekerdraad is 2,5 mm2 Litze, en wordt enkel voor luidsprekers gebruikt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je tegen Electrabel moet procederen zal het nog moeilijk worden denk ik . Die werken altijd met een paraplu systeem .

Veel sterkte . Ik hoop dat je aan jou centen komt .

 

Geert

 

Electrabel is hiervoor niet verantwoordelijk , de netbeheerder (vb eandis ) daarentegen wél .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Niet om het een of ander, maar bij een oude installatie was (in NL) tot 1970 groen de stroomdraad! Rood de nul. en de aarddraad grijs.

Jouw verhaal zou er echter op duiden dat er spanning op de nul is komen te staan. Spanning op de aarddraad leidt direkt tot een volledige sluiting tenzij alle beveiligingen afgekoppeld zouden zijn.

Los daarvan, veel sterkte gewenst.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kijk ....zoals eerder vermeld open ik de zekeringskast door alle zekeringen eerst te verwijderen en dan pas het omhulsel.

Dit is een oude zekeringskast (de nieuwe komt deze zomer) en zal vernieuwd worden maar heb niet voor alles direct de centen klaarliggen.

En NEEN er zat geen spanning op de draden...ik weet echt wel wat ik doe...

Dus nogmaals ....de aardingsdraad zat net onder de schroef die was losgekomen...dus gewoon weer aansluiten.

Het probleem deed zich voor in de verzegelde METERKAST en daar kan en mag ik niet bij.

Dus de persoon die vroeger de kabel heeft gelegd heeft gewoon door de isolatie geknipt en zo een ev contact mogelijk gemaakt. Dus met de aardingskabel die los lag een beetje aan te trekken heeft die in de meterkast (verzegeld) contact gemaakt met een fasedraad (die ook was beschadigd) en zo 400 volt door mijn huis gestuurd...

Mijn fout ???? TOTAAL NIET!!!!!! en ik kan maar spanning meten wanneer ik de hoofdschakelaar terug aanzet he....

Deze morgen is de beheerder geweest en zat er geen stroom op de aardingsdraad omdat ik die weer had verwijdert en het kleine contact tussen de 2 er dan niet was.

Is nadien duidelijk geworden toen de netbeheerder de verzegelde kast opende en toen zag wat DAAR het probleem was.

Heel simpel met zeer grote gevolgen

 

 

OOOOO en @Enki Er was wel degelijk een elektrieker bij en die stond zelf compleet versteld van wat er gebeurde...

Hmmm goed het verhaal lezen van wat er is gebeurt....

 

Het is zoals de netbeheerder deze morgen zei bij de controle...Meneer u kan daar niks aan doen ,u heeft niks verkeerd gedaan en in goeder trouw gehandelt maar zo een zaken kunnen nu eenmaal gebeuren...

Maar een vergoeding van EANDIS mag ik op mn buik schrijven ....

Gelukkig kwam de makelaar van de brandverzekering direct naar mijn adres toe.

Schade werd opgemeten en een geluk dat ik alles heb verzekerd tegen nieuwwaarde..want nu krijg ik alles terugbetaald .

Zal zo een 3-tal weken in beslag nemen.

Gelukkig heb ik ook een heel goede houtkachel dus kan ik de chauffage even laten zoals ze is tot ik de centen heb gekregen...

Dus een goede verzekering helpt echt wel....

Link naar reactie
Delen op andere sites

@tom666

Ik zou, voordat je nieuwe apparaten aansluit, die hele stoppenkast vervangen en ALLES nameten voordat je iets aanzet, want er klopt toch echt meer niet. Een kortsluiting tussen aarde en een fase mag niet dit soort rampen opleveren, het enige wat dat mag doen is met een stevige klap de hoofdstoppen er uit laten knallen.

