Ga naar inhoud
GENEGEERD

Bakolie ?


Invictus

Aanbevolen berichten

Slechts één treffer op bakolie na het gebruiken van de zoekfunctie en dan ook nog in een topic over vervoer. Dus met een gerust hart een nieuw topic aangemaakt.

 

Voor de voedselvoorraad in opbouw lijkt het mij nuttig om ook wat op te nemen om in te kunnen bakken. Als je niet meer in de winkel terecht kan om produkten zoals margarine, boter e.d. is het handig om wat op voorraad te hebben.

Vamiddag in de supermarkt het schap met olien bestudeerd en daar staat nog al het een en ander.

Van goedkoop zoals zonnebloemolie naar (veel) duurder zoals rijstolie en olijfolie.

 

Wat heb je nodig om dingen zoals pannekoeken of een stukje vlees te bakken ?

 

En hoe zit het met de houdbaarheid van bijvoorbeeld zonnebloemolie. Op een of andere manier heb ik het idee dat dit jarenlang houdbaar moet zijn maar ik heb niet al te veel vertrouwen in de opslag in plastic flessen. (dit i.v.m. het mogelijk oplossen van de kunststof in de olie)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
In principe zijn de meeste olie's die in de schappen staan geschikt om te bakken, maar oliën zoals Extra virgine olijf olie, sesam olie en rijst olie zijn beter voor een dressing

 

Dit is pertinent niet waar! De meeste oliën zijn zelfs carcinogeen bij verhitting!

 

http://voedzo.nl/gezond-eten/het-verhitten-van-de-verschillende-soorten-olie-tot-welke-temperatuur/

 

http://www.recepten-dieet.nl/wordpress/frituren-met-zonnebloemolie

 

Ik ben groot fan van puur extra virgin kokosvet! (Goedkoopst bij de toko) zorg dat je de pure variant vind, die heeft meerdere gebruiksdoeleinden! Geurloze is prima om in te bakken, maar als prepper gedacht... Zoek ik dingen liefst met meerdere functies!

 

Ik gebruik kokos voor:

Droge/schrale huid

Schimmel vd huid (bv voetschimmel of candida)

Met maizena en zuiveribgszout prima deo

Met zuiveringszout prima tandpasta

Smetplekjes/luieruitslag bij dochterlief

Voeden van leer

Op brood

Oja, zeer lang houdbaar!!

http://www.ilovehealth.nl/de-vele-voordelen-van-kokosolie-review/

  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Voorheen kon je bijna overal wel van die blikken campingboter halen, tegenwoordig zijn die helaas een stuk lastiger te vinden. Bij de toko hebben ze deze blikken nog wel maar ook vaak maar een soort. In Ghee (Indiaanse geklaarde boter) heb je vaak veel meer keuze en is ook eenvoudig zelf te maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zit met een klein dilemma. In NL was ik hard op weg om te koken en bakken met zo min mogelijk olie\vet. Speciale pannen, op de BBQ, in de oven jullie weten dat wel. Totdat ik de 100% natuurlijke olijfolie in Spanje leerde, wat niet alleen lekker was maar ook veel gezonder.

 

Momenteel bak ik dan ook bijna alles in de olijfolie, alleen frituren gaat in zonnebloemolie.

 

Qua gezondheid heb ik altijd geleerd dat je vooral moet kijken of oliën meervoudig onverzadigde vetzuren bevatten. Verzadigde vetzuren zijn slecht voor je gezondheid. Verder is het een klein beetje een kwestie van gewoonte en smaak.

 

Olijf olie kun je gerust direct over je brood gieten en extra virgin betekent dat de olie uit de eerste pers komt. Dat is kwalitatief net iets beter dan andere olijfolie. Vergis je niet dat de meeste olijfolie in onze supermarkten zijn ge-blend om elke jaar dezelfde kleur en smaak te verkopen. Ook worden andere toevoegingen gedaan. Mijn voorkeur gaat dus uit naar 100% puur natuur. Het maakt mij niet uit of de olie uit het ene jaar iets geler van kleur is of juist meer groener.

 

Handige link voor olijfolie.

http://www.olijfoliebeurs.nl/Page/view.asp?IDmenuitem=331

  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ikzelf zweer bij olijfolie.

 

Voordelen, zeer lang houdbaar in 't donker. Hoewel het ranzig zou kunnen worden, heb ik ooit een monsterpotje van 30+ jaar geopend en deze was nog prima. Ook nog eens gezond.

Eerste, koude persing kun je ook prima in bakken. Op het moment dat het heet wordt, is het namelijk weer gewone 'bruine' olijfolie, doet niets af aan de kwaliteit. Dat is een fabeltje wat verteld wordt door de verkopers.

 

Wel een punt om op te letten: In de EU mag Extra Virgin (koude persing dus) tot 50% uit zonnebloem olie bestaan (+ groene kleurstof) !!!

