Ga naar inhoud

Het forum is weer online!

Welkom mede-preppers, zoals jullie zien is het forum na 4 jaar weer online. Tijd voor een feestje! Je kunt met je oude gebruikersnaam en wachtwoord inloggen. Als dit is gelukt, pas dan gelijk je e-mailadres aan. Deze klopt namelijk niet meer omdat we die 4 jaar geleden hebben verwijderd.

Weet je je wachtwoord niet meer? Dan kan je de wachtwoord vergeten functie NIET gebruiken, omdat we je e-mailadres dus niet meer hebben. Mail in dat geval naar forum@preppers.nl en noem je gebruikersnaam en voeg een notificatiemail bij van het oude forum als je die nog hebt.

Mocht je echt niks hebben mail ons dan sowieso je gebruikersnaam, we zullen je dan verdere instructies geven!

Recommended Posts

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Doe veel aan hardlopen, maar zou wel wat gezonder kunnen gaan eten ;) Als ik straks mijn rugzak binnen heb, ga ik daar eens wat wandelingen mee maken.

Deze post delen


Link to post
Share on other sites

Mijn Krav Maga trainingen zijn genoeg om mijn conditie op pijl te houden.

Bovendien eet ik zo gezond mogelijk (overigens ook liefst E-nummer vrij) en neem ik ook zoveel mogelijk de trap, rook niet, drink niet..

Maar ik heb altijd een vrij slechte conditie - hoop gezond te zijn voor dat TSHTF ;)

Deze post delen


Link to post
Share on other sites

met mijn werk kweek ik al meer spieren dan de gemiddelde nederlander doet in de sportschool dus dat zit wel goed.

daar in tegen rook ik wel en lust ik af en toe ook een biertje en kwa voeding kan het ook stukken beter, kan nou niet zeggen dat ik echt de tijd neem om voor mezelf te koken.

Deze post delen


Link to post
Share on other sites

Ik ga 3 x in de week n ochtendje naar de sportschool om te boksen....in t weekend loop ik regelmatig hard.Verder let ik eigelijk niet echt op mn eten enzo en ja vind ik het lekker om s avonds ff n jointje te roken.Ik denk dat ik qua conditie redelijk ok zit.

Deze post delen


Link to post
Share on other sites

Ik heb de afgelopen jaren steeds meer de overtuiging gekregen dat gewoon elke dag een wandeling van 3-4 km de beste training is die je kunt hebben. Gecombineerd met wat werken in de tuin. Dat geeft geen topconditie maar wel genoeg voor een goede gezondheid en reserves voor noodsituaties.

Deze post delen


Link to post
Share on other sites
Ik heb de afgelopen jaren steeds meer de overtuiging gekregen dat gewoon elke dag een wandeling van 3-4 km de beste training is die je kunt hebben. Gecombineerd met wat werken in de tuin. Dat geeft geen topconditie maar wel genoeg voor een goede gezondheid en reserves voor noodsituaties.

 

Haha Rien komop natuurlijk is t gezond om wat te wandelen...maare om nou te zeggen dat het de beste training is die je kunt hebben...Ik denk dat dat goed is voor n redelijke basis..maar als we onze conditie echt wat willen opkrikken moetten we toch iets meer doen dan n flinke wandeling.:)

Deze post delen


Link to post
Share on other sites
Haha Rien komop natuurlijk is t gezond om wat te wandelen...maare om nou te zeggen dat het de beste training is die je kunt hebben...Ik denk dat dat goed is voor n redelijke basis..maar als we onze conditie echt wat willen opkrikken moetten we toch iets meer doen dan n flinke wandeling.:)

 

Er zijn meer zaken die afgewogen moeten worden. Excessief sporten is waarschijnlijk ongezond. Bovendien loop je ook risico op sportblessures.

Let wel, ik heb vroeger zelf enorm veel gesport. Ik durf wel te beweren dat mijn conditie dicht bij het topsport niveau lag. Ik heb dan ook een aantal blessures die daarmee samengaan.

 

Als je wilt voorbereiden voor een evacuatie in speedmars over 100 km. Ja dan heb je een betere conditie nodig en zul je moeten trainen. Maar als je een redelijk basisniveau wilt hebben die samengaat met een goede gezondheid en weinig blessures, dan is een paar Km wandelen wel genoeg.