 

Het klinkt (zonder de boel ter plekke te kunnen zien) alsof je aarde gewoon keihard niet is aangesloten (aan de leverancierskant) EN dat je aarde en nul gecombineerd zijn in de stoppenkast. Ontploffende apparatuur komt niet door 230V op de randaarde, dat komt door 230V op de nul, en een andere fase dan die op de normale fase draad staat, waardoor er 400V door 't apparaat heen gaat, dat gebeurt normaal niet bij 230V op de randaarde (hooguit bij goedkope netvoedingen) en al helemaal niet bij radio's die niet eens aangesloten zijn op randaarde. Er moet echt nog een sluiting tussen je nul en aarde zitten, zoek die ook op en los dat op anders gaat 't straks nog een keer mis.

 

 

Tip voor alle preppers - koop zo'n ding:

http://www.conrad.nl/ce/nl/product/123002/VOLTCRAFT-MS-400-multitester-CAT-III-1000-V?ref=list

 

Die hou je gewoon tegen de draden die binnen komen; gaat 't lampje aan dan is 't een fase draad. Je hoeft de draad niet te strippen en je hoeft ook niet tussen de draad en de nul te meten, gewoon bij een enkele draad houden. Tevens handig om draadbreuken in kabels op te sporen. Bij een SHTF ook makkelijk als je kunt ziet of er spanning op een draad staat, voordat je 'm aanraakt. Kost niet veel, heeft een zaklampje er in en hoort eigenlijk in elke gereedschapskist thuis. Veel veiliger dan die gare schroevendraaiertjes met lampje er in.

 

En nog een tip, na wijzigingen in de stoppenkast voor de zekerheid alle apparaten uit 't stopcontact trekken, alle groepen uit laten; hoofdschakelaar aan en dan eerst meten of 't dan lijkt te kloppen; zo ja, dan pas stoppen er 1 voor 1 in draaien (of automaten inschakelen) en meten of 't nog steeds klopt. In 't ergste geval blaas je dan 1 groep op, ipv de hele zooi zoals nu helaas dus gebeurde :(

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Enki

Ik heb gisteravond reeds de prijs aangevraagd voor volledig nieuwe zekeringskast met alle toebehoren.

Alles wordt binnenkort vernieuwd....dit wil ik nooit meer meemaken want als er bv op dat moment iemand aan het douchen was of eender zou de schade niet te overzien geweest zijn...

Dit wordt opgelost...mijn elektriek was gekeurd als ik het huis kocht 6 maand geleden maar zo zie je maar dat dit alles heel relatief is...

@Tanfana

Bij zo een soort SHTF denk je idd wel eens na over het nut van sommige zaken...je kijkt savonds geen tv en doet andere zaken...

Helaas geldt dit enkel voor mezelf en denkt vrouw en kinderen daar anders over maar op persoonlijk vlak heeft het wel iets losgemaakt waardoor je meer de ''roots'' gaat beleven op een positieve manier...bv enkel genieten van het houtvuur zonder bijkomend lawaai en met andere zsaken bezig zijn....

Snap je ong wat ik bedoel?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gelukkig kwam de makelaar van de brandverzekering direct naar mijn adres toe.

Schade werd opgemeten en een geluk dat ik alles heb verzekerd tegen nieuwwaarde..want nu krijg ik alles terugbetaald .

Zal zo een 3-tal weken in beslag nemen.

 

Pfffff heel fijn om te horen dat je alles vergoed krijgt Tom!

 

Zoals eerder aangegeven door @Tanfana, ben ik nu ook wel erg benieuwd in hoeverre je de spullen nu gaat aanschaffen als prepper zijnde. Waar ga je rekening mee houden, denk je aan schone energie, beveiliging, communicatie, etc...

Mocht je ergens hulp bij nodig hebben, dan ben ik je graag van dienst. zit maar een klein half uurtje van je vandaan :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Communicator

De verwarmingsketel zal zeker een condensatie-ketel zijn.

De telefonen ga ik eens verder bekijken hoe ik deze beter kan inplanten.