Inderdaad, u wordt weer genaaid.

 

Helaas laat de Europese regelgeving nog steeds toe dat de aanduiding extra virgin internationaal al gebruikt mag worden als slechts 51% van de inhoud dat daadwerkelijk is!

Bron: http://www.panathea.nl/olijfolie-2/virgin/

  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wel een punt om op te letten: In de EU mag Extra Virgin (koude persing dus) tot 50% uit zonnebloem olie bestaan (+ groene kleurstof) !!!

Inderdaad, u wordt weer genaaid.

Eigenlijk, kan je er bijna standaard van uit gaan, dat alles in de supermarkt niet meer klopt.

Karnemelk die geen karnemelk is maar aangezuurde magere melk, brood met broodverbeteraars die niets verbeteren en met verbrande mout voor de kleur, gehakt met suiker(absurd) en rundvlees met paardenvlees, olie die niet de olie is die je denkt te kopen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eigenlijk, kan je er bijna standaard van uit gaan, dat alles in de supermarkt niet meer klopt.

Karnemelk die geen karnemelk is maar aangezuurde magere melk, brood met broodverbeteraars die niets verbeteren en met verbrande mout voor de kleur, gehakt met suiker(absurd) en rundvlees met paardenvlees, olie die niet de olie is die je denkt te kopen.

Zo langzaam aan steeds meer de neiging om het maar zelf te gaan maken, maar op een groentetuintje van 2m2 kan ik niet genoeg verbouwen voor 4 personen, en ook dieren gaan niet echt passen in de achtertuin.

 

Vers halen is dus ook niet echt goed, je kan bijv bij de boer verse melk halen, maar die koeien zit dezelfde troep en wat allemaal nog niet meer in als in de melk in de supermarkt, dus ook niet echt gezond. een een eigen koe past niet. Je kan ondertussen niemand meer vertrouwen qua eten behalve jezelf, maar dan moet je wel de ruimte hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In de EU mag Extra Virgin (koude persing dus) tot 50% uit zonnebloem olie bestaan (+ groene kleurstof) !!!

Inderdaad, u wordt weer genaaid.

[/url]

 

En dat haalt dan ook de maximale temperatuur sterk naar beneden, omdat zonnebloemolie maar tot 107 graden mag worden verhit voordat het gaat walmen. Hopelijk staat het op de verpakking dan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

voeg er aan toe scheren (een heel dun laag je op de huid smeren , haar verzorging tegen klitten etc

Dit is pertinent niet waar! De meeste oliën zijn zelfs carcinogeen bij verhitting!

 

http://voedzo.nl/gezond-eten/het-verhitten-van-de-verschillende-soorten-olie-tot-welke-temperatuur/

 

http://www.recepten-dieet.nl/wordpress/frituren-met-zonnebloemolie

 

Ik ben groot fan van puur extra virgin kokosvet! (Goedkoopst bij de toko) zorg dat je de pure variant vind, die heeft meerdere gebruiksdoeleinden! Geurloze is prima om in te bakken, maar als prepper gedacht... Zoek ik dingen liefst met meerdere functies!

 

Ik gebruik kokos voor:

Droge/schrale huid

Schimmel vd huid (bv voetschimmel of candida)

Met maizena en zuiveribgszout prima deo

Met zuiveringszout prima tandpasta

Smetplekjes/luieruitslag bij dochterlief

Voeden van leer

Op brood

Oja, zeer lang houdbaar!!

http://www.ilovehealth.nl/de-vele-voordelen-van-kokosolie-review/

Link naar reactie
Delen op andere sites

dat is één van de redenen dat ik mijn olie meeneem uit griekenland en nee niet uit de supermarkt want zelfs daar wordt je genaaid alles voor de toerist he

Ikzelf zweer bij olijfolie.

 

Voordelen, zeer lang houdbaar in 't donker. Hoewel het ranzig zou kunnen worden, heb ik ooit een monsterpotje van 30+ jaar geopend en deze was nog prima. Ook nog eens gezond.

Eerste, koude persing kun je ook prima in bakken. Op het moment dat het heet wordt, is het namelijk weer gewone 'bruine' olijfolie, doet niets af aan de kwaliteit. Dat is een fabeltje wat verteld wordt door de verkopers.

 

Wel een punt om op te letten: In de EU mag Extra Virgin (koude persing dus) tot 50% uit zonnebloem olie bestaan (+ groene kleurstof) !!!

Inderdaad, u wordt weer genaaid.

 

 

Bron: http://www.panathea.nl/olijfolie-2/virgin/

Link naar reactie
Delen op andere sites

In de Aldi in Vlaanderen verkopen ze uitstekende olijfolie in glas . Heb eens ergens gelezen dat het de betere olie is die in de supermarkten verkocht wordt .