Deze post delen


Link to post
Share on other sites
Er zijn meer zaken die afgewogen moeten worden. Excessief sporten is waarschijnlijk ongezond. Bovendien loop je ook risico op sportblessures.

Let wel, ik heb vroeger zelf enorm veel gesport. Ik durf wel te beweren dat mijn conditie dicht bij het topsport niveau lag. Ik heb dan ook een aantal blessures die daarmee samengaan.

 

Als je wilt voorbereiden voor een evacuatie in speedmars over 100 km. Ja dan heb je een betere conditie nodig en zul je moeten trainen. Maar als je een redelijk basisniveau wilt hebben die samengaat met een goede gezondheid en weinig blessures, dan is een paar Km wandelen wel genoeg.

 

Ik kan me daar wel in vinden..Vooral omdat je zegt dat je vroeger veel en tegen top niveau aan hebt getraint.Dat is denk ik ook de reden dat n wandeling van n paar km jou in n redelijke basis conditie laat zijn.Maar mensen zonder n sportverleden zullen iets meer moetten doen om in shape te komen(en dan is zo,n wandeling opzekers een goed begin)Misschien ook s met je BOB op je rug dan weet je ook meteen hoe dat voelt.En ik zou iedereen aanraden af en toe n beetje te fitnessen(hoefd niet zwaar)want n beetje spierkracht is tijdens n SHTF situatie echt niet verkeerd hoor.

Deze post delen


Link to post
Share on other sites
Ik kan me daar wel in vinden..Vooral omdat je zegt dat je vroeger veel en tegen top niveau aan hebt getraint.Dat is denk ik ook de reden dat n wandeling van n paar km jou in n redelijke basis conditie laat zijn

 

Daar heb je een goed punt.

Toevallig hoorde ik gisteren nog van een onderzoek waaruit blijkt dat een spier zich "herinnert" hoe spiermassa opgebouwd moet worden. Dus als je ooit een flinke spiermassa had, dan kun je met weinig inspanning een snelle verbetering bereiken. Veel sneller dan iemand die nog nooit getraint heeft.

Ik zou mijn oorspronkelijke opmerking dan ook als volgt willen herzien:

 

Zorg voor een heel goede konditie. Hou dit een jaar of twee vol. Daarna kun je dan terugvallen op een low intensity training (paar km wandelen). Mischien is het zelfs goed om eens in de 5 jaar een extra training te doen om even aan het oude niveau te tippen.

 

Dit vermindert het risico op blessures en slijtage en geeft je toch een goede basis voor gezondheid en noodsituaties.

Deze post delen


Link to post
Share on other sites

Tuurlijk dat is MM(muscle memory)Vandaag de dag is t denk ik een must om je kids lekker te laten sporten(niet overdrijven natuurlijk)maar dat zal ze in hun latere leven een belangrijke basis aan conditie opleveren.Als je kijkt naar de gewichts toename van jonge kinderen over de laatste 10 jaar schrik je echt.

Deze post delen


Link to post
Share on other sites
Als je wilt voorbereiden voor een evacuatie in speedmars over 100 km. Ja dan heb je een betere conditie nodig en zul je moeten trainen. Maar als je een redelijk basisniveau wilt hebben die samengaat met een goede gezondheid en weinig blessures, dan is een paar Km wandelen wel genoeg.

 

En daarom voor de liefhebbers om low-level te beginnen:

http://www.shat-airsoft.nl/bin/fitaandestart.pdf

Deze post delen


Link to post
Share on other sites

Zanshin, dat ziet eruit als een uitgekiend programma.

 

Zelf loop en fiets ik veel.

Ik doe ook graag de 5 Vijf Tibetanen. Dat zijn 5 oefeningen die overal gedaan kunnen worden, niet veel tijd vergen en verbazend snel resultaat geven.

Ze staan beschreven in het boek:

Ancient Secret of the Fountain of Youth.

Is ook in het Nederlands uitgegeven, Fontein der Jeugd, Peter Kelder.

