Ga naar inhoud
GENEGEERD

Pannenset..welke?


easy

Aanbevolen berichten

Vorig jaar een Wood Stove gekocht om te koken...water heet maken.

Nu ben ik op zoek naar een pannenset...alleen heb je die in allerlei soorten en maten.

 

Ik zag dat ze er zijn in Aluminium, Geanodiseerd Alu en RVS.

Nu heb ik begrepen dat "gewoon Alu" niet zo'n best idee is i.v.m. Alu afgifte in t voedsel.

Maar hoe zit dat met Geanodiseerd Alu?

 

Of gewoon niet voor Alu kiezen maar voor RVS gaan?

 

Ben benieuwd naar jullie meningen...

 

Grt easy.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Ik heb niet echt verstand van elk van de materialen, maar ik heb wel het meeste ervaring met RVS pannen in de horeca. Aluminium wordt in de vaatwasser vaak dof en gaat dan afgeven. RVS (zolang je het altijd goed droogt) blijft eeuwig mooi en roestvrij... Ik heb verder geen sterk inhoudelijk onderbouwt verhaal, maar RVS heb ik de beste ervaringen mee (kookte ook het meest fijn vond ik).

 

Tip: goed passende deksels zijn cruciaal! Je kookt met minder vocht, behoud meer smaak en vitaminen (als je je aardappels kookt met de "tot ze net onder water staan"-theorie ben je zo goed als bouillon aan het trekken).

 

Succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een RVS setje met een koperen bodem voor warmtegeleiding voor nog geen 15 euro gekocht en dit bevalt me prima.

 

Heb ook alu canteen cups met een coating en die werken ook prima al werken deze beter op een afstandje van smeulende kolen dan tegenover in de vlammen te zetten

 

Het gene ik absoluut niet meer wil is titatium setjes. Het is een hele opgave om deze schoon te maken:--> door de slechte warmtegeleiding bakt het voedsel vrij makkelijk aan op het hitte-contactpunt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb iets zeer goedkoops van ik geloof de kruitvat, voldoet prima, en een titanium pannetje vooral voor water. Ik wil er eventueel een Bilycan bij maar dan moet mijn kookset daar wel inpassen. Een van de kooksets.

 

Thuis heb ik grijsgewolkte kletterpannen en plaatstalen koekenpan en een gietijzeren braadpan. Van oma. Doen het nog steeds prima.

Geen moderne fratsen hier, dus nooit de behoefte mee te doen met Jamie-Oliverkooksets of de Herman-collectie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vorig jaar een Wood Stove gekocht om te koken...water heet maken.

Nu ben ik op zoek naar een pannenset...alleen heb je die in allerlei soorten en maten.

 

Ik zag dat ze er zijn in Aluminium, Geanodiseerd Alu en RVS.

Nu heb ik begrepen dat "gewoon Alu" niet zo'n best idee is i.v.m. Alu afgifte in t voedsel.

Maar hoe zit dat met Geanodiseerd Alu?

 

Of gewoon niet voor Alu kiezen maar voor RVS gaan?

 

Ben benieuwd naar jullie meningen...

 

Grt easy.

 

Toen wij onze woodstove hadden aangeschaft, hadden we de volgende pan erbij gekocht (gepast in de winkel, zodat we zeker waren dat deze er in zou gaan.

Tatonka Billy Kettle 1,6 L (rvs)

 

Tevens heb je dan nog wat ruimte om een vuurkitje en wat tondel mee te nemen, overigens past er in de woodstove ook nog een spiritus brandertje;)

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij gebruiken de houtkachel elke dag voor warm water, stoven, opwarmen, warmhouden, sudderen e.d.

De pannen die erop gaan zijn heel divers.

Ik gebruik het liefts de zware gietijzeren omdat dat de temperatuursverschillen dempt. de waterketel van 7 liter is een RVS uitvoering.

voor de gehaktballetjes gewoon een ouderwetse zwarte geemailleerde juspan.

