Ga naar inhoud
GENEGEERD

Beste handboog


Jalemari

Aanbevolen berichten

Gast Heksenboot
Ik zit al een tijdje hiernaar http://www.shogun.nl/boogsport/handboog/handboog.html te koekeloeren met een twijfel omdat het aardig goedkoop is om mee te beginnen en hoe vaak ik schiet? Waarschijlijk niet vaak, maar ik wil t altijd hebben, en zelf maken kan natuurlijk ook.

Maar iemand of @Keyser Suze , @Mrs.Lotte een idee over mijn link?

 

Kijk nog even naar de link van @Sofie , Bandoeng:

 

http://www.huntersfriend.com/bowsele...-kineticenergy

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 291
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

, maar ik wil t altijd hebben,

 

En dat, beste @Bandoeng vind ik nou een goede reden! Zo kocht ik walkie talkies, die ik altijd al wilde hebben, terwijl er aan de andere kant van de lijn - als de SHTF - waarschijnlijk niemand zit. A boy needs his toy.

 

Maar iemand die denkt dat hij door de aanschaf van een boog zijn voedselvoorziening - voor een deel - zeker stelt, neemt zichzelf in de maling.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Weinig motiverend? Straks heb je je leven aan Nonkel Ries te danken, omdat die voorkwam dat je achter een idefix aan ging jagen!

 

Ik verwacht geen massale hordes aan jagers tegen te komen tijdens een SHTF, jachtervaring genoeg maar niet met een boog. Een kruisboog lijkt me makkelijker te hanteren dan een handboog. Ik lees topics als deze dan ook graag omdat er hopelijk bruikbare informatie in voorkomt. Het geld groeit ook bij mij niet in mijn moestuintje, ik geef het graag 1 keer goed uit dan dat ik erachter moet komen dat het toch een miskoop is. Behalve een plan A, B en C heb ik ook graag een plan D Dick, meer is altijd beter.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot

@Dick Berts en @Nonkel_Ries, jullie punt is duidelijk, dank je wel, nooit over nagedacht.

 

Maar ik vind boogschieten erg interessant en wil graag meer weten, dus de tips van de experts zie ik graag tegemoet.

 

Zo'n compound boog is heel mooi en leuk voor de sport, maar ik hou van simpele dingen, zonder te veel bewegende onderdelen.

Dus kom ik bij de Recurve.

Zijn daar nog verschillen in, behalve in trek-kracht?

Bestaan er inklapbare, of alleen demontabele?

Zijn er al bogen uitgevonden, die werken met veren, i.p.v. uitsteeksels/limbs vanaf het handvat, compacter dus?

Is er nog meer, waar je rekening me moet houden, behalve wat je kan leren op youtube?

Link naar reactie
Delen op andere sites

En dat, beste @Bandoeng vind ik nou een goede reden! Zo kocht ik walkie talkies, die ik altijd al wilde hebben, terwijl er aan de andere kant van de lijn - als de SHTF - waarschijnlijk niemand zit. A boy needs his toy.

 

Maar iemand die denkt dat hij door de aanschaf van een boog zijn voedselvoorziening - voor een deel - zeker stelt, neemt zichzelf in de maling.

 

Ok ok, ik geef het toe... Ook ik heb altijd al een boog willen hebben. En ik verwacht niet dat ik mezelf volledig kan voeden met zo'n boog na een serieuze SHTF. Maar ik vind het leuk om te schieten en wil een beetje oefenen en hoop stiekem ooit toch nog eens een maaltijd te te raken.

Bedankt @Nonkel_Ries voor het doorprikken;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Dick Berts

Tja, tijd voor een stukje openheid. Ik zat me de afgelopen periode een beetje te irriteren aan de soms wel erg zure commentaren van Nonkel Ries. Maar de laatste tijd begin ik er juist de lol van in te zien. Eerlijk gezegd heb ik behoorlijk zitten lachen bij dit draadje. Dat mag ook wel een keer. Ik kan niet bogen op veel kennis van zaken bij dit onderwerp. Maar vanuit de logica kan het bijna niet anders, dan dat Ome Ries gelijk heeft. Mensen die denken, dat ze zich bij een orkaan met een rubberbootje in veiligheid kunnnen stellen, of met een luchtbuks een met automatische wapens uitgeruste bende van zich af willen houden, of die met een Klukkluk pijl en boog de heel Veluwe leeg menen te kunnen jagen, zijn een gevaar voor zichzelf. En ik vind het razend goed dat Ries daar op wijst. Maar zoals altijd is er natuurlijk wel een andere kant aan de medaille. Veel zaken zijn veel onvoorspelbaarder dan we denken. En dat geldt helemaal bij een shtf. Heb je al een mega prep uitrusting en is het je hobby, dan is een rubberboot, een buks of een pijl en boog misschien toch wel leuk speelgoed. Wie weet wat je er nog eens aan hebt. Beter mee verlegen dan om verlegen :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bandoeng Ik zou een goedkopere nemen, die je makkelijker in twee stukken kunt breken, als het je na dagen honger lijden op De Veluwe te veel wordt.

