Ga naar inhoud
GENEGEERD

Behoefte aan kant en klaar 27mc pakket?


Communicator

Interesse in een compleet kant en klaar 27mc pakket  

65 leden hebben gestemd

  1. 1. Interesse in een compleet kant en klaar 27mc pakket

    • Ja!
      46
    • Nee
      15
    • Weet niet
      4


Aanbevolen berichten

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 94
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

werken de repeaters altijd? er zijn er die zelfvoorzienend zijn maar het bereik in de 2 meter zonder repeater is echt om te janken

 

Nee repeaters zijn van zend amateurs en werken op 220 volt.

Ze kunnen natuurlijk wel op 12 volt draaien maar door het vermogen wat ze uitzenden (25 watt) zal dat feest snel voorbij zijn op een accu.

Dus tijdens SHTF is de 2 meter of 70 cm alleen te bereiken via een directe verbinding.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee repeaters zijn van zend amateurs en werken op 220 volt.

Ze kunnen natuurlijk wel op 12 volt draaien maar door het vermogen wat ze uitzenden (25 watt) zal dat feest snel voorbij zijn op een accu.

Dus tijdens SHTF is de 2 meter of 70 cm alleen te bereiken via een directe verbinding.

 

Ik had begrepen dat veel van die DARES lui een generator hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had begrepen dat veel van die DARES lui een generator hebben.

 

Dat klopt maar tijden SHTF zal menig zend amateur met andere dingen bezig zijn dan een repeater in de lucht houden.

Ik zelf heb bij dares een oefening meegemaakt waar nog geen 30km overbrugd kon worden zonder repeater.

Dus ik zou daar mijn leven niet op inzetten als ik jouw was.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat klopt maar tijden SHTF zal menig zend amateur met andere dingen bezig zijn dan een repeater in de lucht houden.

Ik zelf heb bij dares een oefening meegemaakt waar nog geen 30km overbrugd kon worden zonder repeater.

Dus ik zou daar mijn leven niet op inzetten als ik jouw was.

 

Bij een allesomvattende SHTF zal iedereen voor zijn eigen overlevingskansen kiezen, maar de doelstelling van DARES is nu juist om de communicatie in stand te kunnen houden igv calamiteiten waar bv door stroomuitval de reguliere communicatiekanalen uitvallen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij een allesomvattende SHTF zal iedereen voor zijn eigen overlevingskansen kiezen, maar de doelstelling van DARES is nu juist om de communicatie in stand te kunnen houden igv calamiteiten waar bv door stroomuitval de reguliere communicatiekanalen uitvallen.

 

Repeaters zijn geen eigendom van dares.

dares heeft wel eigen frequentie's inderdaad.

Maar op de 2 meter maken ze nog steeds gebruik van de reapaters van anderen als de afstand te groot is en die hebben dus geen noodstroom voorziening .

Aangezien ze nu een semi overheids instantie zijn houd dat meestal in dat ze naar een gemeentehuis rijden om daar de communicatie voor de burgemeester en de nooddiensten te verzorgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Repeaters zijn geen eigendom van dares.

dares heeft wel eigen frequentie's inderdaad.

Maar op de 2 meter maken ze nog steeds gebruik van de reapaters van anderen als de afstand te groot is en die hebben dus geen noodstroom voorziening .

Aangezien ze nu een semi overheids instantie zijn houd dat meestal in dat ze naar een gemeentehuis rijden om daar de communicatie voor de burgemeester en de nooddiensten te verzorgen.

 

Dan hebben ze dat slecht geregeld! Valt me weer tegen, maar ik begrijp nu dat de rol van DARES in de loop der jaren veranderd is?

 

Erg jammer dat ik geen geld heb voor zo'n set van @Communicator. Mijn wereldontvangertje (FM/AM/LW/KW) zal weinig meer ontvangen als de boel ploft.

 

Ik ben benieuwd of in de toekomst en met de uitrol van alle setjes er een dekkend landelijk netwerk opgezet kan worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan hebben ze dat slecht geregeld! Valt me weer tegen, maar ik begrijp nu dat de rol van DARES in de loop der jaren veranderd is?

 

Erg jammer dat ik geen geld heb voor zo'n set van @Communicator. Mijn wereldontvangertje (FM/AM/LW/KW) zal weinig meer ontvangen als de boel ploft.