Ik zet er ook vaak 's middags al 1 of 2 pannen(rvs met dikke bodem) met water op voor 's avonds de aardappels, groente of pasta, dat scheelt alweer een stuk in het gebruik van de gewone kookplaten:)

 

Kijk eens op rommelmarkten en kringlopen, daar vind je vaak voor een paar euro pannen die al 20-30-40 jaar lang hebben bewezen dat kwaliteit "eeuwig" meegaat

Link naar reactie
Delen op andere sites

We hebben hier drie pannensets

- Le Creauset

- Dutch Oven

- Mauviel

 

De Mauviel pannen blinken uit in warmteoverdracht met 5 laags bodems en hebben perfecte temperatuursbeheersing, maar zijn wel onevenredig duur. Verder kunnen alle pannen in de oven, en de Dutch Ovens ook op open vuur of houtskool. In principe gaan al de pannen mij overleven.

RVS en gietijzer: onovertroffen materialen voor pannen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

We hebben hier drie pannensets

- Le Creauset

- Dutch Oven

- Mauviel

 

De Mauviel pannen blinken uit in warmteoverdracht met 5 laags bodems en hebben perfecte temperatuursbeheersing, maar zijn wel onevenredig duur. Verder kunnen alle pannen in de oven, en de Dutch Ovens ook op open vuur of houtskool. In principe gaan al de pannen mij overleven.

RVS en gietijzer: onovertroffen materialen voor pannen.

wauw die Mauviel pannen zien er mooi uit, maar mag wat kosten zeg.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even ter verduidelijking. ..ik heb geen truck met oplegger om alles mee te nemen. ...;-)

Het moet in een rugzak passen. .:-D

 

Ok, dat was niet helemaal duidelijk uit je openingspost. Ik loop natuurlijk ook niet met een Dutch Oven van 11kg door IJsland te banjeren. Aluminium voldoet prima voor ons. Ik heb geen ervaring met titanium pannen voor outdoor gebruik, ben ook wel benieuwd naar ervaringen van anderen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vroeger nam ik altijd alu pannen mee maar omdat deze voor de gezondheid niet al te best zijn ben ik toen over gegaan naar alu pannen met een coating. Mijn ervaring is dat de coating beschadigd en daarna los laat. Daarom neem ik al 10 jaar alleen nog maar RVS pannen en bevallen me prima. Ja ze zijn iets zwaarder maar gaan levenslang mee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Welk kooksysteem heb je?

 

Ik zou deze kopen als ik nu iets nodig heb.

 

Deze heb ik nog wel tweedehands voor je, lichtgebruikt en onbeschadigd.

 

Ben zelf de laatste tijd ook op onderzoek uit geweest en de non-stick titanium pannen van evernew is het beste wat nu op de markt is. In plaats van een teflon laag hebben ze hier een keramisch laagje gebruikt dus geen probleem bij hogere temperaturen cq geen gif in je eten.

Kost wel meteen de hoofdprijs maar dan heb je ook wat.

 

Welke maat/vorm hangt een beetje af van wat je er mee wil gaan doen, maar zeker voor incidenteel gebruik is het makkelijkst iets te nemen waar de WWS in past, en als je dan toch bezig bent zoek er meteen een mok bij die weer in de brander past voor optimale nesting.

 

Heb zelf recent op ebay zoiets gekocht, ook puur titanium maar dan zonder coating. Deze setjes zijn voor rond de €65 inclusief verzending 2e hands te koop in Japan en gaan de rest van je leven mee.

 

Let bij het kopen van titanium wel op of het hier om een pure vorm gaat of om een legering.

Snow Peak, Evernew en Vargo gebruiken puur titanium, Lifeventure een alloy waardoor je mogelijk nog andere metalen in je lichaam krijgt behalve TI, zelfde nadeel als bij RVS.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...