 

Ik heb niet gezegd waarvoor ik wil hebben. Voor de "ZOMBIES" natuurlijk!. Ik kan ze goed marineren met kunyit, koriander, laos, sambal... alles in wikkelen in bananenbladeren (waar haal ik die vandaan:confused:) En zombie sate van maken ....lekkuuuuhhh :cool:

 

@Sofie, @Keyser Suze en @Heksenboot bedankt voor de tips, ik weet nu waar de lbs voor staat :o Verder zoeken of zelf maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Weinig motiverend dit.

Ik heb eigenlijk dezelfde vraag.

Waarschijnlijk wordt het een kruisboog 150 pond, maar ik heb er te weinig verstand van.

Doel? De hoop een stuk loslopend vlees te raken om zoveel mogelijk blikvoer te sparen.

Een konijnenhok is er al, met de nodige pluizige knuffeltjes, maar meer is beter.

Waar het beste op te oefenen, welke pijlen zijn beter, hout aluminium?

Een beetje advies van een ervaringsdeskundige is dan meer welkom dan een shopadvies naar de lokale supermarkt.

 

Hoi marco,

 

De 150 pond kruisboog is een prima boog.

Je kunt er makkelijk loslopend vlees mee raken tot zo'n 50 meter.

Neem de aluminium pijlen ,zijn niet echt duur en meerdere malen bruikbaar.

 

En vooral veel oefenen en zorgen dat je een reserve pees hebt(niet schieten zonder pijl)

 

Prep ze

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een 20pond recurve is zelfs voor een beginner veel te licht..

 

Hier ben ik het niet met je eens! Als jij technisch goed wilt leren schieten is #20 niet te licht, maar juist een prima boog. Tevens kun jij vanaf je scherm niet zien hoe sterk iemand is, en dus KAN die #20 precies goed zijn.

 

Ik lees hier teveel mensen die willen beginnen met sterke/zware bogen. Onzin!! Heel stroer allemaal, maar leer eerst technisch schieten met een lichte boog en als je een speelkaart elke keer vanaf 25mtr kan raken, kijk dan verder voor een zwaardere boog.

Als je begint met een te zware boog ben je meer bezig met het trekken van de boog dat je je schot ontwikkeld en is de kans klein dat je ooit eens wat gaat raken in het wild.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast gerbewoner

Ik zie de voordelen van de pijl en boog wel. Des te meer blijft er over voor de luchtbuks bezitters :p

 

Wat doet een pijl en boog met een konijn, houtduis of een fazant? In mijn beleving zijn die in grote getallen aanwezig en moet je je daar op richten.

 

@Heksenboot, zoek een op slingbow. Volgens mij een idee van of een vervolmaking van een idee door Daven Canterburry waarbij een katapult (slingshot) wordt geconverteerd tot boog (bow). Aardig accuraat en ook geschikt om mee te kunnen vissen. En heel compact natuurlijk. Nog compacter is de Swiss Arrow al kun je dat me goed fatsoen geen boog meer noemen :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot

Slingbow ken ik wel @gerbewoner. Bedankt voor je tips, die Swiss Arrow kon ik nog niet. Dat is wel handig als je snel iets nodig hebt.

 

Wat zou een slingbow voor trek-kracht hebben? Dat kan je natuurlijk ook zelf bepalen, door je elastiek aan te passen.

Helaas zijn het illegale dingen nu.

Maar je brengt me wel op ideeën voor een leuke boog. :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi marco,

 

De 150 pond kruisboog is een prima boog.

Je kunt er makkelijk loslopend vlees mee raken tot zo'n 50 meter.

Neem de aluminium pijlen ,zijn niet echt duur en meerdere malen bruikbaar.

 

En vooral veel oefenen en zorgen dat je een reserve pees hebt(niet schieten zonder pijl)

 

Prep ze

 

@marco v Let wel op dat je met zo'n boog niet even thuis kunt gaan oefenen id tuin, levensgevaarlijk! Een kruisboog van 80 lbs is dat al! Bovendien is het idd echt niet gemakkelijk , zeker niet voor beginners, om op bewegende doelen te schieten met een boog.

 

Een pees vervangen op zo'n kruisboog schijnt ook niet eenvoudig te zijn...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zit al een tijdje hiernaar http://www.shogun.nl/boogsport/handboog/handboog.html te koekeloeren met een twijfel omdat het aardig goedkoop is om mee te beginnen en hoe vaak ik schiet? Waarschijlijk niet vaak, maar ik wil t altijd hebben, en zelf maken kan natuurlijk ook.

Maar iemand of @Keyser Suze , @Mrs.Lotte een idee over mijn link?

