Gast DickBerts Geplaatst: 12 oktober 2013 Delen Geplaatst: 12 oktober 2013 Marktplaats 728331121 Vroeger bij mariniers gooide onze sergeant een handje zand in je noodrantsoen, omdat je daar een "militaire maag" van kreeg. Veldkeukens hadden we niet bij het korps. Ik heb er dan ook geen verstand van. Wel heb ik het gevoel, dat als de een of andere 'idioot' in de positieve betekenis van dat woord, zo'n ding zou kopen, hij zijn SC club daarmee een enorme dienst zou bewijzen. Ik denk dat je er super veel lol van gaat hebben en dat ze bij een shtf extreem nuttig zouden zijn. Hebben wij nog oud-militairen in ons gezelschap, die ervaring hebben met veldkeukens? Die nog echt met die dingen gewerkt hebben? Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
12gauge Geplaatst: 12 oktober 2013 Delen Geplaatst: 12 oktober 2013 *topic kaping* om hier wat verder op in te haken, want ik mag geen 500 euri uitgeven aan zoiets van de vrouw en ik geen 200 man in mn groep heb maar alles bij elkaar voor een man of 20/30 koken moet effecienter kunnen dan een hoop lossen brandertjes dus als iemand een tussenweg weet Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Gast DickBerts Geplaatst: 12 oktober 2013 Delen Geplaatst: 12 oktober 2013 http://www.militaria4you.com/paginas/artikel-details.php?id=2919 Marktplaats 712164164 http://www.sietsma-armygoods.nl/keuken3-big.jpg Er bestaat niks degelijkers dan Swiss Army materiaal. Deze draagbare veldkeukens zijn perfect en heel betaalbaar. Ze zijn en masse afgestort door het Zwitserse leger. Binnenkort vind je ze niet meer. Je kook het eten even op boven een dubbele brander die op auto benzine werkt en dan kookt het zichzelf gaar in een broeikist. In die broeikist zit ook het brander onderstel. Mooier dan dit bestaat niet. Mocht je meer willen weten, dan hoor ik het wel. In geval van nood kan het zaakje ook op hout draaien. http://www.he.admin.ch/internet/heer/de/home/dokumentation/archiv/reportagen_2008/armee_bildet_zivilschutz-koeche.html Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Kungfufox Geplaatst: 12 oktober 2013 Delen Geplaatst: 12 oktober 2013 http://www.militaria4you.com/paginas/artikel-details.php?id=2919 AAN DIT BERICHT WORDT NOG GEWERKT Kijk DAT is nog wel op te brengen met een paar eurie pp... Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Gast DickBerts Geplaatst: 12 oktober 2013 Delen Geplaatst: 12 oktober 2013 Kijk DAT is nog wel op te brengen met een paar eurie pp... Ja Fox. Ik denk dat er een financiele mega shtf over ons heen komt die wellicht jaren gaat duren, maar eens kom je er weer uit. Preppen zal dan in een heel ander daglicht komen te staan. Dit materiaal is voor de eeuwigheid gemaakt. Je maakt er ook helemaal de blits mee op een preppers open dag na de shtf. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
FincaInSpanje Geplaatst: 12 oktober 2013 Delen Geplaatst: 12 oktober 2013 Misschien gewoon een Gas BBQ met extra zij-brander. Als je goed pannen hebt kunnen ze ook op de BBQ. De meesten BBQ's hebben meerdere branders dus temperatuur is ook goed te regelen. Anders gewoon twee vier-pits gasstellen meenemen op propaangas. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Raycoupe Geplaatst: 12 oktober 2013 Delen Geplaatst: 12 oktober 2013 Tja, normaal nemen we een @Geert mee naar de SC's, die is aardig voorzien. 50 euro's voor een fikse tweepits benzinebrander is niet duur. Op SC Gilze hadden we een hele grote pan (35 liter toch?) met bijpassende propaan brander voor de gezamenlijke nasi. Bij een echte SHTF zal benzine en propaan toch snel op zijn en wordt het koken op hout. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Flos Geplaatst: 12 oktober 2013 Delen Geplaatst: 12 oktober 2013 Heb via via zo een veldkeuken besteld . Geert 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Raycoupe Geplaatst: 12 oktober 2013 Delen Geplaatst: 12 oktober 2013 Heb via via zo een veldkeuken besteld . Geert LOL, dacht ik het niet! Barbecue van een dikke meter, meerdere kookpotten op propaan en nu dus nog een veldkeuken op benzine? Dat eten wordt wel gaar, heb ik zo het idee. Mocht de tijd inderdaad daar zijn en we zijn er afhankelijk van, dan is het uiteraard veel efficienter werken met 1 grote brander dan 100 preppertjes met hun eigen 1-pittertjes. 