Ga naar inhoud
GENEGEERD

LEVERTRAAN back to basic


Tom
 Share

Recommended Posts

Enorm veel gezondheidsklachten kunnen worden teruggevoerd naar vitamine gebrek,

 

Hele generaties zijn opgevoed met levertraan, sommige moeten nog gruwelen aan het idee. Toch hadden onze voorouders het beter bekeken dan de huidige generatie die opnieuw het wiel wil uitvinden. De levertraan is eigenlijk de voorloper van de dure visolie capsules. Ik durf zelfs zo ver te gaan dat het ontbreken van levertraan in de huidige voeding een belangrijke rol speelt bij de gedragsproblemen (adhd, leerproblemen, allergiën) van veel jonge kinderen. Dit uiteraard in combinatie met de vele zoetstoffen en kleurstoffen en het gebrek aan dagelijkse beweging

Ook uit wetenschappelijk onderzoek blijkt steeds meer het belang van omega 3 vetzuren voor de hersenfuncties.

 

Omega-3-vetzuren zijn van wezenlijk belang in de voeding, omdat het menselijk lichaam ze niet zelf kan aanmaken.

 

Uit onderzoek is gebleken dat wij te veel Omega-6 vetten en te weinig Omega-3 vetten binnen krijgen.

 

Een te lage inname van Omega-3 vetten kan lijden tot:

Depressie

Overgewicht

Artritis

Geheugen stoornissen

Dyslexie

Hartziekten

Allergieën

Kanker

Eczeem

Diabetes

 

Laag Omega-3 gehalte veroorzaakt problemen bij kinderen

Een onderzoek aan de Universiteit van Purdue (VS) laat zien dat kinderen die weinig Omega-3 vetten binnen krijgen:

- Vaker hyperactief zijn.

- Meer last hebben van leerproblemen.

- Vaker gedragsstoornissen vertonen.

 

Omega-3 vetten blijken belangrijk te zijn bij de vorming van hersenen en voor het doorgeven van signalen in de hersenen.

 

Symptomen van een te lage Omega-3 inname zijn:

Zachte nagels

Broze nagels

Allergieën

Hyperactiviteit

Droge ogen

Geïrriteerdheid

Droge huid

Roos

Langzaam helen van wonden

Regelmatig terugkerende infecties

Leerproblemen

Lage weerstand

Vermoeidheid

Droog haar

Gescheurde huid op hielen en vingertoppen

 

 

Levertraan is de beste bron voor Omega-3 vetten. Groene bladgroenten en diverse zaden en noten bevatten ook Omega-3 vetten. Een bijkomend voordeel van lever-traan is dat het naast vitamine A ook vitamine D bevat. Vitamine D is één van de vitamines die we in veel gevallen te weinig binnenkrijgen.

 

 

Levertraan is een olie gewonnen uit de lever van haai, kabeljauw, en andere kabeljauwachtige vissoorten. Het is een vette olie, en bevat jodium, fosfor, en vitamine A en D. Omdat levertraan vitaminerijk is, werd het vroeger vaak gebruikt als voedingssupplement voor jonge kinderen. Nadat deze vitamines in het midden van de twintigste eeuw chemisch konden worden geïsoleerd en aan melk toegevoegd, is het nemen van levertraan echter sterk verminderd. Levertraan is ook gebruikt als geneesmiddel tegen rachitis, een ziekte die het gevolg is van een tekort aan vitamine D.

 

 

 

DHA en EPA zijn ook van essentieel belang voor ongeboren en pas geboren kinderen. Maar hoewel levertraan bij uitstek een goede bron is van EPA en DHA, moeten levertraansupplementen tijdens de zwangerschap worden vermeden, omdat deze grote hoeveelheden van de vitaminen A en D bevatten. Deze vitamines zijn van levensbelang, maar grote doses vitamine A kunnen giftig en uitermate schadelijk voor de baby zijn.

 

 

Op het eerste gezicht is dus de inname van levertraan best wel een goed idee.