Computer heb ik nodig (ook voor het werk).

Wekkerradio ook (moet op tijd opstaan he ;) )

Xbox hoop ik niet meer te moeten aanschaffen want ik vind dit vergif voor de kinderen (persoonlijke mening).

Microgolf (nog te bezien).

Lasapparaat (nieuw en veeeeeeeel zuiniger).

Maar zeker ga ik overspanningskastjes tussen de apparaten plaatsen of dit inbouwen in de zekeringskast.

 

Gelukkig heb ik nu mijn houtvuur en mn prepkelder met dik 10 m³ droog hout want savonds is het niet zo warm in huis en dit weekend wordt er niet beter op.

Wat ik wil bespreken thuis is dat er 1 of 2 avonden wordt doorgebracht in de toekomst zonder TV. Het is zo rustig , je hoort de wind waaien en de vogels fluiten savonds..daar moet je toch van genieten. Iedereen blijft ook langer aan tafel zitten dus het brengt toch iets op he niet?

 

Wat er dus met de nieuwe zekeringskast gaat zijn is dat alles wel modern zal zijn aan de normen van vandaag.

Een degelijk elektrisch plan zal in de kast hangen enz (nu niet nodig omdat de installatie van voor 1980 is ). Maar ik zal weten hoe alles in mekaar zit natuurlijk.

Ook zullen alle verliesstroomschakelaars in de kast zitten en worden er extra voorzien voor bepaalde toepassingen in huis.

Ik moet de markt nog een groot deel verkennen want ik ben niet meer op de hoogte van de meest ''moderne'' zaken.

 

De rest valt te bezien na controle van het budget en de uitkering van de verzekering.

Diezelfde heeft zopas contact genomen en vermeld dat alles met grote spoed zal behandelt worden omdat ze weten dat de zaak vrij urgent is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Let op dat die piekstroom filters normaal gesproken over de aarddraad werken; een te hoge spanning wordt naar de aarde weggedumpt; had in dit geval dus niet gewerkt.

 

Ook zijn die kastjes dus niet (wat veel mensen wel denken) bedoeld om tegen bliksem te beschermen, niet in hun 1tje. Een bliksem beveiliging bestaat uit meerdere stappen en ALLE binnenkomende bedrading (dus ook telefoonlijn en tv-kabel of satelliet kabel als je die hebt) moet beveiligd zijn, anders heeft het geen nut.

 

Er is volgens mij niets aan beveiliging wat je spullen in dit geval beschermd zou hebben, daarvoor zat het probleem te diep, de spanning kon nergens heen. Dit had echt alleen voorkomen kunnen worden door uitgebreid meten en stapsgewijs inschakelen van 't systeem.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had in mijn oude huis veel stroomstoringen...en een baas en de kinderen een school, die het niet leuk vonden dat we te laat kwamen.

Vandaar dat ik al heel lang geleden op de ouderwetse mechanische wekkers en de solarwekkers ben overgegaan. Voordeel is dat deze het gewoon blijven doen als er stroom wegvalt.

Voordeel van de solarwekker is dat deze altijd gelijk staat, zo'n zendergestuurde, dus ik hoef nooit op te winden of gelijk te zetten met zomer of wintertijd. Heerlijk, geen omkijken meer naar.

Omdat ik soms ook de wekkerradiofunctie fijn vind, heb ik ook een solar-radio met wekkerfunctie. Die is ook handig om in noodsituaties naar de noodzender te luisteren.

 

Als je dan toch alle wekkers moet vervangen, dan maar meteen SHFT-proof :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Oeffff, wat een ervaring zeg!

Fijn dat er geen gewonden zijn gevallen, je huis er nog staat, de schade vergoedt wordt en je gezin zich snel aan de afwezigheid van tv e.d. heeft aangepast.

Mooi dat je nu bij het doen van vervangende aankopen prep-gerelateerd te werk kunt gaan.

.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...