fritsimeel Geplaatst: 28 oktober 2013 Delen Geplaatst: 28 oktober 2013 Omdat ik zelf geen tijd heb om te bouwen heb ik er maar 1 gekocht. Heb hem hiervan : http://www.rocketstoves.org Iemand ervaring met deze stove? Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Gast Heksenboot Geplaatst: 28 oktober 2013 Delen Geplaatst: 28 oktober 2013 Omdat ik zelf geen tijd heb om te bouwen heb ik er maar 1 gekocht. Heb hem hiervan : http://www.rocketstoves.org Iemand ervaring met deze stove? Wow, de hoofdprijs voor een paar blikjes (met wat werk). Met deze specifiek geen ervaring. Zelf een soortgelijke gebouwd (maar dan met RVS binnenkant) en dat werkt prima hoor. Droog bewaren en weinig gebruiken, want zoiets heeft geen lang leven. edit: En pas op met die scherpe randjes. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Communicator Geplaatst: 28 oktober 2013 Delen Geplaatst: 28 oktober 2013 Pfff, wat een geld! voor een stuk blik! Wij maakten onze rocketstoves ter plekke met een leeg cola blikje... goed, het is even hannessen en vogelen, maar het werkt wel. ik zou deze aankoop nooit hebben gedaan. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Raycoupe Geplaatst: 28 oktober 2013 Delen Geplaatst: 28 oktober 2013 Ik kan me best voorstellen dat je niet alles zelf wil bouwen, niet iedereen heeft de middelen en de ruimte om te hobby-en. Wel jammer dat hij niet van RVS is, want ook hier de ervaring dat blik wegroest waar je bij staat. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Kans Geplaatst: 28 oktober 2013 Delen Geplaatst: 28 oktober 2013 Het ziet er best leuk uit. Verder moet ik me toch bij de reacties al gegeven aansluiten... Pas ook nog even op de eerste keer dat je hem gebruikt, blikken hebben een coating aan de binnenkant, als je hem gaat gebruiken dan oppassen met de rook de eerste 10 minuten, daarna zou die coating wel weg moeten zijn. Mischien had je vraag beter kunnen stellen voor je hem kocht? Prep ze, K a n s Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Wonderland Geplaatst: 28 oktober 2013 Delen Geplaatst: 28 oktober 2013 Ik heb geen rocketstove. En daar is maar 1 reden voor. In de groep is er altijd wel iemand met een rocketstove en anders pak ik mijn mestin en spiritus brander wel Vind het een mooi ding dat wel. Heb niet durven te kijken naar de prijs, maar die zal wel vrij prijzig zijn geweest. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Gast Heksenboot Geplaatst: 28 oktober 2013 Delen Geplaatst: 28 oktober 2013 Handschoenen aan een knippen maar: Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Wafels Geplaatst: 28 oktober 2013 Delen Geplaatst: 28 oktober 2013 @fritsimeel twee puntjes , mbt je rocket stove , Als je een ''schort '' rond je kookpan maakt met een opening tussen de kookpan en de schort van plm 1 a 1, 5 cm en deze iets langer neemt dan je kookpan hoog is en als je kookt deze rond je kookpan te doen heb je een veel hogere efficientie (scheelt plm 20 a 30 % , dus sneller koken en minder hout verbruik) De rookgassen worden vanaf onder de kookpan langs de zijkant ervan omhoog geleid ) Je kan zoiets van dubbel gevouwen aluminium folie maken of dun blik (is om het even , het geleid enkel de rookgassen maar ) Verder geef ik je het advies om je rocket stove met een spuitbus met hittebestendige verf te behandelen zowel van binnen (bovenkant) als van buiten . want blik roest stevig als je er een vuurtje in stookt . Die verf gaat tot zo'n 660 graden C dus kan best wel wat hebben je kan ze kopen bij bedrijven die houtkachels ed verkopen . gr will PS Zo'n schort werkt ook bij elk ander type kooktoestel (benzine , gas etc ) en houd naast de wind weg dus de rookgassen (de warmte dus) zoalng mogelijk bij de kookpot ) Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
jada Geplaatst: 28 oktober 2013 Delen Geplaatst: 28 oktober 2013 Tsja..... Met baksteen bouw je er gemakkelijk zelf een. Of een meer permanente versie. Een uitgereide instructie voor het bouwen en gebruiken van verschillende afmetingen rocketstoves van baksteen. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