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Gast gerbewoner Geplaatst: 12 oktober 2013 Delen Geplaatst: 12 oktober 2013 Via via meldt zich. Er zijn er nog 58 op voorraad. In nieuwstaat dus wie wil...... bij sietsma army goods hebben ze mooiepannen met warmhoudkist voor 30 euri. Heb je voor 110 euro een keuken :-D Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Ulco Geplaatst: 12 oktober 2013 Delen Geplaatst: 12 oktober 2013 Je maakt er ook helemaal de blits mee op een preppers open dag na de shtf Cool! gaan we NA een shtf ook preppers open dagen houden? Klinkt als mosterd na de maaltijd maar kan zeker gezellig zijn Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Flos Geplaatst: 12 oktober 2013 Delen Geplaatst: 12 oktober 2013 Via via meldt zich. Er zijn er nog 58 op voorraad. In nieuwstaat dus wie wil...... bij sietsma army goods hebben ze mooiepannen met warmhoudkist voor 30 euri. Heb je voor 110 euro een keuken :-D En ik wilde het niet in het openbaar melden dat het via u kwam om u geen extra werk te bezorgen . Geert Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Gast gerbewoner Geplaatst: 12 oktober 2013 Delen Geplaatst: 12 oktober 2013 Geen enkel probleem joh. Ik denk niet dat er ineens vijfti man een brander wil en als dat wel zo is gaan we korting bedingen! Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Kungfufox Geplaatst: 12 oktober 2013 Delen Geplaatst: 12 oktober 2013 Via via meldt zich. Er zijn er nog 58 op voorraad. In nieuwstaat dus wie wil...... bij sietsma army goods hebben ze mooiepannen met warmhoudkist voor 30 euri. Heb je voor 110 euro een keuken :-D Is die shitzak (nee niet zitzak maar SHITzak ) ook niet wat voor een eventuele SC-groep? Ik bedoel we hebben het wel over latrines enzo steeds maar dit lijkt me ook erg handig: Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Raycoupe Geplaatst: 12 oktober 2013 Delen Geplaatst: 12 oktober 2013 Is die shitzak (nee niet zitzak maar SHITzak ) ook niet wat voor een eventuele SC-groep? Ik bedoel we hebben het wel over latrines enzo steeds maar dit lijkt me ook erg handig: Niet echt, kun je beter meteen voor een composttoillet gaan. In zo'n zak gaat het hoogstens liggen verzuren. Want wat doe je als je die zak volledig vol gescheten hebt? Move on and forget? (Niet voor niets spreek ik plots Amerikaans ) Toen ik hem op die site zag, dacht ik meteen: "Joh, dat is een vette waterzak!" Hij zal wel niet gemaakt zijn van voedselkwaliteit kunststof. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Kungfufox Geplaatst: 12 oktober 2013 Delen Geplaatst: 12 oktober 2013 Niet echt, kun je beter meteen voor een composttoillet gaan. In zo'n zak gaat het hoogstens liggen verzuren. Want wat doe je als je die zak volledig vol gescheten hebt? Move on and forget? (Niet voor niets spreek ik plots Amerikaans ) Toen ik hem op die site zag, dacht ik meteen: "Joh, dat is een vette waterzak!" Hij zal wel niet gemaakt zijn van voedselkwaliteit kunststof. Kan je het dan niet gebruiken voor mest ofzo? (heb er verder ook niet veel verstand van :$) Je kan hem altijd nog gebruiken tegen eventuele ongewenste gasten/marauders? ''Release the KRAKEN/SHITSTORM'' 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Shadow Geplaatst: 12 oktober 2013 Delen Geplaatst: 12 oktober 2013 Niet echt, kun je beter meteen voor een composttoillet gaan. In zo'n zak gaat het hoogstens liggen verzuren. Want wat doe je als je die zak volledig vol gescheten hebt? Move on and forget? (Niet voor niets spreek ik plots Amerikaans ) Toen ik hem op die site zag, dacht ik meteen: "Joh, dat is een vette waterzak!" Hij zal wel niet gemaakt zijn van voedselkwaliteit kunststof. En waarom niet? Lijkt mij een uitermate geschikte "first line of defense", pomp erop aansluiten die het (de inhoud) met enige kracht weg kan spuiten, en laat de overvallers van je nederzetting maar "oh shit" denken... Oh, wacht, sorry. dit topic ging over veldkeukens... 