Vroeger om te bakken maakt ik zelf reuzel ( smout ) . Als je het goed verzorgt bij het smelten bewaard het jaren . Het wordt hier wel steeds minder gebruikt . Vrouwlief denkt te veel een de lijn . Ook ossewit werd hier zelf gemaakt dit om te frituren . Dat het niet het gezondste is weet ik ook maar de friet is dan wel het lekkerst .

 

Geert

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oei, Ossewit is zo ongezond niet hoor.

Waar je thuis op kunt letten

Onverzadigde vetten moet je al niet verhitten maar transvetten (geharde onverzadigde vetten) moet je zéker niet gaan verhitten. Ze vormen dan érg veel toxische stoffen en werken zelfs kankerbevorderend. Gebruik daarom voor het bakken en braden van oorsprong verzadigde vetten (ossewit, reuzel, roomboter of kokosvet) of enkelvoudig onverzadigde olie (olijfolie). De olijfolie absoluut niet warmer maken dan 160 graden. Hoge(re) temperaturen geven altijd meer oxidatie en kankerbevorderende stoffen. Plantaardige margarine of vloeibare margarine om in te bakken is eigenlijk nooit een verstandige keuze.http://blog.kruiderie.nl/transvetten

Link naar reactie
Delen op andere sites

Laat een stukje brood in de olie vallen. Als het meteen weer boven komt drijven en langzaam bruin bakt is de temperatuur goed. De olie is dan tussen de 150 en 175 graden Celsius.

Begint de olie te walmen, dan is de olie te heet. Er kunnen dan schadelijke stoffen ontstaan.

Er zijn ook speciale thermometers te koop bij de betere huishoudwinkel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Soms bak ik zonder vet, op een 'bakmatje'. Het verschil is dat je je stukje vlees er al op moet leggen, voordat de pan heet is. In het begin ziet het er niet uit, wordt het grijs. Maar na even bakken, krijgt het dan toch een lekker bruin kleurtje en smaakt het heerlijk mals. Het wordt eigenlijk in eigen vet gebakken denk ik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zowel zonnebloem olie, als olijfolie zijn rijk aan vitamine E welke goed is voor zuurstofbegeleiding voor de cellen in het lichaam,en goed voor de huid opbouw. Het is goede huid olie, ook voor in de zon.

Om te bakken -wat eigenlijk altijd minder goed is dan koken of stomen- gelden een paar signalen: zodra er rook van de olie komt is het acuut onbruikbaar en dient het volledig vervangen te worden.

Ook zijn die lekkere krokante stukjes die aan voedsel ontstaan bij bakken erg ongezond. Kort gezegd : bak op lage temperatuur en kort, om je voedsel zo hoogwaardig mogelijk te houden, en verkleuring is gelijk aan veroudering.

 

Het bewaren kan het beste in groen of bruin glas, ver weg van licht lucht en warmte. Licht en lucht is een trilling en reactie die de olie doet degenereren,iets wat wij ranzig noemen. Verder is zuurstof ook geweldig om olie te laten oxideren, dus niet bewaren zonder afsluiting van zuurstof. En hoe koeler, hoe lager de trilling en daar mee verleng je de houdbaarheid.

 

De voorkeur voor koud geperst en biologisch is groter: er zitten meer voedingstoffen in en men mag aannemen dat het zuiver en 100% is. Ja, het kost iets meer geld, maar dat is niet raar want het heeft ook meer waarde! Overigens heeft zonnebloem olie meer linolzuur dan olijfolie, en om die reden is afwisseling tussen de 2 een aanbeveling.

 

Naast bakken is het eigenlijk nog beter om olie rauw door salades te doen, of door maaltijden. In Spanje heb ik vaak een schaaltje olijfolie met enkel pepers, knoflook en wat zout gekregen om er een broodje in te dippen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je wilt bakken of frituren met olie is volgens mij het belangrijkste om te weten (naast houdbaarheid) op welke temperatuur de omzetting naar minder plezierige stoffen gaat plaatsvinden (rookpunt). Met veel in de supermarkt verkochte olie kan je beter je sla aanmaken. Voor bakken en frituren ben ik overgestapt op arachide-olie. Iets duurder, maar een goed verkrijgbare neutrale olie.

 

http://nl.wikipedia.org/wiki/Rookpunt

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op basis van hittebestendigheid, rookpunt en houdbaarheid neig ik er naar om een paar extra (glazen) flessen olijfolie op voorraad te nemen.

De hier ook genoemde blikken campingmargarine lijken mij ook wel een goed idee.

 

Zonnebloemolie is veel goedkoper maar daar zie ik wat verschillende berichten over op gebied van hittebestendigheid.

Er wordt 107 graden genoemd als maximum terwijl zonnebloem als frituurolie (180 graden) ook vaak genoemd wordt.

De rookpunttabel op wikipedia geeft 107 graden voor ongeraffineerd en maar liefst 232 voor half geraffineerd.

Wat zit er dan in de flessen in de supermarkt ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...