Ga naar inhoud
GENEGEERD

Zout en andere basis stoffen


hakin9

Aanbevolen berichten

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • 3 weken later...
  • 5 weken later...
  • 1 jaar later...

Hoeveel zout in het eten is normaal?

 

Zelf gebruik ik maar weinig zout, al hou ik wel van hartige spijzen, en een beetje zout daar doe ik niet moeilijk over.

 

Maar vandaag nam ik een stukje boerenleverworst van de AH en dat was echt bremzout! Ook anderen hebben geproefd, en ik was niet de enige die het te zout vond.

 

Op de verpakking staat dat er 2,1 gram zout per 100 gram in zit. Is dat een gebruikelijke hoeveelheid?

 

De vuilnisemmer had er geen problemen mee, en slokte de vrijwel gehele worst in één keer naar binnen!

 

Bah!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nederlanders eten ongeveer 9 gram zout per dag en dat is veel te veel.

De Gezondheidsraad adviseert om maximaal 6 gram per dag binnen te krijgen, maar minder is nog beter. 75% van de zoutinname zit verstopt in voorbewerkte en kant en klaar etenswaren.

Het lichaam heeft aan 1 gram genoeg.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik sluit me aan bij Zanshin; als je het normaal niet gebruikt, waarom het dan preppen, behalve als ruilmiddel? (Of voor preserveren. Maar denk eraan dat veilig wekken en pekelen niet zo makkelijk is, en zeer bewerkelijk). Waarbij weer de discussie ontstaat: wie mag weten dat ik spullen heb om te ruilen? Wie vertrouw je? Andere preppers zijn al voorzien; wat hebben niet-preppers je dan te bieden?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het lichaam heeft zout nodig, b.v. bij heftige transpiratie. Maar wat belangrijker is, is de natrium/kalium-verhouding.

Zuiver water verlaagt die verhouding. Sportdrank vult het wat aan.

Ik heb wat keukenzout in voorraad, maar ga zeker zeezout aanschaffen. Smaakt nog lekkerder en zachter ook !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zelf heb ik grote hoeveelheden zout en ook suiker op voorraad. Ook zoutblokken voor de dieren.

Niet dat ik zelf erg veel zout gebruik maar gebruik het ook om de huiden te tannen(van de konijnen, geiten en de dieren van de jacht )

 

Ik weet dat er ook andere methodes zijn maar vindt het met zout toch het gemakkelijkst gaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat we zout noemen is niet altijd 'tzelfde. We bedoelen over 't algemeen keukenzout, maar er zijn vele andere zouten.

 

Ook keukenzout is niet uitsluitend NaCl, het al eerder genoemde Jodium ( I2 ) zit er vaak ook in. Net als een beetje Kalium ( K ). En de combinatie Kalium + Jodium geeft weer KI, oftewel potassium iodine, die zooi die je gebruikt bij een nucleare ramp om je schildklier te verzadigen met ongevaarlijke Jodium. Ook is er KCl, wat voor pekelen bedoeld is en wat veel gebruikt wordt in een natrium-arm dieet.

 

Zeezout heeft een wat andere structuur waardoor het lekkerder is (en duurder).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Denken mensen naast moderne langhoudbare pakketten ook aan zout, suiker en andere stoffen die moeilijk te winnen zijn uit de natuur?

 

Juist op een grote boerderij niet te dicht bij zee kan zout een probleem worden als je zonder vriezer de winter door moet. Zout als conserverings middel etc.

Zijn er hier mensen die naast een korte termijn oplossing aan kant en klaar maaltijden ook enkele honderden kilo's zout of suiker inslaan?

 

Ik heb een kilo of 10 tot 15 van beiden.

Honderden kilo's, zoals je vroeg, is voor mij overdreven.

Mijn drijfveer om het te kopen is vooral de waarde die het heeft. Als je in de geschiedenis kijkt, is zout (en suiker) waardevol voor een maatschappij.

Zout geeft/versterkt smaak.

Suiker geeft je een gelukkig gevoel.

 

Het zijn basisingrediënten. Goedkoope en heeeeeeeeel lang te bewaren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb iets van 10 kilo van beide in 1 kilo zakken. Woon alleen dus lijkt me voldoende. Ik gebruik zelf als ik kook altijd zeezout of dat himalaya spul. Is inderdaad lekkerder maar prijzig dus daar heb ik niet zoveel van in voorraad. Stuk of wat potjes wel, omdat 't vaak voordelig is om te bestellen met een potje of 5 tegelijk.

Bij de Lidl hadden ze een jaar of 2 terug kleine gele doosjes met zo'n 200g zout erin. Daar heb ik er ook 10 van liggen als eventueel ruilmiddel. Zout met jodium.

 

Heb trouwens ook heel wat zwarte peper in m'n voorraad doosjes, stuk of 20 potjes met van die korrels 4 seizoenen peper voor in m'n molentje.

 

Zwarte peper schijnt ook gezond te zijn, en ik houd wel van een beetje peper in m'n eten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...