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Raycoupe Geplaatst: 12 oktober 2013 Delen Geplaatst: 12 oktober 2013 Kan je het dan niet gebruiken voor mest ofzo? (heb er verder ook niet veel verstand van :$) Je kan hem altijd nog gebruiken tegen eventuele ongewenste gasten/marauders? ''Release the KRAKEN/SHITSTORM'' Die laatste is wel hilarisch! (heb nu bepaalde beelden voor ogen) Als mest gebruiken kan idd niet. Simpelweg omdat het gigantisch verzuurd, zeker als je het eerst een paar maandjes opslaat in een (redelijk) luchtdichte omgeving. Verzuring slaat dan helemaal toe. Kun je wel compenseren met kalk, zoals de boeren nu doen, maar menselijke ontlasting is heel anders dan die van koeien. Menselijke mest moet je sowieso dubbel composteren ivm met de gevaren van parasieten en ziektes. Eenmaal in een composttoillet en die dan bv. jaarlijks legen op de composthoop (= tweede maal composteren). Dan heb je prima mest voor de tuin. 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
dR3 Geplaatst: 12 oktober 2013 Delen Geplaatst: 12 oktober 2013 Mocht de tijd inderdaad daar zijn en we zijn er afhankelijk van, dan is het uiteraard veel efficienter werken met 1 grote brander dan 100 preppertjes met hun eigen 1-pittertjes. Dat is wel een goed punt, nog gezelliger ook. Maar koken voor groepen schijnt wel een vak apart te zijn. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Raycoupe Geplaatst: 12 oktober 2013 Delen Geplaatst: 12 oktober 2013 Dat is wel een goed punt, nog gezelliger ook. Maar koken voor groepen schijnt wel een vak apart te zijn. Daar heb ik ook geen ervaring mee. Veel soepen en stoofpotten? Nasi, zoals op SC Gilze? Weet de oude garde met legerervaring vast meer over @DickBerts? Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
backschless Geplaatst: 12 oktober 2013 Delen Geplaatst: 12 oktober 2013 http://www.militaria4you.com/paginas/artikel-details.php?id=2919 Marktplaats 712164164 http://www.sietsma-armygoods.nl/keuken3-big.jpg Er bestaat niks degelijkers dan Swiss Army materiaal. Deze draagbare veldkeukens zijn perfect en heel betaalbaar. Ze zijn en masse afgestort door het Zwitserse leger. Binnenkort vind je ze niet meer. Je kook het eten even op boven een dubbele brander die op auto benzine werkt en dan kookt het zichzelf gaar in een broeikist. In die broeikist zit ook het brander onderstel. Mooier dan dit bestaat niet. Mocht je meer willen weten, dan hoor ik het wel. In geval van nood kan het zaakje ook op hout draaien. http://www.he.admin.ch/internet/heer/de/home/dokumentation/archiv/reportagen_2008/armee_bildet_zivilschutz-koeche.html Bij de veteraan hebben ze er eentje staan voor een euri of 90 dacht ik. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Gast DickBerts Geplaatst: 12 oktober 2013 Delen Geplaatst: 12 oktober 2013 Daar heb ik ook geen ervaring mee. Veel soepen en stoofpotten? Nasi, zoals op SC Gilze? Weet de oude garde met legerervaring vast meer over @DickBerts? Kookboek voor de marinier: Struik blik opentrekken. Indien vijand in de buurt: koud opeten in 15 seconden. Geen vijand in de buurt: beetje opwarmen boven esbit brandertje. Uitsluitend tijdens mariniers opleidingen: sergeant handje zand laten toevoegen aan blikje Struik. Dit om een mariniers maag te kweken. Einde marinierskookboek. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Raycoupe Geplaatst: 12 oktober 2013 Delen Geplaatst: 12 oktober 2013 Kookboek voor de marinier: Struik blik opentrekken. Indien vijand in de buurt: koud opeten in 15 seconden. Geen vijand in de buurt: beetje opwarmen boven esbit brandertje. Uitsluitend tijdens mariniers opleidingen: sergeant handje zand laten toevoegen aan blikje Struik. Dit om een mariniers maag te kweken. Einde marinierskookboek. Behalve een partij blikvoer en constipatie heb ik niets gemist dus. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Flos Geplaatst: 12 oktober 2013 Delen Geplaatst: 12 oktober 2013 Ik heb wel al eens gekookt voor een vrij grote groep . Vandaag mijn grote kook potten . Geert Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Floesh Geplaatst: 13 oktober 2013 Delen Geplaatst: 13 oktober 2013 http://www.militaria4you.com/paginas/artikel-details.php?id=2919] Hoi Dick, is dit dezelfde kook kist als je thuis hebt staan en zoals in je boek staat? Kost het complete ding maar € 50 of zie ik iets over het hoofd? Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.