 

Maar dan komen de twijfels: de visolie wordt vooral uit grote vissen gemaakt. En zoals bekend is de verontreiniging met zware metalen in grote vissen juist het ergst. Dit versterkt de twijfel of het wel zo’n goed idee is. Lang niet op elke levertraan capsule staat hoe de levertraan gewonnen is. Er zijn een zuiveringsmethodes waarbij de zware metalen er uit gehaald worden, bijvoorbeeld EFP (Environmentally Friendly Purified). Daartegen spreekt dat Consumerlab.com nog geen kwik verontreiniging vast heeft kunnen stellen bij niet gezuiverde levertraan. Zuiveringsmethodes hebben als nadeel dat het productie proces ingewikkelder wordt en er potentieel meer ruimte is voor ongewilde veranderingen

 

Vandaar dat ik ook het betere merk adviseer;

MOLLERS TRAN

Wel een stevig prijsje voor 1 flesje,

voor de kleine beurs ook gewoon de capsules levertraan van kruidvat

 

 

 

Geraadpleegde link;

 

http://www.mollersomega3.nl/

 

http://www.fonteine.com/levertraan.html

 

http://www.vageklachten.ashrama.nl/d3.php

 

http://nl.wikipedia.org/wiki/Levertraan

 

http://preppers.nl/forum/threads/6336-Vitamine-D-tekort?highlight=levertraan

 

http://www.overbeterleven.nl/2012/10/21/levertraan-ja-nee/

  • Leuk 1
Link naar reactie
Share on other sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Raadpleeg altijd de huisarts als je met vitamines gaat rommelen. Ook een teveel kan schadelijk zijn.

Verder lijkt het me nogal onzinnig geld aan medicatie/vitamines uit te geven als je niet eens een tekort hebt. Dat geld kan beter in andere dingen gestopt worden.

Controleer eerst of je wel een tekort hebt. Dat kan gewoon met een simpele bloedtest.

Link naar reactie
Share on other sites

Raadpleeg altijd de huisarts als je met vitamines gaat rommelen. Ook een teveel kan schadelijk zijn.

Verder lijkt het me nogal onzinnig geld aan medicatie/vitamines uit te geven als je niet eens een tekort hebt. Dat geld kan beter in andere dingen gestopt worden.

Controleer eerst of je wel een tekort hebt. Dat kan gewoon met een simpele bloedtest.

 

 

Ik weet van vitamine A (retinol) en ijzer dat je redelijk snel overdosissen kan krijgen,

van andere 'supplementen of vitamines' die snel overdosissen generen heb ik geen weet.

@vheeswijk Kan jij aanvullen?

Link naar reactie
Share on other sites

Ik weet van vitamine A (retinol) en ijzer dat je redelijk snel overdosissen kan krijgen,

van andere 'supplementen of vitamines' die snel overdosissen generen heb ik geen weet.

@vheeswijk Kan jij aanvullen?

 

Pa op: ik ben chemicus maar geen farmacoloog, maar ik weet dat sommige vitaminen, vooral uit de B-groep, in hoge doseringen toxisch kunnen zijn. Ook bij het suppleren van mineralen (draadje mineraalsuppleties) kunnen zich vreemde dingen voordoen: Zo remmen hoge doseringen magnesium de calcium-opname en andersom: te hoge doseringen calcium remmen weer de magnesium-opname. In ons zuivel-rijke land (veel calcium) komt magnesium-gebrek, ondanks het nuttigen van veel groene groentes, relatief veel voor. Ijzer-opname wordt ook geremd door teveel calcium. Van zink kun je in principe ook teveel binnen krijgen maar dat komt normaliteit nooit voor. Deze materie is complexer dan je op het eerste gezicht zou zeggen.

Link naar reactie
Share on other sites

Ik weet van vitamine A (retinol) en ijzer dat je redelijk snel overdosissen kan krijgen,

van andere 'supplementen of vitamines' die snel overdosissen generen heb ik geen weet.

@vheeswijk Kan jij aanvullen?

 

Ik weet dat je van vitamine C niet teveel van binnen kan krijgen. Alles wat te veel is plas je gewoon weer uit. Volgens mij was vitamine C daarin de uitzondering maar dat weet ik niet helemaal zeker.