 

Ik ben benieuwd of in de toekomst en met de uitrol van alle setjes er een dekkend landelijk netwerk opgezet kan worden.

 

Ik ben natuurlijk niet voor niets geen lid meer van deze vereniging.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even kort tussendoor voor de mensen die nog in de war raken van de verschillende termen:

 

27Mc : Mc staat voor MegaCycles, een andere naam voor MHz (MegaHertz). 11m band.

2m: HAM band, licentie nodig. 144-148 MHz

70cm: HAM band, licentie nodig. 420-450 MHz

 

Omrekenen van MHz naar band: 300 / x MHz = y meter ; voorbeeldjes: 300 / 27 MHz = 11.11m ; 300 / 144 MHz = 2m

Antenne lengte voor een hele simpele open dipool antenne: 2x 1/4e van de lengte zoals hierboven uitgerekend. Dus voor de 27 MHz / 11m heb je 2 stukken van 2.75m (samen dus 5.5m).

 

Porto / Portofoon : Een radio zender/ontvanger die op een accu (of batterijen) werkt en die je gewoon in je hand kunt houden; een walkie-talkie zegmaar.

Mobilofoon : Een radio zender/ontvanger voor vaste inbouw in een voertuig (zoals dus bijv. in politie/brandweer wagens, maar ook taxi's en veel zendamateurs hebben een mobilofoon in de auto ingebouwd).

Basisstation : Een radio zender/ontvanger die normaal gesproken op 230V werkt en dus gewoon in 't stopcontact zit; wordt vooral thuis/op het buro (of dus eigenlijk, op "de basis") gebruikt.

 

* Bovenstaande geldt voor 27MHz maar ook voor zendamateurs (HAMs) en ook voor professioneel gebruik zoals politie.

 

Scanner : Een radio ontvanger die een zeer groot frequentiebereik heeft en heel snel vele frequenties kan afzoeken naar signalen. Kan nooit zenden. In Nederland en Zweden legaal; in sommige andere landen beperkt toegestaan (Duitsland), verboden om te gebruiken (maar bezit wel toegestaan) of zelfs geheel verboden met boetes of zelfs gevangenisstraf als je er mee gepakt wordt! Let dus op waar je je scanner mee naartoe neemt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

een paar misvattingen

 

repeaters staan allemaal zeer hoog geplaatst. Ze zenden het signaal dorgaan door met 2 tot 5 watt. Niet meer, dat zou te veel storen.

met een 12v accu te voeden. ik prik vanuit woudenberg de repeater van zaandam aan en klets met iemand uit friesland...

 

Berijk van 27mc zonder repeater met legaal vermogen haalt het nooit bij 2 meter setje. Zonder repeater is het altijd zeer afhankelijk van het terrein. Het is immers een "zicht" verbinding

 

dares gaat bij uival van reguliere communicatie voorzieningen treffen om 2 meter en 70 cm communicatie dekkend te krijgen. Daar zijn veel mensen hobbiematig mee bezig. daar heb ik meer vertrouwen in dan een 27 mc netje opzetten. dan loop je een paar jaar ontwikkeling achter. dus waarom het wiel opnieuw uitvinden. Die jongens hebben aardig wat generators, zonnepanelen een accuś.

 

2 meter en 70 cm spullen zijn in mijn ogen superieur aan 27 mc qua kwaliteit. zowel technisch als dat het sterker gemaakt is. Deze spullen zijn namelijk gericht op de profesionle markt.

 

ja je hebt een licentie nodig velen vinden dat te veel moeite of te moeilijk, prima, maar niet van 2 meter spulletjes zeggen dat het minder is dan 27 MC dat is pertinent niet waar

 

maar alles werkt alleen als je goede kabels, connectoren en antennes gebruikt. Bezuinig daar niet op. En een juist SW!

verhalen dat dares testen niet verder komen dan een paar km, kan best gebeurd zijn. Die jongen testen wat af en hebben ook wel eens mindere ideeen.

Ik heb vertouwen in die club als het mis gaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

een paar misvattingen

 

repeaters staan allemaal zeer hoog geplaatst. Ze zenden het signaal dorgaan door met 2 tot 5 watt. Niet meer, dat zou te veel storen.

met een 12v accu te voeden. ik prik vanuit woudenberg de repeater van zaandam aan en klets met iemand uit friesland...