 

Ik ben als beginner ook met 20 lbs begonnen maar schiet nu al met dertig, en ik ben een vrouw, mannen schieten meestal iets zwaarder. Hangt er dus ook vanaf wat je trekkracht is in je armen. Ben je al sterk in je armen of niet. Ps let op je hebt RH en LH bogen, verder zit hier nog geen pees bij! Koop je die er los bij, let dsn goed op welke lengte je nodig hebt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat wil ik graag zo houden. Hoeveel kilo wild denk je binnen een paar dagen te kunnen leveren om de 17.000.000 inwoners van Nederland in leven te kunnen houden?

 

We hebben alleen al meer dan 12000000 miljoen varkens in nederland, binnen de varkenshouderijen. die hoeven we al niet te delen met onze medelanders van een geloofsachtergrond die varkensvlees uitsluit. ik denk ook dat van de jou genoemde 17000000 miljoen mensen het er zowiezo maar een selecte groep gaan overleven als de shtf. en ik realiseer mij ook wel dat er hele bendes al actief zijn onze bossen leeg te stropen, en daar nu al veel ervaring mee hebben. en ook voor niets en niemand terugdeinsen. het zal in dat opzicht het recht van de sterkste worden. tja en die positie is voor iedereen anders idd.

 

in zon geval is het voor iedereen beter dat sommige mensen met hun bij de aldi gekochte jachtschoteltje binnenshuis blijven. zeker de oudjes onder ons

Dan kunnen de mensen die wel hun nek uit steken weer wat hebben om mee te handelen. zo helpen we elkaar straks allemaal

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast gerbewoner
We hebben alleen al meer dan 12000000 miljoen varkens in nederland, binnen de varkenshouderijen. die hoeven we al niet te delen met onze medelanders van een geloofsachtergrond die varkensvlees uitsluit. ik denk ook dat van de jou genoemde 17000000 miljoen mensen het er zowiezo maar een selecte groep gaan overleven als de shtf. en ik realiseer mij ook wel dat er hele bendes al actief zijn onze bossen leeg te stropen, en daar nu al veel ervaring mee hebben. en ook voor niets en niemand terugdeinsen. het zal in dat opzicht het recht van de sterkste worden. tja en die positie is voor iedereen anders idd.

 

in zon geval is het voor iedereen beter dat sommige mensen met hun bij de aldi gekochte jachtschoteltje binnenshuis blijven. zeker de oudjes onder ons

Dan kunnen de mensen die wel hun nek uit steken weer wat hebben om mee te handelen. zo helpen we elkaar straks allemaal

Maar die varkens zitten allemaal heel makkelijk in hokjes. Daar heb je geen pijl en boog voor nodig natuurlijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh ja, nog een vermelding voor diegene die een handboog willen gaan aanschaffen:

 

Er bestaat nog steeds het geloof dat een linkshandig persoon een linkshandige boog nodig heeft en iemand die rechtshandig een rechtshandige.

Je moet je boog keuze echter laten afhangen van je dominante oog:

- http://wiki.lafidelite-constantia.be/mediawiki/index.php/Bepalen_van_je_dominantie_van_je_oog:_Linkse_vs_Rechtse_schutters

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh ja, nog een vermelding voor diegene die een handboog willen gaan aanschaffen:

 

Er bestaat nog steeds het geloof dat een linkshandig persoon een linkshandige boog nodig heeft en iemand die rechtshandig een rechtshandige.

Je moet je boog keuze echter laten afhangen van je dominante oog:

- http://wiki.lafidelite-constantia.be/mediawiki/index.php/Bepalen_van_je_dominantie_van_je_oog:_Linkse_vs_Rechtse_schutters

 

Maar sommige bogen kun je echt niet in je andere hand vasthouden....dus daar moet je wel goed naar kijken of dat dan wel goed voelt. Sommige mensen schrijven met rechts, maar honkballen met links..

 

Dit staat ook op die site die jij noemde:

Je enkel baseren op je oog dominantie is misschien niet aangewezen wanneer je een boog wil kiezen... je normale lichaamshandigheid (rechts/links) speelt ook een rol...Sommige trainers (e.g. Henri Bodnik) laten links dominante schutters toch met beide ogen open naar het doel kijken en laat hen met een rechtse boog schieten als hen dat beter aanvoelt.. na een tijdje leren je hersenen om het doelbeeld correct te interpreteren...belangrijk daarbij is dat je enkel naar je doel kijkt en niet naar de punt van je pijl...
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast gerbewoner
Oh ja, nog een vermelding voor diegene die een handboog willen gaan aanschaffen:

 

Er bestaat nog steeds het geloof dat een linkshandig persoon een linkshandige boog nodig heeft en iemand die rechtshandig een rechtshandige.

Je moet je boog keuze echter laten afhangen van je dominante oog:

- http://wiki.lafidelite-constantia.be/mediawiki/index.php/Bepalen_van_je_dominantie_van_je_oog:_Linkse_vs_Rechtse_schutters

 

 

Goede tip. Helemaal onderaan zag ik dat je boogschieten ook met beide ogen open kan doen. Ik doe dat bij de luchtbuks ook vaak en vind het veel fijner schieten. Is het bij boogschieten veel moeilijker om dat met beide ogen open te doen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...