Ga naar inhoud

lewieke

Aanbevolen berichten

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Hai Lewieke,

 

Zoek naar het middel Pireco. het is biologisch, meng 10 ml door 10 liter water in je gieter, en geef de planten hiermee

water. ALLE en echt alle insekten en wat dan ook zullen die planten vermijden omdat de plant als poep smaakt,

ze gaan dan op zoek naar wat anders. De plant wordt er ook groter, sterker en meer weerbaar voor ziektes voor.

 

Het is een wondermiddeltje, gebruikte het zelf redelijk in het begin, maar naarmate je meer ervaren wordt,

en meer doet met compost en combinatieteelt zul je hier geen tot weinig last van hebben.

Niet veel tuincentra hebben dit middel, maar je kan het dan bestellen.

Een goedkopere manier als je budgetter bent, is gewoon 20 ml in een regenton te gooien en te vullen,

en halve gieter vullen af en toe en bijvullen met gewoon regenwater en dan gieten.

 

Succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Best volgend jaar je kolen voor het planten controleren op vlindereitjes/rupsen. En direct na het planten afdekken met gaas.

Moet niet per sé duur insectengaas zijn dat maar 1-2 jaar meegaat. Ik gebruik de Lill gordijnen van Ikea en electriciteitsbuizen om de bogen te maken.

Ook je groenten spuiten met een aftreksel van look en/of heermoes vinden vlinders en vliegen niet zo fijn proeven om er hun kroost op achter te laten.

Aan de voet van je kolen leg je best koolkragen om de koolvlieg weg te houden.

Dan moet je met niks chemisch spuiten (dood ook de nuttige insecten) maar dat moet ieder voor zich uitmaken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Neeeee ik heb hetzelfde probleem met mijn tomaten planten van de 5 planten zijn er 2 aangetast... Geen idee hoe ze er komen wij hebben een betegelde tuin, dus om tog een moestuintje te creëren heb ik allemaal oude veilingkistjes gebruikt, (ook handig als ik ze mee moet nemen :) ) maar spot ze alleen maar in 1 kist... Basilicum, peterselie en bislook niet aangetast gelukkig...

Link naar reactie
Delen op andere sites

@samirai @lowieke : heb t spul gekocht, kan je niet overal halen dus moesten ff rijden. Maar sjonge jonge wat stinkt dat spul naar knoflook Pff... Anyway's die boer had'm erover dat t met zo'n 10 dagen pas echt ging werken. Dus tot die tijd heb en de rupsen nog genoeg om mijn tomatenplanten te ruïneren :( . Nu ff afwachten . Thx voor de tip

Link naar reactie
Delen op andere sites

@samirai @lowieke : heb t spul gekocht, kan je niet overal halen dus moesten ff rijden. Maar sjonge jonge wat stinkt dat spul naar knoflook Pff... Anyway's die boer had'm erover dat t met zo'n 10 dagen pas echt ging werken. Dus tot die tijd heb en de rupsen nog genoeg om mijn tomatenplanten te ruïneren :( . Nu ff afwachten . Thx voor de tip

 

Zinnzy,

 

Ik zet alleen tips neer als ik ze zelf geprobeerd heb, maar ik vind het een wondermiddel.

Ik heb echt in het begin plagen gehad van alles. Toen ik dat spul gebruikte niks meer letterlijk.

Elke plant donkergroen van blad..geen enkel blad aangevreten. Je gebruikt het natuurlijk nu als je de plaag

al hebt, maar gewoon als je het plantje na opkweken in de grond plant, even in het gat gieten met Pireco verdund

en je hebt geen omkijken meer. Natuurlijk is dit mijn ervaring, maar ik had toen zware kleigrond die zo hard als

beton was en in slechte staat. Dus slechter kon je het niet krijgen.

Je moet alleen uitkijken dat je het niet continue blijft gebruiken want dat is makkelijk :rolleyes:

Succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kunt de volgende keer ook naast je aangevreten groenten knoflook planten.

Houdt er wel rekening mee dat knoflook absoluut niet samen gaat met stokbonen, erwten en kool soorten.

 

Je kan ze misschien voor de tussentijd met de hand verwijderen? Wel handschoenen aan, voor het zelfde geld heb je er eentje die prikt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...

Het probleem van de rupsen/slakken lost zichzelf redelijk op als je verschillende groenten bij elkaar plant en je groenten afspant met een net. Ik heb daarnaast ook : biervallen geplaatst, rupsenkorrels gebruikt en ik ben op rupsenjacht gegaan met een bbq-spies. Dat laatste puur uit frustratie én als ik niet kon slapen. Een enkele keer had een politiecombi mij aan het werk gezien met een zaklantaarn en kwamen ze even kijken. Toen de slakken onze zwaar bewapende politieagenten zagen, zijn ze weggevlucht. :-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn conclusie (met netten over de kolen)

1: Bescherm ook je zaailingen.

2: Koop geen plantgoed maar zaai zelf (onder kleinmazige netten, tegen koolvlieg best Lill gordijnen van Ikea, die gaan ook een jaar of 2-3 mee als de muizen er geen gaten in bijten)

 

Moet mijn kolen eens zien. ALLE rode kolen draaihartig en op een dag zaten er tientallen vlindertjes onder de netten. Teken dat het plantgoed besmet was :(

De witte kolen vallen wel mee, rupsen lusten die niet, krijgen look/heermoes douches.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja, de rupsen vreten hier ook wel eens wat.

 

Ik kijk dagelijks de planten na op vlinder eitjes en rupsen. 'k Heb ook maar een kleine moestuin.

 

Door combinatieteelt, een gezonde bodem en tuin met rupsetende rovertjes, hoop ik steeds minder last te krijgen van rupsen.

Trapcropping (het plaatsen van een plant die de rupsen het lekkerst vinden) is ook een optie om je hoofdgewas te beschermen.

 

Momenteel laat ik de rupsen hun gang gaan op de overgebleven broccoli (hoofdbloem al geoogst).

Hier komen hoogstens nog wat roosjes aan voor in de wok, dus rupsen blij en ik blij dat ze de spitskooltjes met rust laten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wist niet dat er rupsen waren die giftig waren weer wat geleerd dus.

 

Wat ik afgelopen jaar heb geprobeerd is ze met de hand te vangen en heb ze deels aan me kippen gegeven maar waren hier niet zo verzot op als de meelwormen.

De overgebleven rupsen in een emmer met koolbladeren gedaanmet een doek erover, er zijn er diverse gaan poppen maar door ziekte van mijzelf niet goed uit kunne werken dus alles is dood gegaan.

Komend jaar wil ik hier een andere oplossing voor zoeken ,tuurlijk dat de rupsen me oogst kapot vreten ben ik niet blij mee maar de vlinders wel en ja als ik de rupsen allemaal vermoord krijg ik ook niet veel vlinders in me tuin.

Dus deze winter een oplossing gaan bedenken om een kastje te maken voor de rupsen om ze daar te laten ontwikkelen naar een vlinder zonder dat me tuin er onder te leiden heeft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...