 

Op deze site kun je het in het Engels lezen:

http://lib.ru/URIKOVA/KELDER/Ancient_Secret_of_the_Fountain_of_Youth-Peter_Kelder.pdf

Deze post delen


Link to post
Share on other sites
En daarom voor de liefhebbers om low-level te beginnen:

http://www.shat-airsoft.nl/bin/fitaandestart.pdf

 

Leuk boekje met goede aanbevelingen.

 

Dit vond ik wel aardig: "Als militair moet je regelmatig marsen. Omdat dit iets is wat je niet dagelijks doet, is het verstandig om er alvast voor te gaan trainen."

 

Onze kapitein vond het een goed idee dat wanneer er een mars van bv 10 km op het programma stond 1 week van te voren te oefenen met een mars van.... 10km. :)

Deze post delen


Link to post
Share on other sites
Gast Cardhu

Rook niet, drink graag 's avonds een glaasje whisky of wijn en eet 6 van de 7 dagen gezond.

Ik sport niet in een sportschool, maar wandel minimaal 2 keer per week een aantal kilometers, doe zoveel mogelijk op de fiets en ben zeer actief in de tuin.

Ik heb geen topconditie (kan bijvoorbeeld geen kilometer hardlopen) maar kan gemakkelijk een redelijk marstempo aanhouden gedurende een aantal uren.

En beschik door al dat houthakken, spitten, graven etc. inmiddels over de nodige spierkracht :cool:.

Deze post delen


Link to post
Share on other sites
Ancient Secret of the Fountain of Youth. [/i]

Is ook in het Nederlands uitgegeven, Fontein der Jeugd, Peter Kelder.

 

Werkt dit echt? Wat helpt het jou dan?

Deze post delen


Link to post
Share on other sites

Nou, Zanshin, toen ik het las dacht ik ook in de trant van "werkt dit echt?" En er was maar één manier om daar achter te komen: het te gaan doen." Kost niks, vraagt weinig ruimte en ik kan het overal ten alle tijden doen."

Dus hup, met boek in de hand aan de slag.

Na een paar dagen leerde ik dat ik meer spieren had dan ik dacht: spierpijn dus.

Maar ook na een paar dagen al: meer energie, fitter.

Na langere tijd (nog ver voor de 21 keer) werd dat lieve lijf van mij ook soepeler en verbeterde mijn uithoudingsvermogen.

Met name door oefening 1 verbeterde ook de stabiliteit (waardoor ik nog makkelijker allerlei toeren/bezigheden kon uitvoeren bovenop de hoge ladder zonder dat vervelende wiebelige gevoel).

En naast deze fysieke verbeteringen: m'n denken werd nóg (:o) helderder.

Verder werd ik (waarschijnlijk door de discipline die het dagelijks doen van de oefeningen vraagt) in m'n dagelijkse bezigheden ook gedisciplineerder. En 's nachts sliep ik als een roos.

 

Door omstandigheden stopte ik na ca 8 maanden; langzaamaan verminderde de genoemde effecten.

Na enige tijd weer van voren af aan begonnen. De hierboven genoemde effecten van het doen van de oefeningen kwamen allen weer terug.

 

Ik deed de oefeningen in de ochtend. Naderhand ook 's avonds, maar daar werd ik te energiek van. 's Avonds is voor mij dus niet de beste tijd van de dag. Van anderen weet ik dat ze er juist (veel) beter door slapen door de 5 tibetanen in de avond te doen.

 

Ik hoop dat deze informatie je vraag beantwoordt.

Deze post delen


Link to post
Share on other sites

Dank je Preppie. Als ik de plaatjes bekijk lijkt het wat op yoga. Ik ga het eens proberen - bedankt voor je uitgebreide antwoord!

Deze post delen


Link to post
Share on other sites
Er zijn meer zaken die afgewogen moeten worden. Excessief sporten is waarschijnlijk ongezond. Bovendien loop je ook risico op sportblessures.

Let wel, ik heb vroeger zelf enorm veel gesport. Ik durf wel te beweren dat mijn conditie dicht bij het topsport niveau lag. Ik heb dan ook een aantal blessures die daarmee samengaan.

 

Als je wilt voorbereiden voor een evacuatie in speedmars over 100 km. Ja dan heb je een betere conditie nodig en zul je moeten trainen. Maar als je een redelijk basisniveau wilt hebben die samengaat met een goede gezondheid en weinig blessures, dan is een paar Km wandelen wel genoeg.