Link naar reactie
Share on other sites

Ik weet dat je van vitamine C niet teveel van binnen kan krijgen. Alles wat te veel is plas je gewoon weer uit. Volgens mij was vitamine C daarin de uitzondering maar dat weet ik niet helemaal zeker.

 

 

Teveel vit c kan leiden tot nierstenen, dat is de uitleg dat ik gekregen heb een paar jaar geleden in het hospitaal toen ik een nierkoliek had.

ik dronk dagelijks vers geperst sinaasappelsap met 2 citroenen erdoor.

 

Dit jaar ben ik een artikel tegengekomen dat dit bevestigd --> http://www.knack.be/nieuws/gezondheid/te-veel-vitamine-c-draagt-bij-tot-nierstenen/article-normal-89105.html

Link naar reactie
Share on other sites

"Overdosis vitamine D Extreem hoge doses vitamine D kunnen tot verlies van calcium uit de botten leiden.

Men heeft ook aanwijzingen voor een verhoogde kans op een hartinfarct of aderverkalking gevonden.

In extreem hoge doses kan vitamine D toxisch en zelfs dodelijk zijn.

De maximaal veilige dosis (bij chronisch gebruik) voor vitamine D3 is momenteel 50 mcg (2000 IE) per dag. Volgens een risico-analyse uit 2007 kan deze waarde zonder bezwaar worden vervijfvoudigd tot 250 mcg (10.000 IE) per dag. Dit is 100 maal de huidige ADH voor personen tussen de 4 en 50 jaar. Bij kortdurend gebruik kunnen veel hogere doseringen worden gegeven. Zo werd na het geven van injecties met 15 mg (600.000 IE) vitamine D de calcidiolspiegel verhoogd van 2 nmol/l naar 54 nmol/l bij tien ouderen, zonder enige aanwijzing voor toxiciteit. Dergelijke doses zijn niet alleen veilig, maar worden ook aanbevolen voor ouderen om vitamine D deficiëntie in de winter te voorkomen."

 

Voor volwassenen is die dosis veilig...er zijn twintig jaar geleden Amerikanen overleden omdat er teveel vitamine D in de melk(toegevoegd) was.

Link naar reactie
Share on other sites

Dat gaat over geisoleerde vormen van vitamine d(vitamine d2, de plantaardige vorm is hier de boosdoener). Vitamine d3(dierlijke bron) is het beste. vitd in synergie met a en k(green pasture's blue ice royal) is er niks aan de hand. ik zeg mijdt alle synthetische vitamines. Biergist is prima voor de b vitamines en wat mineralen. Levertraan voor a, d en k2 plus de omega vetzuren. Rozenbottel, acerola en camu camu poeder voor vitamine c. Keltisch zeezout ipv van geraffineerd zout. dat bevat nog alle mineralen en spoor elementen. Ik gebruik zelf ook magnesium chloride.

Link naar reactie
Share on other sites

@Ronin Kogaratsu : Jazeker, dat is precies hetzelfde! Het enige is het prijsverschil!

Dat prijsverschil heb ik al eerder opgemerkt voor Betadine in het veterinaire circuit:

 

Citaat:

Véél goedkopere betadine om te preppen in wat grotere hoeveelheden kun je beter bestellen op het internet in het veterinaire circuit, bv. hier (7,50 euro voor 120ml, vgl Kruidvat: 2,79 voor 10ml).

Googelen op "betadine paard" levert tal van goede treffers op.

 

Overigens heeft die levertraan ook een hoge calorische waarde. Koel en donker bewaren!

@vheeswijk (huischemicus)

  • Leuk 1
Link naar reactie
Share on other sites

  • 4 weeks later...

ik slik al jaren omega-3 i.v.m. sporten, ook slik ik calcium tabletten erbij.

tevens slikte ik ook een goeie dosis multi vitamine die had gekocht bij een sport voedings winkel ( extra hoge dosis voor zware inspanningen enz)

 

ben er erg tevreden mee en voel me ook altijd stukken beter als ik ze weer slik na vakantie.

Link naar reactie
Share on other sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...