 

Berijk van 27mc zonder repeater met legaal vermogen haalt het nooit bij 2 meter setje. Zonder repeater is het altijd zeer afhankelijk van het terrein. Het is immers een "zicht" verbinding

 

dares gaat bij uival van reguliere communicatie voorzieningen treffen om 2 meter en 70 cm communicatie dekkend te krijgen. Daar zijn veel mensen hobbiematig mee bezig. daar heb ik meer vertrouwen in dan een 27 mc netje opzetten. dan loop je een paar jaar ontwikkeling achter. dus waarom het wiel opnieuw uitvinden. Die jongens hebben aardig wat generators, zonnepanelen een accuś.

 

2 meter en 70 cm spullen zijn in mijn ogen superieur aan 27 mc qua kwaliteit. zowel technisch als dat het sterker gemaakt is. Deze spullen zijn namelijk gericht op de profesionle markt.

 

ja je hebt een licentie nodig velen vinden dat te veel moeite of te moeilijk, prima, maar niet van 2 meter spulletjes zeggen dat het minder is dan 27 MC dat is pertinent niet waar

 

maar alles werkt alleen als je goede kabels, connectoren en antennes gebruikt. Bezuinig daar niet op. En een juist SW!

verhalen dat dares testen niet verder komen dan een paar km, kan best gebeurd zijn. Die jongen testen wat af en hebben ook wel eens mindere ideeen.

Ik heb vertouwen in die club als het mis gaat.

 

ik ook alleen niet in de roverheid ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij doelen ook niet alleen op een 27mc 'netje'.

Het is ook de bedoeling dat op andere banden gewerkt gaat worden.

 

Maar hoe lacherig en neerkijkend je ook doet over 27mc. Het aantal mensen dat een 27mc bakkie heeft, is vele.. VELE malen groter dan de zendamateurs met apparatuur voor de 2 meter en dergelijke.

en onderschat de zend-hobbyist niet!

 

Zonder repeaters dondert het bereik ook ineens in elkaar. en repeaters werken zolang ze stroom hebben. Dit vragen ze wel 24/7 momenteel. Ik zou daar ook niet op bouwen.

 

en ik vindt het wiel niet opnieuw uit, ik maak hem enkel bereikbaar voor 'normale' mensen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast gebruikersnaam
Ik heb vanmiddag samen met wat andere preppers de laatste had gelegd aan de huidige set, en wat leuk filmmateriaal gemaakt. Ik ga hier zsm mee aan de slag op de pc om er een leuk geheel van te maken.

 

Wellicht al een kleine vooruitblik middels een getypt review? ;) Een 27MC communicatieapparaat (porto of mobiele set) staat nml nu bovenaan op mijn lijstje en ik wil toch jouw set zien voor ik mijn aankoop doe.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Mijn setup:

80Ah batterij (voor mobiel zou ik 40Ah nemen)

geschikte link naar accu heb ik nog niet gevonden.

 

Aansluiting naar accu / solar lader:

MC4 stekkers, is een must als je niet de stekkers eraf wilt knippen (en dat wil ik niet omdat ik niet alles tegelijk kan oppakken)

http://www.kleinezonnepanelen.nl/index.php?item=2-stuks-multicontact-mc4-stekkers-_1x-plus_-en-1x-min--_&action=article&group_id=15&aid=83&lang=NL

 

deze laatste is een must

 

2x 100 Watt solar, 1x 70 Watt (voor mobiel zou ik 1x 100W nemen)

http://www.kleinezonnepanelen.nl/index.php?item=100-watt-monokristal-zonnepaneel&action=article&group_id=10&aid=39&lang=NL

 

1x Arduino zelfbouw regelaar met 5x 20A meter, 5x Voltmeter (voor mobiel zou ik een 10a kleine laadregelaar en een VOLTMETER!!!!!! meenemen)

http://www.kleinezonnepanelen.nl/index.php?item=12v_24v-10a-zonnepaneel-laadregelaar&action=article&group_id=13&aid=29&lang=NL

 

meeste zaken zijn hier te krijgen:

http://www.kleinezonnepanelen.nl/index.php?item=portable-mobiele-zonnepanelen&action=page&group_id=12&lang=NL

 

 

Mocht er iets stuk zijn dan is de voltmeter nodig om:

1: huidige lading te schatten

2: te laden zonder regelaar (gewoon zonnepaneel afkoppelen bij ~15V systeemspanning

 

als bak:

heb ik: Intek HR 5500 (of als ik geld over had een Yaesu FT817ND of FT857ND met modificatie voor 11 meter)

 

Als antenne:

10 Meter 75Ohm Coax, kroonsteentje, 10CM 40mm PVC pijp, ~6 meter 1.5mm2 electra draad, 2 stukjes plastic (tyleenslang voor mij, stukje uit iets anders kan ook.)

google op inverted V. wertke hier prima

mobiel, toch ook de inverted V maar dan moet je wel stilstaan en m ff in een boom hangen.