 

idd rien, het is ook nooit bewezen dat hardlopen goed voor je is, misschien wel voor je hart, maar zeker niet voor gewrichten.

een mens kan hard lopen maar er zijn er maar weinig die er geen versleten onderdelen aan over houden.

sport is echt niet altijd zo gezond, en stevig doorwandelen is dat zeker wel,

waarom zouden merendeel voetballers,volleyballers en hardlopers etc etc er op hun max 40e mee stoppen?? omdat het lichaam ''pijntjes'' gaat geven, waarom doet het lichaam dat??

omdat het je waarschuwd van: ja zo ken het wel weer je sloopt me gewoon.

 

daarom zijn er ook zoveel producten in omloop om je lichaam te ondersteunen, inlegzolen,gelzolen,hardloopschoenen etc om te dempen(wat valt er te dempen als hardlopen goed voor je was).

 

wil je rennen in een shtf?? ik zie het bij mezelf al voor me, verder dan korte sprintjes gaat me niet lukken met 100 liter rugzak op de rug.

nee daar geloof ik niet in, goede conditie is prima maar hardlopen en nu al versleten onderdelen ontwikkelen terwijl ik die onderdelen straks nodig heb nee daar geloof ik niet in.

 

op het gewicht letten,spiertraining,stevig doorlopen en af en toe opgewarmt sprintje trekken das volgens mij wel genoeg voor mij.

Deze post delen


Link to post
Share on other sites

Dutchprepper, overbelasten is nooit goed, maar hardlopen verkleint juist de kan op artrose (zolang je jezelf dus niet overbelast, en niet gaat hardlopen als je klachten hebt).

De reden dat topsporters doorgaans zo vroeg stoppen is omdat een mens al vroeg te oud is om jongere mensen met een vergelijkbaar trainingsschema bij te kunnen houden.

En niet rennen in een SHTF? Loop jij dan 24/7 met een gigantische rugzak op je rug? Als je op weg naar de ruilmarkt bent, neem jij een 100-liter rugzak vol met zooi mee? Bovendien helpt hardlopen niet alleen met je hardloop-prestaties, hardlopen is goed voor je algemene prestatieniveau, ook met wandelen, jezelf verdedigen, een stuk grond omspitten, enz.

Deze post delen


Link to post
Share on other sites
Dank je Preppie. Als ik de plaatjes bekijk lijkt het wat op yoga. Ik ga het eens proberen - bedankt voor je uitgebreide antwoord!

 

Graag gedaan Zanshin.

Ooit heb ik aan yoga gedaan. Dat vond ik te traag. Dit gaat lekker zac-zac en wanneer alle oefeningen elk 21 keer gedaan worden, kost dat hooguit 15-20 minuten.

Ik ben benieuwd t.z.t. je ervaringen te horen indien je zin hebt die te delen.

Deze post delen


Link to post
Share on other sites

Conditie opbouwen als onderdeel van je voorbereidingen (Engels artikel)

 

Why Getting in Shape Should be Part of Your Apocalypse Preparations

Many of you may be familiar with the program on National Geographic, called “Doomsday Preppers”. This show is an examination of the lives of real “preppers” who are all trying to get their preparations in order before the inevitable apocalypse.

 

The show has survival experts that rate the preparations of the featured survivalists and then they are rated based on their particular preparedness level. If you have ever watched this program, you will surely know that the majority of these “preppers” as they are called, are physically out of shape and not physically in any condition to tackle something as grandiose as surviving doomsday. How do these people expect to survive some sort of apocalyptic doomsday scenario when they look like they are one doughnut away from a quadruple bypass?

 

(...)

 

You can read more from Judah at his site, Post Apocalyptic Survival, including this article, “How to Survive the Apocalypse on a Budget”.

 

Genoemde sites:

http://www.postapocalypticsurvival.com/ (hier refereert hij nog aan de prima serie 'Jericho' en de nieuwe serie 'Revolution'.)

 

http://www.postapocalypticsurvival.com/how-to-survive-the-apocalypse-on-a-budget/

Deze post delen


Link to post
Share on other sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...