FincaInSpanje Geplaatst: 28 oktober 2013 Delen Geplaatst: 28 oktober 2013 Ik kan me best voorstellen dat je niet alles zelf wil bouwen, niet iedereen heeft de middelen en de ruimte om te hobby-en. Wel jammer dat hij niet van RVS is, want ook hier de ervaring dat blik wegroest waar je bij staat. Ik sluit me aan bij Ray en 45$ valt best mee als uitgave. Ja wel duur voor een stukje blik, maar het bedrag is ook de eind van de wereld weer niet. Ik heb ook wel eens iets gekocht waarvan ik later dacht... ehhh wat heb ik eraan. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Jalemari Geplaatst: 28 oktober 2013 Delen Geplaatst: 28 oktober 2013 Vind het ook aardig duur. Had dan die in de Prepshop gekocht voor 100 die heeft echt wel meerwaarde door z'n degelijkheid en goed vorm van isolatie. Ik heb er zelf onlangs een gebouwd met groot (5liter) blik bier en een stuk kachelpijp wat ik nog had liggen. Geïsoleerd met vermiculliet (Perliet is beter, heeft dezelfde isolatie waarde maar kan beter tegen vocht). Helaas ging door de extreme hitte de gehele kachelpijp in vlammen op. Was waarschijnlijk gegalvaniseerd aluminium dat ging dus voor geen meter;). Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Gast Heksenboot Geplaatst: 28 oktober 2013 Delen Geplaatst: 28 oktober 2013 Vind het ook aardig duur. Had dan die in de Prepshop gekocht voor 100€ die heeft echt wel meerwaarde door z'n degelijkheid en goed vorm van isolatie. Ik heb er zelf onlangs een gebouwd met groot (5liter) blik bier en een stuk kachelpijp wat ik nog had liggen. Geïsoleerd met vermiculliet (Perliet is beter, heeft dezelfde isolatie waarde maar kan beter tegen vocht). Helaas ging door de extreme hitte de gehele kachelpijp in vlammen op. Was waarschijnlijk gegalvaniseerd aluminium dat ging dus voor geen meter;). Hehe. Gewone aluminium pijp smelt gewoon. Ik zit te denken aan een zelfbouwpijp van klei met zaagsel. PVC pijp als mal. Beetje zoals deze: Hij bouwt de hele stove van klei, maar ik wil dan alleen een L-pijp van ongeveer 4 cm dik. Evt. verstevigen met wapening (ijzerdraad of kippengaas). Het voordeel van het blikken rocket-stoofje van @fritsimeel is, dat het makkelijk mee te nemen is. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Davena Geplaatst: 28 oktober 2013 Delen Geplaatst: 28 oktober 2013 Dan ben ik toch blij met mijn Envirofit http://preppers.nl/forum/threads/2565-Review-Envirofit-G3300?highlight=envirofit Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
carismo Geplaatst: 29 oktober 2013 Delen Geplaatst: 29 oktober 2013 Tsja..... Met baksteen bouw je er gemakkelijk zelf een. Of een meer permanente versie. Een uitgereide instructie voor het bouwen en gebruiken van verschillende afmetingen rocketstoves van baksteen. binnenkort eens experimenteren. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
fritsimeel Geplaatst: 30 oktober 2013 Auteur Delen Geplaatst: 30 oktober 2013 Dank jullie voor de feedback. Nogmaals, als ik de tijd had... In mijn bescheiden opinie heeft dit ook te maken met preppen. Een kosten baten analyse gemaakt. Of een dag knutselen/proberen( wat ook best leuk is) of een kant en klare oplossing die ik direct bij mijn voorraad kan zetten. En verder moet iedereen het maar voor zichzelf uitmaken. Groet. Frits Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
longsurviver Geplaatst: 30 oktober 2013 Delen Geplaatst: 30 oktober 2013 Dank jullie voor de feedback. Nogmaals, als ik de tijd had... In mijn bescheiden opinie heeft dit ook te maken met preppen. Een kosten baten analyse gemaakt. Of een dag knutselen/proberen( wat ook best leuk is) of een kant en klare oplossing die ik direct bij mijn voorraad kan zetten. En verder moet iedereen het maar voor zichzelf uitmaken. Groet. Frits misschien een rare vraag maar waarom heb je eigenlijk niet gewoon zo'n gasbrandertje gekocht voor 20 euro ofzo? Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Raycoupe Geplaatst: 30 oktober 2013 Delen Geplaatst: 30 oktober 2013 misschien een rare vraag maar waarom heb je eigenlijk niet gewoon zo'n gasbrandertje gekocht voor 20 euro ofzo? Omdat hout meer voorradig is dan gas als de boel plat ligt? Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Gast tom666 Geplaatst: 30 oktober 2013 Delen Geplaatst: 30 oktober 2013 Idd...ik denk ook dat het beter is om zo een paar vuurtjes te maken...je kan naar hartelust koken en ze kosten geen fluit. Heb hier een assortie blikken staan dus morgen ga ik even aan de slag. Ik had dit nog niet gezien maar zo een rocket vuurtje staat me wel heel erg aan en is onvoorstelbaar simpel om te maken zie ik zo. Ik denk er aan om een uitgebreide versie te maken voor in de tuin. Ik ben geen bug outer....maar wel een inner dus hier wil ik alles voorhanden hebben. En ja zoals @ Raycoupe zei...hout is er altijd... Foto volgt.... Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
fritsimeel Geplaatst: 31 oktober 2013 Auteur Delen Geplaatst: 31 oktober 2013 misschien een rare vraag maar waarom heb je eigenlijk niet gewoon zo'n gasbrandertje gekocht voor 20 euro ofzo? Heb ik ook. Maar hout is (meestal) wel te krijgen, en je hebt er ook niet veel van nodig voor een stove. En het blijft leuk, fikkie stoken. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Wafels Geplaatst: 31 oktober 2013 Delen Geplaatst: 31 oktober 2013 Voordat er iemand gaat knutselen een goed advies verdiep je eerst eens in die materie , want een rocket stove is niet zo maar een paar blikken bussen in elkaar geflanst of wat bakstenen gestapeld een rocket stove heeft bepaalde afmetingen wilt hij goed en efficient werken !! en dat geldt ook voor een woodgastovse als een TLUD ed het ziet er simpel uit maar als je het echt goed wilt doen dan is het iets meer als wat knutselen (overigens is die kennis wel erg handig zeker bij een shtf ) een paar links die de moeite zijn om te bekijken : http://www.rocketstove.org/designtool/doc/explanation_for_metal_stove.pdf en deze hier is een hele mooie hier staan maten mbt de rocket stove en kookpotten ed : http://www.aprovecho.org/lab/rad/rl/reg-rep/doc/81/raw gr will Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Gast Heksenboot Geplaatst: 31 oktober 2013 Delen Geplaatst: 31 oktober 2013 Voordat er iemand gaat knutselen een goed advies verdiep je eerst eens in die materie , want een rocket stove is niet zo maar een paar blikken bussen in elkaar geflanst of wat bakstenen gestapeld een rocket stove heeft bepaalde afmetingen wilt hij goed en efficient werken !! en dat geldt ook voor een woodgastovse als een TLUD ed het ziet er simpel uit maar als je het echt goed wilt doen dan is het iets meer als wat knutselen (overigens is die kennis wel erg handig zeker bij een shtf ) een paar links die de moeite zijn om te bekijken : http://www.rocketstove.org/designtool/doc/explanation_for_metal_stove.pdf en deze hier is een hele mooie hier staan maten mbt de rocket stove en kookpotten ed : http://www.aprovecho.org/lab/rad/rl/reg-rep/doc/81/raw gr will Aan de ene kant waar, als je de perfecte Rocket Stove wilt, aan de andere kant luister het niet zo nauw, voor een kleine RS. Al doende leert men. Een samenvatting: [ATTACH=CONFIG]6122[/ATTACH] Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Wafels Geplaatst: 31 oktober 2013 Delen Geplaatst: 31 oktober 2013 @Heksenboot dat klopt , alles is beter als een open vuur want het rendement daarvan is heel erg laag maar als ik mag kiezen bij een shtf dan ga ik voor die met een hoog rendement en als je nu gaat knutselen is het slim om de maten van een rocket stove toch op zijn minst te benaderen (in ieder geval in je achterhoofd te hebben ) wat betreft de grootte van je rocket stove (opp van je schoorsteen /verbrandingskamer) die moet wel degelijk kloppen want als hij te klein is krijg je het water niet aan de kook of het duurt een eeuwigheid . er zit wel degelijk verband tussen de kookpot grootte en je rocket stove .! . Dit zelfde geldt zeer zeker bij een ''woodgas stove'' zo'n blikken bussen vergassing kacheltje zowel de hoogte ervan als de verhouding 1:5 voor de primaire en secundaire lucht PS wel even de hoogte aangeven van het ''rekje'' waar je hout op legt gr will Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.