Anders Little Will of Wilson 1000 (heb ik ook beide).

 

extra:

SWR meter

voltmeter

setje schroevendraaiers

12V->220V omvormer a 150Watt

soldeerbout 30W, tin, paar stukjes bewaard draad,

12V -> USB plug,

3weg 12V plug stekkerbakje,

krokodillebekjes om vanalles aan elkaar te klemmen,

accu bak of ikea bak om radio/ accu droog te kunnen opslaan.

10 meter 6mm2 draad zodat je niet NAAST je zonnepaneel hoeft te zitten, dan zit je namelijk altijd in de zon terwijl je inverted V in de boom moet hangen,

scheerlijnen om inverted V af te steken,

spinnen (waar je vroeger je schooltas mee op de fiets knoopte) om het zonnepaneel vast te zetten. (je wilt niet dat die stuk waait), ik gebruik er hier heeeeel veel, om deuren open te zetten voor de toch, om de windmolen stil te zetten, zonnepanelen vast te zetten etc etc.

 

voor een 2e paneel 2x MC4 Y connectoren (male EN female kopen)

 

http://www.kleinezonnepanelen.nl/index.php?item=mc4-parallel-connector-2x-_min--_-mc4-y-splitter&action=article&group_id=15&aid=80&lang=NL

en

http://www.kleinezonnepanelen.nl/index.php?item=mc4-parallel-connector-2x-_plus-__-mc4-y-splitter&action=article&group_id=15&aid=79&lang=NL

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar hoe lacherig en neerkijkend je ook doet over 27mc. Het aantal mensen dat een 27mc bakkie heeft, is vele.. VELE malen groter dan de zendamateurs met apparatuur voor de 2 meter en dergelijke.

en onderschat de zend-hobbyist niet!

 

Zonder repeaters dondert het bereik ook ineens in elkaar. en repeaters werken zolang ze stroom hebben. Dit vragen ze wel 24/7 momenteel. Ik zou daar ook niet op bouwen

 

De 20,40 en 60 meter banden zijn echter wel weer interessant :)

 

Ik overwoog dan ook een N licentie te halen maar in Frankrijk is die niet geldig en daar zit ik meestal te klooien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...
  • 2 weken later...
Gast gerbewoner
Nee repeaters zijn van zend amateurs en werken op 220 volt.

Ze kunnen natuurlijk wel op 12 volt draaien maar door het vermogen wat ze uitzenden (25 watt) zal dat feest snel voorbij zijn op een accu.

Dus tijdens SHTF is de 2 meter of 70 cm alleen te bereiken via een directe verbinding.

 

Je kan ook als niet amateur een repeater in gebruik nemen. Welliswaar geen volwaardige maar een parrot repeater kan hele goede diensten bewijzen.

 

Je sluit een PMR446 portofoon aan op de repeater. De repeater neemt het ontvangen signaal op en zend dit via de portofoon weer uit als er geen signaal meer wordt ontvangen. Op die manier kun je effectief het bereik van de porto verdubbelen. Ik ben nu bezig met een dergelijke setup in een behuizing ingebouwd met een 7ah accu erbij. Die set moet een week of twee/drie autonoom kunnen draaien. Als je er een amateurporto aan zou hangen met 4 watt vermogen kun je helemaal mooie afstanden overbruggen als je de repeater hoog kan plaatsen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 5 maanden later...

Project is ten einde.

 

Enkel een adviserende rol speel ik nog. Elk mens heeft zijn eigen wens. het was onmogelijk om aan alle wensen te voldoen.

Er zo'n groot aanbod aan zend apparatuur, dat je voor jezelf eerst maar eens na moet gaan wat je er precies mee wilt doen, of wat je er van verlangt. Aan de hand van die gegevens kun je dan een gerichte vraag stellen, en kunnen wij een gericht advies geven.

 

Ik denk dat dit het beste werkt.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...